בשבוע שעבר (7-13.10) הופיעו כ-2,800 דוברים ומרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. למרות שהחברה הערבית עמדה במוקד של שני נושאים שזכו לפופולריות בסדר היום התקשורתי – משחק הכדורגל של נבחרת ישראל, שבו השתתפו שחקנים ערבים, וחתונתה של אשת התקשורת הערבייה לוסי אהריש עם שחקן יהודי – בסך הכל הופיעו בתקשורת המשודרת המרכזית רק 75 דוברים ערבים, כ-2.7% מכלל הדוברים, כך עולה ממדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בדיקה מיוחדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לדיווחים שהוקדשו לחתונתה של אהריש העלתה כי תוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים הקדישו לחתונה 45 אייטמים שונים. ואולם, ברוב האייטמים לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד, והם התמצו בדיון פנים-יהודי על החתונה. רק בשבעה מתוך 45 האייטמים הופיע לפחות דובר ערבי אחד, וגם בהם, כמעט ללא חריג, הדובר הערבי היה אהריש עצמה.

טבלת התוכניות, שמדרגת את תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר, נשלטת הפעם לחלוטין על-ידי ערוץ עשר. כל שלוש התוכניות המרכזיות שהשיגו בשבוע שעבר את שיעורי הייצוג הגבוהים ביותר שודרו בערוץ זה.

במקום הראשון ניצבת "שישי עם אילה חסון", שערכו גילי ברוש ועמיר רגב, וזאת בין היתר בזכות כתבה מאת חסון עצמה על מוכנות צה"ל. חלק מהחיילים שעימם שוחחה חסון היו ערבים. בנוסף, בחלק של התוכנית ששודר לפני השעה שמונה שודרה כתבה שהכינה נריה קראוס על חתונת לוסי אהריש. בסך הכל הופיעו ב"שישי עם אילה חסון" ארבעה דוברים ערבים, כ-18.2% מכלל הדוברים בתוכנית.

המהדורה המרכזית של ערוץ עשר הגיעה לנתון נאה בזכות סדרת הכתבות "מבחן בגזענות" שהכינה עמנואל אלבז-פלפס. בסך הכל תרמה הסדרה תריסר דוברים למדד השבוע, בעיקר בשידור המרכזי שבמהדורת החדשות, אך גם במסגרת התוכנית "אורלי וגיא", שם שודר קדימון למהדורה המרכזית.

במקום השלישי ניצבת "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. בתוכנית הופיעו בשבוע שעבר שני דוברים ערבים, כ-7.1% מכלל הדוברים שהשתתפו בה.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מציב את ערוץ עשר במקום הראשון, בין היתר בזכות סדרת הכתבות על הגזענות בישראל. גלי-צה"ל שוב בולטת לרעה, עם שיעור ייצוג נמוך באופן ניכר מכל יתר גופי השידור המרכזיים. תחנת הרדיו, שממומנת מכספי המסים של כלל אזרחי מדינת ישראל, ממשיכה להדיר באופן חריף את החברה הערבית.

הדרה חריפה של החברה הערבית אפיינה בשבוע שעבר גם את מהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי. מתוך כ-150 דוברים שהופיעו במהדורת "חדשות הערב", רק שניים היו ערבים. את המהדורה עורך עילי לוין ומגישה גאולה אבן-סער.

בראש הטבלה ניצבת כמובן המהדורה של חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, וזאת בזכות סדרת הכתבות על הגזענות בישראל. עם זאת, גם ללא סדרת הכתבות הזו, במהדורת חדשות עשר הופיעו יותר דוברים ערבים מאשר במהדורה של השידור הציבורי.

לא כל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר מתאפיינות בדוברים ערבים רבים. "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית השבועית שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, ציינה בשבוע שעבר תוכנית חמישית ברציפות ללא אף דובר ערבי. מיד אחריה בטבלת האפסים המהדורה המקבילה של חברת החדשות (לשעבר חדשות 2), "פגוש את העיתונות", שעורך דן דובין ומגישה רינה מצליח. ב"פגוש את העיתונות" שידרו כבר ארבע תוכניות ללא אף דובר ערבי.

פאנל הפרשנים של "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של כאן 11, כלל השבוע עשרה דוברים שונים. אף לא אחד מהם היה ערבי. התוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, אינה חריגה מהבחינה הזו. גם בפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון" לא נכללו ערבים.

המקרה של "שישי עם אילה חסון" אופייני. בזכות כתבות השטח הגיעה התוכנית למקום הראשון בטבלה השבועית, אך אל האולפן מוזמנים באופן עקבי יהודים בלבד. סביב שולחן השבת, היכן שהפרשנים והמומחים מנתחים את אירועי השבוע, נדיר מאוד למצוא דובר ערבי.

כמחצית מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה בגופי השידור המרכזיים עשו זאת באייטמים בעלי הקשר אזרחי. בין האייטמים בעלי הקשר פלילי אפשר למנות את הדיווחים על רצח נוסף ביפו.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה