הסלמה במערכה המשפטית שמנהל איש העסקים וולטר סוריאנו נגד אתר "העין השביעית". אחרי שהגיש תביעת דיבה נגד האתר בדרישה לפיצוי בסך מאות אלפי שקלים, כעת דורש סוריאנו מבית-המשפט לחייב את "העין השביעית" למחוק מהאתר את כל הפרסומים על אודותיו. על התביעה הנוספת של סוריאנו, השנייה במספר נגד "העין השביעית" והחמישית נגד עיתונאים וכלי תקשורת, דווח לראשונה ב"דה מרקר".

סוריאנו מייחס ל"העין השביעית" שיתופי פעולה עם גורמים עיתונאיים ברחבי העולם והשפעה על פרסומים עיתונאיים בכלי תקשורת מובילים בזירה הבינלאומית, והכל במטרה להשחיר את שמו. לטענתו, הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהפרסומים עליו ב"עין השביעית" הגיעו ל"היקפים וממדים אסטרונומיים", אף כי העדויות היחידות לנזקים הללו הן פניות מעיתונאים שמבקשים ממנו תשובות לשאלות עיתונאיות.

סוריאנו, אזרח ישראלי המתגורר בבריטניה ומקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיש מאז תחילת השנה שעברה ארבע תביעות דיבה נגד עיתונאים וכלי תקשורת בישראל בשל דיווחים שלהם על אודותיו. בין הנתבעים גם אתר "העין השביעית", שנתבע לאחר שדיווח על תביעה שהגיש סוריאנו נגד רביב דרוקר (לתביעה זו הצטרף גם עורך דינו אילן בומבך, כתובע). בנוסף פעל סוריאנו למניעת פרסומים על אודותיו מחוץ לתחומי מדינת ישראל, והגיש תביעה באירלנד נגד טוויטר בשל ציוצים שהזכירו אותו.

סוריאנו גם איים לתבוע אתר אמריקאי שדיווח על אודותיו, אך באופן מעניין, סוריאנו מתוודה בכתב התביעה שהגיש כי נמנע מתביעה נגד האתר האמריקאי, "פורנזיק ניוז", משום שבקליפורניה ישנו חוק נגד תביעות השתקה

סוריאנו גם איים לתבוע אתר אמריקאי שדיווח על אודותיו, אך באופן מעניין, סוריאנו מתוודה בכתב התביעה שהגיש כי נמנע מתביעה נגד האתר האמריקאי, "פורנזיק ניוז", משום שבקליפורניה ישנו חוק נגד תביעות השתקה.

בנוסף על התביעות הללו, לאחרונה פנה סוריאנו, באמצעות באי-כוחו עורכי-הדין אילן בומבך וגבריאל שמגר, לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו בבקשה לחייב את "העין השביעית" להסיר את כל הדיווחים על שלל תביעות הדיבה וההליכים המשפטיים שהוא מנהל, וזאת בטענה כי הללו פוגעים בזכותו לפרטיות. מבקשתו לבית-המשפט עולה כי טרם הפנייה לבית-המשפט פנה לרשות להגנת הפרטיות כדי שזו תפעל להסרת הדיווחים על אודותיו מאתר "העין השביעית".

לדברי סוריאנו, באתר "העין השביעית" הוחלט לסקר אותו "באופן נמרץ, אובססיבי, שיטתי ומתוכנן" וזאת "על מנת להטיל עליו מורא ולגרום לו להצטער על כך 'שהעז' להגיש תביעת דיבה כנגדה". סוריאנו, שכאמור מרבה לתבוע את מי שמעז לדווח על אודותיו, מאשים את "העין השביעית" ב"בריונות רשת" וטוען כי "העין השביעית" העבירה חומרים על אודותיו "לצדדים שלישיים בארץ ובעולם על מנת שאלה יסייעו [לה] במלאכתה הזדונית". ה"חומרים" שסוריאנו מכוון אליהם הם מסמכים משפטיים פומביים, מותרים בפרסום ובעלי עניין לציבור. כך או כך, סוריאנו אינו מספק ראיות לטענותיו.

סוריאנו מתייחס בכתב התביעה גם לפרסומים על אודותיו שהופיעו באתר האמריקאי "פורנזיק ניוז". סוריאנו טוען כי אתר זה "על פניו, מקיים שיתוף פעולה עם המשיבה", ואף טוען לקיומה של קנוניה בינלאומית, במסגרתה האתר האמריקאי הוקם כחלק ממהלך מתואם עם "העין השביעית": "האתר forensic news הוקם ביום 22.4.2019, ממש יום אחד בלבד לפני תחילת הפרסומים השקריים על ידי המשיבה [העין השביעית]", כותב סוריאנו בבקשתו לבית-המשפט. מלבד רמיזה זו ואחרות, סוריאנו אינו מספק ראיות לקיומה של קנוניה כזו.

בהמשך אף מאשים סוריאנו את "העין השביעית" ביצירת "מערכת יחסים שיתופית של 'תן וקח'" עם אתר "פורנזיק ניוז", במסגרתה העבירה "העין השביעית" מסמכים משפטיים לאתר ובתמורה קיבלה "סיקור שלילי נוסף אודות [סוריאנו] במחוזות זרים, שנועד להפעיל עליו לחץ על מנת שייסוג מהתביעה כנגד המשיבה בישראל". בכך, טוען סוריאנו, הפך האתר האמריקאי ל"זרוע ביצועית" של "העין השביעית". גם לגבי טענה זו, סוריאנו מחד אינו מסביר מדוע מדובר בהתנהלות פסולה, ומאידך אינו מספק שום ראיות כי התנהלות כזו אכן קרתה.

מימין: צללית, אילן בומבך (איור: Radacina, צילום: "העין השביעית")

מימין: צללית, אילן בומבך (איור: Radacina, צילום: "העין השביעית")

כאמור, בתצהיר שצירף סוריאנו לתביעתו, מבהיר איש העסקים כי הוא נמנע מלהגיש תביעת דיבה נגד אתר "פורנזיק ניוז" בגין הפרסומים על אודותיו משום שמייסדיו "מתגוררים במדינת קליפורניה שבארה"ב, בה קיימים חוקי slapp", כלומר חוקים המגנים על עיתונאים ופעילים מפני תביעות השתקה, "במסגרתם מייסדי האתר מנצלים לרעה את חופש הפעולה הרחב שניתן להם כדי למנוע ממני מלנקוט נגדם בהליכים משפטיים". בישראל אין חוקים דומים וסוריאנו אכן תבע, כאמור, כלי תקשורת ועיתונאים.

מעבר לדרישה למחיקת כל הפרסומים על אודותיו, סוריאנו דורש מבית-המשפט לחייב את "העין השביעית" למחוק גם את כל כתבי בית-הדין והמסמכים הנוגעים לו ומופיעים באתר "העין השביעית" כחלק ממדור "הגנזך". מדור זה, הפועל בשיתוף עמותת הצלחה, מאגד מסמכים שונים הנוגעים לתקשורת במטרה להנגישם לציבור, ובהם תאגידים, גופי מדינה ודמויות שיש להם נגיעה לגופים המסוקרים באתר. בין היתר מופיע ב"הגנזך" עמוד המרכז מסמכים משפטיים הנוגעים לוולטר סוריאנו וחברת USG Security שבבעלותו, ואשר הוגשו לבתי-המשפט במסגרת תביעות של סוריאנו נגד שלל גורמים, כולל "העין השביעית".

סוריאנו יוצא נגד עצם ריכוז המסמכים הנוגעים לו, טוען כי על "העין השביעית" היה לרשום את מדור הגנזך כמאגר מידע בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות ומוסיף כי החתום לעיל "ניצל לרעה" את ההיתר שניתן לו מהנהלת בתי המשפט לעיין בתיקי בית-משפט כדי "לאגור חומרים" על אודותיו.

על אף שכל ההליכים של סוריאנו פומביים, מתנהלים בדלתיים פתוחות ואינם חוסים תחת צווי איסור פרסום, ולמרות עקרונות יסוד כגון פומביות המשפט וחופש הביטוי, והוראות חוק אחרות המאפשרות פרסום מלא של המידע, הפרטים והמסמכים שפורסמו, סוריאנו מגדיר את פרסום כתבי בית-הדין והפרוטוקולים מתביעותיו השונות "דליפת מידע" וטוען כי זו "הסבה לו נזקים אדירים גם ברמה הבינלאומית". כדוגמה לכך מציין סוריאנו כי העיתונים הבריטיים "דיילי טלגרף" ו"סאנדי טיימס" פנו אליו בשאלות הנסמכות בין היתר על הליכים משפטיים שהוא מקיים בישראל. משום שמידע מסוג זה מופיע במסמכים שפורסמו באתר "העין השביעית", מאשים סוריאנו את "העין השביעית" באחריות לפרסומים בעיתונות הבריטית.

הנזקים שנגרמים לו, כותב סוריאנו, "מגיעים להיקפים וממדים אסטרונומיים וחסרי תקדים". סוריאנו אינו נוקב בסכום כלשהו, ואינו מסביר את מהותם ואופיים של הנזקים שנגרמו לו כביכול.

סוראינו מציין בבקשתו לבית המשפט כי בסוף חודש אוקטובר האחרון פנה לרשות להגנת הפרטיות בבקשה כי תפעל להסרת התכנים על אודותיו מאתר "העין השביעית", אך זו מסרה לו כי "בית המשפט הוא הגורם המוסמך לבחון ולהורות על הסרת התכנים". טרם פנה לבית-המשפט, שיגר עו"ד בומבך, בא-כוחו של סוריאנו, מכתב לבא-כוח "העין השביעית" עו"ד אלעד מן (המשמש במקביל גם כיועץ משפטי של עמותת הצלחה) בדרישה למחיקת הפרסומים על אודותיו מהאתר. לפי בא-כוחו של סוריאנו, עו"ד מן השיב לו בשיחה טלפונית כי הוא מוזמן למשוך את המכתב אחרת הדבר יהווה "הסלמה" ו"זו תהיה טעות".

סוריאנו קושר, בלי כל ראייה תומכת, בין דברים אלה לבין פנייה "חשודה ומפתיעה" שקיבל למחרת היום מעיתונאי צרפתי בשם אנטון רוגט מאתר התחקירים הצרפתי Mediapart. רוגט ביקש ממנו להשיב על שאלות המתבססות בין היתר על מסמך מכתב ההכנה של דרוקר שהופיע באתר "העין השביעית". מכאן מגיע סוריאנו למסקנה כי מדור "הגנזך" לא משמש רק ל"איסוף מידע תמים וסיקור עיתונאי לגיטימי" אלא גם לצורך "שימוש במידע לצרכיה של המשיבה, שברצותה להפעיל לחץ על יריב משפטי, היא מעבירה פרטי מידע אישי אודותיו לגורמים שלישיים".

סוריאנו ביקש מבית-המשפט המחוזי לקיים דיון דחוף בבקשתו. מועד לא נקבע אך נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, החליט כי על סוריאנו לנמק מדוע אין מקום שבית משפט השלום, שדן בתביעה הראשונה נגד "העין השביעית", ידון גם בזו. סוריאנו השיב כי ישנם הבדלים של ממש בין שני ההליכים המחייבים דיון נפרד. בין היתר ציין כי הסעד המבוקש שונה, התשתית העובדתית שונה, וכן כי הצורך הדחוף בהסרת כל הפרסומים אינו מאפשר המתנה להחלטותיו של בית משפט השלום.

9333-12-19

* * *

לעיון בבקשתו של סוריאנו

להורדת הקובץ (PDF, 2.66MB)

לעיון בכרך הנספחים

להורדת הקובץ (PDF, 18.68MB)