משפט המו"לים התחדש אתמול (24.10) בדיון שלא נגע כלל לתקשורת הישראלית, ולניסיונו של ראש הממשלה לשעבר ונאשם מספר 1 בהליך בנימין נתניהו לעצב אותה בדמותו.

במרכז הדיון עמדה חקירתו הראשית של יונתן חסון, הנהג ומנהל הנכסים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. השניים הם מיליארדרים שעל פי כתב האישום המטירו על נתניהו ורעייתו שרה מתנות בשווי מאות אלפי שקלים, בעיקר סיגרים לבנימין ובקבוקי שמפניה לשרה. חסון אישר את עיקרי עדות הדס קליין, העוזרת האישית של שני המיליארדרים שהעידה לפניו, ותיאר נוהג הולך ומתעצם של העברת סחורה יוקרתית לבני הזוג נתניהו.

מה שבתחילת הדרך, בשנת 2011, היה מתנה אקראית שנמסרה אישית לצד ביקור באירוע חגיגי, הפך לקראת פרוץ חקירת הפרשה בסוף שנת 2016 לפס נע של משלוחי טובות הנאה בכמות ובתכיפות הולכת וגדלה וללא כל קשר למפגש אישי בין המעניק למקבל.

חסון, כיום בן 34, סיפר שהחל לעבוד אצל מילצ'ן כגנן בשנת 2011 וכשהמיליארדר החל להגיע לישראל לתקופות ממושכות יותר, רכש רכב, הפסיק להשתמש במוניות וחיפש נהג, הוצע לו התפקיד.

כמה שנים אחר כך, במקביל לתחילת ביקוריו של המיליארדר פאקר בישראל, ביקש חסון לעזוב את עבודתו כנהג אצל מילצ'ן כיוון שלא היתה בהיקף מספק מבחינתו. מילצ'ן, העיד חסון, שכנע אותו לשוב לעבודה במשרה מלאה הפעם כנהג שלו ושל פאקר גם יחד. בהמשך הפך גם למנהל הנכסים של שני המיליארדרים, כלומר למי שאחראי לעובדים בבתיהם, כמו גם ללוגיסטיקה ולרכש.

חסון: כל בקבוקי השמפניה שנרכשו לבית פאקר היו רק לצורכי הזוג נתניהו. בבית של מילצ'ן היה שימוש קל גם של דיירי הקבע, וכל היתר נועד לבני הזוג נתניהו

בכל הקשור לרכישות סיגרים ובקבוקי שמפניה לבני-הזוג נתניהו, חסון העיד כי מילצ'ן ופאקר היו מודעים "ב-100%" לזרם הבלתי פוסק של טובות הנאה לראש הממשלה ולרעייתו. "מילצ'ן היה מודע לכל דבר הכי קטן שיוצא מהבית שלו", אמר חסון, "לגבי פאקר הוא גם ידע על כל הנושא הזה אבל ביקש לא ליידע אותו בכל דבר קטן".

את ההנחיות להעביר בקבוקי שמפניה וקופסאות סיגרים קיבל בדרך כלל מקליין ולעיתים משני המעסיקים באופן אישי, העיד חסון. בקבוקי השמפניה היו תמיד מסוג מואט שרדונה, אמר, שהיו מגיעים בארגזים של 6 בקבוקים, כשכל בקבוק ארוז בפנים בנפרד. לדבריו, כל בקבוקי השמפניה שנרכשו לבית פאקר היו "רק לצורכי הזוג נתניהו". בבית של מילצ'ן לעומת זאת, היה "שימוש קל" גם של דיירי הקבע, בערך שני בקבוקים בשבוע, וכל היתר נועד לבני הזוג נתניהו.

הסיגרים שנרכשו, הוסיף, היו משני סוגים, פרטגס E2 וקוהיבה בהיקה 54. היו אלה סיגרים יקרים, ציין, בעלות של 150-200 שקלים לכל סיגר של פרטגס ו-400-500 שקלים לכל סיגר של קוהיבה. הסיגרים, הוסיף, נמסרו תמיד בחבילות סגורות של 25 (פרטגס E2) או 10 (קוהיבה 54).

בנימין נתניהו וברברה סטרייסנד באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין נתניהו וברברה סטרייסנד באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

"איזה כמות סיגרים נתתם בכל פעם?", שאלה את חסון עו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה. "כשזה התחיל מארנון רק חבילה אחת, לאט לאט זה עבר לשתי חבילות, אחת מכל סוג. פאקר כבר היה בעולם של 2 חבילות", השיב חסון.

"למי היו מיועדים הסיגרים שהיית קונה?", שאלה עו"ד צבירן.

"לביבי", השיב חסון. "ספציפית לגבי הקופסאות האלה, שהן 99% מכל הרכישות שלנו, מיועדות לביבי".

לפי הנהג ומנהל הנכסים חסון, פאקר ומילצ'ן עצמם לא מעשנים סיגרים. אמנם היו בבתיהם סיגרים בתפזורת לאורחים, אולם נתניהו, העיד, לא היה עושה בהם בדרך כלל שימוש.

מתחם המגורים של מילצ'ן בבית ינאי, סיפר חסון, מורכב מכמה בתים נפרדים. אחד מהם מיועד לפגישות עם אורחים. "זה בית שתמיד הכנו לפני ביקור של הזוג", אמר חסון ביחס לבני הזוג בנימין ושרה נתניהו, "ושמה היינו מניחים את הסיגרים". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן התעניינה האם היו מניחים בבית אריזות פתוחות או סגורות. "סגורות, תמיד סגורות", השיב חסון.

בנימין נתניהו מעשן סיגר ב-1997 (צילום ארכיון: פלאש 90)

בנימין נתניהו מעשן סיגר ב-1997 (צילום ארכיון: פלאש 90)

"או שאני לוקח את הקופסה ונכנס לחדר הפגישות ומביא להם", הסביר חסון, "או ששמים את זה מבעוד מועד. בחלק מהפעמים ארנון רצה שגם שתייה תהיה שם מוכנה, שני ארגזים של השמפניות והסיגרים, וחלק מהפעמים רק הסיגרים היו והשמפניות ניתנו אחר כך".

"השתמשו בסיגרים? עישנו שם?", התעניין השופט בר-עם.

"כן, לרוב נתניהו היה פותח קופסה, מעשן סיגר או שניים ואז לוקח את היתר הביתה. הוא אף פעם לא היה לוקח בקופסה, תמיד היה מרוקן לתוך שקית. הקופסאות היו נשארות ריקות".

"מאיפה היתה לו שקית?", נשאל העד והשיב: "בהתחלה התבקשנו להביא שקית. אבל לומדים מהר, ושמנו שקית למטה".

בתחילת הדרך, אמר חסון, היו רוכשים בבית מילצ'ן סיגרים ובקבוקי שמפניה "פר בקשה או כשארנון הולך לביקור או משהו כזה". אולם ככל שחלף הזמן, והמשלוחים נעשו תכופים, הוא וקליין דאגו לרכוש כמויות גדולות יותר "כדי שתמיד יהיה לנו ספייר".

שמתי, הלכתי, נגמר האירוע

חסון העיד כי הוא באופן אישי ביקר כעשר פעמים בחנות "הקבינט" לצורך רכישה או איסוף של סיגרים, והיו גם מקרים שהזמין לבקשת קליין אלכוהול, אולם עיקר המגע הישיר שלו עם המשלוחים נבע מכך שנהג ברכב שהוביל אותם אל היעד.

ברוב המקרים, אמר חסון, היה מעביר את הסחורה לאב הבית של בני-הזוג נתניהו, ואם הוא לא נמצא אז לאחד מאנשי האבטחה. לדבריו, הגיע "סביב 20-25 פעם" לבית נתניהו במהלך כל תקופת עבודתו אצל מילצ'ן ופאקר, תמיד עם ארגז בקבוקי שמפניה אחד, לעתים עם שניים, ובחלק מהפעמים גם עם קופסה או שתיים של סיגרים.

מתוך אותם 20-25 פעמים, הוסיף, כשמונה נסיעות היו "נסיעה ייעודית", כלומר נסיעה שכל מטרתה העברת הסחורה ולא נלווה לה ביקור של מילצ'ן או פאקר בבית נתניהו.

כשרק החל לעבוד כנהג של מילצ'ן, אמר חסון, העברת הסחורה התבצעה בדרך כלל סביב ביקורים של המיליארדר את בני-הזוג או באירועים חגיגיים כגון יום הולדת. אולם "ככל שהזמן התקדם היו נסיעות שהיו ללא כל אירוע מסוים, ולקראת סוף התקופה הזוג הרבה יותר נקט בביקורים בבית ינאי או בקיסריה [שם היו בתיהם של מילצ'ן ופאקר, א"פ], ואז לא היה צורך בנסיעות".

חסון העיד כי לפני שהגברת נתניהו הלכה מבית מילצ'ן היא "שאלה אם דאגתי לה". לדבריו, "אמרתי לה שדאגתי לה והיא הוסיפה ש'זה לטובת המדינה'. מה זה אומר אני לא יודע"

במענה לשאלת עו"ד צבירן העיד חסון כי בשני מקרים מסר את הסחורה ישירות לבני-הזוג נתניהו. לדבריו, פעם אחת מסר לשרה נתניהו שני ארגזים של 6 בקבוקי שמפניה ליד מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. "היא חיכתה לי ברחוב", העיד חסון, "אפילו שאלתי אם תצליח לסחוב את הדבר הזה ואמרה לי שתסתדר".

פעם נוספת התבקש להביא שני ארגזים של בקבוקי שמפניה לבית משפחת נתניהו בקיסריה ולדבריו: "הגעתי לשם, לא היה אב בית, השומר הכניס אותי פנימה ומי שפתח את הדלת זה מר נתניהו. שאלתי איפה לשים, הוא כיוון לכיוון המטבח. שמתי, הלכתי, נגמר האירוע".

היו שלושה מקרים, העיד חסון, שבהם מסר את הסחורה במיקום שמחוץ לירושלים.

"אחד ביום של בחירות", אמר חסון. "התבקשתי להביא שתי שישיות של שמפניות, ומן הסתם לא רצינו שחלילה מישהו יראה אותי בדרך ואביא את זה בצורה רגילה. [...] באותו יום נסעתי ונפגשתי עם הנהג של שרה, ויקטור, באחד המושבים בעלייה לירושלים ומשם הוא אסף את זה ממני".

במענה לשאלת השופט בר-עם אישר חסון כי המשלוח באותו היום כלל שני ארגזים של 6 בקבוקי שמפניה כל אחד.

יונתן חסון, הנהג ומנהל הנכסים של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, לפני תחילת עדותו במשפט המו"לים, 24.10.22 (צילום: אוליביה פיטוסי)

יונתן חסון, הנהג ומנהל הנכסים של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, לפני תחילת עדותו במשפט המו"לים, 24.10.22 (צילום: אוליביה פיטוסי)

"אירוע נוסף היה מתישהו באחד מערבי החג", העיד חסון, "זה היה ממש קרוב לכניסת החג ואני לא רציתי לנסוע עד לירושלים אז נפגשתי עם נהג בשם ירון בכביש שמוביל למתקן אדם ושם הבאתי לו שמפניות. או ארגז אחד או שניים, אני לא זוכר".

אירוע שלישי אירע ביום הולדתו של חסון, ב-4.12.2016, אז נפגש עם אב הבית של משפחת נתניהו אפי אזולאי (חסון ציין כי באותו היום חל גם יום הולדתו של אזולאי, ואז הוסיף כי זהו גם יום הולדתו של הראפר ג'יי זי). לדבריו, המפגש היה ליד משרד החוץ בירושלים, "לשם הבאתי לו שתי שקיות עם שני בקבוקים בכל שקית".

לדברי חסון, הפגישה הזו כבר היתה אחרי שהחלו החקירות בפרשה ולכן לא רצה להגיע עד למעון הרשמי בבלפור. "הדס אמרה לשרה שאני לא אגיע עד לבית בבלפור", העיד חסון, "היא המציאה לה משהו תירוץ שזה היום הולדת שלי ואני בחצי יום חופש או משהו כזה".

"מה זה 'נתתי להם'", שאלה עו"ד צבירן. "שמתי להם באוטו", השיב חסון. "לפני שהם הלכו היא שאלה אותי אם דאגתי להם לשמפניות". "מי?", שאלה עו"ד צבירן. "שרה", השיב חסון

יומיים לאחר מכן, ב-6.12, הגיע יום ההולדת של מילצ'ן. בני הזוג נתניהו הוזמנו למתחם האירוח של מילצ'ן בבית ינאי, יחד עם בתו אלינור מילצ'ן ובן זוגה. "בסוף האירוע גם נתתי לזוג שני ארגזי שמפניות".

"מה זה 'נתתי להם'", שאלה עו"ד צבירן. "שמתי להם באוטו", השיב חסון. "לפני שהם הלכו היא שאלה אותי אם דאגתי להם לשמפניות". "מי?", שאלה עו"ד צבירן. "שרה", השיב חסון.

בהמשך העדות שב וציין חסון כי לפני שהגברת נתניהו הלכה מבית מילצ'ן היא "שאלה אם דאגתי לה". לדבריו, "אמרתי לה שדאגתי לה והיא הוסיפה ש'זה לטובת המדינה'. מה זה אומר אני לא יודע".

לדברי חסון, מלבד הפעם הזו היו עוד פעמיים שבהם הגברת שרה נתניהו פנתה אליו אישית בעניין בקבוקי השמפניה. "פעם אחת בארוחה היא שלחה את אחת המלצריות לשאול אם דאגתי לה, ומן הסתם 'דאגתי לה' זה לשני ארגזים של שמפניות".

"ודאגת?", שאלה עו"ד צבירן.

ארנון מילצ'ן עם בנימין נתניהו ושמעון פרס בכנסת, 28.3.2005 (צילום: פלאש 90)

ארנון מילצ'ן עם בנימין נתניהו ושמעון פרס בכנסת, 28.3.2005 (צילום: פלאש 90)

"כן, כן, ברור", השיב חסון, "והיה עוד איזה מקרה [...] שפנתה אלי בזמן ארוחה ואני התקשרתי לנהג האחרון שלה שאני מכיר, מושיקו, וקראתי לו לבוא. הוא לא היה נוכח כי היא הגיעה עם ביבי, והוא הגיע ואסף שני ארגזים". לדברי חסון, במהלך הארוחה נתניהו "קראה לי, נכנסתי לבית שם והיא אמרה לי לדבר עם מושיקו ושאני אדאג לה. התקשרתי אליו והוא בא לקחת שני ארגזים".

יום ההולדת של חסון עצמו, ה-4.12, שבו העביר לאב הבית שתי שקיות עם שני בקבוקי שמפניה כל אחת, נפל באותה שנה על יום ראשון בשבוע. יום ההולדת של מילצ'ן, ה-6.12, אז לקחו בני-הזוג נתניהו עוד שני ארגזי בקבוקי שמפניה, נחגג ביום שלישי. בסוף השבוע נשלח חסון פעם נוספת אל בני הזוג כיוון שהם שכחו לקחת מבית-ינאי "זר פרחים בוואזה לכבוד הגברת נתניהו". לדבריו, שרה נתניהו פנתה וביקשה לשלוח את הזר שנועד לה לביתה בקיסריה, והוא הביא אותו לבית נתניהו בקיסריה "ובנוסף עוד 4 בקבוקים", אותם מסר לאחד מאנשי האבטחה במקום.

תיקי יוקרה מרחבי העולם

מעבר לסחורה שנשלחה אליהם, העיד חסון, בני-הזוג נתניהו נהגו גם לקבל סחורה באופן קבוע בביקוריהם בבתי מילצ'ן ופאקר. לדבריו, ככל שחלף הזמן תדירות הביקורים של בני-הזוג במתחם האירוח של מילצ'ן בבית ינאי הלכה ותכפה עד שבקיץ 2016 לבדו ביקרו שם כעשר פעמים (מתוך עשרים פעמים בכל השנים שבהן עבד חסון אצל מילצ'ן).

בכל פעם שהיו מגיעים לפגישה בבית מילצ'ן, העיד חסון, צוות האחוזה היה דואג להניח ארגז או שניים, לרוב שניים, של בקבוקי שמפניה בחדר הפגישות, או שהיו מעבירים בסוף הפגישה את הארגזים ישירות לרכבה של נתניהו.

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

"שתו שמפניות במפגשים?", שאלה עו"ד צבירן.

"כן", השיב חסון, "אבל זה לא קשור לארגזים. אחרי הפגישה הפרטית היו עוברים לבית אחר לעשות ארוחה, ומן הסתם היו שמפניות".

נתניהו גם ביקר "ביקורים ספורים" בבית אחר של מילצ'ן, בהרצליה, העיד חסון. לדבריו נתניהו ביקר שם כארבע פעמים בסך הכל, ובכל פעם קיבל קופסה או שתיים של סיגרים.

באחד הביקורים, הוסיף חסון, נתניהו ביקש לקבל גם בקבוק של ליקר קואנטרו, כך לפחות מסרה לו קליין בזמן אמת, והוא דאג למלא את רצון ראש הממשלה. מעדות קליין עלה כי נתניהו נהג לטבול את הסיגר בליקר ואז לעשנו. היו גם פעמים שחסון העביר לבני-הזוג נתניהו טקילה יוקרתית מהסוג שמילצ'ן נהג לשתות, טקילה פטרון.

גם כשמילצ'ן ביקר בבית ראש הממשלה בירושלים היה מביא איתו תשורה. "תמיד מצטייד בשמפניות", העיד חסון, "חלקן הוא לוקח בצידנית עם קרח, שיהיה כבר קר למפגש עם שרה בפנים, עם ביבי. לפעמים זה רק צידנית עם 6 מקוררים לפעמים זה צידנית עם 6 מקוררים ועוד ארגז בנפרד, סגור הרמטית. בחלק מהפעמים גם לוקח איתו סיגרים. חלק מהפעמים קופסה אחת וחלק מהפעמים 2 קופסאות".

חסון: בני משפחת נתניהו היו מגיעים לוילה של פאקר בקיסריה גם כשפאקר לא היה בארץ, "מגיעים לבלות שם, אם בבריכה, אם בפינת המדורה שיש שם, או סתם לשבת בסלון שלו. מה שהם מבקשים הם היו מקבלים"

לדברי חסון הוא הסיע את מילצ'ן למעון ראש הממשלה בירושלים בין 15 ל-20 פעמים בכל התקופה בה עבד כנהג, ואת פאקר עוד 10 עד 12 פעמים. לפי חסון, כשהיה מסיע את פאקר לבלפור כשלזה עוד לא היה נכס קבוע בישראל, לעתים היה קובע מראש עם אב הבית אפי אזולאי כדי להעביר לו את הסחורה מראש, בצהרי היום, חוזר למלון בירושלים שבו השתכן פאקר ואז מסיע את המיליארדר בערב למעון ראש הממשלה לפגישה.

בהמשך, אחרי שנתניהו ביקש ממילצ'ן לרכוש את הווילה השכנה לשלו בקיסריה, ומילצ'ן העביר את העול לפאקר, נהגו בני הזוג נתניהו לבקר בביתו של המיליארדר.

"היתה להם יד חופשית שם", העיד חסון על ביקורי בני-הזוג נתניהו בבית פאקר הסמוך לביתם בקיסריה. "היה להם שלט לשער, לתקופה מסוימת היה להם גם מפתח לבית. היו מגיעים לשם גם כשפאקר לא נמצא, מגיעים לבלות שם, אם בבריכה, אם בפינת המדורה שיש שם, או סתם לשבת בסלון שלו. [...] ושם מה שהם מבקשים הם היו מקבלים. ארוחת צהריים, שתייה, זה יכול להיות כל דבר, לא בהכרח שמפניה: מים, קפה, קולה, לא משנה מה.

"בבית של פאקר יש גם בסלון באותה תקופה יומידור של סיגרים לאירוח אז הוא היה משתמש בהם חופשי. לפעמים היו לוקחים איתם שישיות שמפניה, לפעמים היו יוצאים עם סיגרים. אני לא יכול להעיד שכל פעם שהיו נלקחו דברים. וגם היו מקרים ששרה היתה נכנסת, היה מקרה אחד שנכנסה לבד עם המאבטח, לקחו שתייה ויצאו".

חסון העיד כי בני-הזוג נתניהו הגיעו שבע או שמונה פעמים לביתו של פאקר אך עו"ד צבירן רעננה את זיכרונו והעירה כי בחקירה במשטרה אמר שהיו שם כ-20 פעמים.

לאחר ויכוח קצר עם עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו בפרשה המכונה "תיק 1000", העיד חסון כי כשאמר שביקרו 20 פעם בבית פאקר התכוון לכל הביקורים של נתניהו, גם כשבא לבד וגם עם רעייתו, גם כשפאקר נמצא וגם כשהוא בחו"ל.

שרה נתניהו, יוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

שרה נתניהו, יוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

מלבד סיגרים ובקבוקי שמפניה חיזק חסון גם את עדות קליין לגבי רכישת מעילים תוצרת מותג קולומביה למשפחת נתניהו. חסון העיד כי לא רכש את המעילים אלא לקח אותם לאב הבית של נתניהו, אפי אזולאי, ולאחר שהתברר כי הם לא מתאימים החזיר אותם לחנות והזדכה. עוד אישר חסון את עדות קליין לגבי רכישת תכשיטים לשרה נתניהו. חסון סיפר כי העביר סקיצה של תכשיט לחנות בצפון המדינה וכן ששמע מאיאן מוריס, עוזרו האישי של פאקר, כי בכוונתו לרכוש תכשיט לשרה נתניהו.

בהזדמנות אחרת, העיד חסון, התבקש לקחת חשבונית על תכשיט שפאקר רכש לשרה נתניהו, בשווי 45 אלף שקלים, ולהראות אותה לאשת ראש הממשלה. לדבריו, מילצ'ן אמר לו להגיד לשרה נתניהו כי הוא פועל בשל שיקולי ביטוח אף שבפועל פשוט רצה לוודא שרעיית ראש הממשלה מודעת למחיר הגבוה של התכשיט שקיבלה.

חסון הוסיף גם פרטים חדשים על תיקי יוקרה שקיבלה לדבריו שרה נתניהו מאיאן מוריס, העוזר של פאקר.

"איאן, זה נוהג שלו בכל העולם", סיפר חסון, "הוא הביא איתו תיקי יוקרה. תיקים של מותגים כמו לואי ויטון וכאלה".

"למי הביא את התיקים?", שאלה עו"ד צבירן.

"לשרה", השיב חסון.

"כמה תיקים?", שאלה עו"ד צבירן.

"בכל נגלה היו שני תיקים, היו בערך שלוש נגלות. ופעם אחת שלא הספיק לקנות הוא שלח אותי לכיכר המדינה לקנות, קניתי תיק אחד".

סניגורי הנאשמים מתפייטים

עם סיום החקירה הראשית של חסון נערך דיון בבקשה שהגיש נתניהו לדון בהודעת הפרקליטות על סדר העדים וסדר הפרשות הצפוי בהמשך המשפט.

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו בפרשה המכונה "תיק 4000", טען כי הפרקליטות הודיעה לאחרונה על כוונתה "לערוך שינוי מהותי באופן שאין מהותי ממנו הן בעניין סדר הבאת העדים והן בעניין סדר שמיעת האישומים", וכי הוא מתנגד לכך.

לדבריו, חמישה עדים שהיו אמורים להישמע בקבוצה הבאה של העדים מ"תיק 4,000", אשר מתוכננת להעיד בעוד שבועות מספר לאחר סיום קבוצת העדים הנוכחית ב"תיק 1000", הועברו למועד עתידי, שאינו קבוע. החמישה הם איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת; עדי קאהן, העוזרת המקצועית של מנכ"ל המשרד שלמה (מומו) פילבר; מנכ"לית בזק סטלה הנדלר; היועץ האסטרטגי של אלוביץ' אלי קמיר; ומנכ"ל חברת yes מקבוצת בזק רון אילון.

עו"ד בעז בן-צור, בית המשפט המחוזי בירושלים, 1.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בעז בן-צור, בית המשפט המחוזי בירושלים, 1.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

"ההרחקה שלהם נועדה להרחיק את העדות שלהם, לא משהו אחר", אמר עו"ד בן-צור, ורמז כי הפרקליטות פעלה ממניעים זרים כדי לדחות עדויות שאינן נוחות לה.

בנוסף טען עו"ד בן-צור כי הדילוג הלוך ושוב בין הפרשות מביא לכך ש"יש לנו כאן סלט, אין לי מונח מוצלח יותר, ראייתי וענייני". עוד דרש את התייחסות בית-המשפט להחלטת הפרקליטות לדחות את חקירתם של כמה מחוקרי המשטרה למועד עתידי.

עו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', נאשמים 2-3 בהליך, טען כי לדיון הנוכחי יש זיקה לבקשה שהגיש לאחרונה לביטול כתב האישום מחמת הגנה מן הצדק.

לדבריו, תחילה היו אמורים שני חוקרי רשות ניירות-ערך, יריב עמיעד ופולינה גובזמן-קריב, להעיד בסמוך לעדות פילבר, אולם מאז הם הועברו "מעבר להרי החושך". עו"ד חן טען כי הפרקליטות פעלה כך כדי למנוע מעצמה מבוכה. "ראינו מה התרחש בעדותם של החוקרים של חפץ, אז לא חוזרים על טעות פעמיים. נשמע את פילבר ואת החוקרים שלו אחר כך", אמר עו"ד חן.

סנגורם של בני-הזוג אלוביץ' דיבר נרגשות על סבלם הנפשי והרגשי של לקוחותיו, שמתעצם בשל התארכות הדיון. "הם רוצים לסיים את עינוי הדין הנורא הזה ולהתפנות לחייהם", אמר.

עו"ד נוית נגב, פרקליטתו של נוני מוזס (מימין, ועו"ד ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ', בדיון במשפט המו"לים בבית המשפט המחוזי בירושלים ב-14.6.2022 (צילום: יונתן זינדל)

מועד עדותם של חמשת העדים בפרשת "תיק 4000", הועברו לדברי עו"ד חן "לא מעבר להרי החושך אלא מעבר להרי אררט, שם שואלים האם קלו המים". לדבריו, הפרקליטות פועלת ב"תכסיסנות" ומ"שיקולים לא ענייניים".

עו"ד נוית נגב, הסנגורית של נאשם מספר 4 בהליך, מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, סיפרה על המחיר שמשלם הלקוח שלה בעצם העובדה שהפרשה שבה הוא נאשם בהצעת שוחד לנתניהו, "תיק 2000", נכרכה בפרשות גדולות ומורכבות ממנה, לדבריה, כמו "תיק 1000" ו"תיק 4000".

"אלה בהחלט מחירים קשים וכבדים מאוד", אמרה עו"ד נגב. "המאשימה החליטה על איחוד התיקים ואני מניחה שיש לה הנימוקים וההסברים שלה, אבל צריך לקחת בחשבון גם את המחירים שאנחנו משלמים שלטעמי הם לא פרופורציונליים".

עו"ד יהודית תירוש, התובעת ב"תיק 4000", ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 16.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, טענה כי אין מקום לדון כעת בבקשה של בני-הזוג אלוביץ' לביטול כתב האישום מחמת הגנה מן הצדק, שכן ישנם עוד לפחות עשרה חוקרים משמעותיים שטרם העידו ועוד "עדים רבים שאינם חוקרים" שיש להעיד לפני שתהיה התשתית הראייתית הנחוצה להחלטת בית-משפט להעניק סעד "קיצוני ונדיר" שכזה.

אשר לשינוי בסדר העדים אמרה כי מדובר ב"תזוזות מסיבות לגיטימיות ושיקולים של התביעה". עוד אמרה כי היא שומרת לעצמה את הזכות גם לוותר על עדי תביעה, אמירה שעוררה רחשים בספסלי הסנגוריה.

"אני אומר לבית-המשפט בצורה גלויה", הצהירה עו"ד תירוש, "בתוך רשימת העדים שדחינו, שכולם נחקרו באזהרה, יש הרבה מאוד עדים שאנחנו כתביעה לא האמנו לדברים שהם אומרים, והתביעה לא חייבת להביא לבית-המשפט עד שהיא לא נותנת בו אמון. בתוך כל עדות כזו יש דברים שחשבנו שאולי כן צריך להביא לצורך הכרעת אישום, ואנחנו שנשקול את הדברים האלה. יכול מאוד להיות שאנחנו נוותר על עדים ויכול להיות שחבריי ירצו לחקור אותם, זכותם, אבל אי אפשר לכפות על תביעה להביא עדים שהיא כרגע רוצה לשקול אם יש צורך בהעדתם".

הפרקליטות: "זה שיקול ענייני ולגיטימי שפרשה לא תחכה שלוש שנים עד שתישמע. זה בוודאי שיקול ענייני וסביר. הרציונל הוא לא לעשות בלגן לבית משפט. הרעיון הוא להביא את עדי התביעה בקבוצות לסירוגין, ברוטציה בין הפרשות"

עו"ד חן נענע בראשו לשלילה כלא מאמין כשעו"ד תירוש הוסיפה ואמרה כי מדובר ב"עדויות ארוכות מאוד, של עדים שנחקרו באזהרה ויכול להיות שמבחינתנו אין טעם לייגע בכל הדבר הזה. זכותנו לא לקבל את ההחלטה ולשמוע את כל הראיות שלנו ולהחליט".

אשר לחקירת חוקרי המשטרה, עו"ד תירוש הדגישה כי כבר בקבוצת העדים הבאה נכללים כמה חוקרים ובהם עמיעד שהוזכר קודם לכן. "הוא לא הורחק מעבר להרי החושך ולא מעבר להרי אררט". בנוסף, ציינה, כלול בקבוצה גם יואב תלם שהיה ראש זרוע החקירות בלהב 433, כלומר מספר 2 ביחידה.

עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, שמוביל את המאשימה בתיקים 1000 ו-2000, הוסיף והתייחס להחלטה לעבור מפרשה לפרשה.

לדבריו, בשנת 2020 כשהציגו לראשונה את סדר העדים והפרשות, "אנחנו לא הערכנו שאחרי שנה וחצי נהיה בעד מספר 18. חלוף הזמן לפעמים מחייב התאמות".

מעבר לצרכים אישיים של עדים, כמו הצורך להעיד בשלב מוקדם יחסית במשפט את עד המדינה ארי הרו, עו"ד גילדין אמר כי ישנם גם שיקולי רוחב שהביאו לשמיעת הפרשות יחדיו.

עורכי הדין קרן צבירן-לצטר ואלון גילדין מהפרקליטות (מימין) ועו"ד עמית חדד פרקליטו של נתניהו. מאחור: עו"ד נוית נגב, פרקליטתו של נוני מוזס; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 24.10.22 (צילום: אוליביה פיטוסי)

עורכי הדין קרן צבירן-לצטר ואלון גילדין מהפרקליטות (מימין) ועו"ד עמית חדד פרקליטו של נתניהו. מאחור: עו"ד נוית נגב, פרקליטתו של נוני מוזס; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 24.10.22 (צילום: אוליביה פיטוסי)

"אני חושב שבתיק כזה לא נכון שפרשה אחת תיגמר ואז תתחיל אחרת. זה נראה לי שיקול ענייני ולגיטימי שפרשה לא תחכה 3 שנים עד שתישמע. נכון יותר שראיות מהותיות ממנה יובאו בפני בית המשפט בשלב מוקדם יותר. זה בוודאי שיקול ענייני וסביר", אמר עו"ד גילדין. "[...] הרציונל הוא לא לעשות בלגן לבית משפט. הרעיון הוא להביא את עדי התביעה בקבוצות לסירוגין, ברוטציה בין הפרשות".

לקראת סוף הדיון דרש עו"ד חדד תשובה מהפרקליטות בעקבות פרסום של כתב חדשות 13 אביעד גליקמן (חדד כינה אותו "עיתונאי מסוים") כי צוות מהפרקליטות עתיד לטוס ב-17.11 ללונדון כדי לערוך רענון לעד מילצ'ן.

"לא יכול להיות שאנחנו יודעים מהתקשורת שב-17.11 הפרקליטות עושה לעצמה שבת ועושה לעצמה סוף שבוע כיף בלונדון כדי לדבר עם העד", אמר עו"ד חדד. עו"ד גילדין טען כי הוא "כרגע עוד לא יודע אם תהיה נסיעה".

עו"ד חדד דחה זאת בשאט נפש וטען כי בפרקליטות יודעים גם יודעים שהנסיעה כבר נקבעה. "אנחנו מבקשים לדעת מספיק זמן מראש", אמר עו"ד חדד, "התביעה חושבת שראיון עד היא צריכה לעשות פנים אל פנים אבל את העדות נסתפק בווידיאו".

השופטת פרידמן-פלדמן הורתה לפרקליטות להשיב עד יום חמישי לבקשה שהגיש עו"ד חדד בעקבות הפרסום של גליקמן, ולהתייחס לטענותיו.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.82MB)

משפט המו"לים