הנהלת "ידיעות אחרונות" חידשה את הניסיון לבצע עסקת מניות שתחזק את השליטה של ארנון (נוני) מוזס בקבוצת התקשורת. מוזס, שבימים אלה עומד לדין באשמת הצעת שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, משתמש בקופת המזומנים של "ידיעות אחרונות" כדי לממן את הגנתו המשפטית. אם העסקה תצא לפועל, הדבר יסייע לו לבלום מהלכים להדחתו מתפקידיו הניהוליים בקבוצה בעקבות האישומים החמורים וההתפתחויות האפשריות במשפט.

כ-40% ממניות "ידיעות אחרונות" מוחזקות בידי כונסי נכסים – נציגי בנק הפועלים (כ-33%) ובנק דיסקונט (כ-7%). בשנת 2019, לפני הגשת כתב האישום ב"תיק 2000", מוזס ניסה לקדם עסקה מורכבת שבמסגרתה חברת "ידיעות אחרונות" אמורה היתה לרכוש את המניות שמוחזקות בידי בנק הפועלים. לשם כך סוכם שהחברה תיקח הלוואה בסך 120 מיליון שקל מחברת הביטוח מנורה-מבטחים.

בסופו של דבר בוטל המהלך עקב מה שהוגדר כ"מתיחות עתיקת יומין" בין בעלי המניות. נוני מוזס ונציגי בנק הפועלים תמכו בעסקה, וכך גם בעלת המניות מרים (מימי) נופך-מוזס; אך הם נתקלו בהתנגדות מצד בעלת המניות ג'ודי שלום-ניר-מוזס, אחותו של נוני – ובני משפחתו של העורך המנוח דב יודקובסקי, השותף ארוך השנים של משפחת מוזס וממציא נוסחת העיתונות שהפכה את "ידיעות אחרונות" לעיתון הנמכר בישראל.

אם המהלך היה יוצא לפועל, אחת ההשלכות היתה הענקת שליטה מוחלטת למוזס, שכבר אז היה מזה שנות דור הגורם הדומיננטי בקבוצת התקשורת. לפי דיווח שפורסם ב"דה-מרקר" ב-2018, נציגי בנק הפועלים החליטו שאם יוגש נגד מוזס כתב אישום ב"תיק 2000", הם יתמכו ביוזמה להדיחו מכל תפקידיו הניהוליים. השנה, אחרי שמוזס הועמד לדין, נציג משפחת יודקובסקי בדירקטוריון ניסה להביא להדחתו – אך הבנק לא הצטרף למהלך, ואִפשר למו"ל הנאשם בפלילים לשמור על מעמדו.

אם עסקת המכירה תצא לפועל, נוני מוזס ישתחרר מהתלות בבנק הפועלים ויחסוך לעצמו תרחיש שבו הבנק מבקש ממנו לפרוש או להשעות את עצמו מתפקידיו הניהוליים בגלל ההתפתחויות במשפט "תיק 2000"

אם עסקת המכירה הנוכחית תצא לפועל, מוזס ישתחרר מהתלות בבנק הפועלים ויחסוך לעצמו תרחיש שבו הבנק מבקש ממנו לפרוש או להשעות את עצמו מתפקידיו הניהוליים – שכוללים גם את תפקיד "העורך האחראי" של העיתון "ידיעות אחרונות".

המידע על חידוש הדיונים על עסקת "ידיעות אחרונות" נחשף בבקשה שהוגשה שלשום (27.10) לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב. הדירקטור דוד ליבר, שמייצג בדירקטוריון את משפחת יודקובסקי, העלה בחודשים האחרונים טענות קשות על ההתנהלות של מוזס ושל בנק הפועלים. מבית-המשפט הוא מבקש, בין היתר, לפסול החלטות שאִפשרו למוזס לשמור על מעמדו בחברה, ולמנות כלכלן שיחקור את ההתנהלות הפנימית ב"ידיעות אחרונות".

לטענת ליבר, מוזס הפסיד קרוב למיליארד שקל מכספי החברה בהימורי מט"ח ועוד, והוביל את "ידיעות אחרונות" למשבר כלכלי חריף. את נציגי בנק הפועלים האשים ליבר ברקימת קנוניה עם מוזס, בין היתר על רקע חובות אישיים לבנק בסך עשרות מיליוני דולרים שלכאורה צבר המו"ל בהימורים בבורסה.

ליבר האשים אישית את נציג בנק הפועלים בדירקטוריון, עו"ד אבי פילוסוף, וטען שיש לו אחריות אישית להפסדי "ידיעות אחרונות" ולכשלים הניהוליים החמורים שהתגלו בקבוצה. באחד המסמכים שהוגשו לבית-המשפט טען ליבר שבמהלך אחת מישיבות הדירקטוריון הצדיק פילוסוף את מהלכיו של מוזס ב"תיק 2000", ואמר שכל הנוכחים בישיבה "צריכים להיות 'אסירי תודה' למר מוזס על כך שניסה לפעול בשיתוף פעולה עם ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, כדי לעצור את התחרות מצד 'ישראל היום'".

ממסמך שהגיש ליבר לבית-המשפט עולה כי עו"ד פילוסוף פרש לאחרונה מהדירקטוריון. הרקע לפרישה לא צוין. בשיחה עם "העין השביעית" סירב פילוסוף למסור מדוע פרש ומי מחליף אותו בתפקיד. "'ידיעות אחרונות' זו חברה פרטית", אמר פילוסוף. "אני כבר איש זקן, ויש לי מנהג מקדמת דנא – אני לא עוסק (בתקשורת; א"ב) בדירקטוריונים של חברות פרטיות. אם זו היתה חברה ציבורית, הייתי אומר לך מיד. כאן אני שומר על דיסקרטיות. יש נושאים שיתבררו במקומות אחרים – אז אני לא מדבר".

"עסקה עצומה בהיקפה"

לדברי ליבר, עו"ד פילוסוף היה מעורב ביוזמה של נוני מוזס ומרים נופך-מוזס להתניע מחדש את עסקת המכירה. במסמך המשפטי שהוגש כעת נטען כי בישיבת דירקטוריון שהתקיימה לפני כשלושה חודשים, ב-2 באוגוסט, מוזס ונופך-מוזס העלו לסדר היום הצעה לקיים "דיון ראשוני" על "קידום מהלך לפנייה לבעלי מניות בחברה לרכישת מניות החברה שבידיהם על-ידי החברה".

ליבר ביקש לדחות את הדיון על כך, וכמו כן ביקש לקבל מידע נוסף על היוזמה. לטענתו, בקשתו נדחתה – אך הנושא שב ועלה לדיון בישיבה שהתקיימה ב-6 באוגוסט. לדברי הדירקטור, הוא פנה אל מוזס והעלה תהייה לגבי העלות הגבוהה של העסקה: "מאחר שבין הבנקים יש סדר גודל של 40% (ממניות החברה; א"ב), זו רכישה עצומה. כמה החברה יכולה לרכוש ובאיזה מחיר לדעתך?".

מרים נופך-מוזס (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

מרים נופך-מוזס (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

לטענת ליבר, מוזס סירב להשיב ורק אמר שכל המידע הרלבנטי יימסר בבוא העת, "כשנדע את התמונה הכוללת", ושההסכם עצמו יובא לאישור הדירקטוריון. עורכי-הדין שמייצגים את ליבר, עפר פירט, לירון ליברמן ונדב שפר, כותבים שלאחר מכן אירע "מחטף", כהגדרתם: "לפתע פתאום הועלתה להצבעה החלטה פוזיטיבית – שלא נכללה בסדר היום שהופץ לקראת הישיבה – 'לאשר קידום מהלך של רכישת מניות החברה מבעלי מניות בחברה על-ידי החברה'".

ההצעה אושרה. ליבר ציין כי בהיעדר מידע על העסקה הצפויה הוא בחר להימנע בהצבעה, אך היא עברה בזכות תמיכתם של שלושת הדירקטורים האחרים – נוני מוזס, מרים נופך-מוזס ואבי פילוסוף, שאז עוד כיהן כדירקטור. לטענת ליבר, מזה "חודשים ארוכים" מוזס ונופך-מוזס "מנהלים את המשא-ומתן בשם ומטעם החברה" אך מסתירים ממנו את הפרטים.

"דירקטוריון החברה אישר 'עקרונית' רכישה עצמית, בלי למסור האם החברה בכלל מסוגלת לבצע רכישה, מה המחיר הצפוי, כמה מניות וכיו"ב. כך, בלי לדעת מהו מחיר הרכישה, בלי לדעת האם החברה בכלל מסוגלת לרכוש (האם יש רווחים ראויים לחלוקה? האם יש מקור כספי להחזר הלוואה של מאות מיליוני שקלים?), אושרה החלטה אופרטיבית לקדם עסקה עצומה בהיקפה", כותבים עורכי-הדין.

הנהלת "ידיעות אחרונות" מצהירה בשנים האחרונות בהזדמנויות שונות שהקבוצה שרויה במשבר כלכלי מתמשך, אך אנשיה אינם מספקים נתונים לגבי הכנסותיה. על רקע זה ביצעה ההנהלה בשנים האחרונות כמה גלי פיטורים ואיחוד תקנים ומחלקות, סגרה את בית-הדפוס בצפון, ביטלה מוספים ונפטרה מכלי תקשורת מגזריים, וגם מכרה את בית "ידיעות אחרונות" בתל-אביב.

לטענת ליבר, את המשבר ניתן לזקוף לחובת המו"ל. "במשך שנים מרוקנים המשיבים את החברה מנכסיה ומשתמשים בה, או מנסים לנהוג בה, כמעין ארנק לצרכיהם האישיים", הוא כותב כעת על נוני מוזס ומרים נופך-מוזס.

תזכורת מקיץ 2019

ההתנהלות של נוני מוזס סביב גיבוש העסקה שבוטלה מחזקת את החשש לביצוע מחטף. לדברי ליבר, בסיבוב הקודם היתה כבר "עסקה שלמה, מלאה וחתומה על-ידי מר מוזס בשם החברה" – אך למרות שהיא ירדה מהפרק, מוזס עדיין מסרב למסור מידע לגביה. טענות דומות העלתה גם בעלת המניות ג'ודי שלום-ניר-מוזס בקיץ 2019, בהליך משפטי אחר.

שלום-ניר-מוזס חששה שהעסקה שרוקם אחיה תשנה את מערך הכוחות ב"ידיעות אחרונות" ותפגע במעמדה. עמדתה הוצגה בתצהיר שהוגש במסגרת הליך כינוס הנכסים של הטייקון לשעבר אליעזר פישמן, שהחזיק בכשליש ממניות "ידיעות אחרונות" אך איבד אותן לבנק הפועלים כשפשט את הרגל.

ג'ודי שלום-ניר-מוזס (צילום: תומר נויברג)

ג'ודי שלום-ניר-מוזס (צילום: תומר נויברג)

לדברי שלום-ניר-מוזס, היא פנתה לעורכי-הדין והדירקטורים ב"ידיעות אחרונות", וגם למנכ"ל בנק הפועלים דאז אריק פינטו וליו"ר דירקטוריון הבנק דאז, עודד ערן – אך העלתה חרס. "הרקע לכל פניותי היה טמון בעובדה המדהימה כשלעצמה ולפיה פרטי העסקה שנרקמה הוסתרו ומוסתרים ממני, ואני מצויה בערפל מוחלט באשר לנתוני העסקה", כתבה בתצהיר.

"איפול זה אינו מאפשר לי לשקול ולבחון את השלכות העסקה על חברת 'ידיעות אחרונות', כמו גם עתידה, וכן לא מאפשר לי לבחון את השלכות העסקה על קנייני העיקרי – הוא אחזקותי בחברת 'ידיעות אחרונות'", הוסיפה. "התרעתי על מה שנראה בעיני ומנקודת מבטי (בשים לב להסתרת המידע ממני) כעסקת בעלי עניין שרב מאוד הנסתר בה על הגלוי, ובעיקר נסתרת בה טובת חברת 'ידיעות אחרונות' ועתידה. [...] עסקינן בעסקת בעל עניין, שהצדדים העוסקים בקידומה נגועים בעניין אישי עד צוואר וכי יש ספק גדול מאוד האם היא נעשית לטובת ידיעות אחרונות בע"מ, או שמא – היפוכו של דבר".

דוד ליבר, השבוע, מסר תיאור דומה של הערפל סביב העסקה שבוטלה בקיץ 2019. בניגוד לג'ודי שלום-ניר-מוזס, ליבר מכהן כדירקטור בחברה ולכן אמור להיות חשוף למידע מסוג זה. ואולם, לטענתו גם ממנו הוסתרו הפרטים.

"המשיבים האשימו אותי כי אני מנסה לסכל את העסקה בעצם בקשת המידע", טוען ליבר בתצהיר שהגיש לבית-המשפט. "באותו המועד ממש התברר לי כי העסקה התבשלה וגובשה באופן מוחלט", הוא מוסיף, וטוען שלמד על כך רק כמה ימים לאחר שכונסי הנכסים מטעם בנק הפועלים פנו לבית-המשפט בהליך כינוס הנכסים של פישמן וביקשו מהשופט לאשר את העסקה.

"אז גיליתי לראשונה כי עוד כחצי שנה קודם לכן (!!!) מר מוזס חתם בשם החברה על שורה של הסכמים ומסמכים מהותיים מול כונסי הנכסים, שבמסגרתם נטלה על עצמה החברה התחייבויות אדירות ביחס לעסקת רכישת המניות", כותב ליבר, ומעיר: "העסקה האמורה מעולם לא נבחנה על-ידי דירקטוריון החברה או אושרה על-ידו. כך שחתימתו של מר מוזס על אותם מסמכים והסכמים בשם החברה נעשתה בחוסר סמכות, ועל אף ניגוד העניינים המובהק והחמור שבו היה נגוע מר מוזס ביחס לעסקה האמורה".

העסקה ההיא, כאמור, לא יצאה לפועל, ופרטי העסקה החדשה עדיין לוטים בערפל. ואולם, בשולי המסמך מופיע אזכור של עסקה נוספת, קטנה, שנוני מוזס מבקש לקדם: לדברי ליבר, מוזס מעוניין לקחת חלק ממניות "ידיעות אחרונות" שהוא מחזיק באופן ישיר ולהעביר אותן לחברה שנמצאת בבעלותו המלאה. החברה, ה.ח.ק.ג.ח בע"מ, היא הגוף שבאמצעותו לכאורה צבר מוזס חוב של עשרות מיליוני דולרים לבנק הפועלים – ובמקרה אחר, שנחשף באתר "העין השביעית", פתח חשבון מט"ח משותף עם בעל ההון יצחק תשובה.

22795-06-20

* * *

לעיון במסמך שהגיש דוד ליבר לבית-המשפט

להורדת הקובץ (PDF, 5.55MB)