לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבעת החודשים הראשונים של השנה, לצד שיעור ייצוג חסר תקדים של החברה הערבית בתקשורת הישראלית המשודרת, נרשמה נוכחות חריגה של דוברים ערבים בפאנלים של תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

החציון הראשון של 2021 שבר את שיאי הייצוג של החברה הערבית בישראל, בין היתר על רקע התהפוכות הפוליטיות והצטרפותה של מפלגת רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס לקואליציה של ראש הממשלה נפתלי בנט. בדיקת עומק של מדד הייצוג מעלה כי הנוכחות הערבית על המסך לא הוגבלה לידיעות חדשותיות וראיונות בלבד. גם בדיונים האולפניים רבי המשתתפים, שסבלו במיוחד מהדרה של נציגי הציבור הערבי, נרשמה נוכחות גדולה שלהם.

לנוכחות בדיוני האולפן של תוכניות האקטואליה חשיבות יתרה בעיצוב תמונת המציאות של הציבור. הדיונים הללו אמורים לדמות את השיח הציבורי בישראל ולהביא למסך את העמדות השונות שבהן מחזיקים אזרחי המדינה. למרבה הצער, במרבית הפעמים הדיונים מתנהלים בין יהודים בלבד, גם כשנושא השיחה הוא החברה הערבית בישראל.

השנה, לעומת זאת, בתוכניות האקטואליה המרכזיות שנמצאות במעקב צמוד של מדד הייצוג זוהו עד סוף יולי 146 פאנלים אשר השתתף בהם לפחות דובר ערבי אחד (לא כולל חברי מערכת). השיא הגיע בחודש מאי, על רקע מבצע "שומר חומות" והמגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד, אז היו לא פחות מ-33 פאנלים בתוכניות המרכזיות שכללו דובר ערבי.

בעבר בדק מדד הייצוג באופן ממוקד ורציף את הופעותיהם, או ביתר דיוק היעדרותם, של דוברים ערבים מהפאנלים המרכזיים של תוכניות האקטואליה המשודרות בימי שישי בערב: "השבוע" של כאן 11, "אולפן שישי" של חדשות 12 ו"שישי" של חדשות 13. גם הפעיל החברתי עפיף אבו-מוך הקפיד לעקוב אחר הדרת ערבים מהפאנלים של תוכניות האקטואליה בימי שישי. למעט מקרים נדירים ביותר, שבוע אחר שבוע הזמינו עורכי התוכניות אך ורק יהודים לסכם את השבוע ולדון בעניינים שעל סדר היום.

בשבעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת זאת, זוהו 11 הופעות של דוברים ערבים בפאנלים של תוכניות שישי, תשעה מהם ב"אולפן שישי" של חדשות 12, בעריכת רון ירון ובהגשת דני קושמרו, ושניים ב"השבוע עם ירון דקל" של כאן 11 בעריכת אילן ליאור.

הפאנלים הללו הם היוקרתיים ביותר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה בישראל. משתתפיהם מקבלים זמן מסך ארוך במיוחד, ושיעורי הצפייה בתוכנית בדרך כלל גבוהים. משום כך יש משמעות מוגברת לייצוג ראוי בפאנלים הללו של בעלי דעה מהחברה הערבית בישראל.

למרבה הצער, בעוד "אולפן שישי" ביצעה מהפכה של ממש ביחס לנציגות החברה הערבית בישראל בפאנל הפרשנים המרכזי, ב"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בהגשת חסון ובעריכת עמנואל רוט, לא שולב מתחילת השנה ועד סוף יולי אפילו דובר ערבי אחד בפאנל הפרשנים.

בדיקה השוואתית של הפאנלים שנכללו במהדורות המרכזיות מעלה כי גם במקרה הזה חברת החדשות של קשת 12 בולטת לטובה. במהדורה המרכזית של חדשות 12, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, שודרו 15 פאנלים בהשתתפות דובר ערבי.

במהדורה המרכזית של חדשות 13, שמגישים תמר איש-שלום ואודי סגל ועורך ניר נוימן, שודרו 9 פאנלים בהשתתפות דובר ערבי ואילו ב"חדשות הערב" של כאן 11, שהגישה דוריה למפל וערך רועי ינובסקי, נמצאו 3 פאנלים בלבד בהשתתפות דובר ערבי.

השוואה של תוכניות האקטואליה של רצועת שש בערב מגלה כי ב"שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן, היו 21 פאנלים בהשתתפות דובר ערבי, יותר ממתחרותיה לרצועת השידור.

בשונה מתוכניות שישי, הפעם נמנעה חדשות 13 מהדרה מוחלטת של ערבים מהפאנלים. ב"6 עם אמנון לוי", בעריכת אוהד כהן, היו עשרה פאנלים בהשתתפות דובר ערבי.

דווקא בשידור הציבורי נרשמה הפעם הדרה יחסית. ב"עצם העניין" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ובעריכת עמית וינטר, נכללו בשבעת החודשים הראשונים של השנה ארבעה פאנלים בלבד בהשתתפות דובר ערבי.

הדובר הערבי שהופיע יותר מכל בפאנלים של תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות הוא העיתונאי מוחמד מג'אדלה, ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס, שהופיע לאורך שבעת החודשים הראשונים של השנה ב-38 פאנלים שונים, כולם בתוכניות חדשות 12 וקשת 12.

בהקשר זה חשוב לציין כי ב-12.7 הוכרז שמג'אדלה נעשה באופן רשמי לפרשן חדשות 12, ומאותו הרגע הופעותיו לא נכללו בבדיקה, שכן היא מוקדשת לדוברים שמחוץ למערכת בלבד.

העיתונאית פרידה ג'אבר-בראנסי, עורכת עיתון "פנורמה" ואתר "פאנט", הופיעה 26 פעמים בפאנלים של תוכניות האקטואליה המרכזיות, מתוכן רק שתי הופעות בקשת 12 והיתר בתוכניות רשת 13.

שאר הדוברים שבלטו במספר הופעותיהם היו בעיקר פוליטיקאים: ח"כ אחמד טיבי הופיע בעשר פאנלים, ח"כ איימן עודה הופיעה בתשעה, ח"כ מנסור עבאס הופיע בשמונה, ח"כ עיסאווי פריג' הופיעה בשבעה, ח"כ סמי אבו-שחאדה הופיע בשישה פאנלים ואילו הפעיל החברתי עפיף אבו-מוך, שהוביל כאמור קמפיין לשילוב דוברים ערבים בפאנלים של תוכניות שישי, הופיע בעצמו בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשלושה פאנלים שונים בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​