התפתחות בפרשת התביעות של איש העסקים המקורב לנתניהו, וולטר סוריאנו, נגד עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר: כתבי הפלילים משה נוסבאום ודורון הרמן מאשרים כי גורמים משטרתיים הם שמסרו או אישרו את הטענה כי סוריאנו קשור לפעולות מעקב ואיסוף מידע אחר החוקרים בתיקי נתניהו. השניים הגישו תצהירים בעניין לבית המשפט.

הרמן היה בתקופה הרלוונטית כתב הפלילים הבכיר של חדשות 13, חברת החדשות השנייה בגודלה בישראל. נוסבאום הוא כתב הפלילים הוותיק של חדשות 12 (לשעבר חדשות 2), חברת החדשות הפופולרית בישראל. נוסבאום הגיש את התצהיר למרות התחרות בין הגופים.

סוריאנו, איש עסקים בתחום המודיעין הפרטי, שהוצג על-ידי עורך-דינו אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה נתניהו, הגיש בשנים האחרונות שש תביעות נגד עיתונאים וכלי תקשורת במטרה למנוע סיקור שלו, בפרט בקשר לפרשת המעקבים אחרי קציני המשטרה שחקרו את פרשיותיו הפליליות של נתניהו (חלק מהתביעות שעודן מתנהלות הוגשו נגד אתר "העין השביעית", עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל). מחוץ לגבולות ישראל הגיש סוריאנו עוד ארבע תביעות שונות נגד עיתונאים וכלי תקשורת בגין פרסומים על אודותיו, בין היתר בהקשר זה.

מסכת התביעות של סוריאנו החלה ב-2018, אחרי שדרוקר אמר בראיון לגל"צ כי המשטרה מתדרכת מאחורי הקלעים שסוריאנו הוא מי שהוציא לפועל את המעקבים שהמפכ"ל דאז, רוני אלשיך, טען שנעשו נגד חוקרי נתניהו. למרות שדרוקר הדגיש בראיון ליעל דן בגל"צ כי הוא מטיל ספק באמינות הטענה הזו, סוריאנו הגיש נגדו תביעה לפיצוי בסך חצי מיליון שקל. בחודש שעבר, במסגרת תצהירים שהגיש דרוקר לבית-משפט השלום, ניתן אישוש פומבי ורשמי לטענת דרוקר מצד שניים מעמיתיו.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מספר לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" כי "גורמים רבי כוח" שכרו אנשי מקצוע כדי לבלוש אחרי קציני המשטרה שעסקו בחקירת פרשיותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2018 (צילום מסך)

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מספר לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" כי "גורמים רבי כוח" שכרו אנשי מקצוע כדי לבלוש אחרי קציני המשטרה שעסקו בחקירת פרשיותיו הפליליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2018 (צילום מסך)

בתצהיר שהגיש נוסבאום ב-16.11 מצהיר העיתונאי כך: "נאמר לי על ידי מקור שעימו אני עובד, כי וולטר סוריאנו הוא אחד הגורמים שקשורים לאותן פעולות מעקב ואיסוף מידע על חוקרים בתיקי רה"מ. אדגיש כי מדובר במקור שעימו אני עומד בקשר מקצועי, וזה לא רביב דרוקר. בהמשך לכך בדקתי את המידע גם עם גורם משטרתי בכיר, שאישר באוזני שגם הם מכירים את המידע הזה".

הרמן, שפרש לאחרונה מתפקיד כתב המשטרה של חדשות 13, הצהיר באותו המועד: "בסמוך לראיון עם המפכ"ל [ב'עובדה'] מקור במשטרה מסר לי כי וולטר סוריאנו הוא אחד מאותם הגורמים, לו מייחסת משטרת ישראל את ביצוע פעולות המעקב ואיסוף המידע על חוקרים בתיקי נתניהו. אדגיש: מידע זה נמסר לי ממקור במשטרה ולא מרביב דרוקר".

התצהירים מזימים את טענת סוריאנו, כאילו דרוקר אחראי לא רק לדברים שאמר הוא עצמו בראיון בגלי-צה"ל, אלא כי הוא עומד באופן כלשהו מאחורי הפרסומים הרבים בכלי תקשורת שונים ביחס למעורבותו הנטענת סוריאנו בפרשת הריגול (יצוין כי במסגרת התביעה נגד "העין השביעית", סוריאנו טען כי דרוקר עומד גם מאחורי הפרסומים ב"עין השביעית" על התביעה של סוריאנו נגדו, אולם טענה זו נדחתה ע"י בית המשפט לאחר שסוריאנו לא סיפק לה כל הוכחה).

"התיאוריה של סוריאנו פשוט לא נכונה מבחינה עובדתית"

התצהירים של נוסבאום והרמן נלוו לתצהיר של דרוקר עצמו, בו הוא חוזר על טענות שהשמיע בכתב ההגנה. בין השאר מביא דרוקר מספר דוגמאות לדיווחים תקשורתיים על מעורבותו של סוריאנו בפרשת ההאזנות והמעקבים אחרי חוקרי נתניהו, דיווחים שקדמו לראיון עם דרוקר בגינו נתבע. סוריאנו אינו מוזכר בשמו בדיווחים אלה אלא בכינויים "איש עסקים שמתגורר בלונדון ובישראל", "דמות אירופית המקורבת לראש הממשלה", "חברת סייבר בינלאומית בבעלות ס' היושב בלונדון", "ס', איש עסקים שחי ומתגורר בעיקר בלונדון" וכיו"ב.

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

אילן בומבך, עורך דינו של וולטר סוריאנו, מעיד על חברותם של סוריאנו ובנימין נתניהו (צילום מסך מכתבת תאגיד השידור כאן)

"מדיווחים אלו עולה, כי גורמים רבים ושונים, לרבות בתקשורת, היו מודעים לכך שמשטרת ישראל מייחסת לסוריאנו את פעולות מעקב ואיסוף המידע, עוד בטרם הראוין מושא תביעה זו", כותב דרוקר בתצהירו. "התיאוריה של סוריאנו בתצהיר העדות המשלים מטעמו כי אני זה שקישר לראשונה בין דברי המפכ"ל לסוריאנו היא פשוט לא נכונה מבחינה עובדתית", מוסיף דרוקר.

דרוקר אף מציין כי אילן בומבך, עורך דינו של סוריאנו, אישר בזמן אמת (11.2.18) כי גורמים משטרתיים הם המפיצים את המידע, בציוץ בטוויטר ("נשקול הגשת תביעות נגד מפיצי המידע ובהם אנשי מערכת האכיפה"). דרוקר מזכיר גם כי המשטרה סירבה לבקשתו של סוריאנו להוציא הצהרה רשמית המנקה אותו מקשר לפרשה.

"ומר בנימין נתניהו לא היה ביניהם"

דרוקר מזכיר בתצהירו תצהיר נוסף שהגיש לבית המשפט, מאת איש העסקים דורון סטמפלר, שניהל חברה שנשכרה על ידי סוריאנו. בתצהיר מתאר סטמפלר כיצד התרברב סוריאנו באוזניו בשתי הזדמנויות שונות ב-2006 כי נתניהו (שכיהן אז כיו"ר האופוזיציה) הוא שותפו העסקי. "זכור לי כי באותה שיחה וכדי להרשים אותי", כתב סטמפלר, סיפר סוריאנו כי "בנימין נתניהו הוא שותף שלו בחברה האנגלית" וכי "דלתו של נתניהו תמיד פתוחה בפניו" וכי הוא אף השתמש בכך כשהיה "זקוק לדלת פתוחה ונגישות גבוהה ברמת השלטון בישראל" לצורך עסקיו ואף הפגיש את נתניהו עם איל הון איתו עשה עסקים.

"זכור לי כי הבעתי השתוממות על כך שנבחר ציבור בכיר הוא לכאורה שותף שלו במיזם עסקי (החברה באנגליה), אבל סוריאנו שב ואמר/הדגיש - אולי כדי להרשים אותי - שמר נתניהו שותף במיזם וכך הסביר את הציפייה שלו לכך שבמשרדי הממשלה לא יערימו קשיים על המיזם", כתב סטמפלר בתצהיר (המדובר במיזם כרייה בנגב).

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נושא דברים לפני פתיחת משפטו כשמאחוריו חברי-כנסת ושרים מהליכוד. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2020 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נושא דברים לפני פתיחת משפטו כשמאחוריו חברי-כנסת ושרים מהליכוד. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2020 (צילום: יונתן זינדל)

סוריאנו עצמו הגיש לבית המשפט ב-3.3 השנה תצהיר הסותר את דבריו של סטמפלר. על התצהיר, חתום אבי לבנה (וייס), שהועסק כמנהל תפעול בחברה של סוריאנו, USG, ונכח בפגישה עם סטמפלר. "כעובד החברה", הצהיר לבנה, "[...] היה ידוע לי היטב מי הם השותפים בחברה, ומר בנימין נתניהו לא היה ביניהם".

עוד הצהיר לבנה: "השתתפתי יחד עם מר סוריאנו, בפגישה שנערכה במשרדו של דורון סטמפלר בשנת 2006. [...] במעמד פגישה זו, לא נאמר למר סטמפלר על ידי מר סוריאנו, כי מר נתניהו הוא שותף בחברה". לפי לבנה, הוא אף שלח מכתב לדרוקר לפני פרסום הכתבה שלו על תצהיר סטמפלר בחדשות 13, וציין בפניו כי נתניהו מעולם לא היה שותפו של סוריאנו וכי סוריאנו לא טען זאת בפני סטמפלר.
בעקבות אותו פרסום בחדשות 13, יש לציין, הגיש סוריאנו בחודש אוגוסט השנה תביעה נפרדת נגד דרוקר, שעדיין מתנהלת.

"חרושת שמועות בלתי נסבלת ופוגענית"

ב-15.9 הגיש סוריאנו לבית המשפט תצהיר נוסף שלו עצמו (תצהיר עדות משלים), בו הוא חוזר על טענותיו נגד דרוקר. בין השאר חוזר סוריאנו ומכחיש כי היה קשור או שותף להאזנות או מעקבים אחרי חוקרי משטרה בישראל. את הפרסומים הרבים בעניין הוא מכנה "חרושת שמועות בלתי נסבלת ופוגענית" שגרמה לכך ש"שמי הטוב נרמס מדי יום ביומו". לדברי סוריאנו, דרוקר הוא העומד מאחורי הפרסומים השונים ו"עשה זאת בכוונה ועורר סביבי מחול שדים תקשורתי תוך התנהלות פסולה וערמומית".

עוד טוען סוריאנו בתצהיר כי דרוקר "טען טענות קשות ושקריות בכתב הגנתו כאשר ייחס לי מעשים פליליים בלתי רלוונטיים, על מנת 'לחזק' את טענותיו ובד בבד ניסה להצטייר בפני בית המשפט הנכבד כראשון המסתייגים מאותה אמירה, שאף סותרים מיניה וביה את קו הגנתו לפיו, הוא אינו מאמין שאני קשור לפרשה".

סוריאנו אף מתייחס לכך שלא הביא כל ראיה לנזק שנגרם לו לכאורה כתוצאה מהפרסום של דרוקר. לדבריו של סוריאנו, ישנם גורמים "המעוניינים לפגוע בי", שיפרסמו את הראיות הללו "באופן מסולף, ובמטרה להסב לי נזקים נוספים". לכן הוא מבקש להציג לבית המשפט מסמכים "במעמד צד אחד במהלך הדיון ו/או בדלתיים סגורות".

43260-02-18

* * *

לעיון בתצהירי דרוקר, נוסבאום והרמן

להורדת הקובץ (PDF, 4.55MB)

לעיון בתצהירי סוריאנו ולבנה

להורדת הקובץ (PDF, 3.41MB)

לעיון בתצהיר משלים מאת סוריאנו

להורדת הקובץ (PDF, 826KB)