עדותו של ראש הממשלה ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד, עד תביעה במשפט הפלילי נגד ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, הסתיימה היום (13.6) בבית-המשפט המחוזי בירושלים בסדרה קצרה של שאלות על הפרשה המכונה "תיק 2000" שהציג לו סנגורו של נתניהו.

בלב פרשה זו ניצבות השיחות המושחתות בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. בשיחות, ששתיים מהן הוקלטו על-ידי נתניהו והגיעו למשטרה, רקמו השניים עסקה שבמסגרתה מוזס הציע לרתום את אימפריית התקשורת שבשליטתו כדי לסייע פוליטית וציבורית לאינטרסים של נתניהו ואילו ראש הממשלה יסייע בקידום חוק שיפגע במתחרה הגדול של מוזס, "ישראל היום".

לפיד, טרם כניסתו לפוליטיקה, היה בעל טור קבוע בפתח מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", והמשיך לכתוב את הטור במשך כמה חודשים אחרי שהקים את מפלגת יש-עתיד. בחקירתו היום, במענה לשאלות בא-כוחו של נתניהו עו"ד עמית חדד, העיד לפיד כי בעוד שפרש מהגשת "אולפן שישי" בערוץ 2, ב"ידיעות אחרונות" החליטו לאפשר לו להמשיך בכתיבה עד ההכרזה הרשמית על הבחירות.

אוהדיו של נתניהו טוענים בשנים האחרונות כי אם פוליטיקאי כלשהו היה צריך לעמוד לדין בשל קשריו עם "ידיעות אחרונות", הרי שזהו לפיד. בין היתר הם מצביעים על כך שקיבל סיקור אוהד במיוחד מהעיתון והאתר של מוזס, בו בזמן שהמשרדים שבשליטת שרי מפלגתו, כמו שר החינוך שי פירון ושר המדע יעקב פרי הזרימו לקבוצת "ידיעות אחרונות" מיליוני שקלים בפרסומים של משרדיהם.

גם בפרשה המכונה "תיק 1000", שבמרכזה טובות ההנאה שהמטירו המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר על ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה טוענים אוהדי נתניהו כי לפיד עבר עבירות חמורות מאלו המיוחסות בכתב האישום לנתניהו, וזאת משום שקשריו עם מילצ'ן היו הדוקים יותר מאלה של ראש הממשלה ומשום שניסה לטענתם לקדם במרץ רב יותר מאשר נתניהו תיקון תקנה שהיתה מיטיבה עם המיליארדר.

עו"ד עמית חדד (משמאל), סנגורו של נתניהו, עם עופר גולן, היחצן של נתניהו המלווה את הדיונים במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד עמית חדד (משמאל), סנגורו של נתניהו, עם עופר גולן, היחצן של נתניהו המלווה את הדיונים במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

היחס ללפיד מגלם באופן מובהק את הדו-פרצופיות של אסטרטגיית התעמולה של נתניהו: תועמלניו הלא רשמיים בתקשורת וברשתות החברתיות מפיצים תיאוריות קונספירציה וסתם כזבים, המתבססים בין היתר על חומרים סלקטיביים המועברים להם מתוך אולם בית-המשפט ואמירות מתוך החקירות הנגדיות שעורכים פרקליטי נתניהו. בד בבד, אותם פרקליטים מתנערים מדי פעם מאותן תיאוריות קונספירציה וכזבים, "לפרוטוקול" או כשהדבר מתאים לטקטיקת החקירה.

כך קרה גם היום: בעוד מחוץ לאולם בית-המשפט קוראים אוהדיו של נתניהו להעמיד את לפיד לדין, ואף שבתשובה הרשמית לכתב האישום שהוגשה מטעם נתניהו נטען כי אם מישהו פעל ביחס למילצ'ן בניגוד עניינים היה זה לפיד, בתוך אולם בית-המשפט הדגיש בא-כוחו עו"ד עמית חדד כי אין אפילו טיפת רבב פלילי במעשי לפיד.

כמו בכל הקשור ליחסיו של לפיד עם מילצ'ן, שעליהם נחקר אתמול ארוכות בידי סנגורו של נתניהו בקשר לפרשה המכונה "תיק 1000", גם בכל הקשור ליחסיו עם "ידיעות אחרונות" הקפיד עו"ד חדד לחזור ולציין כי לפיד פעל כשורה. בכך, כמובן, ביקש לנקות גם את מרשו, אף כי כמו ב"תיק 1000", גם ב"תיק 2000" הנסיבות של נתניהו ולפיד שונות: נתניהו קיבל טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים ממילצ'ן, בדמות סיגרים, בקבוקי שמפניה ותכשיטים, ואילו לפיד לא; נתניהו הוקלט מתאם עסקה מושחתת עם מוזס, ולפיד לא.

כשבועיים לפני הבחירות, הזכיר עו"ד חדד ללפיד במהלך החקירה נערכה לו מסיבת פרידה מ"ידיעות אחרונות" בהשתתפות בכירים במערכת, כולל העורך הראשי של העיתון רון ירון והבעלים מוזס. "אני זוכר את המסיבה, היה יפה", העיד לפיד.

אנשי מפלגת ארץ-חדשה, ברק סגל, ארד אקיקוס וליאור פינצ'בסקי, הסתננו למסיבה וניסו לשאול את לפיד על יחסיו עם מוזס ואת מוזס על יחסיו עם לפיד, אולם אלה נדמו, והאורחים הלא קרואים נדרשו בתקיפות לצאת.

"באמת אני לא חושב שיש בעיה", שב והדגיש עו"ד עמית חדד כששאל את לפיד על מסיבת הפרידה, "כי קשר של פוליטיקאי עם מו"לים, עם עורכים, עם עיתונאים, זה דבר אינהרנטי לחיים של פוליטיקאים, נכון?".

"נכון", אישר לפיד ובהמשך אישר כי גם כשכיהן כשר אוצר המשיך להיות בקשר עם "עיתונאים, כתבים ומו"לים" מ"ידיעות אחרונות". "זה חלק מהעבודה", הסביר.

יאיר לפיד עם פעילי יש-עתיד במעמד הצגת רשימת המפלגה לכנסת ה-20. ראשון-לציון, 26.1.2015 (צילום: בן קלמר)

יאיר לפיד עם פעילי יש-עתיד במעמד הצגת רשימת המפלגה לכנסת ה-20. ראשון-לציון, 26.1.2015 (צילום: בן קלמר)

אמנם הסדר ניגוד העניינים של לפיד התייחס לקבוצת התקשורת שממנה בא, אולם ההסדר לא מנע ממנו להתראיין לעיתון ולאתר של מוזס, להעניק ראיונות עומק ולהעביר ידיעות בלעדיות למעסיקיו לשעבר. "היה לי ניגוד עניינים לגבי ההוצאה", העיד לפיד, בכוונו להוצאת הספרים של קבוצת "ידיעות אחרונות", "אבל בוודאי כשאתה מדבר עם עיתונאים זה חלק מהעבודה".

"אני מסכים", המשיך עו"ד חדד, ושאל אם גם בכל הקשור לסיקור שלו ב"ידיעות אחרונות" ובאתר ynet לא ראה לפיד בעיה. העד השיב בשלילה.

כשלפיד נשאל על "תוכן ממומן" שרכשו חברי מפלגתו ב"ידיעות אחרונות" "בהיקפים משמעותיים" הוא השיב כי לא ידע על זה בזמן אמת ולמד על כך רק מהפרסומים. "שאלתי במה מדובר, שניהם אמרו לי שזה נוהל מקובל של פרסום, שזה נעשה לפנינו ואחרינו, הציגו לי שמירי רגב עשתה את זה בסכומים הרבה יותר גבוהים ושזה עבר ייעוץ משפטי צמוד", אמר.

"לא חשבת שיש בעיה משפטית", העיר עו"ד חדד.

"אם אומרים לנו שזה לווה בייעוץ משפטי אז לא", הסביר לפיד.

יצוין כי בהסכם ניגוד העניינים של לפיד מובהר לו במפורש כי אל לו להיות מעורב באופן אישי בקבלת ההחלטה על זהות העיתון שבו תתפרסם מודעה מטעם משרד האוצר.

לא תכננו לשדוד בנק

בשנת 2018 חשפה אילה חסון בחדשות ערוץ 10 כי כשלפיד כיהן כשר אוצר הוא נהג להיפגש עם מו"ל "ידיעות אחרונות" בביתו של איש עסקים הגר בשכנות למוזס, וכי הפגישות הללו לא תועדו ביומנו הרשמי. כמה חודשים לאחר מכן  פרסמה טל שלו באתר "וואלה" כי איש העסקים האלמוני הוא אבי רואימי, מיליארדר תושב סביון. בליכוד ובקרב אוהדי נתניהו בתקשורת ראו בכך עדות נוספת לאכיפה בררנית.

כבר בחקירתו אתמול הסביר לפיד כי היומן הרשמי של הלשכה במשרד האוצר, שנחשף לציבור בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע, לא שימש אותו באופן אישי. לדבריו, הוא עצמו השתמש ביומן האלקטרוני שבמכשיר הטלפון שלו ואף העניק גישה לחלק מצוותו ליומן זה. את היומן של הלשכה לא ראה ולא עדכן ואין לו כל קשר למה שהוכנס או לא הוכנס ליומן זה.

אתמול שאל עו"ד חדד את לפיד כמה פעמים האם יסכים לחשוף את יומנו האישי מאותה תקופה, והוא סירב. היום שאל עו"ד חדד האם ירצה לבדוק ביומנו האישי שמא הפגישות שלו עם מוזס מופיעות. גם הפעם השיב לפיד בשלילה אך אישר כי אכן היו לו פגישות עם מוזס.

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, 24.4.23 (צילום: אורן פרסיקו)

"אין שום דבר פסול בפגישות האלה", מיהר להצהיר עו"ד חדד.

"ברור שלא", הסכים עמו לפיד.

"וגם אם הן לא רשומות ביומן זה לא כי עשית משהו פסול או פלילי", המשיך הסנגור.

"בוודאי שלא", המשיך והסכים עמו העד.

העובדה כי הפגישות נעשו אצל שכנו של מוזס לא נבעה מכך שמוזס ולפיד ניסו "להסתיר עבירות כי לא עשיתם עבירות", אמר עו"ד חדד.

"נכון", אישר לפיד.

"אלא מטעמי דיסקרטיות", הסביר עו"ד חדד את המניע להסתרה.

"ולמרות שלא היה שום דבר פסול, וזה לא ביומן שלנו, והיא היתה בבית של אדם אחר כדי לשמור על דיסקרטיות, לא ראית בזה דבר פסול, נכון?", סיכם עו"ד חדד

"שלו", הדגיש לפיד בכוונו למוזס, הידוע ברתיעתו מאור הזרקורים. "הוא ביקש שניפגש אצל אבי", הוסיף.

"אבל לא היה תוכן פלילי לפגישה, הוא לא אמר לך 'בוא נשדוד בנק ביחד'", הגזים עו"ד חדד.

"ברור שלא היה שום דבר פלילי", אישר לפיד.

"ולמרות שלא היה שום דבר פסול, וזה לא ביומן שלנו, והיא היתה בבית של אדם אחר כדי לשמור על דיסקרטיות, לא ראית בזה דבר פסול, נכון?", סיכם עו"ד חדד.

לפיד אישר.

יום עצוב למדינת ישראל

בתחילת יום הדיונים השלים עו"ד חדד את חקירתו של לפיד ב"תיק 1000". בא-כוחו של נתניהו טען כי לפיד ניצל את הפללת ראש הממשלה כדי לגרוף הון פוליטי. "אתה מנסה לתאר פה תמונה כאילו העסק הזה משמח אותי", העיר בתשובה לפיד. "זה יום עצוב למדינת ישראל וזה מעמד עצוב בשבילי, וגם יום שבו ראש ממשלה בישראל מועמד לדין בעבירות פליליות חמורות הוא יום עצוב למדינת ישראל. זו לא הדרך שבה אני רוצה חלילה לנצח בחירות פוליטיות, וחבל שכל הדבר הזה קורה".

בתשובה לשאלות המשך טען לפיד כי אינו זוכר האם שוחח עם צוותו על האפשרות לנצל פוליטית את ההזדמנות שנוצרה לאור החקירות נגד נתניהו.

חלק אחר מהחקירה הנגדית הוקדש להסכם ניגוד העניינים של לפיד ולעובדה כי שמו של ארנון מילצ'ן לא מוזכר בו כלל. לאורך כל חקירתו על הסכם ניגוד העניינים חזר לפיד פעם אחר פעם על כך שממילא לא היה נתון בכל ניגוד עניינים מול מילצ'ן. גם כאן, פעם אחר פעם, הסכים עו"ד חדד עם העד. באחת הפעמים שהסנגור הסכים עמו העיר לפיד: "אני מעריך את זה שהגענו להסכמה שלא היה לי ניגוד עניינים עם מילצ'ן, אתה הורס עבודה של מכונת הרעל של שנתיים".

"מר לפיד, אני לא עובד אצל מכונת הרעל, ככל שיש מכונה כזו", השיב עו"ד חדד, תוך שהוא מתעלם מחלקו באותה "מכונה". "אני עובד עבור חקר האמת", פסק.

עו"ד עמית חדד (משמאל), סנגורו של נתניהו, עם עופר גולן, היחצן של נתניהו המלווה את הדיונים במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד עמית חדד (משמאל), סנגורו של נתניהו, עם עופר גולן, היחצן של נתניהו המלווה את הדיונים במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

אולם עו"ד חדד עמד על כך כי היעדר שמו של מילצ'ן מההסכם עומד בניגוד לדברים שאמר לפיד עצמו, בין היתר בראיון ליונית לוי. לפיד העיד כי הציג את כל קורות חייו ליועץ המשפטי במשרד האוצר, ועל בסיס זה נוסח הסכם ניגוד העניינים.

עו"ד חדד הציג פוסט פומבי של לפיד שלפיו "מובן מאליו שדיווחתי גם על היכרותי עם מילצ'ן" כשפירט בפני היועץ המשפטי של המשרד את קורות חייו. אך מיד בהמשך הציג תשובה שקיבל בעבר העיתונאי אראל סג"ל מדוברות משרד האוצר, שלפיה לפיד מעולם לא הזכיר בשאלון המקדים את מילצ'ן. בנוסף הציג עו"ד חדד תגובה ממשרד המשפטים ולפיה "מבדיקה שערכנו במסמכים הקשורים לחוות הדעת לצורך עריכת ההסדר לא הוזכר שמו של מילצ'ן".

"אתה בטוח שהזכרת אותו בשאלון המקדים?", שאל את העד.

"זה נראה לי מאוד בלתי סביר שהוא לא הוזכר", השיב לפיד.

הסנגור העמיד את לפיד במבוכה גם בכל הקשור לפגישה שנערכה בביתו של לפיד עם מילצ'ן ועו"ד פיני רובין, בעוד לפיד מכהן כשר אוצר. עו"ד חדד ביקש מהעד לציין שם של איש עסקים אחד נוסף, פרט למילצ'ן, שעמו נפגש במשרד שבמרתף ביתו בזמן שכיהן כשר. לפיד טען: "אני לא יכול לזכור איפה פגשתי את מי".

בסיום עדותו פנה לפיד לשופטים ואמר: "לא מקנא בכם". לאחר צאתו מהאולם נחקר קצרות רואה חשבון אלי ענבר, שעבד בעבר עבור מילצ'ן.

הדיון שתוכנן למחר בוטל כדי לאפשר לצוות הסנגוריה של נתניהו להתכונן לחקירת מילצ'ן בלונדון, הצפויה להתחיל בעוד כשבועיים.

להורדת הקובץ (PDF, 1.28MB)

67104-01-20

משפט המו"לים