גם ברבעון הראשון של 2018 הובילה "לונדון את קירשנבאום" במתן זכות ביטוי לחברה הערבית בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מנגד, הממוצע של כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בגופי השידור המרכזיים היה נמוך במיוחד, ועמד על 2% בלבד, שיעור דומה לזה שנמדד טרם השקת מדד הייצוג בתחילת 2016. מתוך כ-36 אלף דוברים ומרואיינים, רק 731 היו ערבים. ירידה חלה גם בשיעור הממוצע של התוכניות המובילות בכל גופי השידור המרכזיים. אלה עמדו על 2.9% בלבד לעומת 4.6% בשנת 2017.

לפי נתוני מדד הייצוג, כ-8.6% מכלל הדוברים ב"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, היו ערבים. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מובילה את מדד הייצוג מאז השקתו בתחילת שנת 2016, וגם בחודשים הראשונים של 2018 שמרה על מעמדה.

את שלישיית התוכניות המובילה משלימות שתי תוכניות מגזין, שבהן קל יותר באופן יחסי להגיע לנתוני ייצוג גבוהים. בעוד "לונדון את קירשנבאום" מתמחה בראיונות אחד על אחד, בכתבת מגזין יכולים להופיע כמה וכמה דוברים בתוך שניות ספורות.

"אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, ניצבת במקום השני עם שיעור ייצוג ממוצע של 7.5%. עם זאת, בעוד "לונדון את קירשנבאום" מתמידה בייצוג דוברים ערבים, ב"אולפן שישי" ישנן עליות ומורדות חדים. בחודש ינואר הגיעה התוכנית לשיעורי ייצוג גבוהים ביותר, אולם לאורך כל חודש מרץ לא הופיע בה אפילו דובר ערבי אחד. "חדשות השבוע" של תאגיד השידור הישראלי, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הגיעה למקום השלישי עם שיעור ייצוג ממוצע של כ-4.6%.

בתחתית טבלת התוכניות של מדד הייצוג נמצאת "המטה המרכזי" של ערוץ עשר. התוכנית, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, לא כללה בכל הרבעון הראשון של 2018 אפילו דובר ערבי אחד.

ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", תוכנית האקטואליה החדשה של ערוץ קשת 12, הופיעו במהלך הרבעון הראשון של 2018 קרוב לאלף דוברים ומרואיינים. רק תשעה מהם היו ערבים. "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', הדירה גם היא את החברה הערבית כמעט לחלוטין. רק שמונה מתוך כ-500 דוברים ומרואיינים בתוכנית היו ערבים (אם כי חמש מהם היו נשים).

יש לציין כי במדד הייצוג נספרות הופעותיהם של דוברים ומרואיינים ערבים בעלי אזרחות ישראלית בלבד. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים במדד.

פילוח שיעורי הייצוג לפי גופי שידור מדגיש את ההדרה החריפה של החברה הערבית מתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל. בתחנה הצבאית, שממומנת בין היתר מכספי האזרחים הערבים של מדינת ישראל, נמנעים כמעט לחלוטין מלהעלות דוברים ומרואיינים ערבים לשידור. פחות מאחוז מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל היו ערבים, לעומת 2%-2.7% בגופי השידור האחרים.

במקום הראשון והשלישי מדורגות שתי זרועות השידור של תאגיד השידור הישראלי, כשביניהן חברת החדשות (חדשות ערוץ 2 לשעבר). לדברי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, מאז פיצול ערוץ 2 נהנית חברת החדשות מהטיה לטובתה במדד הייצוג בשל העובדה שתוכניותיה אינן נמדדות יחד עם תוכניות חדשות ואקטואליה אחרות המשודרות בערוצים קשת ורשת – זאת לעומת חדשות עשר וחדשות כאן 11.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה מדגישה את ההבדל בין השידור הציבורי למסחרי. "חדשות הערב" של ערוץ כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, השיגה ברבעון הראשון של 2018 שיעור ייצוג שגובהו הוא כמעט כמו שיעורן של שתי המהדורות המסחריות גם יחד.

ההישג של מהדורת כאן 11 בא בהמשך ישיר לפערים שנמדדו בשנים קודמות בין מהדורת "מבט" של רשות השידור למהדורות החדשות המרכזיות בערוצים המסחריים. דומה כי בשידור הציבורי לוקחים בחשבון את השליחות שמוטלת עליהם לתת ייצוג ראוי לכל שכבות החברה בישראל – יותר מאשר בשידור המסחרי.

ההישג של "לונדון את קירשנבאום" בולט במיוחד כשמשווים את שיעורי הייצוג של התוכנית עם אלה של מתחרותיה. בתוכניות האחרות שמשודרות ברצועת השידור של הפרה-פריים, שיעור הייצוג נמוך בלמעלה מ-50% מזה שב"לונדון את קירשנבאום". בולטת לרעה "שש עם" של חברת החדשות, שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן.

בעוד גלי-צה"ל בולטת לרעה בפילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור, כשבודקים רק את התוכניות המובילות בכל תחנת רדיו תופסות שתי התוכניות של גלי-צה"ל את ראש הטבלה, ומדורגות מעל  שלוש התוכניות המובילות של כאן ב'.

למקום הראשון הגיעה "נכון להבוקר", שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק. אחריה "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. רק אחרי שתי אלה מגיעות "קלמן ליברמן", "הבוקר הזה" ו"סדר יום" של כאן ב'.

נשים ערביות סבלו גם ברבעון הראשון של 2018 מהדרה כפולה, הן כערביות והן כנשים. מתוך כ-36 אלף דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בגופי השידור המרכזיים, רק 138 היו נשים ערביות, כ-0.4% בלבד. נשים ערביות, יש לזכור, מונות כ-9% מכלל האזרחים במדינת ישראל.

בדיקה לפי גופי שידור מעלה כי בערוץ עשר הופיעו באופן יחסי יותר דוברות ערביות מאשר בתוכניות המתחרים. הערוץ הגיע לנתון זה בין היתר בזכות "לונדון את קירשנבאום", שבה מופיעים דוברים ערבים רבים, וברבעון הראשון של 2018 קרוב למחציתם היו נשים.

לצד ספירת הדוברים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה מודדת חברת יפעת מחקרי מדיה גם את מספר הדוברים הערבים שהופיעו כמומחים. אלה, כך ניתן לשער, הופיעו בהקשר חיובי וקיבלו זכות ביטוי נרחבת לשטוח את פרשנותם.

פילוח המומחים לפי גופי שידור מעלה כי חברת החדשות ניצבת הרחק מאחור. רק 8% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של החברה היו מומחים, זאת לעומת 32% בתוכניות חדשות עשר.

כמחצית מהדוברים הערבים שהופיעו ברבעון הראשון של 2018 בתקשורת המשודרת המרכזית עשו זאת באייטמים בעלי הקשר אזרחי, כלומר באייטמים שעסקו בנושאי תרבות, חברה, רפואה וכדומה. זהו שיעור גבוה בהשוואה לשנה שעברה, אז כמחצית מהדוברים השתתפו באייטמים בעלי הקשר בטחוני. נראה כי למיעוט היחסי של עימותים בטחוניים בישראל היתה גם תרומה בירידה הכללית של כמות הדוברים הערבים בתקשורת.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה