לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

עלייה קלה נרשמה בשבוע החולף במספר המומחים הערבים שהופיעו בתקשורת בהקשר למגפת הקורונה. עלייה קלה גם במספר האייטמים בהם השתתפו מומחים ערבים מתוך כלל האייטמים בנושא בתקשורת המרכזית בישראל. כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

בשבוע שעבר פרסמנו כי מתחילת השנה ועד ה-11 למרץ שודרו בתקשורת המרכזית למעלה מ-9,000 אייטמים שבהם הוזכר נגיף הקורונה אך רק בשמונה מהם הופיעו מומחי רפואה ערבים. זאת, בעוד חלק מהמומחים היהודים, כמו פרופ' יורם לס או פרופ' ארנון אפק, הופיעו עשרות פעמים כל אחד.

עד לשבוע שעבר, 617 אייטמים מתוך 9,144 שעסקו בנושא הקורונה כללו הופעה של מומחים. שיעור האייטמים בהם הופיעו מומחים ערבים עמד אם כן על 1.3%. סך הכל זוהו 178 מומחים שהופיעו בתוכניות השונות, כשמתוכם ארבעה היו ערבים, כלומר כ-2.2%. כל המומחים הופיעו בתוכניות רדיו, ואף לא אחד הגיע למסך הטלוויזיה של רשת, קשת או כאן 11 (יצוין כי בחברת יפעת לא הכניסו לספירה את הדוברים מטעם משרד הבריאות).

בשבוע שחלף מאז התמונה השתפרה מעט. מספר המומחים עלה מ-4 ל-12 ומספר האייטמים עלה מ-8 ל-18. עוד יש לציין לטובה כי בשבוע החולף הצטרפו לראשונה ערוצי הטלוויזיה לכלי התקשורת שנותנים פתחון פה למומחים ערבים. הן רשת והן קשת שילבו בתוכניות האקטואליה שלהן מומחים ערבים, בעוד דווקא לערוץ כאן 11 של השידור הציבורי טרם הגיע מומחה שכזה.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, מתחילת השנה ועד ה-18 למרץ שודרו 12,584 אייטמים בערוצים המרכזיים ברדיו ובטלוויזיה שהזכירו את נגיף הקורונה. כלומר בשבוע החולף בלבד פורסמו עוד 3,440 אייטמים בנושא.

סך המומחים שהופיעו באייטמים על נגיף הקורונה מתחילת השנה עומד כעת על 267, מתוכם 12 ערבים, כ-4.5%. זו עלייה משמעותית משיעור המומחים שנמדד בשבוע שעבר, ועמד על 2.2% בלבד. גם מבחינת מספר האייטמים חל שיפור. בשבוע החולף נספרו עוד 10 אייטמים בהשתתפות מומחים ערבים, וכיוון שמתחילת השנה זוהו 1,018 אייטמים עם נוכחות מומחה, שיעור האייטמים עם מומחה ערבי עלה מ-1.3% ועומד כעת על כ-1.8%. על אף העלייה הקלה, עדיין מדובר בתת-ייצוג חריף, לאור העובדה כי כחמישית מאזרחי ישראל הם ערבים. הדבר צורם עוד יותר בשל חלקם הגדול במערכת הבריאות. ב"הארץ" דווח השבוע כי 17% מהרופאים בישראל הם מהחברה הערבית, כמו גם 24% מהאחיות ו–47% מהרוקחים.

בשבוע החולף הופיע פרופ' פהד חכים, מנהל בית-החולים האנגלי בנצרת בתוכנית "לוסי אהריש וג'קי לוי" בגלי-צה"ל, בעריכת איילת טריאסט; וורוד אבו אל-היג'א, אחות מפקחת מהיחידה למניעת זיהומים בבית חולים רמב"ם, התראיינה ל"מרחאבית" בכאן ב', שמגיש ערן זינגר ועורכת שוש פורמן; ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל, הופיע במהדורה המוקדמת של חדשות 13; ד"ר היבה אבו זיאד, מ"מ מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי ע"ש ברוך פדה בפוריה, התראיינה ביומן הצהריים של גלי-צה"ל, שמגיש אמיר איבגי ועורך יוסי אסולין;

פרופ' ג'יהאד בשארה, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי רבין, הופיע במהדורה המוקדמת של חדשות 12; ד"ר זאהי סעיד, יועץ מנכ"ל הכללית לענייני החברה הערבית, הופיע ב"פאולה וליאון" של קשת 12, שמגישים פאולה וליאון רוזנברג ועורכת יעל זוננשיין; ד''ר ניהאיה דאוד, חוקרת במחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, התראיינה ב"סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד-מיטרני וכן ב"הלילה" של כאן ב', בהגשת ובעריכת יעקב אייכלר; ד"ר חנאן בדראן, רופאת משפחה, התראיינה ב"מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי; וד"ר חוסיין מחאג'נה, רופא בכיר במחלקה פנימית של המרכז הרפואי שיבא, הופיע ב"שלי וגואטה" של כאן ב', שמגישים שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ועורכת רוית לוי-דמסקי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​