כתב האישום שיוגש נגד ארנון (נוני) מוזס, מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" והעורך האחראי של היומון, עשוי להוביל להרחקתו מעיסוק ישיר בעיתונות. בשנים האחרונות מנסים בעלי מניות בקבוצה להרחיק את מוזס מתפקידיו הניהוליים בעקבות גילויי השחיתות בפרשת "תיק 2000".

עד כה היוזמה נכשלה, בעיקר בשל התנגדות של אחד מבעלי המניות הגדולים בחברה, בנק הפועלים, שמחזיק במניות שהיו שייכות בעבר לאליעזר פישמן. ואולם, לפי דיווח שפורסם בשנה שעברה ב"דה-מרקר", ההגנה שנותנים נציגי הבנק למוזס צפויה להסתיים עם הגשת כתב האישום.

את הניסיון להשעות את מוזס מתפקידיו הניהוליים הובילו בני משפחת יודקובסקי, בעלי מניות מיעוט בחברה, שטענו כי המשך כהונתו "פוגע בעיתון – ובעיקר במוניטין שלו, ביכולת לשקם את שמו, ובהתאמה בשווי המניות של 'ידיעות אחרונות'". עו"ד עפר פירט, מטעם בני משפחת יודקובסקי, טען אז כי אם מוזס לא היה בעל השליטה בחברה אלא מנהל שכיר – הוא היה "מוּזז מתפקידיו" מיד לאחר חשיפת פרשת השחיתות, כלומר בינואר 2017.

בני משפחת יודקובסקי, בעלי מניות מיעוט בחברה, טענו כי המשך כהונתו של נוני מוזס בתפקידים ניהוליים "פוגע בעיתון – ובעיקר במוניטין שלו, ביכולת לשקם את שמו, ובהתאמה בשווי המניות של 'ידיעות אחרונות'"

בשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הגשת כתב אישום חמור נגד מוזס ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שותפו לשיחות השוחד. האם ההחלטה אכן תגרום לנציגי בנק הפועלים לשנות את עמדתם ולתמוך בהשעיית מוזס, או אף הדחה שלו מתפקידיו? עו"ד אבי פילוסוף, שמכהן כדירקטור מטעם הבנק, שומר על עמימות. "אני חבר דירקטוריון 'ידיעות אחרונות', ואני לא מתראיין על מה שקורה שם. העיתון הוא עיתון פרטי", מסר ל"העין השביעית".

אם אכן יתמוך נציג הבנק במהלך, הוא עשוי לקבל תמיכה מבעלת מניות נוספת: מרים נופך-מוזס, יו"ר מחלקת המגזינים של קבוצת "ידיעות אחרונות". לפי מכתב שצוטט בדיווחו של כתב "דה-מרקר" נתי טוקר, באסיפת בעלי מניות שהתקיימה בפברואר 2017 – שבועות אחדים לאחר חשיפת פרשת "תיק 2000" – מרים נופך-מוזס התנגדה להדחה, אבל רק משום שבנק הפועלים התנגד למהלך.

"בלי חומת המגן הרחבה שסיפק כונס הנכסים מטעם הבנק בהצביעו נגד השעיית מוזס, לא היתה בעלת מניות זו [נופך-מוזס] מעיזה להתנגד להזזתו של ארנון מוזס כתומכת יחידה שלו", נכתב במכתב, שנשלח על-ידי עורך-דינם של בני משפחת יודקובסקי. האם עמדתה של נופך-מוזס עומדת להשתנות כעת, לאחר ההחלטה על הגשת כתב האישום? במשרדה של נופך-מוזס לא השיבו לפניית "העין השביעית".

בעלת מניות אחרת היא ג'ודי מוזס, אחותו של נוני. בימים אלה מנהלת מוזס מאבק משפטי שנועד להעביר לידיה מידע על עסקה שבה התכוון נוני מוזס לחזק את אחיזתו בחברה. מוזס ניסה לגייס כ-215 מיליון שקל כדי לרכוש את מניות "ידיעות אחרונות" שמוחזקות כיום בידי בנק הפועלים ובעלי מניות נוספים – מהלך שהיה מקנה לו שליטה מוחלטת בקבוצת התקשורת המשפחתית. ואולם, העסקה כשלה בעקבות מה שנציגי בנק הפועלים הגדירו כ"מתיחות עתיקת יומין בין חלק מבעלי המניות".

ג'ודי מוזס (צילום: תומר נויברג)

ג'ודי מוזס (צילום: תומר נויברג)

חרף המאבק המשפטי וה"מתיחות" העתיקה בין בני המשפחה, זמן קצר לאחר ההודעה על הגשת כתב האישום השמיעה ג'ודי מוזס הצהרת נאמנות לאחיה נוני. "במקרה של אחי, אני משוכנעת שבית-המשפט יהפוך את כתב האישום", אמרה במונולוג שהשמיעה ביום שישי בתוכניתה האישית ב-FM103. לטענת ג'ודי מוזס, מעשיו של אחיה אינם פסולים או חריגים – והמשא-ומתן שקיים עם נתניהו היה בסך הכל "שיחות סרק שמתקיימות כמוהן על בסיס יומי ביו פוליטיקאים לעיתונאים".

"בכל כלי תקשורת בעולם יש מנהלים שלפעמים מתערבים, מסבירים, וכן, גם מבקשים מהעורך שינויים. כן, זה בכל העולם. בכל כלי תקשורת. גם בישראל. וזה לגיטימי. זה עסק פרטי. זה עסק של אבא שלי. של סבא שלי, יותר נכון. ב'ידיעות אחרונות' הדברים האלה הם שוליים מאוד", טענה. מוזס הוסיפה: "האמת היא לרגלי כל העיתונאים ב'ידיעות אחרונות'. אנשים עובדים כמו נמלים חרוצות מהבוקר עד הלילה, להביא ידיעות, להביא סיפורים, אנשים נאמנים לאמת – גם העורכים, גם הכתבים, וגם אח שלי. [...] חפרו לאנשים שנים נגד העיתון, נגד נוני, שבסך הכל ניסה להציל בשיחות האלה את מקום העבודה של אלפי אנשים".

ג'ודי מוזס במונולוג רדיופוני לאחר ההודעה על הגשת כתב האישום: "במקרה של אחי, אני משוכנעת שבית-המשפט יהפוך את כתב האישום"

ובכל זאת, אם ידונו בעלי המניות בהדחת נוני מוזס מתפקידיו הניהוליים – האם יש סיכוי שאחותו ג'ודי תתמוך בהצעה? כמו עמיתיה, גם ג'ודי מוזס העדיפה שלא להשיב לשאלה. תהא אשר תהא עמדתה, ייתכן שתמיכתה תישאר במישור הציבורי בלבד, שכן מניותיה אינן מעניקות לה מושב בדירקטוריון החברה.

בני משפחת יודקובסקי, ניתן להניח, עדיין מחזיקים בעמדה שלפיה ראוי להרחיק את נוני מוזס מתפקידיו הניהוליים – אם כי גם הם לא השיבו לפנייה עכשווית של "העין השביעית". ואולם, מאז העלאת הדרישה בפני שאר בעלי המניות נחלש מעמדה של משפחת יודקובסקי: בעבר החזיקו בני המשפחה כ-17% ממניות הקבוצה, אך לאחרונה נאלצו להעביר כ-7% לידי בנק דיסקונט, לצורך כיסוי חובות. כונס הנכסים מטעם דיסקונט, עו"ד אמנון לורך, העדיף גם הוא שלא להתבטא בנוגע לסוגיה.

מבנה הבעלות ב"ידיעות אחרונות" סבוך ומסועף, ומבוסס על שלושה סוגים שונים של מניות. לפי ניתוח שהגישה לאחרונה ג'ודי מוזס לבית-המשפט, נוני מוזס מחזיק ב-49% ממניות ההצבעה באספה הכללית, 56.4% ממניות ההצבעה בדירקטוריון ו-24.1% מהמניות המקנות זכות לקבל דיבידנדים מרווחי החברה. על הנייר, לפחות לעת עתה, מעמדו נראה מבוצר – אך מהלך להדחתו עשוי לכלול גם פנייה לערכאות משפטיות, שיכולות לאלץ אותו לפרוש.

המהלך להדחת מוזס, שבני משפחת יודקובסקי יזמו כבר ב-2017, לא נולד בחלל ריק. בשבוע שעבר, על רקע ההודעה על הגשת כתב האישום, מועצת העיתונות וארגון העיתונאים שבו וקראו למוזס להשעות את עצמו מתפקידי ניהול ועריכה. במקביל עשו כך גם כמה מהכותבים – הבולטים שבהם נחום ברנע וסימה קדמון. עם זאת, ובדומה לעמיתיהם, שני העיתונאים הוותיקים והבכירים נמנעים לפי שעה מנקיטת צעדים דוגמת שביתה או התפטרות שימחישו למוזס שהיצמדותו לתפקידיו פוגעת בעיתון.