לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

ח"כ מנסור עבאס הוא הדובר הבולט ביותר בתקשורת המשודרת מקרב החברה הערבית בישראל בשבעת החודשים הראשונים של השנה, כך עולה מבדיקת עומק של מדד הייצוג. עם זאת, ברוב גדול מהראיונות שהעניק לתקשורת הוא לא נשאל על הבעיות של ציבור בוחריו ועל תוכניותיו לפתור אותן. תחת זאת, הראיונות התמקדו בתמרונים פוליטיים שבהם היה מעורב. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מלבד מעקב אחר תוכניות האקטואליה המרכזיות בחמשת גופי השידור המרכזיים (כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת 12 ורשת 13), מדד הייצוג בוחן לעומק את הסיקור של סוגיות שונות הנוגעות לחברה בישראל בכלל והחברה הערבית בישראל בפרט.

במהלך השנה הנוכחית נכנס יו"ר רע"מ במלוא העוצמה לאור הזרקורים של התקשורת המרכזית, זאת בעקבות המשא ומתן שקיים עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו על תמיכה אפשרית בממשלתו, ובהמשך, בעקבות הצטרפותו לקואליציה של ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט. כפי שעלה מסיכום החציון הראשון של השנה, שהתאפיין בזינוק בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת העברית, כ-32% מסך ההופעות של דוברים ערבים בתקשורת במחצית הראשונה של השנה היו בהקשר הבחירות והקמת הממשלה החדשה.

מתחילת השנה ועד סוף חודש יולי הופיע עבאס 267 פעמים בערוצי התקשורת המרכזיים שנכללים במדד הייצוג. לצורך השוואה, הדובר הערבי הבולט ביותר בתקופה המקבילה אשתקד היה ח"כ אחמד טיבי, שהופיע 180 פעמים. לפי בדיקת העומק שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה, מתוך 267 הופעות של ח"כ עבאס בתקשורת המשודרת המרכזית מתחילת השנה ועד סוף יולי, 55 פעמים היו אלה לא רק סינקים קצרים מדבריו ששולבו בשידור אלא ראיונות של ממש.

על אף היקף הראיונות המרשים, מהבדיקה הנוכחית עולה כי רובם המוחץ הוקדש לסוגיות פוליטיות וקואליציוניות ולא לסוגיות שבשמן זכה ח"כ עבאס לקולות המצביעים. מתוך 55 ראיונות עם עבאס, 44 (80%) הוקדשו לנושאים פוליטיים ורק 11 (20%) הוקדשו לסוגיות מהותיות. התנהלות עיתונאית זו תואמת את אופיו של הסיקור הפוליטי בישראל בכללותו, כפי שעלה שוב ושוב מבדיקות שהתפרסמו ב"העין השביעית".

מתוך 44 הראיונות שהוקדשו לנושאים פוליטיים, 14 (25% מכלל הראיונות של עבאס) עסקו בעיקר בתוצאות הבחירות, 12 (22%) עסקו במגעים להקמת הממשלה, תשעה (16%) עסקו בשינוי שהוביל במערכת הפוליטית ובהתקרבותו לראש הממשלה לשעבר נתניהו, שישה (11%) ביציבות הקואליציה וראיון אחד (2%) הוקדש למחלוקת ברשימה-המשותפת.

מתוך 11 הראיונות עם עבאס שבכל זאת הוקדשו לסוגיות מהותיות, שישה (11% מכלל הראיונות של עבאס) עסקו בקיום משותף ושלום עם הפלסטינים, שלושה (5%) עסקו בירושלים, מסגד אל-אקצא ושיח ג'ראח, שלושה (5%) עסקו בפשיעה בחברה הערבית, שלושה (5%) עסקו בחוק איחוד המשפחות, ראיון אחד (2%) עסק תוכנית חומש לחברה הערבית בישראל וראיון אחד (2%) עסק בסוגיית הדיור בחברה הערבית וחוק קמיניץ.

פילוח הראיונות עם ח"כ עבאס לפי גוף שידור מעלה כי שני ערוצי תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב', שברגיל מובילים במדד הייצוג, ניצבים הפעם דווקא בתחתית הטבלה. ח"כ עבאס התראיין לכאן ב' שבע פעמים מתחילת השנה ועד סוף יולי ולכאן 11 תשע פעמים. מספר דומה של ראיונות העניק ח"כ עבאס לגלי-צה"ל, תחנת הרדיו הצבאית שכמו תאגיד השידור ממומנת בידי הציבור.

דווקא שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים, קשת 12 ורשת 13, העניקו לח"כ עבאס במה נרחבת יותר. בכל אחד מהם התראיין יו"ר רע"מ 15 פעמים בשבעת החודשים הראשונים של השנה.

כשנבדקו מאפייני הראיונות בכלי התקשורת השונים התברר כי כל הראיונות בכאן ב', שהעניק לח"כ עבאס את הבמה המצומצמת ביותר, עסקו בעניינים פוליטיים ולא בסוגיות מהות. בקשת 12, רשת 13 וכאן 11 שיעור הראיונות הפוליטיים היה גבוה (80% ומעלה) ואילו בגלי-צה"ל התמונה היתה שונה.

בתחנת הרדיו הצבאית למעלה ממחצית הראיונות (56%) עסקו בסוגיות מהותיות. הראיונות הללו עם עבאס שולבו בין היתר בתוכנית "מרציאנו סגל", שמגישים קרן מרציאנו ואודי סגל, וכן ב"נכון להבוקר", שמגיש ישי שנרב ועורך ישי הולנדר. עבור "נכון להבוקר" מדובר בעדות נוספת להתעקשות מערכת התוכנית לסקר באופן ראוי את החברה הערבית בישראל. בסוף החציון הראשון של השנה הגיעה התוכנית למקום השני במדד הייצוג.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​