איש העסקים וולטר סוריאנו אינו אומר נואש ממאבקו המשפטי נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין. אחרי ששתי ערכאות קבעו כי התביעה שלו נגד סילברסטיין אינה יכולה להתברר בישראל פנה סוריאנו לבית-המשפט העליון.

סוריאנו טוען בפני בית-המשפט העליון, באמצעות בא-כוחו עו"ד אילן בומבך, כי ההחלטה של בית-המשפט המחוזי לדחות את ערעורו על החלטת בית-משפט השלום שאין לברר את תביעתו נגד סילברסטיין בישראל ניתנה באופן "שרירותי ולאקוני", ותוך התעלמות מטענות שהעלה.

סוריאנו, אזרח ישראלי המתגורר בבריטניה שהוצג על-ידי עורך-דינו אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיש מאז תחילת השנה שעברה ארבע תביעות דיבה נגד עיתונאים וכלי תקשורת בישראל שדיווחו על אודותיו, בהם גם אתר "העין השביעית".

שמו של סוריאנו הוזכר בתקשורת הישראלית בתחילת 2018 בהקשר להאשמה של המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, כי ראש הממשלה נתניהו, המסובך בפרשיות פליליות, ביצע מעקבים והאזנות לחוקרי משטרה. סוריאנו תבע את העיתונאי רביב דרוקר על סך חצי מיליון שקל משום שציין כי המשטרה, בתדרוכים לא רשמיים, נקבה בשמו של סוריאנו כמי שהוציא את הדברים לפועל עבור נתניהו, זאת למרות שדרוקר עצמו הדגיש באותה הזדמנות כי לדעתו הדברים אינם נכונים.

בנוסף הגיש סוריאנו תביעת דיבה על-סך 300 אלף שקל נגד אתר "בחדרי חרדים", וזאת בגין שני דיווחים שראו אור באתר וכללו מידע שפורסם קודם לכן בחברת החדשות (כיום חדשות 12) ותאגיד השידור הישראלי, לצד פרטים ביוגרפיים נוספים על סוריאנו ותצלום שבו פניו נראים באופן חלקי.

בעקבות דיווחים ב"העין השביעית" על תביעת הדיבה שהגיש סוריאנו נגד דרוקר הגיש איש העסקים הבריטי תביעה נוספת, הפעם נגד דרוקר, "העין השביעית", עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל. בא-כוחו, עו"ד בומבך, הצטרף כתובע לתביעה נגד "העין השביעית" לאחר פרסום נוסף שעסק בתביעה. סך תביעה זו עומד כעת על 580 אלף שקל.

כמו כן הגיש סוריאנו תביעת דיבה על סך 300 אלף שקל נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין, שפרסם פוסט ובו תואר סוריאנו כ"בריון של ביבי". סילברסטיין הסתמך בכתיבתו על תחקיר ששודר בתאגיד השידור הישראלי, אך סוריאנו טען כי הבלוגר סילף את ממצאי התחקיר והכפיש את שמו.

סילברסטיין טען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין שלומי זכריה ומיכל זיו, כי כלל אין מקום לדון בתביעה של סוריאנו בבית-משפט ישראלי. בין היתר טען כי לתביעה יש סממנים של תביעת השתקה, כגון פער הכוחות בין סוריאנו, איש עסקים אמיד, לסילברסטיין, בלוגר עצמאי. לאחר חילופי טענות קיבל השופט משה סובל את עמדת סילברסטיין בכל הקשור לפורום הראוי לניהול התביעה.

סוריאנו ערער, אך השופטת אביגיל כהן מבית-המשפט המחוזי קבעה כי אין מקום להתערב בהחלטת בית-משפט השלום, והטילה על סוריאנו תשלום הוצאות. "בית-משפט קמא נימק את פסק דינו. נימוקיו מקובלים עלי ופסק הדין תואם להוראות הדין", כתבה.

כעת פונה סוריאנו לעליון בטענה כי החלטת המחוזי "עולה כדי עיוות דין", שכן לא כללה כל התייחסות לטיעוניו. "חלף דיון בטענות המבקש", כותב סוריאנו לעליון,
"בית-המשפט קמא תמצת את השתלשלות ההליכים עד כה וחזר על הקביעות השגויות בערכאה הדיונית כ'כזה ראה וקדש', ללא מתן הנמקה כנדרש".

כך, לדוגמה, המחוזי לא התייחס כלל לעובדה שבית-משפט השלום קבע בשגגה כי סוריאנו אינו אזרח ישראלי, זאת אף שסוריאנו הדגיש זאת הן בתצהיר שהגיש לבית-משפט השלום והן בערעור למחוזי.

טעות נוספת של המחוזי, לגרסת סוריאנו, היא שהתעלם מטענותיו בדבר החלטת בית-משפט השלום כי על הפרסום של סילברסטיין חל הדין האמריקאי. כמו כן, כותב סוריאנו לעליון, המחוזי התעלם מטענותיו בדבר העברת נטל השכנוע בטענת הפורום הלא נאות ממנו אל סילברסטיין. לפי סוריאנו, סוגיה זו היא סוגיה עקרונית, שחורגת מעניינו הפרטי ומחייבת דיון והכרעה.

54630-05-18
38104-03-19
רע"א 4369/19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 173KB)