בשבוע שעבר (1-7.7) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בגלי-צה"ל, כאן ב', כאן 11, ערוץ עשר וחברת החדשות כ-2,800 דוברים ומרואיינים. מתוכם, רק 55 היו ערבים, כ-2% בלבד – כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מבין התוכניות המרכזיות בכל גוף שידור בלטה לטובה בשבוע שעבר "שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש. התוכנית כללה ארבעה דוברים ערבים: ד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג שמטפל בצמח האיוואסקה; ח"כ איימן עודה, במסגרת כתבה על נסיבות פציעתו בשנה שעברה בעת פינוי אום אל-חיראן; ושני דוברים לא מזוהים בקדימון לסדרת כתבות על היעדר אכיפה משטרתית בערים מרכזיות בישראל.

על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, ממוצע הדוברים ב"שישי עם אילה חסון" עומד על 18. לכן, ארבעת הדוברים הללו הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג נאה של 18.2%. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי מאז תחילת השנה כבר נמנו 18 שבועות שבהן "שישי עם אילה חסון" לא שילבה במהדורה אפילו דובר ערבי אחד.

התוכנית "חמש עם רפי רשף", שאף היא משודרת בערוץ עשר, הגיעה בשבוע שעבר למקום השני בטבלת התוכניות, עם שלושה דוברים ערבים ושיעור ייצוג של כ-7.8%. בתוכנית, שעורך דניאל בשך, הופיעו במהלך השבוע ח"כ אכרם חסון, שדיבר על קרוביו שחיים, ומתים, בסוריה; ולאא מוסטפא, אחות בבית-חולים שיבא שמטפלת בילדה שנמלטה מסוריה; וכן שתי בנותיה של תושבת יפו שנרצחה, שתועדו במהלך עימות עם החשוד ברצח.

"סדר יום" של כאן ב' סיימה את החציון הראשון של 2018 באחד המקומות האחרונים בטבלת מדד הייצוג, אך בשבוע שעבר הגיעה למקום השלישי עם שלושה דוברים ושיעור ייצוג של כ-7.5%. בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', מופיעים בממוצע כארבעים דוברים בשבוע. בשבוע שעבר הופיעו בה ח"כ אחמד טיבי, ששוחח על יוזמת החוק לפיצויים מחברות תעופה בגין דחיית טיסות; מנכ"ל עמותת לב-אדם, חאמד סרחאן, שדיבר על השירות שמעניקות קופות החולים לחולי דיאליזה; ועו"ד גדיר ניקולא מארגון קו-לעובד, שהתראיינה על תאונות הבנייה וקורבנותיהן.

בחודשים האחרונים בלטה ההדרה החריפה של החברה הערבית מתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, אולם בשבוע שעבר הובילה גלי-צה"ל את טבלת גופי השידור. מתוך כ-700 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה, 19 היו ערבים, כ-2.7%.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, תרם לכך יום שידורים מיוחד שנערך בתחנה לכבוד יום החייל הדרוזי (1.7), שהנחו האחים בן וקובי פרג'. במסגרת יום השידורים התראיינו בתחנה שבעה דוברים ערבים. חרף השיפור, גם נתון של 2.7% משקף הדרה חריפה של חברה המונה כ-18% מאזרחי מדינת ישראל.

שלוש מהדורות החדשות, שבדרך כלל נהנות משיעורי ייצוג גבוהים יחסית של החברה הערבית, הסתפקו בשבוע שעבר בנתונים נמוכים: 1.6% עד 2.8% בלבד. מבין שלוש המהדורות, המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שעורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הדירה את החברה הערבית פחות משתי מתחרותיה. את המהדורה הגישו בשבוע שעבר קרן מרציאנו ודוריה למפל.

תשע מתוך 21 התוכניות המובילות בגופי השידור המרכזיים לא הציגו בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד – רובן זה השבוע השני ברציפות לפחות. בראש טבלת האפסים ניצבת "המגזין" של ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. כבר חמישה שבועות שהתוכנית משודרת ללא אף דובר ערבי, וזאת אף שהתוכנית מתיימרת להתמקד דווקא באוכלוסיות המוחלשות בישראל ולתת להן ביטוי.

מיד אחרי "המגזין" ניצבות "המטה המרכזי" של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, ו"חדשות השבוע" של כאן 11, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל. שתי התוכניות הללו הדירו לחלוטין את החברה הערבית בישראל בארבעת השבועות האחרונים.

מלבד בדיקת מספר הדוברים בתוכניות החדשות השונות מבצעת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה מיוחדת של הרכב חברי הפאנל בשלוש התוכניות המרכזיות שמשודרות בימי שישי בערב.

ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש, הופיעו ביום שישי שבעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שהגישה מיכל רבינוביץ' וערך אבי מוסקל, הופיעו ארבעה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"אולפן שישי", שהגיש עודד בן-עמי וערך רותם דנון, הופיעו גם כן ארבעה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי.

מבדיקת מדד הייצוג עולה כי חלפו כבר 35 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, האייטמים המעטים שבהם בכל זאת הופיעו בשבוע שעבר דוברים ערבים עסקו בעיקר בהגשת כתב אישום על רצח ביפו; בפליטים מסוריה והטיפול הרפואי שהם מקבלים בישראל; ביום השפה הערבית בכנסת וביום ההוקרה לחייל הדרוזי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה