לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר (3-9.11) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 66 היו ערבים (כ-2.1%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש טבלת התוכניות לשבוע שעבר ניצבת "סדר יום", תוכנית האקטואליה היומית המשודרת בכאן ב'. התוכנית, בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד-מיטרני, היא מצטיינת קבועה במדד הייצוג, ומקפידה כמעט מדי שבוע להעניק פתחון פה נרחב לנציגי כחמישית מאזרחי מדינת ישראל. בשבוע שעבר השתתפו ב"סדר יום" ארבעה דוברים, כ-10% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע של התוכנית.

מיד אחריה, עם תוצאה זהה, ניתן למצוא את "פגוש את העיתונות" של חדשות 12 ו"מה בוער" של גלי צה"ל. הדמיון בין שתי התוכניות מסתיים בעובדה ששתיהן מרבות לעשות בפוליטיקה (ובשיעור הייצוג הזהה אליו הגיעו בשבוע שעבר). "פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערכה רונית הורביץ, בדרך כלל אינה כוללת אף דובר ערבי. מאז תחילת השנה שודרו כבר 25 מהדורות של התוכנית על טהרת המשתתפים היהודים. בשבוע שעבר השתתף בתוכנית ח"כ אחמד טיבי, וכיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 13, די היה בדובר אחד כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-7.7%.

"מה בוער", לעומת זאת, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, מרבה יחסית לתת ביטוי לדוברים ערבים. מאז תחילת השנה היו 11 שבועות שבהן התוכנית לא שיתפה אף דובר ערבי ופעמים רבות השתתפו בה יותר מדובר אחד בשבוע. בשבוע שעבר השתתפו ב"מה בוער" שני דוברים ערבים, שהביאו את שיעור הייצוג בתוכנית גם כן ל-7.7%.

בסך הכל ב-11 מתוך 24 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "המטה המרכזי" של חדשות 13 בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.
  • "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר ואליק מרגלית.
  • "אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת גילי ברוש.
  • "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק.
  • "קלמן וסג"ל" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ובעריכת נתנאל בן-שושן.
  • "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך.
  • 6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אהוד כהן.
  • "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת, בעריכת ניר נוימן.

ב-11 התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-440 משתתפים (כ-140 מהם בתוכנית הבוקר של רסקין). אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​