לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"הצינור" של רשת 13, בהגשת גיא לרר, היא תוכנית האקטואליה המרכזית שהדירה יותר מכל את החברה הערבית בישראל במהלך החציון הראשון של 2021, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. זאת בחציון שאופיין בזינוק בייצוג של החברה הערבית בתקשורת העברית.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

זו השנה הראשונה ש"הצינור", בהגשת לרר ובעריכת אדם שפיר, מצטרפת למעקב מדד הייצוג. בשנים האחרונות עשה לעצמו לרר שם של עיתונאי חברתי, שמגייס את יכולותיו העיתונאיות ואת התוכנית שמזוהה עמו לקידום מאבקים ציבוריים. אולם דומה כי החברה הערבית בישראל נותרה מחוץ לתחום עיסוקו.

לפי נתוני מדד הייצוג, בששת החודשים הראשונים של 2021 השתתפו ב"הצינור" מעט יותר מאלף דוברים, אך רק תשעה מהם היו ערבים, כ-0.9% בלבד. את הרבעון הראשון של השנה סיימה במקום השני מהסוף עם נתון זהה. מאז מתחרותיה על המקום האחרון השתפרו מעט והיא נותרה במקומה וכך הגיעה עד למקום האחרון בטבלת התוכניות.

למקום השני מהסוף הגיעה "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש. גם היא הצטרפה רק השנה למדד וגם היא הפגינה נתונים נמוכים במיוחד, כשסיימה את החציון עם עם שיעור ייצוג של 1.6% בלבד. מתוך כ-1,800 דוברים בתוכנית, רק 28 היו ערבים.

"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, שעורך עמנואל רוט, סיימה את הרבעון הראשון במקום האחרון עם נתון של 0.6% בלבד. מאז השתפרה מעט ואת החציון הראשון של 2021 סיימה עם 1.8% ייצוג לחברה הערבית בישראל, כעשירית משיעור האזרחים הערבים במדינה. זה הספיק לה למקום השלישי מהסוף.

"תוכנית חיסכון" של חדשות 12 בלטה לרעה גם כשנבדק רצף השבועות ללא אף דובר ערבי. בחציון הראשון של 2021 נרשמו 12 שבועות רצופים של "תוכנית חיסכון" שבהם לא הופיע בה אפילו דובר ערבי אחד, זאת אף שמדובר בתוכנית יומית.

אחריה בטבלת המדירים המתמידים מופיעה "שישי עם אילה חסון" עם רצף של שבעה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי ו"אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון, עם שישה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​