העיתונאי רביב דרוקר שב וטוען כי התביעה שהגיש נגדו איש העסקים וולטר סוריאנו אינה אלא ניסיון להשתיקו ולהרתיעו מלפרסם עליו פרסומים נוספים כלשהם. בנוסף, וכדי לחזק את טענתו בדבר הקשר בין סוריאנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיש דרוקר לבית-המשפט תצהיר מאת אדם הטוען כי סוריאנו אמר לו שנתניהו, בהיותו שר אוצר, היה שותפו לעסקים וסייע לו בקידום האינטרסים שלו.

סוריאנו, אזרח ישראלי המתגורר בבריטניה, שהוצג על-ידי עורך-דינו אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה נתניהו, הגיש מאז תחילת השנה שעברה ארבע תביעות דיבה נגד עיתונאים וכלי תקשורת בישראל שדיווחו על אודותיו, בהם גם אתר "העין השביעית".

שמו של סוריאנו הוזכר בתקשורת הישראלית בתחילת 2018 בהקשר להאשמה של המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, כי ראש הממשלה נתניהו, המסובך בפרשיות פליליות, ביצע מעקבים והאזנות לחוקרי משטרה. סוריאנו תבע את דרוקר על סך חצי מיליון שקל משום שזה ציין בראיון לגלי-צה"ל כי המשטרה, בתדרוכים לא רשמיים, נקבה בשמו של סוריאנו כמי שהוציא את הדברים לפועל עבור נתניהו, זאת למרות שדרוקר עצמו הדגיש באותה הזדמנות כי לדעתו הדברים אינם נכונים.

דרוקר לביהמ"ש: "כחלק ממנגנון ההשתקה [סוריאנו] נמנע מלתבוע את גופי העיתונות הגדולים שעסקו בו, על אף שפרסמו דברים זהים, ובחר לתבוע רק גופי תקשורת 'קטנים' ועיתונאים באופן אישי"

התביעה, יש לציין, הוגשה נגד דרוקר אישית ולא נגד חדשות 13 או נגד כלי התקשורת שבו נאמרו הדברים – גלי-צה"ל. דרוקר טוען להגנתו בין היתר, באמצעות עו"ד דורון קול, כי התביעה של סוריאנו נגדו היא תביעת השתקה שנועדה לסתום את פיו תוך פגיעה בחופש הביטוי, חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת.

בנוסף הגיש סוריאנו תביעת דיבה על-סך 300 אלף שקל נגד אתר "בחדרי חרדים", וזאת בגין שני דיווחים שראו אור באתר וכללו מידע שפורסם קודם לכן בחברת החדשות (כיום חדשות 12) ותאגיד השידור הישראלי, לצד פרטים ביוגרפיים נוספים על סוריאנו ותצלום שבו פניו נראים באופן חלקי.

כמו כן הגיש סוריאנו תביעת דיבה על סך 300 אלף שקל נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין, שפרסם פוסט ובו תואר סוריאנו כ"בריון של ביבי". לאחרונה, אחרי ששתי ערכאות קבעו כי דין תביעה זו שלא להתברר בישראל, פנה סוריאנו לבית-המשפט העליון.

בעקבות דיווחים ב"העין השביעית" על תביעת הדיבה שהגיש סוריאנו נגד דרוקר הגיש איש העסקים הבריטי תביעה נוספת, הפעם נגד דרוקר, "העין השביעית", עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל. בא-כוחו, עו"ד בומבך, הצטרף כתובע לתביעה נגד "העין השביעית" לאחר פרסום נוסף שעסק בתביעה. סך תביעה זו עומד כעת על 580 אלף שקל.

תדמית שלילית

לפני כחודשיים פנה סוריאנו לבית-המשפט בבקשה למחוק כמה מהסעיפים מכתב ההגנה שהגיש דרוקר בתביעה הראשונה נגדו. סוריאנו, באמצעות עו"ד בומבך, טען כי חלק מהסעיפים "בלתי רלבנטיים", כי "כל מטרתם ליצור תדמית שלילית" וכי הם נכתבו "ללא בדל של ראיה". בין היתר ביקש סוריאנו מבית-המשפט למחוק את הסעיפים שבהם מיוחסת לחברת האבטחה שלו האזנות ופריצה למחשבים, סיוע לאילי הון שונים, וכן קשרים אישיים עם נתניהו.

"הסעיפים מבישים, לא רלבנטיים להוצאת הדיבה ואינם יכולים להקים לנתבע שום הגנה על-פי דין", טען בא-כוחו של סוריאנו, "שעה שמשטרת ישראל עצמה ציינה במכתב רשמי מטעמה כי דברי המפכ"ל לא כוונו כלל לתובע, ומי שטוען אחרת עושה זאת על אחריותו".

בין היתר ביקש סוריאנו מבית-המשפט למחוק את הסעיפים שבהם מיוחסת לחברת האבטחה שלו האזנות ופריצה למחשבים, סיוע לאילי הון שונים, וכן קשרים אישיים עם נתניהו

עוד טען סוריאנו כי דרוקר "אוחז בחבל משני קצותיו", שכן "מחד גיסא הוא טוען כי הוא מסתייג מעמדת המשטרה (ואף ביקר אותה נחרצות), שלדבריו העבירה את שמו של התובע כאיש הצללים שריגל אחר שוטרים מטעם ראש הממשלה נתניהו, ומאידך גיסא הוא מספק בכתב הגנתו שלל סעיפים לא רלבנטיים האמורים כביכול 'לחזק' את התזה הנ"ל שסיפקה המשטרה, כך לדבריו".

היום (10.7) הגיש דרוקר את תשובתו לבקשת סוריאנו למחיקת סעיפים מכתב ההגנה. דרוקר טוען כי הבקשה של סוריאנו "אינה אלא חוליה נוספת בשרשרת נסיונותיו של התובע לעשות שימוש לרעה בהליכי משפט על מנת להלך אימים על אמצעי התקשורת ולהביא לסתימת פיות".

התביעה של סוריאנו נועדה להשתיקו, טוען דרוקר, וכך גם כל יתר התביעות שהגיש נגד עיתונאים וכלי תקשורת שפרסמו דיווחים על אודותיו. "חשוב לציין", כותב דרוקר באמצעות עו"ד קול, "כי כחלק ממנגנון ההשתקה התובע נמנע מלתבוע את גופי העיתונות הגדולים שעסקו בו, על אף שפרסמו דברים זהים, ובחר לתבוע רק גופי תקשורת 'קטנים' ועיתונאים באופן אישי. גם בעובדה זו יש כדי ללמד על מניעיו האמיתיים של התובע".

אשר לסעיפים בכתב ההגנה שסוריאנו מבקש למחוק, דרוקר טוען כי בכולם מופיעות "טענות רלבנטיות באופן מובהק להליך". לדבריו, בסעיפים אלה ניתן "רקע רלבנטי בנוגע לפעילותו של התובע ולקשריו עם ראש הממשלה". בין היתר מזכיר דרוקר את הסעיף שבו נטען כי חברת האבטחה של סוריאנו, USG, נתנה שירותים למיליארדרית רות פרסול על רקע חקירה פלילית שהתקיימה נגדה בארצות-הברית. דרוקר מציין כי פרטים אלה ממילא פורסמו בעבר באמצעי תקשורת בישראל.

לגבי הטענה של סוריאנו כי דבריו של דרוקר בכתב ההגנה על קשר עם נתניהו נכתבו "ללא כל הוכחה", דרוקר טוען כי דווקא סיפק מסמכים שמעידים על הקשר ומוסיף תצהיר חדש, מאת איש עסקים בשם דורון סטמפלר, המחזק את הטענות לקשר בין סוריאנו לנתניהו. יצוין, כאמור, כי גם עורך-דינו ומקורבו של סוריאנו, אילן בומבך, סיפר בשידור כי סוריאנו הוא ידידו של נתניהו.

לפי סטמפלר, בשנת 2006 נשכרה חברה שבה הוא שותף ושאותה הוא מנהל על-ידי סוריאנו לביצוע "עבודה בטחונית בתחום אבטחת מתקנים ונכסים" במקסיקו. סטמפלר מצהיר כי בשיחה עמו אמר לו סוריאנו כי הפגיש איש עסקים מקסיקני בשם אלונסו אנסירה, שבבעלותו תאגיד מכרות רחב היקף, עם בנימין נתניהו כשזה כיהן כשר האוצר של ישראל. "לשאלתי איך עשה זאת ומה הקשר שלו למר נתניהו סיפר מר סוריאנו כי בנימין נתניהו הוא שותף שלו בחברה האנגלית ובגלל הקשר הזה עמו 'דלתו של נתניהו פתוחה לפניו'", מצהיר סטמפלר.

סטמפלר מוסיף: "הבעתי השתוממות על כך שנבחר ציבור בכיר הוא לכאורה שותף שלו במיזם עסקי (החברה באנגליה), אבל סוריאנו שב ואמר/הדגיש – אולי כדי להרשים אותי – שמר נתניהו שותף במיזם, וכך הסביר את הציפייה שלו לכך שבמשרדי הממשלה לא יערימו קשיים על המיזם".

בהמשך, מוסיף סטמפלר, סוריאנו חזר פעם נוספת על כך שנתניהו הוא שותפו בחברה וככזה הוא, כלומר סוריאנו, מביא אל "ביבי", כלשונו, "אנשי עסקים/מתעניינים פוטנציאליים – כדי להרשימם". סוריאנו, טוען סטמפלר, אמר לו כי בסופו של דבר נתניהו מכר לאנסירה את מכרות תמנע תמורת 70 מיליון דולר.

בתגובה לפרסומים על התצהיר בחדשות 13 וכאן 11 נמסר מטעם סוריאנו ונתניהו כי התצהיר שקרי לחלוטין.

43260-02-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 471KB)

להורדת הקובץ (PDF, 359KB)