בנק דיסקונט מעניק רוח גבית לעסקת ההשתלטות של ארנון (נוני) מוזס על קבוצת "ידיעות אחרונות". כונס הנכסים מטעם דיסקונט, שמחזיק כ-7% ממניות הקבוצה, מעוניין להשלים את העסקה עד סוף שנת 2020, כלומר בתוך שבועיים – כך עולה מבקשה שהגיש היום (16.12) הכונס, עו"ד אמנון לורך, לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב. בכך מצטרף נציג בנק דיסקונט לחזית הרחבה נגד משפחת יודקובסקי, בעלת מניות מיעוט ב"ידיעות אחרונות".

כ-40% ממניות "ידיעות אחרונות" מוחזקות כיום בידי שני בנקים: בנק דיסקונט ובנק הפועלים, שמחזיק בכשליש ממניות הקבוצה. על-פי העסקה המתגבשת, המניות הללו יימכרו לחברת "ידיעות אחרונות", שבה שולט כיום המו"ל נוני מוזס, שעומד לדין באשמת הצעת שוחד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב"תיק 2000".

בעלי המניות היחידים שמתנגדים לעסקה הם בני משפחת יודקובסקי, המחזיקים בכ-10% ממניות "ידיעות אחרונות". בעבר החזיקה משפחת יודקובסקי כ-17% ממניות החברה, אך נתח נכבד מהן שועבד לבנק דיסקונט כנגד חוב של כ-70 מיליון שקל שצברה המשפחה. ב-2019, לשם כיסוי החוב, השתלט הבנק על 7% ממניות החברה שהוחזקו בידי משפחת יודקובסקי.

נציג משפחת יודקובסקי בדירקטוריון "ידיעות אחרונות", דוד ליבר, מנהל בחודשים האחרונים מאבק משפטי עיקש נגד נוני מוזס. במסגרת המאבק חשף ליבר שמוזס הפסיד סכום עתק מכספי החברה – לטענתו, קרוב למיליארד שקל – בהימורים בשוק ההון. על רקע זה, ועל רקע פרשת השחיתות שבגינה עומד מוזס לדין, מבקשים בני משפחת יודקובסקי להדיח את המו"ל מתפקידיו הניהוליים בקבוצה.

כונס הנכסים מטעם בנק דיסקונט, עו"ד אמנון לורך (צילום: יונתן זינדל)

כונס הנכסים מטעם בנק דיסקונט, עו"ד אמנון לורך (צילום: יונתן זינדל)

מוזס, כמו כונס הנכסים מטעם בנק דיסקונט, מעוניין להשלים את עסקת ההשתלטות עד סוף 2020. במשפחת יודקובסקי, מנגד, מאשימים אותו בביצוע מחטף ובהסתרת מידע חיוני על העסקה המתרקמת. לטענת מוזס ובעלת בריתו בהנהלת החברה, מרים (מימי) נופך-מוזס, בני משפחת יודקובסקי פועלים מתוך נקמנות ובצע כסף, כדי לכפות על שאר בעלי המניות לשלם להם מחיר מופקע עבור חלקם ב"ידיעות אחרונות" – ולחלופין, כדי לסכל את העסקה ולכפות את מכירת קבוצת התקשורת לגורם חיצוני.

עו"ד לורך, כונס הנכסים מטעם בנק דיסקונט, מסר לבית-המשפט כי לפני כחצי שנה הוא ובני משפחת יודקובסקי הסכימו למכור את מניותיהם לחברת "ידיעות אחרונות", כלומר לבני משפחת מוזס. באותה עת הסכימו גם הכונסים מטעם בנק הפועלים למכור את מניותיהם. אם העסקה היתה יוצאת לפועל, כל מניות הקבוצה היו מוחזקות בידי בני משפחת מוזס – והשליטה של נוני מוזס בחברה היתה מתהדקת.

במשפחת מוזס ביקשו מהבנקים ומבני משפחת יודקובסקי למכור להם את המניות בהנחה, עקב מגפת הקורונה והפגיעה בהכנסות החברה בחודשים האחרונים. נציגי בנק דיסקונט ובנק הפועלים נעתרו לכך, אך משפחת יודקובסקי סירבה – והעסקה כולה לא יצאה לפועל.

בבקשה שהוגשה לבית-המשפט, נציג בנק דיסקונט מותח ביקורת חריפה על התנהלותם של בני משפחת יודקובסקי. לדבריו, אם העסקה לא תצא לפועל עד סוף השנה, היא "תידחה לפרק זמן לא ידוע, אם בכלל תתבצע". כל דחייה בביצוע העסקה, טוען עורך-הדין, גורמת לבנק דיסקונט "נזק של ממש", שכן מכירת המניות היא הדרך היחידה של הבנק לפרוע את חוב 70 מיליון השקלים שצברה משפחת יודקובסקי.

נציג בנק דיסקונט, עו"ד אמנון לורך: "הכשלת העסקה תגרום לכך שהבנק ייוותר עם מניות שהסיכוי לממש אותן ולקבל תמורה כלשהי בעבורן הינו נמוך ביותר"

ב"ידיעות אחרונות" אמנם מחלקים בשנים האחרונות דיבידנדים לבעלי המניות, אך הללו, לדברי עו"ד לורך, אינם מספיקים כדי לכסות את החוב ואת הריבית שהוא צובר.

"מעבר לעובדה כי מדובר בהתנהגות בחוסר תום לב, הרי שיש במעשיהם של בני משפחת יודקובסקי כדי לגרום לנזקים כספיים עצומים לבנק דיסקונט", מאשים עורך-הדין, ומפרט: "הכשלת העסקה תגרום לכך שהבנק ייוותר עם מניות אשר הסיכוי לממש אותן ולקבל תמורה כלשהי בעבורן הינו נמוך ביותר". בדומה לנציגי בנק הפועלים, נראה שגם נציג בנק דיסקונט אינו מאמין שניתן יהיה למכור את מניות "ידיעות אחרונות" למשקיע חיצוני, שאינו קשור למשפחת מוזס. כלומר, כל עוד נוני מוזס נשאר האיש החזק בקבוצה.

משמעותה של עסקת ההשתלטות של נוני מוזס על "ידיעות אחרונות" חורגת מהתחום הכלכלי. כיום, כשנציגי הבנקים מחזיקים בכ-40% ממניות הקבוצה, הם ושאר בעלי המניות מסוגלים להביא להדחת מוזס – או לפחות להגבילו, כפי שעשו השנה כשמוזס ביקש להאריך את כהונתו בשמונה שנים, אך אולץ להסתפק בהארכה של חמש שנים.

אם וכאשר ייפטרו נציגי הבנקים מהמניות שבידיהם, השליטה של מוזס בקבוצה תהיה מוחלטת – והרחקתו מ"ידיעות אחרונות", החיונית לשיקום קבוצת התקשורת מהתופעות שנחשפו בחקירת "תיק 2000", תהפוך למשימה כמעט בלתי אפשרית.

28531-11-20

* * *

לעיון בבקשה שהגיש עו"ד אמנון לורך

להורדת הקובץ (PDF, 111KB)