לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

ערוצי הטלוויזיה ממשיכים להדיר את החברה הערבית במידה גדולה יותר מאשר ערוצי הרדיו והתקשורת המסחרית ממשיכה להדיר את החברה הערבית יותר מאשר זו הציבורית, כך עולה מסיכום הרבעון השלישי של שנת 2021 במדד הייצוג. עם זאת, בתוכניות הפוליטיות המשודרות בטלוויזיה חל השנה זינוק בשיעור הייצוג של הדוברים הערבים. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

סיכום הרבעון השלישי של שנת 2021 מעלה כי מרבית התוכניות שרשמו נתוני ייצוג נמוכים מממוצע התוכניות המרכזיות (4.2%), שודרו בערוצי הטלוויזיה המסחרית קשת 12 ורשת 13. מרבית התוכניות ששודרו ברדיו הציבורי כאן ב' וגלי-צה"ל הגיעו לנתונים גבוהים מהממוצע. יוצאות מהכלל לטובה בטלוויזיה המסחרית הן שתי התוכניות הפוליטיות - "פגוש את העיתונות" של חדשות 12 ו"המטה המרכזי" של רשת 13 - וכן "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12. יוצאת מהכלל לרעה מבין תוכניות הרדיו היא "שלי וגואטה" של כאן ב'.

בראש טבלת התוכניות לרבעון השלישי של 2021 ניצבת "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד. מתוך 378 דוברים שהופיעו בתוכניות ברבעון, 44 היו ערבים, כ-11.6%, יותר מכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת.

הישג זה ראוי לשבח במיוחד לאור מגבלות המדיום הרדיופוני. בעוד שבכתבת מגזין בטלוויזיה ניתן לשלב מספר רב של דוברים, כל אחד לשניות מועטות, אייטמים בתוכנית רדיופונית יומית כמו "סדר יום" מוגבלים במספר הדוברים שלהם. כדי להגיע לשיעור דוברים ערבים גדול בתוכנית אקטואליה יומית על המערכת להקפיד מדי יום ביומו על שילוב דוברים מהחברה הערבית בישראל.

"סדר יום" מקפידה להעניק ייצוג גבוה יחסית לחברה הערבית בישראל מזה שנים, ומגיעה למקומות הראשונים במדד הייצוג מאז החלו המדידות ב-2016. השנה נרשם בתוכנית זינוק בשיעור הייצוג של החברה הערבית, אשר בא בד בבד עם הגידול הכללי בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת המרכזית בישראל. שיעור הייצוג ב"סדר יום" בחציון הראשון של השנה עמד על 12.7%. אמנם הנתון של הרבעון השלישי מוריד מעט את הממוצע השנתי, ל-12.4%, אולם בהשוואה לשנה שעברה, אז רשמה התוכנית ממוצע של 8.2%, מדובר עדיין בגידול משמעותי.

מבדיקות נוספות של מדד הייצוג לסיכום הרבעון השלישי של 2021 עולה כי "סדר יום" הצטיינה גם בייצוג מומחים ונשים מקרב החברה הערבית. בשני המקרים הנתונים של "סדר יום" היו הרבה מעל הממוצע.

במקום השני בטבלת התוכניות נמצאת עוד תוכנית שרשמה השנה זינוק בשיעור הייצוג לעומת השנה שעברה, "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל. התוכנית היומית, בהגשת ישי שנרב ובעריכת ישי הולנדר, סיימה את שנת 2020 במקום השמיני עם שיעור ייצוג של 5%. את החציון הראשון של 2021 סיימה "נכון להבוקר" עם שיעור ייצוג של 10.4% ואילו ברבעון השלישי שמרה על כוחה ואף התחזקה מעט כשהגיעה לשיעור ייצוג של 10.5%. מתוך 294 מרואיינים בתוכנית, 31 היו ערבים. בכך הקדימה "נכון להבוקר" את "רינו צרור" ו"מה בוער", תוכניות גלי-צה"ל שבאופן מסורתי הגיעו לשיעור ייצוג גבוה ממנה בשנים קודמות.

אחרי שתי תוכניות רדיו יומיות בשני המקומות הראשונים, במקום השלישי ניצבת תוכנית טלוויזיה שבועית: "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת אמנון הררי ושיר פור.

בשנים האחרונות רשמה "פגוש את העיתונות" עלייה מתונה בשיעור הייצוג, שהיה נמוך במיוחד לאורך השנים: מממוצע של 2% בלבד בשנת 2017 ל-3.3% בשנת 2020. את החציון הראשון של 2021 סיימה "פגוש את העיתונות" עם שיעור ייצוג ממוצע של 7.7%, יותר מכפול שיעור הייצוג אשתקד. ברבעון השלישי גדל הייצוג של החברה הערבית בתוכנית עוד יותר. מתוך 182 מרואיינים, 18 היו ערבים, כ-9.9%.

ברקע הזינוק בשיעור הייצוג של החברה הערבית ב"פגוש את העיתונות" (ובתוכנית המתחרה של רשת 13 "המטה המרכזי", שבעבר התמקמה שוב ושוב במקום האחרון במדד), מצויה השתלבותה של מפלגת רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס בקואליציה של ממשלת בנט-לפיד.

האם החברה הערבית הפכה למעניינת יותר עבור התוכניות הפוליטיות? לאו דווקא. "פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" מייצגות את אופי הסיקור הפוליטי בישראל, שבאופן מסורתי מעדיף את העימותים והמאבקים הפוליטיים ולא את הסוגיות העקרוניות שהפוליטיקאים מבקשים לקדם. מרגע שמפלגה ערבית הפכה לשחקן משמעותי בזירה הפוליטית הישראלית, כשביכולתה להפיל את הממשלה, הפכו גם פוליטיקאים ערבים מרואיינים לגיטימיים ב"פגוש את העיתונות" וב"המטה המרכזי", שבעבר בלטו לרעה בהדרת ערבים.

נתון חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא האופן שבו הבדלי הז'אנר והמדיום משפיעים על המיקום במדד הייצוג. בעוד שבתוכנית טלוויזיה שבועית כמו "פגוש את העיתונות" של חדשות 12 ניתן להגיע לממוצע ייצוג גבוה באמצעות כמה פאנלים המוקדשים לחברה הערבית וכוללים מספר רב של דוברים כל אחד, בתוכנית רדיו יומית כמו "סדר יום" או "נכון להבוקר" בכל אייטם משתתפים בדרך כלל מרואיין אחד או שניים לכל היותר. על כן, כדי להגיע לשיעור ייצוג גבוה דרושה הקפדה יום אחר יום, שבוע אחר שבוע, על מתן זכות ביטוי לדוברים מהחברה הערבית בישראל.

לשם השוואה, ב"פגוש את העיתונות" היו לאורך הרבעון השלישי של 2021 בסך הכל 18 אייטמים בהשתתפות דוברים מהחברה הערבית בישראל. ב"סדר יום" הופיעו דוברים ערבים ב-39 אייטמים שונים בתקופה זו וב"נכון להבוקר" הופיעו דוברים ערבים ב-28 אייטמים שונים.

כדי לנטרל את הפערים בין הסוגות השונות של התוכניות הנבדקות במדד הייצוג ערכה חברה יפעת מחקרי מדיה חישוב נפרד בשם "המדד המתוקנן", שלוקח בחשבון לא רק את מספר הדוברים הערבים ומספר הדוברים הכללי בכל אחת מתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בגופי השידור המרכזיים בישראל, אלא גם את מספר הדוברים הממוצע בכל אייטם בתוכנית.

כפי שניתן לראות מהגרף שלעיל, כאשר משקללים את הנתון הזה סדר התוכניות שבראש הטבלה נותר זהה אולם הפער בין תוכניות הרדיו "סדר יום" ו"נכון להבוקר" לבין תוכנית הטלוויזיה גדל.

אם מתמקדים בתוכניות הרדיו בלבד ניתן לראות כי מרבית תוכניות הרדיו רשמו ירידה בשיעור הייצוג לעומת החציון הראשון של השנה, אף כי מרביתן כאמור עדיין רושמות נתונים גבוהים מהממוצע ברבעון.

אחרי "סדר יום" של כאן ב' (11.6%) ו"נכון להבוקר" של גל"צ (10.5%) בולטת לטובה התוכנית "רינו צרור" המשודרת בגל"צ, ואשר זינקה ברבעון השלישי משיעור ייצוג ממוצע של 6.8% בחציון הראשון ל-8.8% ברבעון השלישי.

אחריה "הבוקר הזה" של כאן ב' (6.5%), בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי; "מה בוער" של גל"צ (6.3%), בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי; "קלמן ליברמן" של כאן ב' (5.3%), בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן; "וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ (4.9%), בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו; ו"שלי וגואטה" של כאן ב' (3.1%), בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ובעריכת רוית לוי-דמסקי.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי "חדשות הערב" של כאן 11 הגדילה ברבעון השלישי את הפער שלה משתי המהדורות המסחריות, שזוכות לשיעורי צפייה גבוהים בהרבה ממנה.

"חדשות הערב", אותה הגישו ברבעון השלישי דוריה למפל ומגישים מתחלפים, וערכו רועי ינובסקי ועילי לוין, סיימה את הרבעון השלישי של 2021 עם שיעור ייצוג ממוצע של 6.9%. מתוך כ-2,000 דוברים שהשתתפו בה, 136 היו ערבים. זו עליה לעומת החציון הראשון של השנה, אז שיעור הייצוג הממוצע עמד על 6.1%.

את שיעור הייצוג הגבוה, יחסית לשתי המהדורות המתחרות, חבה "חדשות הערב" בין היתר לעיתונאי ערן זינגר. בסדרות הכתבות שלו "קול איסראיל" ו"מעורבות" (עם רועי אטינגר) הופיעו למעלה מ-50 דוברים, כ-40% מכלל הדוברים הערבים בתוכנית במהלך הרבעון.

המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, אחת מתוכניות הטלוויזיה הנצפות בישראל, סיימה את הרבעון השלישי עם שיעור ייצוג ממוצע של 4.1%. מתוך כ-1,800 דוברים, 73 היו ערבים. זו ירידה קלה לעומת החציון הראשון של השנה אולם עדיין מדובר בנתון טוב יותר מאשר בשנת 2020, אותה סיימה מהדורת חדשות 12 עם ממוצע של 3.4% בלבד.

זאת ועוד, שיעורי הצפייה במהדורת חדשות 12 עולים פעמים רבות על שיעורי הצפייה של שתי המהדורות המתחרות גם יחד, כך שהשפעתה הפוטנציאלית על חשיפת החברה הערבית בפני הציבור הישראלי גדולה בהרבה משל מתחרותיה. סדרת הכתבות של אוהד חמו על החברה הערבית בישראל שודרה לאחר תום הרבעון, כך שניתן יהיה לראות את השפעתה רק בסיכום השנתי של מדד הייצוג.

המהדורה של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל, מדירה את החברה הערבית כמעט לחלוטין. מתוך כ-2,050 דוברים שהשתתפו במהדורה ברבעון השלישי של 2021 רק 59 היו ערבים, כ-2.9% בלבד.

מהדורת חדשות 13, שסיימה את 2018 (אז עדיין בערוץ 10) עם שיעור ייצוג של 5.4%, שמרה בשנת 2019 עם המעבר לרשת 13 על כוחה עם 5.3% אולם בשנה שעברה, אחרי החלפת מנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז בישראל טויטו והגברת הקו הבידורי, נחתך שיעור הייצוג בכמחצית והסתכם ב-2.6% בלבד. את החציון הראשון של 2021 סיימה עם 3.8% (על רקע עלייה בשיעור הייצוג של החברה הערבית בכל המדיה המשודרת בישראל) אולם בחודשים האחרונים נרשמה כאמור ירידה מחודשת בשיעור הייצוג.

כל תוכניות האקטואליה המשודרות ברצועת הפרה-פריים בערוצי הטלוויזיה רשמו נתונים נמוכים במיוחד ברבעון השלישי של 2021.

"שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן, סיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג של 2.4% בלבד; כמוה גם "עצם העניין" של כאן 11, שמגיש קלמן ליבסקינד ועורך עמית וינטר ו"לפני החדשות"" של רשת 13. "6 עם אמנון לוי" של רשת 13, בעריכת אוהד כהן, הגיעה לשיעור ייצוג של 1.8% בלבד; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך, סיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג של 1.1% בלבד; ואילו "תוכנית חיסכון" בהגשת קרן מרציאנו וגדעון אוקן, סיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג של 0.8% בלבד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​