בשבוע שעבר, על רקע מעצרו ושבירת רגלו של ג'עפר פרח, נרשם שיעור דוברים ערבים גבוה יחסית בתוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. כ-6.5% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה היו ערבים, יותר מבכל שבוע אחר בשנה וחצי האחרונות. מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לראש טבלת התוכניות הגיעה "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, וזאת דווקא ללא אזכור לפרשת פרח. אחרי חמישה שבועות רצופים ללא דובר ערבי, בשבוע שעבר שודרה ב"חדשות סוף השבוע" כתבת מגזין שהכין יוסי מזרחי על נשים המתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות.

הכתבה התמקדה, בין היתר, בסמירה רדא עמראן, שמתמודדת לראשות מועצת עין-קנייא. מלבד ראיון עם המתמודדת עצמה נשמעו בכתבה של מזרחי התבטאויות גם מפי בן זוגה, וכן מפי תושבים שונים ביישוב הדרוזי. באייטם נפרד, מאת תמיר סטיינמן, שעסק באלימות בין שוטרים לאזרחים ברהט, נשמע יוסף אל-עוברה כשהוא מקלל שוטר.

ב"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכות קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, הופיעו בסך הכל שישה דוברים ערבים. כיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 15 בלבד, בשבוע שעבר היו הדוברים הערבים כ-40% מכלל הדוברים בתוכנית. נתון זה הוא הגבוה ביותר שנרשם לאחת התוכניות המרכזיות בישראל מאז חודש ינואר השנה, אז הגיעה מהדורה של "אולפן שישי" לשיעור ייצוג של 50%.

סמירה רדא עמראן בכתבתו של יוסי מזרחי ב"חדשות סוף השבוע" (צילום מסך)

סמירה רדא עמראן בכתבתו של יוסי מזרחי ב"חדשות סוף השבוע" (צילום מסך)

למקום השני בטבלת התוכניות הגיעה "ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11, שהגישו דב גיל-הר, רינת ספיבק ואמיר בר-שלום וערך הדר פרנקנטל-קריב. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ערבים בארבעה אייטמים נפרדים: ג'עפר פרח ובנו ביסאן העניקו ראיון שבו סיפרו על חוויותיהם מהמעצר בתחנת המשטרה בחיפה. בהמשך אותה מהדורה של "ערב ערב" שוחח העיתונאי ערן זינגר עם פאדי נג'אר, בעליה של מסעדה חיפאית, שסיפר על השפעת האירועים האלימים על בית-העסק שלו.

במהדורה נפרדת נערך ראיון עם ח"כ עיסאווי פריג' בעקבות עימות בינו לבין השר גלעד ארדן. ובתוכנית שלישית, במסגרת אייטם לציון 18 שנה לנסיגה מלבנון, הופיע ג'עפר שאייט, קצין צד"ל לשעבר, שסיפר על געגועיו למולדת. בסך הכל, כ-17.9% מכלל הדוברים בשבוע שעבר בתוכנית "ערב ערב" היו ערבים.

התוכנית "הבוקר הזה" של כאן ב' הגיעה למקום השלישי, עם 11 דוברים ערבים בשישה אייטמים שונים, שהם כ-17.1% מכלל הדוברים. באייטם שהכין העיתונאי ריאד עלי על אנשי צד"ל בישראל הופיעו חמישה דוברים שונים (האייטם המלא שודר במהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11, ראו להלן); באייטם שעסק במעצרו של ג'עפר פרח בחיפה הופיעו פרח, אשתו, ח"כ איימן עודה ומפגינה; ח"כ אחמד טיבי דיבר בתוכנית על ביקור שערך אצל אבו-מאזן שאושפז בבית-חולים; ובאייטם על "לילות רמדאן" הופיעה מדריכת הסיורים שירין מחאג'נה. את "הבוקר הזה" מגיש אריה גולן ועורך חן ביאר. זהו השבוע השני ברציפות שהתוכנית מגיעה לשיעורי ייצוג גבוהים של החברה הערבית בישראל.

בזכות הנתון החריג של "חדשות סוף השבוע", אבל גם בזכות שיעורי ייצוג נאים בתוכניות אחרות, הגיעה חברת החדשות לראש טבלת גופי השידור עם נתון גבוה במיוחד. בשבוע שעבר, כ-10.8% מכלל הדוברים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות היו ערבים. זהו הנתון הגבוה ביותר שנרשם לגוף תקשורת כלשהו מאז תחילת 2017. אז, על רקע אירועי אום אל-חיראן, הגיע ערוץ 1 של רשות השידור לממוצע של 12.9% דוברים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה.

גם ביתר גופי התקשורת נשברו שיאי הייצוג. בשני ערוצי השידור הציבורי כ-7% מכלל הדוברים והמרואיינים היו ערבים, בחדשות ערוץ 10 כ-6% מהדוברים היו ערבים ואילו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל רק כ-3.9% מהדוברים היו ערבים. חרף המקום האחרון, הנתון של גלי-צה"ל מהשבוע שעבר הוא שיא שנתי חדש לתחנה הצבאית, שממומנת בין היתר מכספי האזרחים הערבים בישראל.

דווקא בהשוואה בין המהדורת המרכזיות מגיעה המהדורה של חברת החדשות למקום האחרון, אם כי בהפרש קטן. בראש הטבלה ניצבת הפעם המהדורה המרכזית של השידור הציבורי: "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין. לנתון הגבוה אחראית, בין היתר, כתבה שהכין ריאד עלי על אנשי צד"ל בישראל, שכללה בגרסתה הטלוויזיונית שמונה דוברים ערבים.

כמה וכמה תוכניות שנמנעו מלתת ביטוי כלשהו לחברה הערבית בישראל במשך שבועות ארוכים שברו בשבוע שעבר את הנוהג הנקלה. בראש ובראשונה יש לציין את "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ עשר, שקבעה שיא שלילי חדש כשבמהלך 15 שבועות רצופים לא אירחה אפילו דובר ערבי אחד. בשבוע שעבר הופיע בתוכנית, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, ח"כ איימן עודה.

אגב, בתגובה לתלונה שהגיש לרשות השנייה הפעיל שמאי גליק בגין הדרת ערבים מתמשכת בתוכנית מסרה עורכת "המטה המרכזי" הדס ריבק: "אל התוכנית 'המטה המרכזי', כמו אל כל תוכניות חדשות עשר, אנחנו מזמינים מרואיינים ומרואיינות לגופו של נושא ולא לשם איזון. לגופו של עניין ולא על-פי לאום, מגדר ועדה".

בהיעדרה של "המטה המרכזי", ולאחר שגם יתר התוכניות המדירות כללו בשבוע שעבר דוברים ערבים, נותרה טבלת האפסים עם שלוש תוכניות בלבד: "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של כאן 11 בהגשת אמיר בר-שלום ובעריכת אבי מוסקל, המשודר מדי יום שישי בערב; "שישי עם אילה חסון", המקבילה של חדשות ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש; ו"אולפן שישי", המקבילה של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון.

בשלוש תוכניות האקטואליה של יום שישי שולבו דיונים פרשניים על אירועי היום. מבין המשתתפים לא היה דובר ערבי אחד. ב"אולפן שישי" הופיעו בפאנל הפרשנים ארבעה דוברים, אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" כלל פאנל הפרשנים שישה דוברים, אך אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" כלל פאנל הפרשנים שבעה דוברים. גם כאן אף אחד מהם לא היה ערבי.

חלפו כבר 29 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר כ-2,200 דוברים ומרואיינים. 142 מתוכם היו ערבים, כ-6.5%. זהו שיעור הייצוג הכללי הגבוה ביותר שנרשם השנה. למעשה, זהו הנתון הכללי הגבוה ביותר שנרשם מאז ינואר 2017, אז, על רקע אירועי אום אל-חיראן, נרשם שיעור ייצוג כללי של 6.6%.

קרוב ל-70% מהאייטמים שבהם הופיעו בשבוע שעבר דוברים ערבים עסקו במחאות נגד המשטרה, בעיקר על רקע המעצר ושבירת הרגל של ג'עפר פרח. פרח עצמו התבטא בשבוע שעבר 31 פעמים בגופי המדיה המרכזיים, זאת לצד תשע התבטאויות של בנו ושלוש של בת זוגו. בנוסף התבטאו בעניינו ח"כ איימן עודה, שהגיע לבקרו בבית-החולים, וח"כ עיסאווי פריג', שתקף את התנהלות המשטרה בכנסת.

כרגיל, כשיש מספר גבוה יחסית של דוברים ערבים בתקשורת, מספר האייטמים בעלי הקשר אזרחי צונח. בשבוע שעבר פחות מרבע מכלל האייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים היו בהקשר אזרחי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה