איש העסקים הבריטי וולטר סוריאנו, מקורבו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ישלם למדינה 4,000 שקל הוצאות משפט, זאת אחרי שנדחתה בקשתו לערער על החלטת בית-משפט השלום לחייבו לשלם לעיתונאי רביב דרוקר הוצאות משפט בסך 20 אלף שקלים.

סוריאנו, ישראלי החי בבריטניה ומנהל משם עסקים חובקי עולם, הגיש בשנים האחרונות לפחות עשר תביעות נגד עיתונאים וכלי תקשורת במטרה למנוע סיקור שלו, בפרט בקשר לפרשת המעקבים אחרי קציני המשטרה שחקרו את פרשיותיו הפליליות של נתניהו (חלק מהתביעות שעודן מתנהלות הוגשו נגד אתר "העין השביעית", עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל). בישראל הגיש סוריאנו שש תביעות, ומחוץ לגבולות ישראל הגיש עוד ארבע תביעות שונות בגין פרסומים על אודותיו, בין היתר בהקשר זה.

לפני כשבועיים הגיש סוריאנו, באמצעות באי-כוחו אילן בומבך ויריב רונן, ערעור על החלטת שופט השלום רונן אילן לדחות את בקשתו לתקן את התביעה השלישית שהגיש נגד דרוקר. סוריאנו ביקש להוסיף לתביעה את איש העסקים דורון סטמפלר, שמסר לדרוקר תצהיר במסגרת התביעה הראשונה שסוריאנו הגיש נגד העיתונאי. השופט אילן פסק לסוריאנו הוצאות גבוהות יחסית, תוך שהוא מתייחס לטענת דרוקר ובאי-כוחו עורכי-הדין דורון קול ומאיה בלומנפלד, כי סוריאנו הוא תובע סדרתי שמבקש באמצעות ריבוי הליכים משפטיים להשתיק כל ביקורת על אודותיו.

"כאשר מגיעה העת לבחון את האפשרות לחיוב בהוצאות בגין דחיית הבקשה, לא ניתן להתעלם מהסתכלות רחבה יותר על התנהלות הצדדים. לא ניתן להתעלם מכך שהמבקש כופה על המשיב התדיינות בסדרת תביעות והשקעת המשאבים הכרוכה בכך, מטבע הדברים", כתב השופט אילן בהחלטתו.

על החלטת השופט אילן הגיש סוריאנו ערעור שבו טען, בין היתר, כי החלטת השלום "איננה מבצעת איזון מתאים, סביר והולם בין כלל השיקולים המשמשים בזירת ההכרעה". אשר להחלטה להטיל עליו הוצאות בסך 20 אלף שקלים, סוריאנו טען כי זה "אקט קיצוני בלתי סביר בעליל". לדבריו ההנמקה לסכום הגבוה בריבוי ההליכים שלו נגד דרוקר אינה מבוססת.

השופטת שרה דותן מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו דחתה את בקשת הערעור של סוריאנו בלי להידרש כלל לתגובת דרוקר. "בהחלטתו המפורטת והמנומקת בחן כב' השופט אילן את כל טענות המבקש, ומסקנותיו מקובלות עלי", כתבה.

לפי שופטת המחוזי, צדק השופט אילן כשקבע כי תיקון כתב התביעה והוספת סטמפלר להליך נגד דרוקר יגרמו להארכת הדיון וסרבולו. סוריאנו הסביר בבקשת ערעורו כי החליט שלא להגיש בשלב מוקדם יותר תביעה נגד סטמפלר כיוון שחשש כי הדבר יתפרש כ"הטרדת עד", ורק לאחר שהובהר כי סטמפלר לא יעיד בתביעה הראשונה שהגיש נגד דרוקר החליט לבקש לצרפו כנתבע לתביעה השלישית.

"נימוק זה נשמע מלאכותי", כתבה השופטת דותן בהחלטתה, "ולהשקפתי, המבקש בחר מנימוקים טקטיים שלא לתבוע את סטמפלר למרות שכל העובדות בגינן הוא מבקש לצרפו להליך דכאן, היו ידועות לו, ואם שיקוליו נמצאו מוטעים, אין לו להלין אלא על עצמו".

השופטת דותן סיכמה את החלטתה הקצרה בקביעה כי "בחינת התיקון המבוקש מעלה, כי למעשה, מדובר בפתיחתו של ההליך מבראשית, הן בהגשת כתבי טענות חדשים והן בבירור מסכת עובדתית שלא בא זכרה בתביעה המקורית". אשר לבקשת סוריאנו להתערב בהחלטת השלום להטיל עליו הוצאות בסך 20 אלף שקלים, כתבה השופטת דותן כי "אין זו דרכה של ערכאת ערעור להתערב בסוגיה זו".

לאור כל זאת דחתה השופט דותן את בקשת רשות הערעור של סוריאנו, וחייבה אותו לשלם לאוצר המדינה הוצאות בסך 4,000 שקלים.

15244-07-21
60333-08-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 202KB)