לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

הפשיעה בחברה הישראלית והמחאה נגד מחדלי המשטרה בטיפול בה, סוקרה בהרחבה בתקשורת בתקשורת המרכזית בחודשים האחרונים. אולם בדיקה שנערכה במסגרת מדד הייצוג מעלה הבדלים משמעותיים באופן שבו סוקרה הסוגיה בכלי תקשורת שונים. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

הבדיקה שערכה חברת יפעת כללה את הפרסומים בכלי התקשורת המרכזיים בטלוויזיה (כאן 11, קשת 12 ורשת 13), ברדיו (כאן ב' וגלי-צה"ל) ובעיתונות המודפסת ("ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "הארץ" ו"מעריב"), בין אמצע דצמבר 2020 לאמצע חודש פברואר 2021. בתקופה זו עסקו 419 אייטמים בפשיעה בחברה הערבית, לא כולל מבזקי חדשות.

מבחינת היקף הסיקור, 419 אייטמים לאורך חודשיים אינם מספר מבוטל כלל וכלל. ואולם, מבט עמוק יותר אל הנתונים ופילוח לפי כלי תקשורת ומידת ההבלטה של הדיווחים מעלים פערים והטיות.

כך, לדוגמה, בהשוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה ניכר הטיפול המקיף והמרכזי שניתן לסוגיה במהדורת "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת רועי ינובסקי, תחת מנהל חטיבת החדשות בתאגיד ברוך שי. מנגד, ניכרת ההתעלמות וההצנעה היחסית במהדורת חדשות ערוץ 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, תחת המנכ"ל והעורך הראשי של חדשות 12 אבי וייס.

לפי נתוני בדיקת יפעת, בתקופת הבדיקה נכללו במהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, המהדורה הפחות נצפית בישראל, 27 אייטמים על הפשיעה בחברה הערבית. במהדורה המרכזית של קשת 12, הנצפית ביותר בישראל בפער ניכר, הופיעו רק תריסר דיווחים על הפשיעה בחברה הערבית. מספר זהה של דיווחים הופיע במהדורת החדשות המרכזית של רשת 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל ובעריכת ניר נוימן, תחת המנכ"ל והעורך הראשי ישראל טויטו.

פילוח לפי מיקום הדיווח במהדורה מעלה כי בעוד שבמהדורת כאן 11 פורסמו שבעה אייטמים על הפשיעה בחברה הערבית במהלך עשר הדקות הראשונות של המהדורה ועוד שני אייטמים בין הדקה העשירית לדקה ה-19, בקשת 12 לא פורסם אף אייטם על הפשיעה בחברה הערבית בעשר הדקות הראשונות של המהדורה ורק אייטם אחד הופיע בין הדקה העשירית לדקה ה-19.

כדי להבין עד כמה חריגה ההצנעה של חדשות 12 את הסוגיה, כל שצריך הוא להתבונן על הנתונים של רשת 13. כמו קשת 12, ולהבדיל מכאן 11, גם ברשת 13 תלויים ברייטינג לפרנסתם ואינם יכולים לסמוך על מימון ציבורי. ובכל זאת, לפי בדיקת מדד הייצוג, ברשת 13 הצליח אייטם אחד על הפשיעה בחברה הערבית להשתחל אל הדקות הראשונות של המהדורה ועוד חמישה אייטמים פורסמו בין הדקה העשירית לדקה ה-19.

גם בין הדקות 20-29 במהדורה הפסידה חדשות ערוץ 12 לחדשות ערוץ 13. ברשת 13 פורסמו ארבעה אייטמים על הפשיעה בחברה הערבית במשבצת השידור הזו לעומת שלושה אייטמים בלבד בקשת 12. בחישוב כולל, שני שליש מכל 12 האייטמים שפורסמו בקשת 12 על הפשיעה בחברה הערבית, הופיעו אחרי תום חצי שעת השידור הראשונה של המהדורה.

במילים אחרות, לא רק שבחברת החדשות המובילה בישראל, השייכת לערוץ שבראשו עומד המנכ"ל אבי ניר, הקדישו לפשיעה בחברה הערבית פחות משליש האייטמים שהופיעו במהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, אלא שגם האייטמים שכן שודרו על הסוגיה נדחקו כולם מדקות הפתיחה של המהדורה, אשר מוקדשות באופן טבעי לנושאים שעורכי המהדורה חושבים שניצבים בראש סדר היום הציבורי.

דיווח בחדשות כאן 11 על ההפגנה באום-אל פחם, 5.3.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות כאן 11 על הפגנה באום-אל פחם במחאה על הפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, 5.3.21 (צילום מסך)

נתון נוסף שבלט לרעה בסיקור חדשות 12 את הפשיעה בחברה הערבית, הוא הסלחנות שהפגינו בערוץ כלפי רשויות המדינה ואחריותן לתופעת הפשיעה והטלת האחריות על האזרחים.

ב-89% מהאייטמים שהופיעו בכאן 11 על הפשיעה בחברה הערבית הופנתה אצבע מאשימה למדינה ולזרועותיה, כולל משטרת ישראל, על מחדל הטיפול בתופעה. ברשת 13 הנתון היה דומה, ועמד על 86%. למעשה, בכל כלי התקשורת שנכללו בבדיקה, בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות המודפסת, ממוצע האייטמים שכלל הפניית אצבע מאשימה למדינה עמד על 85% (בכל אייטם יכולה להיות מופנית ביקורת ליותר מגורם אחד, כמובן).

כלי התקשורת היחיד שבו שיעור האייטמים שכלל הפניית אצבע מאשימה כלפי המדינה ירד מ-80% היה חברת חדשות 12 של קשת. למעשה, בחדשות 12 שיעור האייטמים שכלל הפניית אצבע מאשימה כלפי המדינה בכל הקשור לפשיעה המשתוללת בחברה הערבית בישראל ירד גם מ-70% ועמד על 63% בלבד.

כך, מהדורת החדשות המרכזית של ישראל וחברת החדשות הפופולרית ביותר במדינה פועלות כמי שמייצגות את המדינה יותר מאשר את הציבור, וזאת ביחס לכל כלי התקשורת האחרים שנכללו בבדיקה.

הנתון על מיעוט יחסי של מקרים שבהם נכללה ביקורת כלפי המדינה בסיקור הפשיעה בחברה הערבית בחדשות 12, הולך יד ביד עם נתון נוסף שעלה מהבדיקה. בחברת יפעת בדקו כמה מהאייטמים בכל כלי תקשורת היו, למעשה, יחסי ציבור למשטרת ישראל.

בממוצע, רק כ-6% מכלל האייטמים שהופיעו בכל כלי התקשורת המרכזיים על הפשיעה המשתוללת בחברה הערבית זוהו כיחסי ציבור למשטרת ישראל. לעומת זאת, בקשת 12 סומנו 9% מהאייטמים כיחסי ציבור למשטרת ישראל. רק שני כלי תקשורת, "ישראל היום" ו"מעריב", הציגו שיעור גבוה יותר של אייטמים שזוהו כיחסי ציבור למשטרת ישראל.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה