בשבוע שעבר (30.9-6.10) הופיעו כאלפיים דוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל, מתוכם רק 69 היו ערבים, כ-3.5%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, שאירחה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים באולפנה, כ-23.5% מכלל הדוברים בתוכנית. שלושה מבין הארבעה הופיעו בדיון שהוקדש למועמדים ערבים שמתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות ביישובים שבהם חיה אוכלוסיה יהודית לצד אוכלוסיה ערבית. עו"ד ניזאר בכרי, טלאל אלקרנאווי ואמיר בדראן, המתמודדים בכרמיאל, חיפה ותל-אביב (בהתאמה), הציגו בפני צופי "לונדון את קירשנבאום" את עצמם והאתגרים שניצבים בפניהם. במהדורה נפרדת התארח שאדי סרור, שחקן ובמאי הסרט "אוויר קדוש", שסיפר על יצירתו. את "לונדון את קירשנבאום" מגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי.

תוכנית נוספת של ערוץ עשר, "המגזין", הגיעה למקום השני בטבלת התוכניות. עם זאת, התוכנית לא הגיעה למקום המכובד בזכות כתבה עצמאית שיזמה על הנעשה בחברה הערבית בישראל, אלא משום שלפני סופה הוקדשו כמה דקות לקידום סדרת כתבות שהופקה עבור מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר. בקדימון לסדרת הכתבות, שעוסקת בגזענות, נכללו שלושה דוברים ערבים, כ-16.7% מכלל הדוברים בתוכנית. את "המגזין" מגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר.

"חדשות השבוע", תוכנית המגזין של כאן 11 המשודרת מדי יום שישי בערב, כללה בשבוע שעבר כתבה שהכינה איטה גליקסברג על עזיבתו של השף דוחול ספדי את מסעדת דיאנא שבנצרת. בכתבה הופיעו חמישה דוברים ערבים, כ-13.5% מכלל הדוברים בתוכנית, נתון שהספיק כדי שהתוכנית תשתבץ במקום השלישי של טבלת התוכניות.

ההדרה החריפה של החברה הערבית משידורי האקטואליה בגלי צה"ל היא מגמה מתמשכת, אולם בשבוע שעבר הפער בין התחנה הצבאית ליתר גופי השידור המרכזיים בישראל היה גדול במיוחד.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בכל גופי השידור המרכזיים, למעט גלי צה"ל, לפחות ארבעה אחוז מכלל הדוברים היו ערבים. בתחנה הצבאית שיעור הדוברים הערבים עמד על כ-0.2%. מתוך כ-500 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה הצבאית רק אחד היה ערבי, ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, שקולו נשמע ב"מה בוער", תוכנית הבוקר בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי.

ההתעלמות המתמשכת של גלי צה"ל מהנעשה בחברה הערבית בישראל היא מחדל אתי ומקצועי כאחד. לא ניתן לסקר כראוי מדינה מבלי לתת ביטוי הולם לכחמישית מאזרחיה. השתקתם של הערבים בגלי צה"ל חמורה במיוחד לנוכח העובדה שמדובר בתחנת שידור ציבורית, הממומנת מכספי כל האזרחים בישראל, יהודים וערבים כאחד.

בקצה השני של הטבלה ניצב ערוץ כאן 11, בין היתר בזכות פרק בתוכנית "סליחה על השאלה" שעסק בערבים ישראלים ובו הופיעו תשעה דוברים.

בין המהדורות המרכזיות בלטה לרעה בשבוע שעבר המהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין. למעלה ממאה דוברים הופיעו בשבוע שעבר ב"חדשות הערב" של כאן 11, אך רק שניים מהם היו ערבים.

אחרי חמישה שבועות רצופים ללא דובר ערבי, עזבה "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות את ראשות טבלת האפסים ופינתה את מקומה ל"מטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר. בארבע התוכניות האחרונות של "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, הופיעו כשישים דוברים אך אף לא אחד מהם היה ערבי (מדד הייצוג מתייחס לדוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית לא נכללים במדד).

כמדי שבוע בדקו חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה את ההרכב האנושי בשלושת הפאנלים בתוכניות האקטואליה המשודרות ביום שישי בערב. הדיונים ב"אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע", שבהם פרשני המערכת מסכמים את השבוע, הפכו לאחת הבמות היוקרתיות בשידורי האקטואליה בישראל. באופן צפוי, ככל שהבמה יוקרתית יותר כך ההדרה של החברה הערבית גדולה יותר. ואמנם, נדיר מאוד למצוא משתתפים ערבים בפאנלים הללו.

מתוך 69 הדוברים הערבים שהופיעו השבוע בשידורי החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים, הרוב עשה זאת באייטמים ששודרו בהקשרים אזרחיים. התוכנית "סליחה על השאלה" שהוקדשה לערבים והכתבה ב"חדשות השבוע" על השף ספדי תרמו לכך.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה