פער משמעותי בגרסאות שמסר שלמה (מומו) פילבר עמד במוקד יום החקירה הראשון של עד המדינה בידי סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן-צור. חקירתו של בן-צור אתמול (10.5) התמקדה באישור שניתן בשנת 2015 לחברת בזק להשתלט על מניות yes, זמן קצר אחרי שפילבר נכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת.

פילבר שימש קודם לכן כמנהל קמפיין הבחירות של נתניהו וסייע לניצחונו בבחירות 2015 ולאחר הבחירות קודם על ידי נתניהו לתפקיד מנכ"ל המשרד הממשלתי, כשנתניהו עצמו שומר לעצמו את תפקיד השר. לפי כתב האישום, פילבר פעל מתוקף הנחיית נתניהו להטיב עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק. פעולה זו היא חלק מהתמורה שנתן נתניהו לאלוביץ' עבור הזכות להתערב בתוכן שהתפרסם באתר "וואלה" שבשליטתו.

עסקת בזק-yes שקידם פילבר אכן הטיבה עם טייקון המדיה. השתלטות החברה הציבורית בזק על מניות yes הזרימה מאות מיליוני שקלים ליורוקום, החברה הפרטית של אלוביץ', שהיתה שרויה בחובות והיתה זקוקה לכספים בדחיפות. השאלה שעמדה במוקד החקירה אתמול היתה מדוע פעל פילבר כפי שפעל, האם משיקולים מקצועיים או שמא כתוצאה מהנחיה של השר נתניהו.

לאורך ימי חקירתו הראשונה של פילבר ברשות ניירות ערך בשנת 2017, עוד לפני שהפרשה המכונה "תיק 4000" באה לעולם, פילבר סיפר כי קיבל מנתניהו רק הנחיה כללית לקדם את התחרות בשוק התקשורת ולא להעלות מחירים לציבור. גם לאורך היום הראשון של חקירתו במשטרה, ב-18.2.2018, התעקש פילבר כי אינו זוכר שקיבל כל הנחיה מנתניהו לקדם את עסקת בזק-yes בפרט ולהטיב עם אלוביץ' בכלל. רק לאחר מכבש לחצים מצד החוקרים הסכים פילבר בסופו של יום החקירה הראשון להודות באפשרות כי פעל מתוקף הנחייה של נתניהו. למחרת כבר החל משא-ומתן להפיכתו לעד מדינה, כשהוא מבהיר כי עם כניסתו למשרד התקשורת אכן קיבל הנחייה מנתניהו להטיב עם אלוביץ'.

התביעה טוענת כי פילבר שיקר בתחילה, ואז אמר את האמת בנוגע להנחיית נתניהו; ההגנה טוענת כי אמר את האמת ואח"כ שיקר בלחץ החוקרים; פילבר עצמו טוען כי אמר את האמת מלכתחילה, ובהמשך "נזכר" בעוד פרטים

לכל אורך עדותו בבית-המשפט, פילבר טוען כי לא שינה כלל את גרסתו, אלא שבעקבות חקירתו במשטרה "נזכר" בעוד פרטים ששכח במועד שבו נחקר ברשות ניירות ערך. ברענון שערך בפרקליטות לפני חודשים אחדים לקראת תחילת עדותו במשפט נשאל על פערי הגרסאות והסביר כי "בתקופה הסמוכה לתחילת החקירה בפרשת 4000 'כל הסיפור היה בכותרות' וגרם ל'סוג של רענון זיכרון' עבורו". לפי גרסת פילבר, "במועד מעצרו ובמהלך חקירתו מיום 18.2.2018, משפטים שנשמעו לו סתמיים קודם לכן, קיבלו משמעות חדשה; הוא החל לעבד נתונים שהוצגו לו במהלך החקירה, דבר שהציף אצלו זיכרונות".

עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הבהירה לפילבר במהלך חקירתו כי הגרסה הזו אינה הגיונית. ביום האחרון של חקירתה את העד הטיחה בו עו"ד תירוש כי הטיעון שלו כאילו בחקירת רשות ניירות ערך לא זכר את הפרטים ואילו זיכרונו עבר ריענון ביום הראשון של חקירת המשטרה, "לא חי עם השכל הישר". לפי התביעה, פילבר פשוט בחר לא לספר לחוקרים את אשר ידע עד אשר הגיע למסקנה כי עדיף לו לחשוף בפניהם את האמת ולחתום על הסכם עד מדינה.

גם עו"ד בן-צור דחה מכל וכל את הרעיון כאילו פילבר נזכר לפתע בדברים ששכח קודם לכן, אולם הוא ביקש להוכיח כי העד המציא יש מאין את חלקו של נתניהו בקידום עסקת בזק-yes (כפרולוג לטענה כי נתניהו כלל לא הנחה אותו להטיב עם אלוביץ'), וזאת כתוצאה מלחץ החוקרים והחשש לגורלו.

"הרגשתי שמנסים לדחוף לי בכוח מילים לפה"

בתחילת יום החקירה הציג עו"ד בן-צור קטעים מהימים הראשונים של חקירת פילבר ברשות ניירות ערך ביולי 2017, והראה כי היה זה הנחקר שסיפר מיוזמתו, בשלוש הזדמנויות נפרדות, על הפגישה שלו עם נתניהו בסמוך לכניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, ועל כך שקיבל ממנו בסך הכל שתי הנחיות כלליות: להמשיך עם התחרות ולא להעלות מחירים.

"אם היית חושב שבפגישה הזו יש איזשהו זרע של פורענות אתה לא היית מעלה את העניין הזה מיוזמתך, נכון?", שאל עו"ד בן-צור. פילבר השיב: "נכון".

באוקטובר 2017, בסבב השני של חקירת פילבר ברשות ניירות ערך, הוא נשאל ישירות על ידי החוקרים האם אי פעם התבקש לפעול לטובת בזק. "אף פעם לא, אף פעם לא היתה לי שיחה עם בעניין הזה עם ראש הממשלה", השיב אז.

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

עו"ד בן-צור גם הציג ראיון שנתן פילבר באוגוסט 2017 ובו הצהיר כי מעולם לא קיבל הנחייה נתניהו לפעול לטובת אלוביץ' ואף הוסיף כי לא יהפוך לעד מדינה. "לא שיקרת", אמר עו"ד בן-צור לפילבר ביחס לדבריו בראיון. "לא, עניתי מה שידעתי באותו זמן", השיב עד המדינה. "זו היתה התודעה שלך, המציאות שלך", הדגיש עו"ד בן-צור. "נכון", השיב פילבר.

את הראיון עם פילבר ערך אז כתב חדשות 12 עמית סגל, שכמה חודשים קודם לכן שירת את פילבר כדי "להרוג תקשורתית", כלשונו של מנכ"ל משרד התקשורת דאז, סיפור שעלול היה לסבך אותו בהגשת תצהיר כוזב. עו"ד בן-צור ביכר שלא לעסוק בקשריו המיוחדים של פילבר עם סגל.

בסופו של דבר, כידוע, בניגוד להצהרתו של פילבר בראיון עם סגל, הוא הפך לעד מדינה נגד נתניהו. כדי להציג את התהליך שהביא אותו לכך התעכב עו"ד בן-צור ארוכות על יום חקירתו הראשון במשטרה, ב-18.2.2018, אחרי שפרצה הפרשה המכונה "תיק 4000" ופילבר נחשד במעורבות ביחסי השוחד שבליבה.

עמית סגל מוסר את גרסת שלמה פילבר לטענות כי חתם על תצהיר שקרי בנוגע לקשר בין נתניהו ל"ישראל היום", חדשות 2, 12.1.2017 (צילום מסך)

עמית סגל מוסר את גרסת שלמה פילבר לטענות כי חתם על תצהיר שקרי בנוגע לקשר בין נתניהו ל"ישראל היום", חדשות 2, 12.1.2017 (צילום מסך)

בתחילת החקירה במשטרה חזר פילבר על גרסתו מרשות ניירות ערך (ומהראיון לסגל) כי פעל במשרד התקשורת משיקולים מקצועיים בלבד ולא קיבל כל הנחיה מנתניהו להטיב עם אלוביץ'. אולם לאורך יום החקירה במשטרה החל התהליך שהביא אותו בסופו לקשר את נתניהו למהלכיו, תהליך שלפי פילבר נובע מזיכרון, לפי התביעה מהחלטתו להודות באמת ולפי ההגנה מהמצאה כדי לחלצו מאימת הדין.

תחילה נוכח פילבר כי הוא מוזהר בחשדות חמורים של מעורבות בשוחד. בהמשך נלקח לבית-המשפט והשופטת רונית פוזננסקי-כץ האריכה את מעצרו בחמישה ימים. הוא גם פגש במועד זה את עורכי-דינו והבין כי נקלע ל"חתיכת דרמה מטורפת", כהגדרתו.

כשחזר לחדר החקירות החל מכבש הלחצים. החוקרים, שלומי חכמון, רינת סבן ואודי אבוקסיס, הטיחו בו בנפרד וביחד כי הוא "שוכב על הגדר" עבור אחרים, כלומר עבור נתניהו, וכי עליו לדאוג לאינטרסים שלו, למשפחתו על שבעת ילדיה. החקירה נערכה בחדר קטן מידות. החוקר חכמון ישב בקרבה גדולה לפילבר, החוקרת סבן צעקה עליו את שאלותיה.

עו"ד בועז בן-צור, סניגורו של בנימין נתניהו, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית את עד המדינה שלמה פילבר; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

עו"ד בועז בן-צור, סניגורו של בנימין נתניהו, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית את עד המדינה שלמה פילבר; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

עו"ד בן-צור גם הציג לפילבר את תרגילי החקירה שבהם נקטו מולו החוקרים. הם הציגו לו באופן שקרי כי עו"ד איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, אישר בחקירתו כי נתניהו הורה לפילבר להטיב עם אלוביץ'. הם גם רמזו לו שנחקרים אחרים מאשרים זאת. מנגד הבהירו לו החוקרים כי אין כל בעיה עם כך ששר מנחה את מנכ"ל המשרד לפעול בדרך מסוימת, כדי לשכנעו להודות בכך.

החוקרים טענו עוד כי בידיהם "הקלטות" של פילבר מאשר בקולו את החשדות נגדו, ופילבר סיפר כי זיהה מאחורי גבה של החוקרת סבן קופסת קרטון ובה "קלסר שכתוב עליו 'הקלטות מפלילות'". בפועל, לפי פרסום ב"הארץ", הקלטות הסתר שנערכו לפילבר לפני מעצרו כללו בעיקר שיחות עם העיתונאי עמית סגל, שבהן חזר על גרסתו המזכה. החוקרים טענו גם כי גורם מחוץ למשרד התקשורת (הכוונה ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין יפעת בן-חי-שגב) העידה בפניהם כי פילבר אמר לה שהוא פועל לקדם בזריזות את עסקת בזק-yes בהנחיית נתניהו.

עו"ד בן-צור הפנה את תשומת לב העד לתנועת הידיים שלו במהלך הדו-שיח הזה עם החוקר. "איך הרגשת?", שאל השופט משה בר-עם. "הרגשתי שמנסים לדחוף לי בכוח מילים לפה", השיב עד המדינה

פילבר, מצדו, אמר לחוקרים כמה פעמים שאם יש להם ראיות שמוכיחות כי אכן קיבל הנחיה מנתניהו שיציגו אותן בפניו כדי לרענן את זיכרונו. לפי פילבר, לאורך כל ימי החקירה לא הוצגו בפניו כל ראיות שהפלילו אותו או קישרו אותו לפרשה למעט שתי הודעות SMS שהוצגו לו בסוף החקירה, ובהן כתב למיטב זכרונו אלוביץ' למנכ"ל "וואלה" אילן ישועה כי פילבר "מכסח את כולם" במשרד התקשורת.

"אני לא זוכר אם זה היה", התעקש פילבר ביום חקירתו הראשון במשטרה, פעם אחר פעם, כשנשאל על הנחיה שקיבל מנתניהו. "אז תיזכר", אמרו לו החוקרים באחת ההזדמנויות. "מה זה תיזכר?" אמר פילבר תוך שהוא מרים את את כפות ידיו לצדי ראשו ומסובבן הלוך ושוב.

עו"ד בן-צור הפנה את תשומת לב העד לתנועת הידיים שלו במהלך הדו-שיח הזה עם החוקר. "איך הרגשת?", שאל השופט משה בר-עם. "הרגשתי שמנסים לדחוף לי בכוח מילים לפה", השיב עד המדינה. "מנסים לשטוף לך את המוח שהשר הנחה אותך", הוסיף עו"ד בן-צור. "זה מה שמסבירים פה", אישר פילבר, "שהשר הנחה ושזה מה שאתה צריך להגיד ושזה בסדר".

"מי שיפול עליו התיק זה אני"

במהלך יום החקירה, העיד פילבר, הוא "מתחיל באותו זמן לעבד אצלי בראש את המשמעויות הרחבות. אני באמת מנסה להיזכר". "מה זה אומר לעבד?", שאל עו"ד בן-צור. "אני לא מעבד", חזר בו מיד העד, "אני מתחיל לחשוב אולי יש משהו שאני לא זוכר, אולי יש משהו… אני מתחיל מה שנקרא 'לגרד בראש' ולראות אם יש משהו שאני באמת לא זכרתי אותו".

השופט בר-עם הציע: "יכול להיות שכל הנתונים שאדוני ביקש לעבד זה לצורך קביעת אסטרטגיה, לא לזיכרון". "גם, בפירוש", השיב העד. "אני מנסה לעבד את המשמעויות הרחבות. הייתי בבלבול". "לדעת איך להתנהל זה קביעת אסטרטגיה, זה לא להיזכר", התעקש השופט בר-עם. "זה גם וגם", השיב פילבר, "סליחה שאני חוזר על הביטוי, אני מנסה להבין איפה אני עומד לפני שאני מקבל החלטה". "אני מתרשם שאדוני רוצה לגבש לעצמו טענות", המשיך ואמר השופט בר-עם, "כלומר זה לא לרענן זיכרון". "נכון", אישר פילבר, "אני רוצה להבין איפה אני חי, מה הסביבה, איפה אני קשור ולא קשור, איפה הדברים עומדים".

בשלב זה של החקירה פילבר עדיין לא "נזכר" והפנה את החוקרים לאשתו, לחברו ולעורכי-דינו, שגם להם מסר לאורך כל התקופה שקדמה לחקירה המשטרתית את גרסתו המזכה, לפיה לא קיבל כל הנחייה מנתניהו.

הנאשם שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 2.5.2022 (צילום: יונתן זינדל)

הנאשם שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 2.5.2022 (צילום: יונתן זינדל)

"האם חשבת שאם שר התקשורת מבקש ממך לזרז את החיבור של יס עם בזק זו עבירה?", צעק על פילבר החוקר חכמון. "לא", השיב הנחקר. "תודה, זו לא עבירה, רבאק", התעקש החוקר. "זו לא, אבל אני לא זוכר שהוא אמר לי את זה", השיב פילבר. "אז תיזכר", אמר החוקר, "זה התפקיד שלך פה בארבעה ימים האלה".

"חלק מהמשפטים שאמרתי פה 'אני לא זוכר', אמרתי כדי לקנות זמן", העיד פילבר בבית-המשפט. "חלק מהפעמים שאני אומר 'לא זוכר' אני מנסה לדחות את החוקרים ולא להיכנס איתם לדו-שיח כי אני רוצה לקנות זמן. להבין איפה אני חי, את התמונה הכללית. במקרה הזה אני אומר באופן שיטתי 'לא זוכר' וזה היה אותנטי ברמה כזו או אחרת אבל צריך לזכור גם שאמרתי שחלק מהפעמים שאמרתי 'לא זוכר' היה 'תעזבו אותי'". "פה זה כן זוכר או לא זוכר?", שאלה ראשת ההרכבת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "אני לא יודע להגיד ברגע זה מה היה לי בראש", השיב פילבר.

לקראת סוף יום החקירה, אחרי לחץ של שעות רבות, אמר החוקר חכמון לפילבר "קידמת את בזק עם יס כי… כי איקס הורה לי. מי זה האיקס? תשלים לי את המשוואה הזאת". "כנראה השר", השיב פילבר. בשלב זה החוקר הודיע "השר נקודה" והבהיר כי מבחינתו החקירה לאותו היום הסתיימה. אלא משחוץ לחדר החקירות, המשיך פילבר לשוחח עם החוקרת סבן, וההקלטה המשיכה לפעול.

"אני יודע שזה תיק עם פרופיל ציבורי כל כך גבוה, ברור לי שאף אחד פה לא ירפה ולא יודה על טעות. בסוף אני עם הכי פחות כסף, השפעה ציבורית ויכולת. ומחר בבוקר גם אם לא יצליחו להוכיח כנגד פלוני אלמוני, מי שיפול עליו התיק זה אני"

עו"ד בן-צור השמיע בבית-המשפט כיצד פילבר אומר לחוקרת מחוץ לחדר החקירות, כשהוא חושב שאינו מוקלט, כי באמת אינו זוכר שקיבל הנחיה כלשהי מנתניהו. פילבר הוחזר לאחר מכן לחדר החקירות אליו נכנסו גם בכירי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) אלי אסייג ויואב תלם.

השניים שבו ועודדו את פילבר, הפעם בלא צעקות, לחשוב על האינטרסים שלו ולא להקריב את עצמו למען אחרים, כלומר להפוך לעד מדינה. פילבר שב לתאו ללילה, ולמחרת מגיע עם החלטה להפוך לעד מדינה.

"הבנתי שיהיה לי מאוד קשה להוכיח שאני לא ידעתי ולא הייתי מעורב, וחששתי", הסביר פילבר בבית-המשפט, "אני יודע שזה תיק עם פרופיל ציבורי כל כך גבוה, ברור לי שאף אחד פה לא ירפה ולא יודה על טעות. בסוף אני עם הכי פחות כסף, השפעה ציבורית ויכולת. ומחר בבוקר גם אם לא יצליחו להוכיח כנגד פלוני אלמוני, מי שיפול עליו התיק זה אני. ובעצם לא ידעתי אם זה נכון או לא נכון. אז אמרתי שאני לא יכולתי להתווכח עם הרוח. תזה שנתניהו ואלוביץ' שלוש שנים מנהלים מסיבה מאחורי גבי היתה נראית לי די מופרכת. לא נראה לי הגיוני. אני יודע איך נתניהו מתנהל. מצד שני עוצרים את ניר חפץ, אותי, שופטים בודקים את הראיות אומרים 5-7 ימי מעצר, אני אומר לעצמי כנראה שיש פה משהו".

"ולכן?", שאל עו"ד בן-צור.

"ולכן אני מסכים בסטייט אוף מיינד שאני בא ואומר 'מה אתם רוצים, אינפורמציות? אני מוכן לעזור לכם במה שאני יודע'. אני לא יודע. לא ראיתי אף פעם את נתניהו ואלוביץ' מדברים, אבל אני יכול לקחת כל מיני קטעי מידע שפגשתי וראיתי".

"אמרת שלא רצית להיות דורה בלוך. למה הכוונה?", שאל עו"ד בן-צור. "לא רציתי להיות בסוף פרס הניחומים של התביעה. אם הם לא מצליחים להוכיח אשמה נגד נתניהו הערכתי שאני אשלם את המחיר".

איום ישיר ומדויק

במקביל למשפט הפלילי התנהל אתמול, וביתר שאת, המשפט הציבורי.

אל אולם בית-המשפט המחוזי בירושלים הגיע אתמול ראש הממשלה לשעבר והנאשם מספר 1 במשפט בנימין נתניהו, לראשונה מזה כשישה שבועות. לאורך כל הדיון נראה נתניהו מרוצה במיוחד. הוא הרבה להסתובב ממקום מושבו במרכז האולם אל עבר העיתונאים שישבו בירכתיו ולהפגין בפניהם את שביעות רצונו.

למעשה, כשקם לאחר כשעה של דיון וניגש אל הדלת החוצה לצורך הפסקה קלה, קפא ליד הדלת למשך כעשר שניות תוך שהוא פונה לעיתונאים ומחייך. העמידה הזו במקום, מהלך לא טבעי בעליל, נראתה כאילו הנאשם מבקש לוודא שכל העיתונאים באולם רואים עד כמה הוא מרוצה ממהלך החקירה של סנגורו.

כשהשופטים הכריזו על הפסקת צהריים שוב ניגש נתניהו לעבר העיתונאים כשחיוך רחב על פניו. "Unbelievable", אמר ויצא. כשיצא לדרכו בהפסקה השנייה, ממנה לא חזר לאולם, שוב ניגש קודם כל לעיתונאים. הפעם פנה לאלי ציפורי, מאוהדיו הנאמנים ביותר בתקשורת הישראלית, ואמר: "על גבול הקומדיה. על גבול הקומדיה".

בנימין נתניהו, רה"מ לשעבר ונאשם מס' 1 במשפט המו"לים, מגיע לתחילת חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר בידי סניגורו, עו"ד בועז בן-צור; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

בנימין נתניהו, רה"מ לשעבר ונאשם מס' 1 במשפט המו"לים, מגיע לתחילת חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר בידי סניגורו, עו"ד בועז בן-צור; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

ציפורי, שהגיש לאחרונה תביעה בסך מיליון שקלים נגד שלל גורמים ובהם "העין השביעית", מרבה להקניט את העיתונאים באולם. בתחילת יום הדיונים, כשנתניהו נכנס לראשונה לאולם ובעוד כל העיתונאים מתעדים אותו ומפנים אליו שאלות, פנה ציפורי דווקא לכתב חדשות 13 אביעד גליקמן ואמר לו: "דליפמן בוקר טוב, תגובתך לאיומים על פילבר. נשלחת על ידי בן-ארי ותירוש. הציבור רוצה לדעת, למה אתה ממשיך לאיים על שלמה פילבר, בשליחותה של הפרקליטות?".

ציפורי כיוון לציוץ שפרסם גליקמן בבוקר יום הדיונים ובו כתב כי פילבר "יצטרך לחשוב טוב טוב אם הוא מתמסר לנתניהו ובכך בעצם מודה כי שיקר לאורך כל הדרך ויסתכן מאוד בהגשת כתב אישום, או שיגיד את האמת כפי שאמר במשטרה ובבית-המשפט, ויעיד על כך שנתניהו אכן הנחה אותו להיטיב עם בזק".

השאלה שהפנה ציפורי לגליקמן עם כניסתו של נתניהו לאולם בית-המשפט נותרה תלויה בחלל האוויר, אולם הציוץ של כתב חדשות 13 שב והופיע בחקירה עצמה. היה זה אחרי שפילבר סיפר כיצד חוקרי רשות ניירות ערך זלזלו ביכולת חוקרי המשטרה להבין את עסקי הרגולציה. עו"ד בן-צור דימה בלעג את העימות בין שתי קבוצות החוקרים לעימות בין איראן ועיראק. עו"ד תירוש התקוממה על ההשוואה וטענה כי לא ראוי ללעוג כך לחוקרים. עו"ד בן-צור, בתגובה, קטע את רצף החקירה כדי לשאול את פילבר האם השפילו אותו ואיימו עליו במהלך חקירותיו.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ואלי ציפורי, 22.11.21 (צילום: אורן פרסיקו)

פילבר השיב כי השפילו אותו מפעם לפעם ואיימו עליו פעמים רבות, ואז הוסיף: "אגב, האיום המעודכן הגיע הבוקר ברשתות החברתיות". עו"ד בן-צור תפס את הפתיון ועודד את העד להרחיב.

"איום ישיר ומדויק של מה אני צריך ולא צריך להעיד פה היום", אמר פילבר, "כתב משפט שגם יושב פה, שטח היום בבוקר מה אני צריך להגיד בעדות ומה לא ומה יקרה אם אני חס וחלילה לא אגיד את הדברים".

בתגובה לדברים אלו הסתובבו הן ציפורי והן נתניהו במקום מושבם והביטו על גליקמן. נתניהו חייך, ציפורי נראה נרגש. דוברו של נתניהו, עופר גולן, הזדרז לגשת לנתניהו וזה הסתובב חזרה לכיוון השופטים ונמנע מלהסתכל שוב לעבר העיתונאים.

"ספציפית הבוקר אפשר להגיד שזה היה סוג של הטרדה ואולי אפילו איום", המשיך פילבר. "בריון!", פלט ציפורי מספסלי העיתונאים. עו"ד בן-צור הקצין את גרסת העד וטען כי המסר שקיבל פילבר היה כי אם יסטה "כמלוא הנימה" מגרסתו במשטרה יוגש נגדו כתב אישום. "זה מה שהיה כתוב שם", אישר פילבר.

לשמע זאת קם גליקמן ממושבו ואמר בקול רם: "סליחה, אפשר להגיד משהו?". "לא", השיב ציפורי. "לא" השיבו גם השופט בר-עם והשופטת פרידמן-פלדמן.

"ואתה מוטרד", המשיך עו"ד בן-צור. "היום, בשונה מאוד ממקרים אחרים, הייתי אומר שזה כן השפיע". "איך השפיע?", שאל השופט בר-עם. "בסוף זה סוג של איום או אזהרה, בסדר?", אמר פילבר, "נברור את המילים. נו נו נו כזה". "ראש של סוס, כל אחד יכול לבחור את הדימוי שלו", אמר עו"ד בן-צור. פילבר השיב "אוקיי".

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 1.66MB)