לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

מתחילת השנה פורסמו בתקשורת המשודרת המרכזית למעלה מ-9,000 אייטמים שבהם הוזכר נגיף הקורונה. רק בשמונה מהם הופיעו מומחי רפואה ערבים, כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

בחברת יפעת מחקרי מדיה בדקו ומצאו כי בערוץ 12, ערוץ 13, כאן 11, כאן ב' וגלי-צה"ל התפרסמו מתחילת השנה 9,144 אייטמים שבהם הוזכר נגיף הקורונה. בחברת המחקר טרם השלימו את ספירת כלל המומחים שהופיעו באייטמים על הקורונה אך כבר עתה ברור כי מומחים מהחברה הערבית בקושי השתתפו בהם, גם אם לוקחים בחשבון את חלקה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה.

אחד הנתונים הבולטים שעלו בבדיקה נוגע למדיום שבו הופיעו המומחים הערבים: כל השמונה שהצליחו להגיע לתקשורת המשודרת המרכזית הופיעו בתחנות הרדיו גלי-צה"ל וכאן ב'. בשידורי האקטואליה הטלוויזיוניים טרם הופיע, נכון לשבוע זה, מומחה ערבי.

ד"ר חיתאם חוסיין, מנהלת שירות בקרת זיהומים בביה"ח רמב"ם שבחיפה, היא המומחית הערביה הבולטת בתקשורת הישראלית. מתחילת השנה היא הופיעה חמש פעמים בתקשורת המשודרת המרכזית בישראל, ארבע פעמים בגלי-צה"ל ופעם אחת בכאן ב'. ד"ר חוסיין הופיעה בגלי-צה"ל בתוכניות "השיח", שמגיש אברי גלעד ועורכות נעמה שוחט ונגה סמדר; "הולכות בחצות", שמגישות שהרה בלאו ומוריה קור; "סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד-מיטרני, ופעמיים ב"מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי.

רזי ברקאי, מגיש "מה בוער", ועורכת התוכנית נורית קנטי (צילומים: משה שי ויוסי זמיר)

רזי ברקאי, מגיש "מה בוער", ועורכת התוכנית נורית קנטי (צילומים: משה שי ויוסי זמיר)

"מה בוער" היא תוכנית האקטואליה היחידה, לפי הבדיקה, שהעלתה לשידור מומחה ערבי לנגיף הקורונה יותר מפעם אחת.

מלבד ד"ר חוסיין, הופיעו עוד שלושה מומחים ערבים בתוכניות האקטואליה הרדיופוניות: בתוכנית "מרחאבית" של כאן ב', בהגשת ערן זינגר ובעריכת שוש פורמן, הופיע ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת; בתוכנית "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי, הופיע פרופ' פהד חכים, מנהל בית-החולים האנגלי בנצרת; וד"ר מחמוד כיאל, החבר בוועדת הבריאות של ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הופיע ב"קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד ועורך איתמר דרוקמן.

בתשעה אייטמים נוספים על הנגיף הופיעו דוברים ערבים בולטים, אך הדגש לא היה על מומחיותם הרפואית: שלושה אייטמים עם ח"כ אחמד טיבי, בעל דוקטורט ברפואה; שלושה אייטמים שעסקו בקוריוז: ח"כ לשעבר איוב קרא הביא מרוסיה מכשיר שמתיימר לטפל בנגיף; באייטם אחד הופיע תא"ל רסאן עליאן, ראש המנהל האזרחי, שסיפר על התפשטות הנגיף בגדה המערבית; אחסן חלאילה, חבר מפלגת העבודה, השתתף בפאנל על הקורונה (אך לא כסמכות רפואית); וכדורגלן העבר עבאס סואן השתתף באייטם על האופן שבו משפיע הנגיף על עולם הספורט.

לשם השוואה, באותו פרק זמן היו כמה וכמה מומחים יהודים שהופיעו יותר פעמים מסך כל המומחים הערבים. פרופ' יורם לס, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הופיע ב-67 אייטמים מתחילת השנה; פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, הופיע ב-64 אייטמים מתחילת השנה; פרופ' איתן פרידמן מנהל היחידה לאונקוגנטיקה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, וד"ר גליה ברקאי, מנהלת המרפאה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, הופיעו ב-19 אייטמים כל אחד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​