בתחילת דצמבר 2012 הגיעה לידי מערכת "וואלה" קלטת שבה נשמע המשנה לראש הממשלה דאז סילבן שלום מודה כי השופט אדמונד לוי נבחר לעמוד בראש ועדה להכשרת מאחזים בשל היותו איש ליכוד.

כמה ימים לפני כן נכנסה טלי בן-עובדיה לתפקיד העורכת הראשית באתר והיתה זו הפעם הראשונה שבה, לדבריה, פרסמה "משהו שהוא לעומתי, תחקירי אמיתי". בן-עובדיה עדכנה את מנכ"ל האתר אילן ישועה ש"יש לנו היום סיפור פצצה" בלי להוסיף הרבה פרטים. לדבריה, "הסיפור עלה לאוויר ואף אחד לא דיבר איתי. אמרתי: 'וואלה, כיף, אפשר לעבוד'".

אולם עד מהרה גילתה בן-עובדיה כי ב"וואלה" דווקא אי אפשר לעבוד. בתוך פחות מחודש נסוגה מעמדת העורכת הראשית, וכמה שבועות אחר כך עזבה את האתר. הסיבה: התערבויות בוטות של המנכ"ל ישועה בתוכן המתפרסם על-ידי המערכת העיתונאית של "וואלה", כולן בהקשר של הליכוד וראש הממשלה דאז בנימין נתניהו.

בן-עובדיה, אשת תקשורת שכיהנה בתפקידים בכירים טרם הגעתה ל"וואלה", העידה היום (11.7) מעל דוכן משפט המו"לים על הזעזוע שלה מהנוהג הנפסד שאימץ לעצמו המנכ"ל ישועה.

בנימין נתניהו, בעת שכיהן כראש ממשלת ישראל, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס (צילום: אורן בן-חקון)

בנימין נתניהו, בעת שכיהן כראש ממשלת ישראל, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס (צילום: אורן בן-חקון)

עדותה משתלבת בפרשה המכונה "תיק 4000", שבו מואשמים בשוחד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובעלי השליטה לשעבר ב"וואלה", שאול ואירס אלוביץ'. לפי כתב האישום, בעלי השליטה באתר העניקו לנתניהו וסביבתו שליטה בתכנים הנוגעים לו ובתמורה קידם ראש הממשלה החלטות רגולטוריות שהסבו להם הכנסות עתק.

בן-עובדיה היא אחת משורה של עורכים ראשיים שהעידו בחקירתם במשטרה על התערבויות של המנכ"ל ישועה לטובת האינטרסים של משפחת נתניהו. אבירם אלעד כבר הופיע בבית-המשפט, ובשבוע הבא צפוי להעיד גם ינון מגל, שבינתיים הפך לאחד מאנשי התקשורת המזוהים ביותר עם נתניהו.

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר (צילום: יונתן זינדל)

בעדותה סיפרה בן-עובדיה שכדי לפתות אותה לעזוב את ערוצי הטלוויזיה, שבהם עשתה לעצמה שם, ולעמוד בראש מערכת חדשות מקוונת באתר שלא היה ידוע בהישגיו העיתונאים, הבטיח לה ישועה "חלומות גדולים על אתר גדול" שיתמקד בחדשות ויתפתח לכיוון שידורי טלוויזיה. "הוא שכנע ושכנע ושכנע", נזכרה בן-עובדיה, "וגם ההצעה הכספית היתה ראויה ביותר והחלטתי ללכת להרפתקה הזו".

לבקשתה, כל תקופת המשא-ומתן על כניסתה לתפקיד נשמרו השיחות בדיסקרטיות. בן-עובדיה העידה כי חששה שאם דבר המגעים יתפרסם, המינוי יטורפד מכיוונה של משפחת נתניהו. כמה חודשים קודם לכן פרסמה מאמר ב"ידיעות אחרונות" שבו הזכירה את הטענה לפיה שרה נתניהו מעורבת בענייני המדינה, ואחר-כך נשאלה בראיון עבודה (לא ב"וואלה"), "איך אני עם הגברת". ישועה, בעדותו, אישר כי המשפט שכתבה בן-עובדיה על נתניהו עורר בעיות אצל בעל השליטה באתר, שאול אלוביץ'.

המשימה המרכזית הראשונה של בן-עובדיה באתר "וואלה" היתה להוביל את ההכנות למשדר ערב הבחירות לכנסת, שהיו אמורות להתרחש ב-22 בינואר של השנה הבאה, 2013. אולם עוד בטרם הגיעו הבחירות התרחשו שלושה אירועים שבעקבותיהם החליטה לנטוש את האתר.

הראשון אירע ב-17.12. דו"ח העוני האלטרנטיבי של עמותת "לתת" יצא לאור וב"וואלה" פרסמו ידיעה שקיבצה תגובות של אנשי אופוזיציה לממצאים. כשיצאה אותו יום מישיבת הנהלה ב"וואלה" וירדה אל קומת המערכת, כך העידה בן-עובדיה, ניגש אליה עורך המשנה לירון מרוז, "הכניס אותי לחדר, סגר את הדלת, היה מבוהל לחלוטין".

מרוז ביקש ממנה לא להסגיר אותו כמקור ואז סיפר לה כי בזמן שהיתה בישיבה ניגש אליו המנכ"ל ישועה וביקש ממנו "לדרדר" ידיעה באתר, כך שיקשה על הגולש לאתר אותה.

"עליתי מיד לחדר של ישועה", העידה בן-עובדיה, "שאלתי אותו מה זה צריך להיות. הוא התפתל מולי בעשרות אלפי פיתולים. 'אני לא...', 'זה לא יקרה עוד פעם', 'אני מצטער', 'זה לא יקרה, זה לא יקרה, זה לא יקרה'. אני זוכרת שאמרתי לו 'אילן, אם אתה לא יכול לעמוד בלחץ של פוליטיקאים תפנה אותם אלי, אני אדע להתמודד איתם'".

דף הבית של אתר "וואלה", 17.12.2012 (צילום מסך)

דף הבית של אתר "וואלה", 17.12.2012 (צילום מסך)

ואמנם כמה ימים אחר כך התקשר אליה גלעד ארדן, אז ראש מטה ההסברה של הליכוד, וקבל על התנהלות מסוימת באתר. "שמעתי אותו, שקלתי את שיקולי המקצועיים, לא קיבלתי את בקשתו, פרסמתי את מה שפרסמתי והמשכנו הלאה", העידה בן-עובדיה.

בניגוד למה שעולה מעדותה זו של בן-עובדיה, במשפט המו"לים הוצג מקרה שבו נראה שכן נענתה לבקשת ארדן. בחקירה הנגדית של אילן ישועה, שנערכה לפני קרוב לשנתיים, הציג למנכ"ל האתר לשעבר הסנגור של בני-הזוג אלוביץ' עו"ד ז'ק חן את התכתובות שלו עם ארדן מאותם הימים. בין היתר התלונן אצלו ראש מטה ההסברה של הליכוד שבאתר "וואלה" לא פרסמו סרטון שהועבר לעיתונאי ג'וש בריינר ("בחור טוב אבל כנראה אוהב את בנט...", טען ארדן).

ישועה, כך לפי הראיות שהציג עו"ד חן, פנה לבן-עובדיה כדי לקדם את פרסום הסרטון שהפיץ הליכוד ואז חזר לארדן. "דיברתי עם טלי בן-עובדיה", כתב לו. "דבר איתה בבקשה. היא מצפה לשיחה. מאמין שהיא תסייע. תהיה עדין". עם או בלי קשר לשיחה הזו, הסרטון שהפיץ הליכוד אכן עלה באותו ערב באתר "וואלה".

"ואז אמרתי לו משפט: 'אילן, אתה כמו האנס המתנצל, אתה קודם עושה ואז פוצח במסכת של התנצלויות שאני אמורה לקבל אותה. זה לא יכול להימשך'"

בעדותה במשטרה וכן בעדותה היום בבית-המשפט טענה בן-עובדיה כי כמה ימים לאחר הדרישה "לדרדר" את הידיעה על דו"ח העוני האלטרנטיבי אירע אירוע שני של התערבות המנכ"ל בתכנים, אולם את פרטיו אינה זוכרת למעט העובדה שהיה קשור לליכוד ולעומד בראשו.

"שוב רצתי לקומה חמש, עליתי לישועה, נכנסתי איתו לחדר סגור ואמרתי לו 'זה לא יכול להימשך, זה לא יכול לעבוד כך'", העידה בן-עובדיה. "הוא פתח עוד פעם במסכת ההתנצלויות הבלתי נגמרת שלו ואני זוכרת שאז אמרתי לו 'אילן, אתה רצית להקים פה אתר חדשות רציני, אם תפתח את הרגליים שלך בפני פוליטיקאים זה לא יקרה. אתה צריך לדעת לעמוד על שלך. פוליטיקאים דורשים, אתה צריך לדעת לעמוד מולם ולא לפתוח את הרגליים'. 'אני מתנצל, אני מתנצל אני מתנצל' ואז אמרתי לו משפט: 'אתה כמו האנס המתנצל, אתה קודם עושה ואז פוצח במסכת של התנצלויות שאני אמורה לקבל אותה. זה לא יכול להימשך'".

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

האירוע השלישי, לדברי בן-עובדיה, שחתם את הגולל על הקריירה קצרת הימים שלה ב"וואלה", אירע כמה ימים אחר כך.

"בשעת לילה די מאוחרת, לדעתי קרוב לחצות, קיבלתי טלפון מאבירם אלעד, ראש מחלקת החדשות באותה תקופה", העידה בן-עובדיה. "הוא אמר לי 'תצפי לטלפון מאילן'. שאלתי אותו 'מה קרה?' והוא אמר 'הוא צלצל אלי וביקש ממני להעיף ידיעה מהעמוד הראשון של האתר' ואמרתי לו שאני לא אעשה את זה בלי הוראה ממך, שאת הבוס שלי בעניין הזה ושאם הוא רוצה שיצלצל אלייך ואילן אמר לו, זה מה שאבירם אמר לי, 'אם אני אצלצל אליה היא תתפטר' ואז אבירם אמר 'תתקשר אליה' ואכן אילן צלצל אלי ואמר לי 'אנחנו בבעיה'. אמרתי לו 'מה הבעיה?' והוא אמר לי 'כל העמוד הראשון של 'וואלה' נגד נתניהו'. אמרתי לו 'אם זה כך, זה ממש לא בסדר'".

בן-עובדיה העידה כי מיד גלשה לאתר "וואלה" כדי לראות מה מוצג בדף הבית ומצאה שלוש ידיעות פוליטיות מרכזיות: הראשונה עוסקת בממצאי סקר דעת קהל; הידיעה השנייה נצרבה בזיכרונה כ"נתניהו נקודותיים, יחימוביץ' נקודותיים", כלומר "מאוזנת לחלוטין"; ואילו השלישית עסקה בנפתלי בנט, שלפי בן-עובדיה נחשב אז ל"סדין אדום" בסביבת נתניהו.

"ההרגשה שלי היתה שאילן מנוהל, הוא לא עושה משהו בעצמו", העידה בן-עובדיה. "פעם אחת אפילו אמר לי 'תעזבי אותך, אל תשאלי יותר מדי שאלות, כי יש כאן יותר מדי כסף על השולחן'"

"ואז אמרתי לו 'אילן, אני לא מבינה על מה אתה מדבר. העמוד נראה לי מאוזן לחלוטין ואני לא מבינה איזו ידיעה אני צריכה להעיף'", המשיכה בן-עובדיה ושחזרה את השיחה הלילית שקיימה עם המנכ"ל. "אז הוא אמר לי 'תעיפי ידיעה וזהו, רק תעיפי, תעיפי אחת'. אמרתי לו 'זה לא מנומק, אין לזה שום נימוק חדשותי, אין לי כפתור בבית שאני יכולה ללחוץ עליו להעיף ידיעה מהאתר, אני צריכה להתקשר לעורך ולנמק בפניו למה אני עושה את זה ומכיוון שאין לי שום נימוק ראוי, תתקשר אתה ותגיד לו, ואני ואתה ניפגש מחר בבוקר'".

ישועה, לדבריה, היה מצד אחד מנהל חזק ואסרטיבי, אבל כשנאלץ להתמודד עם דרישות שכאלה הפך בעיניה לחסר אונים. "ההרגשה שלי היתה שהוא מנוהל, הוא לא עושה משהו בעצמו", העידה. "פעם אחת אפילו אמר לי 'תעזבי אותך, אל תשאלי יותר מדי שאלות, כי יש כאן יותר מדי כסף על השולחן'".

בבוקר שלאחר השיחה הטלפונית עם ישועה נכנסה בן-עובדיה למשרדו של המנכ"ל כשלשני הצדדים ברור שדרכם המשותפת תמה. העיתונאית העידה כי שוב התנצל בפניה פעמים רבות, טען ש"הרס לה את החיים" וניסה לפצותה בסכום כסף מעבר לפיצוי הגדול שממילא הגיע לה (בעדותו אמר ישועה כי בן-עובדיה יצאה מ"וואלה" עם 350 אלף שקלים).

בערב הבחירות הגיעו הבעלים שאול ואיריס אלוביץ' לחנוך את האולפן החדש של "וואלה". "הציגו אותי בפניהם, הוא נראה לי איש חביב מאוד ואיריס שאלה אותי משהו כמו 'למה את עוזבת? איך הפסדנו אותך'"

עם זאת, ציינה בן-עובדיה בעדותה, ישועה ביקש ממנה לא לספר לאיש במערכת על מה שאירע ולהישאר עד הבחירות. בפועל, הוסיפה, הפסיקה לערוך את האתר ואף שהגיעה למשרדים ו"דגמנה" כדבריה את תפקיד העורכת הראשית, היא העבירה עוד ועוד סמכויות לראש מערכת החדשות אבירם אלעד והתמקדה בהכנות למשדר הבחירות.

"מבחינתי אלה היו שלושה שבועות של סיוט", אמרה בן-עובדיה. "לא הייתי מורגלת באנשים שעושים דברים מאחורי גבי בצורה כזו, בטח לא בעניינים מערכתיים. ואני חייבת לומר שזה אירוע שבשבילי הוא פצע. זה לא היה אירוע פשוט מבחינתי. בעיקר בגלל חוסר הביטחון ש... שהתלווה לזה".

בערב הבחירות, סמוך לעזיבתה את האתר, פגשה לראשונה את הבעלים שאול ואיריס אלוביץ'. הם הגיעו לאולפנים יחד עם כל מנהלי בזק כדי לחנוך את האולפן החדש של "וואלה". "הציגו אותי בפניהם", סיפרה, "הוא נראה לי איש חביב מאוד ואיריס שאלה אותי משהו כמו 'למה את עוזבת? איך הפסדנו אותך'".

יש גרם מול מאה טון

בחקירתה הנגדית של בן-עובדיה ביקש עו"ד חן לאיין את שלושת האירועים שעליהם העידה והתמקד באירוע הראשון, של "דרדור" הידיעה על דו"ח העוני האלטרנטיבי.

עו"ד חן אף טען כי זה היה עבור בן-עובדיה האירוע המשמעותי ביותר מבין השלושה, מן הסתם משום שסבר שבידיו הראיות המשכנעות ביותר להפריך את גרסת העדה לגביו. אולם בן-עובדיה לא שיתפה פעולה וטענה כי מבחינתה האירוע המשמעותי ביותר היה דווקא השלישי, שבעקבותיו עזבה.

כך או אחרת, עו"ד חן הציג בפני בן-עובדיה תכתובות בין ישועה לבין ארדן ואיש הפרסום דורון קול שעבד עם קמפיין הליכוד באותן בחירות, ומהן עולה כי מנכ"ל האתר חיזר אחר תקציבי הפרסום של הליכוד וכשבמפלגה נענו הבטיח לאיש הפרסום: "לא אשכח, תקבל מה שתרצה לחיזוק מהלכי הקמפיין".

גלעד ארדן ובנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת. ירושלים, 3.12.15 (צילום: מרים אלסטר)

גלעד ארדן ובנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת. ירושלים, 3.12.15 (צילום: מרים אלסטר)

חמישה ימים אחר-כך, טען עו"ד חן, הגיעה שעתו של ישועה לעמוד במילתו. "העניין שדיברנו עליו קודם (הכתבה אצלך בעמוד הראשי) הפך להיות קריטי ודחוף!", כתב לו איש הפרסום של הליכוד. "מטופל בדקות אלו", השיב לו המנכ"ל.

הכתבה עליה דיבר איש הפרסום היתה אותה ידיעה על דו"ח העוני האלטרנטיבי, שהדרישה "לדרדר" אותה נחרטה בזיכרונה של בן-עובדיה כאירוע הראשון שבו התערב המנכ"ל בסמכותה המקצועית.

"החיבור בין כסף, פרסום, מסחר, למערכת עיתונאית הוא חיבור שאינו ראוי", הגיבה בן-עובדיה לנוכח הראיות שהוצגו בפניה.

אבל עו"ד חן לא הסתפק בכך וטען כי כשישועה דיבר איתה על "הכסף הגדול" שנמצא על השולחן הוא התכוון לאותם כספי פרסום של תקציב קמפיין הליכוד בבחירות 2013, ולא לכסף הגדול שהאלוביצ'ים הרוויחו כתוצאה מההתערבויות של נתניהו לטובתם.

"אמרתי שהוא אמר שיש כסף גדול, אם זה היה קשור לעניין דוח העוני או לא אני לא יודעת", העידה בן-עובדיה.

עו"ד חן שאל אותה אם היא יכולה לשלול "בהיעדר כל ראיה אחרת וסותרת" שהאמירה של ישועה על הכסף הגדול קשורה לתקציב הפרסום. "יכול להיות", השיבה בן-עובדיה.

אולם יש ראיה אחרת וסותרת, וזו הוצגה לבן-עובדיה בחקירה החוזרת, בידי עו"ד אסף עיסוק. באותו יום שבו פנה איש הפרסום של קמפיין הליכוד לישועה, כשעה וחצי לאחר פנייתו, הגיעה לישועה פנייה נוספת מגורם חשוב בהרבה מבחינתו: בעל השליטה אלוביץ'. "תנסה להוריד לגמרי", כתב למנכ"ל. "יורד", השיב ישועה. מי שינסה להגיע כיום לידיעה שהופיעה אז בכותרת הראשית של "וואלה" יגלה כי היא נמחקה כליל.

הטענה של עו"ד חן כאילו "הכסף הגדול" שעליו דיבר ישועה עם בן-עובדיה הוא תקציבי הפרסום של הליכוד בבחירות 2013 לא נסתרת רק בעדויות שלל עדים אחרים שסיפרו איך ישועה אמר להם כי צריך להכפיף את האינטרס העיתונאי לאינטרס הכלכלי של קבוצת בזק כולה (אחד העדים הללו העיד מיד אחרי בן-עובדיה). היא נסתרת גם מדברי בעל השליטה אלוביץ' עצמו.

"יש גרם מול מאה טון", אמר אלוביץ' לישועה באחת משיחות הטלפון שנשמרו במכשיר של המנכ"ל. ברקע השיחה עמדה דרישה שבאה מכיוון נתניהו, דרך אלוביץ' עצמו, אל מערכת "וואלה", לפרסם ידיעה פוליטית שמיטיבה עם נתניהו. במערכת בדקו את הידיעה, הגיעו למסקנה כי היא אינה עומדת בסטנדרטים עיתונאיים, והחליטו לא לפרסמה. ראש מערכת החדשות דאז ברוך שי העיד על כך אתמול.

בעל השליטה סירב לקבל את הדין העיתונאי. "גרם מול מאה טון" חזר ואמר לישועה, וגם פירש: הגרם הוא "האי נוחיות שלהם", כלומר של עיתונאי המערכת שמתעקשים לעבוד לפי שיקול דעתם המקצועי. מאה הטון הוא "הבג"ץ", כלומר העתירה שהגישה באותם הימים חברת בזק נגד יישום רפורמת השוק הסיטונאי, שאיימה לחתוך ברווחים המונופוליסטיים שלה. אותה רפורמה שנתניהו כשר תקשורת עיכב ומיתן.

ערב מכונן

בחקירתו הנגדית של המנכ"ל ישועה טען עו"ד ז'ק חן כי האירוע השני אליו התייחסה בן-עובדיה בחקירתה במשטרה ואשר את טיבו המדויק טענה שאינה זוכרת, הוא אותה דרישה של ראש מטה ההסברה ארדן לפרסם סרטון שהכינו בליכוד, דרישה שכאמור נענתה.

היום, בחקירתה הנגדית של בן-עובדיה, לא עימת עו"ד חן את העדה עם טענתו, ועבר בזריזות לאירוע השלישי, הוא הדרישה "להעיף ידיעה" כלשהי מדף הבית, שכן כולו עוין את נתניהו.

עו"ד חן הציג לבן-עובדיה הודעה שכתב ישועה לאלוביץ' קצת אחרי חצות הלילה ב-2.1.2013: "יש פיצוץ עם טלי יש מצב שתעזוב...". למחרת בבוקר כתב המנכ"ל לבעל השליטה שבקרוב ייפגש עם העורכת הראשית. "היא תלך ויהיה בסדר", כתב אלוביץ' לישועה וגם הציע כיצד על המנכ"ל למסגר את הסיפור: "אנו לא ימין ולא שמאל. כמו רוב העם. מרכז. אנו גוף עסקי עם שיקול כלכלי. בלי אג'נדה פוליטית כזו או אחרת".

דף הבית של אתר "וואלה", 1.1.2013, 16:34 (פרט)

דף הבית של אתר "וואלה", 1.1.2013, 16:34 (פרט)

בחקירתה הנגדית התעקשה בן-עובדיה כי הזיכרון שלה מאותו הערב "מוצק לחלוטין". "זה היה ערב מכונן מבחינתי, הטלפון הזה של אילן ישועה, ולכן אני זוכרת בדיוק את שלוש הידיעות שהיו": הסקר, הידיעה עם דברי נתניהו מחד ויחימוביץ' מאידך, והידיעה על בנט.

בארכיון האינטרנט ובאתר Pastpages נשמר רק דף הבית שהופיע בשעות אחה"צ של אותו היום: כותרת ראשית על כך ש"יוזם מודעת שואה נגד נתניהו" הוא חבר ברשימת הליכוד, מעל הפניות קטנות יותר לממצאי סקר ("הליכוד נחלש. בנט יציב") וידיעה על יחימוביץ' שנושאת את הכותרת "יחימוביץ' מציגה: כל גזירות נתניהו". בסופה של כותרת המשנה, שאינה מופיעה בדף הבית, נכתב "הליכוד: הנתונים שקריים לחלוטין".

"רוב העיסוק היה בנושאים שקשורים לנתניהו"

עם סיום עדותה של בן-עובדיה החלה חקירתו הראשית של אודי הירש, לשעבר המשנה לעורך הראשי ב"וואלה". בעדותו אישש את תמונת ההתערבויות וההנחתות שציירו בן-עובדיה וברוך שי שהעידו לפניו השבוע, ועיתונאים אחרים מהמערכת כמו מיכל קליין ואבירם אלעד, שהעידו לפני מספר חודשים.

בין השנים 2004 ל-2011 עבד הירש במדור הספורט ובמדור התרבות של האתר, ובהמשך מונה לממלא מקום העורך הראשי. הירש העיד כי עזב את האתר בגין התערבות פסולה של ישועה בתוכן, אך לא בהקשר של משפחת נתניהו אלא של החברה המסחרית פוקס. ישועה דרש להוריד ידיעה שלילית שפורסמה באתר על החברה והירש יצא לחופשת מחאה בת יומיים. זמן קצר לאחר ששב ממנה התפטר.

"בהתחלה זה היה קשור יותר למשפחת נתניהו, לדברים שקשורים לאשתו או לבנו, ובהמשך דברים יותר מהותיים, עניינים פוליטיים ומדיניים. זה יכול לקרות פעם בכמה שבועות ולעתים פעם בכמה ימים ולפעמים גם פעם בכמה שעות"

כשנתיים לאחר מכן התפתה לחזור לאתר. מקום העבודה החדש שלו, "מעריב", התנהל בעצמו "בצורה רעה" העיד, מה גם שפשט את הרגל ונמסר לכונס נכסים. בהמשך עבר לאתר נענע10 שלדבריו היה "אתר חסר יומרות ובמצב כלכלי לא מזהיר". ב"וואלה", לעומת זאת, הוצע לו להיות אחראי על המדורים הלא חדשותיים, לצד אחריות על דף הבית וסמכויות ניהוליות. "זו נראתה לי הצעה טובה", העיד.

עד מהרה התברר לו שגם בתפקיד הזה נדרש למלא הוראות פסולות של ישועה, בין היתר משום ששוב היה ממלא מקום העורך הראשי. בימי שבת, כשהעורך ינון מגל נמנע מלעבוד, הדרישות של ישועה הגיעו אליו. לעתים היו גם דרישות שנגעו למדורים שתחת אחריותו, ללא קשר למשרת מ"מ העורך הראשי.

"רוב העיסוק היה בנושאים שקשורים לנתניהו", העיד הירש. "בהתחלה זה היה קשור יותר למשפחת נתניהו, לדברים שקשורים לאשתו או לבנו, ובהמשך דברים יותר מהותיים, עניינים פוליטיים ומדיניים. זה היה באינטנסיביות משתנה, זה יכול לקרות פעם בכמה שבועות ולעתים פעם בכמה ימים ולפעמים גם פעם בכמה שעות, כשהיו אירועים שהם קרדינליים בהקשר הזה".

"תשרטט לנו בבקשה את סוגי ההתערבויות", ביקשה עו"ד יהודית תירוש מהפרקליטות מהעד הירש, שפירט: התערבויות שבהן נדרשו לסקר את שרה נתניהו באירועי צדקה שונים, עם דגש על שיפור התצלומים המופיעים בידיעה, כך שישביעו את רצונה של אשת ראש הממשלה; התערבויות שקשורות להסרת ידיעות רכילות על יאיר נתניהו; והתערבויות הקשורות לעניינים מדיניים ופוליטיים הנוגעים לנתניהו, שמבחינת הירש היו החמורות ביותר.

הבקשות, העיד הירש, הגיעו מאילן ישועה. "בדרך כלל בצורה מאוד אינטנסיבית, עם מרווחים מאוד קצרים בין הודעה להודעה, בלי יותר מדי אפשרות להתווכח, לפעמים גם בשפה מאיימת, איום בפיטורים שלי, ושל אחרים"

לפי הירש, במערכת ניסו להתנהל באופן מקצועי, לפחות בתחילת הקדנציה השנייה שלו באתר, ולפרסם ידיעות ביקורתיות על נתניהו לפי שיקול דעת עיתונאי ענייני, אבל נתקלו בקשיים. "הרבה פעמים הידיעות או הכתבות האלה יורטו או שהתבקשנו להוריד אותן", העיד הירש. "זה עניין של תקופות. בתחושה שלי, ככל שהתקרבו בחירות 2015, בטח אחרי הבחירות, זה הלך ונהיה אינטנסיבי יותר והיה לי יותר קשה לפרסם דברים ביקורתיים. לא בלתי אפשרי, אבל היה קשה".

הבקשות, העיד הירש, הגיעו מאילן ישועה בטלפון, בהודעות SMS או ווטסאפ, במייל וכן בפגישות אישיות בעל פה. "בדרך כלל, לא תמיד אבל בדרך כלל, בצורה מאוד אינטנסיבית, עם מרווחים מאוד קצרים בין הודעה להודעה, בלי יותר מדי אפשרות להתווכח, לפעמים גם בשפה מאיימת, איום בפיטורים שלי, ושל אחרים".

הנימוק, העיד הירש, לא היה עיתונאי. "לפעמים זה פשוט נאמר על ידו בצורה ישירה", אמר העד על ישועה, "שבגלל האינטרסים של 'וואלה' בתחומים כאלה ואחרים, אינטרסים של קבוצת בזק, פעם זה רפורמת השוק הסיטונאי, פעם זה היה איחוד בזק-יס ופעם זה היה עסקת יד2, אנחנו צריכים לסקר את נתניהו בצורה כזו או אחרת, שאם לא נעשה כך נסכן את האינטרסים של החברה ו'אתה, מי אתה שתסכן את האינטרסים של החברה ותסכן כסף כל כך גדול בגלל האינטרסים העיתונאיים שלך או האינטגריטי העיתונאי שלך?'".

אודי הירש, לשעבר המשנה לעורך "וואלה", לפני עדותו במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 11.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

אודי הירש, לשעבר המשנה לעורך "וואלה", לפני עדותו במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 11.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

לעתים היה מתווכח עם ההוראות שקיבל, העיד הירש, אך בדרך כלל הפסיד.

הירש העיד בהקשר זה על "אירוע בולט" שבו ניסה להתנגד, מקרה שבו קיבל את "אחת הבקשות היותר תלושות". לדבריו, בעקבות ביקור של ראש ממשלת יפן בישראל ישועה ביקש מהמערכת "לייצר כותרת על הישג שקשור לביקור של שינזו אבה בישראל".

הירש העיד כי זו היתה "בקשה מאוד חריגה כי היא היתה תלושה מכל מה שקשור לסדר יום העיתונאי". במקרה הזה, הוסיף, התווכח עם ישועה משום שהביקור ממילא התקצר אחרי שאזרחים יפנים נחטפו על ידי דאע"ש ומשום שבמקביל סדר היום החדשותי היה עמוס באירועים אחרים, "אבל היתה התעקשות מהצד השני שלוותה בהמון הודעות וגם באיומים ו'החברה לא שייכת לך' ודברים כאלה, והתבקשתי להעלות את הידיעה לכותרת הראשית למספר שעות". הידיעה אכן פורסמה, ולדברי הירש אף מוקמה בכותרת הראשית לזמן קצר עד שאירוע מדיני דחק אותה הצדה.

הידיעה על ביקור ראש ממשלת יפן, "וואלה" (צילום מסך)

הידיעה על ביקור ראש ממשלת יפן, "וואלה" (צילום מסך)

לעתים, הוסיף הירש, הבקשות להסיר ידיעות באו בתכיפות גדולה כל כך שבמערכת הפוליטית שמו לכך לב והתקוממו. "אני חשבתי שזה משהו שגורם נזק לאתר", אמר העד.

במקרים אחרים, הפעיל צנזורה עצמית. בתקופת בחירות 2015, העיד הירש, כתב מדי פעם טורים פוליטיים, חלקם ביקורתיים כלפי מדיניותו של ראש הממשלה נתניהו. "ככל שהזמן חלף הפסקתי עם זה כי הבנתי שיש דיסוננס בין ההתנהלות של האתר לבין זה שאני מעלה טורים שמשקפים את דעתי", אמר, "גם נרמז לי פעם אחת על ידי ישועה ששמו עין על חשבון הטוויטר שלי ושכדאי לי להוריד פרופיל שם".

בחלק אחר של עדותו סיפר על הוראה שנתן להסרת ידיעה מבלי שהתבקש לעשות זאת כלל. "היתה פעם אחת שהיה ברור לי שהידיעה, אם היא תהיה באוויר, היא לא תשרוד", אמר הירש. "ידיעה שקשורה למשחק מחשב שלועג לשרה נתניהו, במדור הטק, וביקשתי להוריד אותה כיוון שהיה ברור לי שזה עניין של זמן עד שיורו לנו להסיר אותה".

"אילו נימוקים הוצגו לך על ידי ישועה?", שאלה עו"ד תירוש את הירש.

"הנימוקים שלו היו בדרך כלל נימוקים של 'אלה האינטרסים של החברה'. נאמר לנו פעמים רבות שבזק לפני צומת דרכים. שוק סיטונאי, עסקת בזק-יס, לאשר אותה כערוץ חדשות ועסקת יד2, כל פעם היה משהו אחר והיתה מין אמירה חוזרת, 'בוא נעבור את הגשר הזה ותכף יהיה יותר טוב, נשתחרר, נקבל חופש עיתונאי'. לא קרה מעולם, לא בתקופה שעבדתי, וזו אחת הסיבות שעזבתי לתאגיד ב-2016 שאז היו איומים על כך שיקום. היתה לי תחושת מיאוס מהעניין הזה".

הירש העיד כי הפעם הראשונה שבה הובהר לו כי יש להכפיף את שיקול דעתו המקצועי לאינטרסים העסקיים של הקבוצה, היתה סביב הבחירות לנשיאות בשנת 2014. ישועה זימן את הירש ואת העורך מגל למשרדו והבהיר להם "שהאינטרס של נתניהו זה שהבחירות לנשיאות ישתנו בדרך מסוימת, או שלא יהיו בחירות לנשיאות או משהו בסגנון הזה, ושאסור לנו להפריע". בהזדמנות זו נומקה הבקשה באינטרסים של בזק. "היה די ברור שאין שם עניין שרובי ריבלין ייבחר לנשיא", הוסיף הירש.

"הגבנו במורת רוח ובשאט נפש", אמר הירש, "אחרי זה גם ישועה צרח עלי אבל זה לא נפסק שם, זה נמשך לאורך שבועות או חודשים סביב הסיקור של נושא הנשיאות".

ביוני 2014 חיבר הירש טור על הבחירות לנשיאות, ובו צידד ברעיון ביטול מוסד הנשיאות.

"כתבתי לאורך השנים כמה טורים", נזכר הירש באירוע, "ובאותה שבת ישועה פנה אלי לגבי איזו ידיעה הזויה, מבחינה עיתונאית, שקשורה למשהו ששאול מופז אמר על מערכת הבחירות לנשיאות באיזה שבת תרבות והוא רצה שנעלה אותה לכותרת הראשית. מבחינתי זה נראה תלוש, מנותק ולא קשור, ובסיום הוויכוח הוא אמר שהוא רוצה תכנים שקשורים למוסד הנשיאות. אמרתי לו שכתבתי בעבר שמוסד הנשיאות מיותר ושאין לי בעיה לכתוב טור דומה. אין לי ספק שהטור הזה לא יהיה לו שום אפקט, אבל אכתוב טור בעיקר כדי להוריד אותו מהגב שלי".

הירש הסביר כי ישועה היה "אובססיבי לחלוטין סביב הבחירות לנשיאות" וכל אותו יום שלח לו הודעות בעניין, ולכן חשב שאם יכתוב טור שתומך בביטול מוסד הנשיאות, עמדה שממילא הוא מחזיק בה, יחדל להציק לו. "שלחתי לו את הטור, הוא אמר 'יופי, תעלה את הטור', העליתי את הטור, הוא היה באוויר אם אני לא טועה שעתיים ונעלם לתהום הנשייה של האינטרנט".

מחר תימשך חקירתו של הירש.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.55MB)

משפט המו"לים