בשבוע שעבר (21-27.4) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,600 דוברים, מתוכם רק 60 היו ערבים (כ-2.3%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זה השבוע השני ברציפות ש"חדשות סוף השבוע" של חדשות 12 מגיעה לראשות טבלת התוכניות המרכזיות. התוכנית השבועית, שהגישה דנה ויס וערכו ענת גלובוס ותירזה אליה-זיסמן, כללה בין היתר את כתבתה של אפרת פרס-לכטר על תלמידים בבית-ספר בינלאומי שנפתח לאחרונה בגבעת חביבה. בסך הכל הופיעו בתוכנית ארבעה דוברים ערבים, כ-26.7% מסך הדוברים הממוצע בתוכנית.

"חדשות השבוע", המגזין השבועי של כאן 11, כללה שידור חוזר של כתבה שהכינה דנה הרמן על מירה עווד ואשר שודרה במקור בחודש ינואר השנה. בסך הכל הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ערבים, כ-13.5% מכלל הדוברים הממוצע. את "חדשות השבוע" הגישה הפעם ליאת רגב וערך טובי גאני.

"חדשות הערב", מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, הגיעה למקום השלישי עם שיעור ייצוג של כ-11.7%. המהדורה, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, כוללת את הפינה הקבועה של ערן זינגר "קול איסראיל", שהוקדשה הפעם לאופנה בחברה הערבית.

נתוני "חדשות הערב" בולטים לטובה בעיקר אם משווים אותם לנתוני המהדורות המרכזיות בערוצים המסחריים. במהדורה של חדשות 13, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיע בשבוע שעבר דובר ערבי אחד, כ-0.8% מכלל הדוברים. במהדורה של חדשות 12, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד.

מלבד המהדורה המרכזית של חדשות 12, עוד 9 מתוך 23 התוכניות המרכזיות הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

"פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין; "המטה המרכזי" של חדשות 13, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; "המגזין" של חדשות 13, שהגישה הילה קורח ועורך ניר בכר; "אולפן שישי" של חדשות 12, שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון; "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, שעורכת גילי ברוש; "מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי; "שש עם עודד בן-עמי", שהגישה גם רינה מצליח וערכו תירזה אליה-זיסמן ויותם יניב; "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך; ו"לפני החדשות" של רשת 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי. "סדר יום" של כאן ב' והתוכנית של רינו צרור בגלי צה"ל לא שודרו  בשל החג.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה