לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"שישי עם אילה חסון" היא תוכנית האקטואליה המרכזית שהדירה יותר מכל את החברה הערבית בישראל במהלך הרבעון הראשון של 2021, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. זאת ברבעון שאופיין בזינוק בייצוג של החברה הערבית בתקשורת העברית. "שישי עם אילה חסון" היתה גם שיאנית ההדרה של 2020.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

את שנת 2020 סיימה "שישי עם אילה חסון" במקום האחרון עם שיעור ייצוג ממוצע של 1.3% בלבד. ברבעון הראשון של 2021, בעוד ממוצע שיעור הייצוג מזנק מעלה, ב"שישי אם אילה חסון", שעורך עמנואל רוט, ההדרה רק החריפה. מתוך 341 דוברים שהופיעו בתוכנית בשלושת החודשים הראשונים של השנה רק שניים היו ערבים, כ-0.6% בלבד.

נתון מעט טוב יותר אך עדיין מתחת לכל ביקורת הציגה "הצינור" רשת 13. בתוכנית, בהגשת גיא לרר ובעריכת אדם שפיר, השתתפו 430 דוברים ברבעון הראשון של השנה. רק ארבעה מהם היו ערבים, כ-0.9% בלבד. זו השנה הראשונה ש"הצינור" מצטרפת למעקב מדד הייצוג, ויש לקוות כי מכאן רק תשתפר.

תוכנית נוספת שהצטרפה השנה למעקב מדד הייצוג היא "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו ובעריכת גידי ויניש. גם היא הפגינה נתונים נמוכים במיוחד, כשסיימה את הרבעון עם שיעור ייצוג של 1.1% בלבד. מתוך כ-990 דוברים בתוכנית, רק עשרה היו ערבים. עוד בתחתית הטבלה, אחרי "שישי עם אילה חסון", "הצינור" ו"תוכנית חיסכון": "אולפן שישי" (1.8%) של חדשות 12.

"תוכנית חיסכון" של חדשות 12 בלטה לרעה גם כשנבדק רצף השבועות ללא אף דובר ערבי. ברבעון הראשון של 2021 נרשמו 12 שבועות רצופים של "תוכנית חיסכון" שבהם לא הופיע בה אפילו דובר ערבי אחד.

אחריה בטבלת המדירים המתמידים מופיע שוב "אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון, עם שישה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי, והתוכניות "פגוש את העיתונות" (מגישה: רינה מצליח; עורך: אמנון הררי) ו"חדשות סוף השבוע" (מגישה: דנה ויס, עורכים: קלי בן-יאיר ואליק מרגלית), אף הן של חדשות 12, ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, שבהן נרשמו חמישה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​