לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"מביך. נשתפר", מסר מגיש "הצינור" גיא לרר ל"הארץ" אחרי שבעיתון דיווחו על כך שתוכניתו, המשודרת ברשת 13, הגיעה בחציון הראשון של 2021 למקום האחרון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. נתוני הרבעון השלישי של 2021 מעלים כי לרר, בינתיים, לא עמד במשימה שנטל על עצמו. לא רק ש"הצינור" נותרה במקום האחרון בטבלת התוכניות, שיעור הייצוג בה ירד מעט.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

זו השנה הראשונה ש"הצינור", בהגשת לרר ובעריכת אדם שפיר, מצטרפת למעקב מדד הייצוג. בשנים האחרונות עשה לעצמו לרר שם כעיתונאי חברתי, שמגייס את יכולותיו העיתונאיות ואת התוכנית שמזוהה עמו לקידום מאבקים ציבוריים. אולם דומה כי החברה הערבית בישראל נותרה מחוץ לתחום עיסוקו.

לפי נתוני מדד הייצוג, בששת החודשים הראשונים של 2021 השתתפו ב"הצינור" מעט יותר מאלף דוברים, אך רק תשעה מהם היו ערבים, כ-0.9% בלבד. ברבעון השלישי ירד שיעור הייצוג בתוכנית ל-0.8% בלבד מתוך כ-560 מרואיינים שהופיעו בתוכנית בחודשים יולי-ספטמבר 2021, רק ארבעה היו ערבים.

למקום השני מהסוף הגיעה "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו וגדעון אוקו. את החציון הראשון של השנה סיימה עם שיעור ייצוג של 1.6% בלבד. ברבעון השלישי חלה ירידה בשיעור הייצוג והוא הסתכם ב-0.8% בלבד. מתוך כ-840 דוברים שהשתתפו בתוכנית, רק 7 היו ערבים.

"חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך, הדיחה את "שישי עם אילה חסון" של רשת 13 מהמקום השלישי מהסוף. את החציון הראשון של 2021 סיימה תוכנית האקטואליה שמגיש רשף עם שיעור ייצוג ממוצע של 3.2%. בשלושת החודשים האחרונים צנח שיעור הייצוג בתוכנית ל-1.1% בלבד. מתוך כ-560 דוברים שהשתתפו בה רק שישה היו ערבים.

בטבלת האפסים, שמודדת את מספר השבועות הרצופים ללא דובר או מרואייין ערבי, הגיעו שלוש תוכניות למקום הראשון: "אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון; "מהדורת השבת" של רשת 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת אבי כהן והדר שיפר; ו"עצם העניין" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ובעריכת עמית וינטר.

בכל אחת מהתוכניות הללו נרשמו בשלושת החודשים האחרונים שישה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי. ב"הצינור" "לפני החדשות", ו"שישי עם אילה חסון" של רשת 13, כמו גם ב"תוכנית חיסכון" של חדשות 12, נרשמו במהלך הרבעון ארבעה שבועות רצופים ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​