לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר (29.9-5.10.2019) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,600 דוברים, מתוכם רק 116 היו ערבים (כ-4.4%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

שיעור הייצוג של השבוע שעבר, כ-4.4%, מהווה עלייה קטנה מהשבוע שקדם לו ובאופן כללי זהו שיעור גבוה מהממוצע השנה, זאת לנוכח מקרי האלימות הרבים בחברה הערבית בזמן האחרון והמחאה הגוברת נגד אוזלת היד של משטרת ישראל.

בראש הטבלה הפעם מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. במהדורה, ששודרה בשבוע שעבר במתכונת מצומצמת בשל החגים, הופיעו 30 דוברים ערבים ושיעור הייצוג בה עמד על כ-26.5%.

אחריה ניצבת תוכנית נוספת של כאן 11, "חדשות השבוע" שמגיש ירון דקל וערכו אילן ליאור ומוטי פרנג'י. בתוכנית הוקדשו כמה דקות לסיקור האלימות בחברה הערבית ואוזלת היד של המשטרה. מלבד הדיווח הוזמן לאולפן כאמל ריאן, יו"ר אמאן – המרכז הערבי למאבק באלימות. בסך הכל הופיעו 7 דוברים ערבים, כ-18.9% מסך הדוברים במהדורה ממוצעת של התוכנית.

למקום השלישי הגיעה התוכנית המתחרה, "אולפן שישי" של חדשות 12. בתוכנית, שהגיש דני קושמרו וערך רון ירון, הוקדש חלק מפאנל הפרשנים למחאה בחברה הערבית וזאת בהשתתפות כתב חברת החדשות פוראת נסאר. בסך הכל הופיעו ב"אולפן שישי" שלושה דוברים ערבים אך כיוון שממוצע סך הדוברים בתוכנית עומד על 18 בלבד, די היה בכך כדי להביאה למקום השלישי עם שיעור ייצוג של 16.7%.

בשש מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט. גם השבוע התוכניות המדירות שודרו בערוצים המסחריים (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וישי הראל.
  • "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת ניר בכר.
  • "רינו צרור" של גלי צה"ל, שעורך מירון ששון (שודרה רק פעם אחת בשל החגים).
  • "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן (שודרה רק פעם אחת בשל החגים).
  • "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שהגישו עמליה דואק ועופר חדד בעריכת דניאל בשך (שודרה פעמיים בשל החגים)
  • "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת 12, בעריכת ניר נוימן (שודרה רק פעם אחת בשל החגים).

בארבעת התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-180 משתתפים (כ-140 מתוכם בתוכנית הבוקר של רסקין). אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​