לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

הפשיעה בחברה הישראלית והמחאה נגד מחדלי המשטרה בטיפול בה, סוקרה בהרחבה בתקשורת בתקשורת המרכזית בחודשים האחרונים. אולם בדיקה שנערכה במסגרת מדד הייצוג מעלה הבדלים משמעותיים באופן שבו סוקרה הסוגיה בעיתונות המודפסת. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

הבדיקה שערכה חברת יפעת כללה את הפרסומים בכלי התקשורת המרכזיים בטלוויזיה (כאן 11, קשת 12 ורשת 13), ברדיו (כאן ב' וגלי-צה"ל) ובעיתונות המודפסת ("ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "הארץ" ו"מעריב"), בין אמצע דצמבר 2020 לאמצע חודש פברואר 2021. בתקופה זו עסקו 419 אייטמים בפשיעה בחברה הערבית, לא כולל מבזקי חדשות.

מבחינת היקף הסיקור, 419 אייטמים לאורך חודשיים אינם מספר מבוטל כלל וכלל. ואולם, מבט עמוק יותר אל הנתונים ופילוח לפי כלי תקשורת ומידת ההבלטה של הדיווחים מעלים פערים והטיות. בשבוע שעבר דיווחנו כאן כיצד חדשות 12 בלטו לרעה בסיקור הפשיעה בחברה הערבית, וכי בניגוד לעבר הפעם ברוב כלי התקשורת הקפידו לשלב דוברים ערבים בדיווחים.

מדד הייצוג בודק דרך קבע את הסיקור בעיתונות המשודרת, ברדיו ובטלוויזיה, אולם בדיקת העומק של סיקור הפשיעה בחברה הערבית בדקה גם את הנעשה בעיתונות המודפסת. מבחינת מספר האייטמים על הפשיעה בחברה הערבית בישראל הוביל "ידיעות אחרונות" עם 28 אייטמים בתקופת הבדיקה. אחריו "מעריב" עם 27 אייטמים, "ישראל היום" עם 24 אייטמים ו"הארץ" עם 21 אייטמים בלבד.

אך היקף האייטמים אינו נתון מספק בבואנו לעמוד על טיב הסיקור. כך, לדוגמה, בשלושת הטבלואידים "ידיעות אחרונות", "ישראל היום" ו"מעריב" בלטה הדרה יחסית של מרואיינים ערבים באייטמים על הפשיעה בחברה הערבית בישראל, זאת לעומת "הארץ" שהקפיד הקפדה יתרה לתת את זכות הביטוי לנציגי החברה הערבית באייטמים שהוקדשו לפשיעה שבקרבה.

בנוסף, ניכר הבדל במוקד האייטמים בעיתונות המודפסת. ב"ידיעות אחרונות" נתנו דגש לדיווח על האירועים הפליליים עצמם. 54% מכלל האייטמים בעיתון התמקדו באירועים, זאת לעומת 48% ב"הארץ", 44% ב"מעריב" ו-42% ב"ישראל היום". התמונה התהפכה כשנבדק שיעור האייטמים שהוקדש למחאה ולהפגנות לנוכח אוזלת היד של המשטרה. במקרה זה "הארץ" הוביל כש-24% מהאייטמים הוקדש למחאות. ב"מעריב" 19% מהאייטמים הוקדשו למחאות, ב"ישראל היום" 13% מהאייטמים ואילו ב"ידיעות אחרונות" רק 4% מהאייטמים שעסקו בפשיעה בחברה הערבית הוקדשו למחאות האזרחים על אוזלת ידה של המשטרה.

"הארץ" הגיע לנתון חריג כשנבדק הגורם אליו מופנית האצבע המאשימה בפשיעה הגואה. 100% מהאייטמים על הפשיעה בחברה הערבית שהופיעו ב"הארץ" כללו הפניית אצבע מאשימה למדינה וזרועותיה. בטבלואידים שיעור הפניית האחריות למדינה נע בין 82% ל-87%. "מעריב" הוביל בשיעור ניכר במספר האייטמים שהוקדשו ליחסי ציבור למשטרת ישראל - 19% לעומת אחוזים בודדים בשאר העיתונים.

נתונים על סיקור הפשיעה בחברה הערבית בכלי התקשורת

נתונים על סיקור הפשיעה בחברה הערבית בכלי התקשורת (ליחצו להגדלה)

בדיקה נפרדת של סיקור הפשיעה הערבית בעיתונות המודפסת התמקדה בהיקף האזכורים בעמודי השער. כאן לא ניכר הבדל גדול בין העיתונים. בשערי כל אחד מהם הופיעו שלושה או ארבעה הפניות לאייטמים על הפשיעה בחברה הערבית לאורך תקופת הבדיקה. עם זאת, גם כאן מבצבצים הבדלים מעבר לנתון היבש.

ב"הארץ" התפרסמו שלוש הפניות בלבד: האחת למאמר מערכת על היקף הנרצחים בחברה הערבית, השנייה לידיעה על אירוע פשע והשלישית לידיעה על המחאה נגד אוזלת היד של המשטרה, כולל ציטוט מאיים מפי מפקד מחוז הצפון במשטרה "להרוג את מי שיורה על שוטרים".

שער המוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", פרט

שער המוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", פרט

ב"ישראל היום" הופיעו ארבע הפניות מהשער: האחת לידיעה על רצח נשים, השנייה לידיעה על סכסוך עבריינים בלוד, השלישית לטור דעה מאת ג'לאל בנא ואילו הרביעית לידיעה על עימותים בין המשטרה לאזרחים על רקע מותו של סטודנט לסיעוד.

ב"ידיעות אחרונות", לעומת זאת, לא נמצאה הפניית שער לידיעה חדשותית על הפשיעה בחברה הערבית. בעיתון פורסמו בתקופת הבדיקה שלוש הפניות שער לאייטמים על הפשיעה: האחת לטור דעה מאת נחום ברנע, השנייה לטור דעה מאת חן ארצי-סרור ואילו השלישית לטור דעה מאת זוהיר בהלול. בנוסף הוקדש שער "המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" לראיון עם מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, שבמרכזו הסתה מובהקת לשימוש מופרז באלימות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה