בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל הופיעו בשבוע שעבר (23-29.9) כאלפיים דוברים, מתוכם רק 58 היו ערבים, כ-2.9%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

התוכנית המובילה את מדד הייצוג, זה השבוע השני ברציפות, היא "לפני החדשות" של ערוץ רשת 13. התוכנית, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, שודרה במהדורה חדשה אחת בלבד בשבוע שעבר, וזאת בשל החגים. במהדורה זו נכללה כתבה שבה תיעדה הכתבת דניאל סעדון את המסע של אוהדי קבוצת הכדורגל בני סכנין לאצטדיון טדי בירושלים לצורך משחק הכדורגל מול קבוצת בית"ר העירונית. המפגש בין האוהדים היה הראשון לאחר שלוש שנות הפרדה. בכתבה הופיעו שישה דוברים ערבים, אך אף אחד מהם לא זכה לכבוד ששמו יתנוסס על המסך.

ששת האלמונים הללו הצטרפו בתוכנית לשיחה קצרה עם השר איוב קרא, לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. בנוסף, במהדורה אחרת של התוכנית אשר כללה כתבות בשידור חוזר, שודרה מחדש כתבה על טניסאית בדואית, ובה דוברים ערבים רבים. בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר ב"לפני החדשות" 13 דוברים ערבים, כ-59% מכלל הדוברים בתוכנית.

במקום השני ניצבת "המגזין" של חדשות ערוץ עשר, שבה הופיעו חמישה דוברים ערבים, כ-28% מכלל הדוברים בתוכנית. התוכנית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, כללה בעיקר כתבות בשידור חוזר, בין היתר כתבה על נאס דיילי, בעל חשבון פופולרי ביוטיוב, וכתבה על הגדוד המעורב בצה"ל. בנוסף הופיע השר קרא שדיבר על נאומו של נתניהו באו"ם.

"נכון להבוקר", תוכנית האקטואליה של גלי צה"ל בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק, הגיעה למקום השלישי עם כ-16% ייצוג לחברה הערבית בישראל. הדוברים הערבים בתוכנית זו הופיעו באייטמים על הבחירות ברשויות המקומיות ושריפות עפיפונים, ובמסגרת ראיון עם נכה צה"ל על ניסוי שאמור לעזור למי שאינם יכולים ללכת.

פילוח הדוברים לפי גופי שידור מעלה כי כאן ב', רשת הרדיו של תאגיד השידור הישראלי, ניצבת הרחק מעל כל היתר. כ-3.6% מהדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה היו בשבוע שעבר ערבים. עם זאת יש לציין כי בתוכניות המרכזיות, "קלמן ליברמן" ו"סדר יום" לא שובץ אפילו דובר ערבי אחד, ואילו ב"הבוקר הזה", שבשבועות האחרונים הציגה נתונים מרשימים ביותר, הסתפקו בשבוע שעבר בדובר ערבי אחד בלבד.

כאן ב' הגיעה למקום הראשון בזכות תוכניות אחרות, מרכזיות פחות, שהקדישו אייטמים למצב הפצועים מסוריה שמטופלים בישראל, התיירות בכפרים הדרוזיים, האלימות בחברה הערבית והבחירות ברשויות המקומיות.

מצב חמור במיוחד מתגלה מבדיקת שיעור הדוברים הערבים במהדורות החדשות המרכזיות.

במהדורה המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו בשבוע שעבר כמאה דוברים, אך אף אחד מהם לא היה ערבי. במהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, הופיעו כ-140 דוברים, אך אף אחד מהם לא היה ערבי (מדד הייצוג מתייחס אך ורק לדוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים אינם נכללים במדד).

ההתעלמות המוחלטת מהחברה הערבית בשתיים משלוש המהדורות המרכזיות בישראל מבליטה את העובדה כי גם כשדוברים ערבים מצליחים להיכנס לתוכניות החדשות והאקטואליה בישראל, יהיה זה בדרך כלל בתוכניות שוליות יחסית. הבמות המרכזיות עדיין שמורות ליהודים בלבד.

המהדורה היחידה שכללה דוברים ערבים בשבוע שעבר היתה זו של חברת החדשות, ובה הופיעה פעילה חברתית בשם זיאן לימאר, שנטלה חלק בוועידת המשפיעים שערכה החברה, לצד אוהד קבוצת הכדורגל של סכנין ותושבי הכפר ג'סר א-זרקא במסגרת אייטם על התיירות ביישוב.

"חדשות סוף השבוע", מהדורת האקטואליה של חברת החדשות שמשודרת מדי מוצאי שבת, נותרת גם השבוע בראש טבלת האפסים. השבוע שעבר היה החמישי ברציפות שבו המהדורה, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר, לא כללה אפילו ערבי אחד.

"חמש עם רפי רשף", שעורך דניאל בשך, לא שיתפה אף דובר ערבי זה ארבע שבועות ברציפות, וכך גם "חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך מירון ששון.

אחרי כמה שבועות שבהם תוכניות האקטואליה של יום שישי בערב לא שודרו כסדרם, ביום שישי האחרון חזרו למסך "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע". בכולם הופיעו פאנלים של פרשנים שסיכמו את השבוע החולף. באף אחד מהם לא נכלל פאנליסט ערבי.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, למעלה ממחצית הדוברים הערבים שהצליחו להתברג בתוכניות החדשות והאקטואליה עשו זאת באייטמים בעלי הקשר אזרחי. בין היתר עסקו האייטמים הללו בסיפורים נקודתיים כמו הצגה על הפליטים, אנשים שנהנו מתרומת איבריו של ארי נשר, דיון על המשמעות האזרחית של בחירות בחברה הערבית (בעיקר של הדרוזים ברמת הגולן), טיולים בכפרים דרוזיים בחגים וביקורם של אוהדי סכנין באצטדיון טדי שבירושלים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה