בשבוע שעבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית בישראל כ-2,800 דוברים. מתוכם, רק 51 היו ערבים (כ-1.8%) – כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לראש טבלת התוכניות הגיעה הפעם "פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין. בתוכנית התארחו בשבוע שעבר ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, ושר התקשורת איוב קרא.

לזכותה של התוכנית יצוין כי לא רק ששילבה דוברים ערבים בשיעור ניכר, אלא שבניגוד לעבר ב"פגוש את העיתונות" – הדוברים הערבים לא הופיעו יחדיו בדיון נפרד על מצב החברה הערבית בישראל, אלא הוזמנו לקחת חלק בשני דיונים שהוקדשו לנושאים המעסיקים את כלל הציבור בישראל. ח"כ עודה השתתף, לצד כמה וכמה אורחים יהודים, בדיון על ההסתה ותפקידם של פוליטיקאים והתקשורת בקביעת גבולות השיח הציבורי. השר קרא השתתף, לצד אורחים יהודים אחרים, בדיון על כתב האישום נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

כיוון שב"פגוש את העיתונות" מופיעים מדי שבוע בממוצע רק 13 דוברים, די היה בח"כ עודה והשר קרא כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-15.4% (במהלך הדיון, תוך כדי עימות מילולי חריף עם מני נפתלי שאמר לקרא "אתה ערבי", השיב שר התקשורת: "אני לא ערבי, אני דרוזי, ישראלי גאה". במדד הייצוג, על כל פנים, קרא נספר כנציג של האוכלוסייה הערבית בישראל).

גם במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת תוכנית של חברת החדשות: "אולפן שישי", שהגישה דנה ויס וערך רותם דנון. בתוכנית מיום שישי האחרון הופיעו שני ערבים, במסגרת כתבה שהכין יגאל מוסקו על אוהדי כדורגל ישראלים. במהלך הכנת הכתבה ביקר כתב "אולפן שישי" בשפרעם, שם נפגש עם אוהד ברזיל בשם באבא בולוס ואוהד ארגנטינה שנותר עלום שם. שיעור הייצוג של התוכנית עמד לכן על כ-11.1%.

"הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, הגיעה למקום השלישי עם שיעור ייצוג נמוך יחסית לשתי הראשונות בטבלה, כ-6.5% בלבד. בתוכנית הופיעו בשבוע שעבר כשמונים דוברים, מתוכם חמישה ערבים: חובש מד"א עלא דין באשיר; מפקד השיטור הימי בכנרת, ואליד עותמאן; ג'וודאת עודה, שדיבר בפינת המונדיאל על נבחרת מצרים; השר איוב קרא, ששוחח על השקת סדרת טלוויזיה של סלקום TV; ולוסי איוב, שקטע קצר מדבריה באירוויזיון שולב באחד האייטמים בתוכנית.

פילוח של הדוברים הערבים לפי גופי שידור שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי ההדרה בשבוע שעבר היתה חריפה במיוחד בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, גלי-צה"ל וכאן 11. עבור כאן 11 מדובר בשבוע חריג, עבור גלי-צה"ל זהו בסך הכל עוד שבוע של הדרה חריפה.

תחנת הרדיו הצבאית, שמממונת בין היתר מכספי המסים של אזרחי ישראל הערבים, ממעטת לשלב דוברים ערבים בתוכניותיה. בשבוע שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה כ-700 דוברים, אך מתוכם רק שבעה היו ערבים.

אחת הסיבות לנתון הנמוך של כאן 11 בהשוואה בין גופי השידור היא ההתעלמות המוחלטת של מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ מהחברה הערבית. בכל המהדורות של "החדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, לא הופיע בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד. כך יצא שדווקא בשבוע שבו המהדורות של כאן 11 זוכות לעדנה מבחינת שיעור הצופים (בשל שידורי משחקי המונדיאל בערוץ), הצופים החדשים שמצטרפים לכאן 11 רואים דיווחי חדשות על טהרת היהודים בלבד.

את טבלת האפסים שבה להוביל "המגזין", תוכנית האקטואליה של חדשות ערוץ עשר המשודרת מדי מוצאי שבת. התוכנית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, לא כללה אף דובר ערבי כבר שלושה שבועות ברציפות. בעבר קבעה "המגזין" שפל חריג בהדרת ערבים כששודרה במשך 14 שבועות רצופים ללא דובר ערבי. יש לקוות שהפעם הרצף ייקטע הרבה לפני שיעברו 14 שבועות.

גם בשבוע שעבר נמשכה ההדרה בפאנל הפרשנים בשלוש המהדורות המרכזיות המשודרות ביום שישי בערב. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שהפעם הגיש אלי ראכלין וערכו גילי ברוש ועמיר רגב, הופיעו ביום שישי שבעה חברי פאנל. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו שישה חברי פאנל. ב"אולפן שישי" שהגישה דנה ויס וערך רותם דנון הופיעו ארבעה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי.

מבדיקת מדד הייצוג עולה כי חלפו כבר 33 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, מעט הדוברים הערבים שבכל זאת הצליחו להיכנס לתוכניות החדשות והאקטואליה עשו זאת בעיקר באייטמים שעסקו במונדיאל ובאירוויזיון. במסגרת סיקור משחקי גביע העולם התראיינו כמה וכמה דוברים על הנבחרות הערביות המשתתפות בטורניר. האירוויזיון חזר לכותרות על רקע טענותיה של שרת התרבות מירי רגב נגד המגישה הישראלית לוסי איוב, שדיברה בערבית במהלך המשדר.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה