לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

​בשבוע שעבר (15-21.9.2019), שבוע הבחירות, הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,300 דוברים, מתוכם רק 115 היו ערבים (כ-3.5%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

למרות ששיעור ההצבעה של החברה הערבית בבחירות היה אחד הנושאים המרכזיים, לא ניתן לדוברים ערבים ייצוג הולם בתוכניות החדשות והאקטואליה. שיעור הייצוג שלהם אמנם היה גבוה במעט מהממוצע השנתי, אך עדיין רחוק מאוד ממה שניתן היה לצפות לאור מרכזיותם בשיח התקשורתי.

בראש הטבלה ניצבת "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת ניר בכר. התוכנית בשבוע שעבר כללה בין היתר דיווח מאת הכתבים סמי עבד אלחמיד ואלי לוי על רצח בבסמת-טבעון שבצפון ועל שני מעשי רצח נוספים שהביאו את מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-64.

בדיווח נשמעו דבריו של עבדאללה סעדי, דודו של הנרצח בבסמת טבעון אברהים סעדי, וכן דבריו של סאמר זבידאת, קרוב משפחתה של הנרצחת ביאן בושקאר. עוד בדיווח נשמעו זבידאת ראעד, ראש מועצת בסמת טבעון וחאג' עלי שתיווי, ראש ועדת הסולחה הארצית. כיוון שמספר הדוברים הכללי בשבוע ממוצע בתוכנית עומד על 15, ארבעת הדוברים הללו הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-22.2%.

במקום השלישי ניצבת עוד תוכנית טלוויזיה מגזינית, "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגיש ירון דקל וערכו אילן ליאור ומוטי פרנג'י. בתוכנית הופיעו חמישה דוברים ערבים, בהם ח"כ אחמד טיבי שהעניק ראיון ארוך לתוכנית. חמשת הדוברים הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-13.5%.

בין "מהדורת השבת" ו"חדשות השבוע" ניצבת "רינו צרור" של גלי צה"ל, שעורך מירון ששון, עם שיעור ייצוג של 15.4%. בניגוד לתוכניות שבמקום הראשון והשלישי, התוכנית שמגיש צרור משודרת ברדיו ואינה מתאפיינת בכתובת מגזין. ככזו, קשה לה יותר באופן יחסי להציג דוברים רבים בבת אחת. במדיום הרדיופוני, מרבית האייטמים כוללים מרואיין אחד או שניים לכל היותר. משום כך, ההישג שלה ראוי לציון מיוחד.

בשתיים מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט. גם השבוע התוכניות המדירות שודרו בערוצים המסחריים (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "חמש בערב עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך.
  • "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אוהד כהן.

בשתי התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-120 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​