הדיון הציבורי בחוק הלאום הביא בשבוע שעבר (29.7-4.8) את השתתפותם של דוברים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של התקשורת המשודרת בישראל לשיא של כל הזמנים מאז החל המדד את פעולתו. באופן חריג, בכל התוכניות המרכזיות שנכללות במדד הייצוג הופיע לפחות דובר ערבי אחד, ובדרך כלל הרבה יותר. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר, מתוך כ-2,800 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות, 295 היו ערבים, כ-10.6%. שיעור כה גבוה לא נרשם אי פעם במדד הייצוג, שהחל את המעקב בינואר 2016. זאת ועוד, עד כה השבועות שבהם נרשם הייצוג הגבוה ביותר לחברה הערבית בתקשורת המשודרת בישראל היו שבועות שבהם התרחש אירוע בטחוני. בשבוע שעבר, ששבר את כל השיאים, העיסוק בחברה הערבית נבע מסוגיה פוליטית-אזרחית טהורה: השוויון בפני החוק.

שבע מתוך 21 התוכניות המרכזיות בגופי השידור המובילים שברו את מחסום 20 האחוזים, לעתים במידה ניכרת. אף כי היו בעבר שבועות שבהם התוכנית המובילה הגיעה לשיעור ייצוג של למעלה מ-50%, מעולם לא היה שבוע שבו כל-כך הרבה תוכניות מרכזיות רשמו שיעורי ייצוג של 20% ומעלה.

בראש טבלת התוכניות, עם שיעור ייצוג של כ-28%, ניצבת "אולפן שישי", שהגישה דנה ויס וערך רותם דנון. חמישה דוברים ערבים הופיעו בתוכנית, כולל תת-אלוף במיל' אמל אסעד, שהתראיין מכיכר רבין לקראת הפגנה שהתקיימה שם למחרת. היתר הופיעו בדיווח של גיא ורון על מחאת הדרוזים.

"הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, הגיעה בשבוע שעבר לשיעור דוברים ערבים חריג במיוחד עבור תוכנית רדיו (בתוכניות הרדיו רוב האייטמים כוללים ראיון עם אדם אחד או שניים, לעומת תוכניות הטלוויזיה, שבהן ניתן למצוא לא פעם כתבות קצרות מרובות דוברים. הדבר מקל על תוכניות הטלוויזיה להגיע לאחוזי ייצוג גבוהים יותר). בשבוע ממוצע עולים לשידור ב"הבוקר הזה" קרוב לארבעים דוברים. בשבוע שעבר, עשרה דוברים היו ערבים, כ-27.3%. אחד מהם, אגב, הופיע באייטם שלא עסק בחוק הלאום.

שיעור זהה של 27.3% נרשם גם בתוכנית "שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש. בתוכנית הופיעו שישה דוברים ערבים, כולל תא"ל אסעד, שישב באולפן חדשות ערוץ עשר ודיבר על חוק הלאום.

תוכניות נוספות שהציגו שיעור ייצוג גבוה במיוחד בשבוע שעבר הן "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל (27.0%); "ערב ערב" של כאן 11, שמגיש דב גיל-הר ועורך הדר פרנקנטל-קריב (22.9%); המהדורה המרכזית של חדשות עשר, שהגישו טלי מורנו ונגה ניר-נאמן וערכו ליאור לנדנברג ואסף ברנע (22%); ו"שש עם", שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן (21%).

גם בפילוח לפי גופי שידור נרשמו בשבוע שעבר שיעורי ייצוג יוצאים מגדר הרגיל. למעלה מעשרה אחוזים מכלל הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של ארבעה מתוך חמשת גופי השידור המרכזיים בישראל היו ערבים.

גם בגלי-צה"ל נרשם שיעור ייצוג גבוה לחברה הערבית, אך כמו ברוב השבועות בשנים האחרונות, גם בשבוע שעבר שיעור הייצוג של הערבים בתחנה הצבאית היה נמוך יותר מאשר בטלוויזיה המסחרית, זאת אף שהתחנה ממומנת מכספי כלל הציבור, כולל החברה הערבית.

השוואה בין המהדורות המרכזיות של ערוצי הטלוויזיה מעלה כי בשבוע שעבר המהדורה של חדשות ערוץ עשר, שהגישו טלי מורנו ונגה ניר-נאמן וערכו ליאור לנדנברג ואסף ברנע, הובילה בפער ניכר. בשבוע ממוצע מופיעים במהדורה כ-120 דוברים. בשבוע שעבר 27 דוברים מתוכם היו ערבים. 25 מהם הופיעו באייטמים שעסקו בחוק הלאום.

אמנם, כפי שהוזכר לעיל, חברת החדשות מובילה בין גופי השידור, אך דווקא בבימה היוקרתית ביותר שלה, המהדורה המרכזית, היו מעט דוברים ערבים ביחס לשתי המהדורות המתחרות. רק 11 מתוך כמאה דוברים שמופיעים בשבוע ממוצע.

המקום המרכזי שתפסה בשבוע שעבר החברה הערבית בתקשורת הישראלית בא לידי ביטוי גם בפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב. זה השבוע השני שבשני פאנלים מתוך שלושה מופיעים דוברים ערבים. בשבוע שעבר הופיע ריאד עלי בפאנל של "חדשות השבוע", ותא"ל אסעד הופיע בפאנל של "שישי עם אילה חסון". בנוסף, נזכיר, התקיים ראיון עם תא"ל אסעד ב"אולפן שישי", אך זה התבצע בהקלטה מראש, כשהוא מחוץ לאולפן.

חוק הלאום השתלט כמעט לחלוטין על עוגת ההקשרים. מתוך 295 דוברים ערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתקשורת המשודרת המרכזית, 260 הופיעו באייטמים שעסקו בחוק הלאום.

בדיקה מיוחדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לגבי התפלגות הדוברים שהופיעו בהקשר של חוק הלאום העלתה כי כ-30% מהם היו חיילים וקצינים בהווה ובעבר, כשבראשם בולט תא"ל אסעד, מראשי מחאת הדרוזים. כ-20% היו חברי-כנסת שהתבטאו בנושא, ויתר הדוברים כללו עוברי אורח ברחוב, אנשי דת, עיתונאים, אנשי אקדמיה ועוד.

פילוח נוסף שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה, לפי זהות הדוברים, העלתה כי תא"ל אסעד הופיע יותר מכל ערבי אחר בשבוע שעבר – 20 פעמים; הקצין שאדי זידאן, שהודיע על פרישה מצה"ל בעקבות חוק הלאום, הופיע 15 פעמים; ח"כ זוהיר בהלול, שהודיע על התפטרותו בעקבות החוק, הופיע 13 פעמים; מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, הופיע 12 פעמים; והשר איוב קרא הופיע 11 פעמים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה