ב"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, הופיעו בשבוע שעבר (19-25.8) באופן יחסי יותר דוברים ערבים מאשר בכל תוכנית חדשות ואקטואליה מרכזית אחרת בגופי השידור המובילים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, באולפן תוכנית התארחו שני דוברים: ד"ר מאזן אבו סיאם, מומחה לצאן, שדיבר על הרג הכבשים בחג הקורבן; והשחקן זיוואר בהלול, המשתתף בקברט על חייו של פריד אל עטרש. בנוסף שודר קטע וידיאו שבו נראה שחקן ערבי נוסף המשתתף בקברט וכן קטע וידיאו עם שלושה דוברים ערבים, כחלק מקידום סדרת כתבות שהכינו עמרי מניב ויוסי אלי על אלימות בבתי הספר.

בסך הכל הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שישה דוברים ערבים. כיוון שבשבוע ממוצע עומד מספר הדוברים בתוכנית על קרוב לשלושים, שיעור הייצוג שלה בשבוע שעבר היה כ-21.4%, למעלה משיעור החברה הערבית בקרב אזרחי מדינת ישראל.

ב"חדשות השבוע" של כאן 11, תוכנית האקטואליה השבועית של תאגיד השידור הישראלי, הופיעו גם כן שישה דוברים ערבים, כולם במסגרת כתבה שהכין אמיר גרא על התחושות ברהט, על רקע מכירת חברת סודה-סטרים. מפעל סודה-סטרים נמצא באזור התעשייה שליד העיר הבדואית הדרומית, ועובדים בו רבים מתושבי העיר, בעיקר נשים. בכתבה הופיעו: יזם התיירות טלאל אל-קרנאווי; ד"ר סאלם אבו-מדיעם, מנהל בית-הספר היסודי בעיר; ד"ר עלי אבו-זיאד, מומחה להיסטוריה; שרוק אברהים אל-קרנאווי, ראש צוות בסודה-סטרים; טלאל אל-קרנאווי, ראש עיריית רהט (ששמו רק במקרה זהה לזה של מדריך התיירים); ותושב העיר חסאן אבו-גליון.

בתוכנית ממוצעת של "חדשות השבוע" מופיעים קרוב ל-40 דוברים, ועל כן שיעור הייצוג של החברה הערבית במהדורה מהשבוע שעבר עמד על כ-16.2%, נתון שהביא אותה למקום השני בטבלת התוכניות. את "חדשות השבוע" הגישה ליאת רגב וערך אבי מוסקל.

למקום השלישי הגיעה "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית המרכזית של חדשות ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. עם זאת, זהו נתון מטעה. בתוכנית לא הופיעו שני פאנליסטים ערבים כדי להשתתף בדיון על הכותרות הפוליטיות המרכזיות של השבוע. תחת זאת, בתחילת השידור, במסגרת מבזק החדשות, הופיע דיווח קצר על תקיפת תושבי שפרעם בחוף הים בקריית-חיים, שבמסגרתו קיבלו את רשות הדיבור שניים מהערבים שהותקפו.

משום שבשבוע ממוצע מופיעים ב"מטה המרכזי" רק כ-15 דוברים, די היה בדיווח הזה כדי שהתוכנית תגיע לשיעור ייצוג של כ-13.3% ותתברג בשלישייה הפותחת של הטבלה.

לנתון זהה הגיעה גם "חדשות סוף השבוע", תוכנית המגזין של חברת החדשות שמשודרת במוצאי שבת, ומאותה סיבה בדיוק. שני דוברים ערבים הופיעו בדיווח שהכין פוראת נסאר על תקיפת תושבי שפרעם. השניים היו רופא שהותקף בחוף, ואח שהותקף גם הוא. גם במקרה של "חדשות סוף השבוע", שהגישה דנה ויס וערכו עמרי מנשה ותירזה אליה-זיסמן, המיקום הגבוה של התוכנית בטבלה מטעה.

לעומת זאת, ראוי לציין לטובה את "בחצי היום", תוכנית האקטואליה היומית של כאן ב', שמגישה אסתי פרז ועורכת אפרת וייס. התוכנית לא נכללת ברשימת התוכניות המרכזיות שבמרכז המעקב של מדד הייצוג, אך בשבוע שעבר נתנה ביטוי נרחב לחברה הערבית בישראל.

חמישה דוברים ערבים הופיעו בתוכניות "בחצי היום", ובחמישה אייטמים שונים: ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה, התראיין על המגעים בין ממשלת ישראל לחמאס; רזאל אבו-ריא, מנהל פרויקטים משותפים של ערבים ויהודים בגבעת-חביבה, וח"כ זוהיר בהלול, דיברו בשני אייטמים נפרדים על הלוויה שנערכה באום אל-פחם לתושב העיר שניסה לדקור שוטר בירושלים ונורה למוות; עו"ד רמזי קטילאת, שמייצג חשוד במעורבות בנסיון הפיגוע, נשמע גם הוא; וכן ראש עיריית רהט טלאל אל-קרנאווי, שהתראיין על מכירת חברת סודה-סטרים.

השוואה של שיעורי ייצוג החברה הערבית בגופי השידור המרכזיים מובילה לתוצאה עגומה. גם בשבוע שעבר השיעורים היו נמוכים בהרבה משיעורם של האזרחים הערבים באוכלוסיית המדינה. גם בשבוע שעבר גוף השידור שהדיר את החברה הערבית יותר מכל היה גוף שידור ציבורי – תחנת הרדיו גלי-צה"ל, שממומנת בין היתר מכספי המסים של האזרחים הערבים.

השוואה של שיעורי הייצוג בין המהדורות המרכזיות בטלוויזיה מבליטה את הנתון הגבוה יחסית של מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר, שהגישו טלי מורנו ונגה ניר-נאמן וערך ליאור לנדנברג. הפער נובע מסדרת הכתבות של יוסי אלי ועמרי מניב, "בית-ספר לאלימות", שהוכנה לקראת פתיחת שנת הלימודים. במסגרת הסדרה הוקדשו דקות ארוכות לשרטוט המצב החמור בתיכון המקיף אבו-גוש, בית-הספר האלים בישראל.

בכתבה של מניב ואלי הופיעו שבעה דוברים ערבים: עיסא ג'בר, ראש מועצת אבו-גוש; תלמידה צעירה שדיברה בערבית אך נותרה בלתי מזוהה; שתי התלמידות לשעבר עלמת ורוזאנה אברהים, שהעדיפו לעשות כל בוקר את הדרך הארוכה למזרח ירושלים רק כדי לא ללמוד בבית-הספר האלים; מוחמד אזברגה והייתם קדורה, מנהלי התיכון לשעבר; וסולימאן בריה, מורה לשעבר בתיכון.

ארבע מתוך 21 התוכניות המרכזיות שעומדות במוקד מדד הייצוג הדירו לחלוטין את החברה הערבית בשבוע שעבר. בולטת לרעה "חדשות הבוקר" של קשת, שעורך מירון ששון, כיוון שבתוכנית זו מופיעים כ-75 דוברים בשבוע ממוצע, הרבה יותר מאשר בתוכניות האחרות שמנעו בשבוע שעבר את זכות הדיבור מאזרחי המדינה הלא-יהודים.

אחרי חריגה קצרה על רקע חקיקת חוק הלאום, השגרה המדירה שבה אל תוכניות שישי בלילה. גם בשבוע שעבר לא הופיע אף דובר ערבי בפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע". שולחן השבת של הפרשנים, אחת הבמות היוקרתיות ביותר של המדיה המשודרת בישראל, נותרה גם בשבוע שעבר פתוחה ליהודים בלבד.

מתוך כ-2,800 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות, רק 80 היו ערבים, כ-2.9% בלבד.

על-פי פילוח שערכו חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, לחלק הארי של הדוברים הערבים אחראים אייטמים שעסקו בטרור וביטחון ובסכסוך הישראלי-פלסטיני – בעיקר על רקע הלווייתו של תושב אום אל-פחם שניסה לדקור שוטר, וכן בשל דיווחים על תקיפת תושבי שפרעם בחוף הים.

עם זאת, חלק לא מבוטל מהאייטמים עסקו בנושאים אזרחיים. רבים מהדוברים בהקשר זה הופיעו באייטמים על הקשר בין מכירת סודה-סטרים למצב התעסוקה ברהט, ולהכנות של החברה הערבית לקראת פתיחת שנת הלימודים, וסביב חג הקורבן.

תיקון, 30.8: גרסה קודמת של מאמר זה התבססה על חישוב שגוי, תוך השמטת דוברים מהתוכנית "לונדון את קירשנבאום".

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה