ב-8 בינואר 2017 נחשפה לציבור הפרשה המכונה "תיק 2000". עיתונאי "הארץ" גידי וייץ פירסם בבוקרו של אותו היום כי נתניהו הוקלט מנהל משא ומתן עם איש עסקים על מתן הטבות הדדיות, וכמה שעות אחר כך חשף העיתונאי גיא פלג בחדשות ערוץ 2 כי איש העסקים הוא מו"ל "ידיעות אחרונות", אז כהיום, ארנון (נוני) מוזס. פלג הוסיף ודיווח כי במרכז הפרשה עסקה שבה מוזס התחייב לגייס לטובת נתניהו את אימפריית התקשורת הנתונה לשליטתו כדי לסייע לו פוליטית, ובתמורה יפעל ראש הממשלה לפגוע במתחרה העסקי הגדול ביותר שלו - "ישראל היום".

בבת אחת נכנסה המערכת הפוליטית והתקשורתית לסחרחורת. אחד הנתזים עף לכיוונו של שלמה (מומו) פילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת ואיש אמונו של נתניהו, וכיום עד מדינה בפרשה נפרדת שבה עומד לדין ראש הממשלה לשעבר, הפרשה המכונה "תיק 4000". פילבר חשש להסתבך בשל תצהיר משפטי שמסר שנתיים קודם לכן, בשמו של נתניהו.

ב-2015, לקראת הבחירות לכנסת, עתר עו"ד שחר בן-מאיר לוועדת הבחירות המרכזית וביקש כי תורה על סגירת "ישראל היום" בטענה כי הוא משמש שופר תעמולה של נתניהו בניגוד להוראות החוק. נתניהו השיב לוועדת הבחירות בטענה כי אין לו כל השפעה חריגה על העיתון המשרת אותו נאמנה.

"לתנועת הליכוד וליו"ר תנועת הליכוד וראש הממשלה מר בנימין נתניהו אין ולא היה כל קשר של שליטה או קשר ארגוני כלשהו, מכל מין וסוג שהוא, עם 'ישראל היום' או עם מערכת העיתון או עם עיתונאים הכותבים בו, שהיה בו או שיש בו כדי להשפיע על שיקולי העריכה של העיתון או על תכניו או על הקמתו, היווסדו או על ניהולו השוטף", כתב נתניהו בתשובתו לוועדת הבחירות.

שלדון אדלסון ובנימין נתניהו. אריאל, 28.6.17 (צילום: בן דורי)

שלדון אדלסון ובנימין נתניהו. אריאל, 28.6.17 (צילום: בן דורי)

"הקשרים שיש לתנועת הליכוד וליו"ר הליכוד, מר בנימין נתניהו, עם 'ישראל היום'", נכתב בהמשך התשובה, "הם קשרים רגילים הקיימים בין הליכוד כמפלגה פוליטית המיוצגת בכנסת ושהעומד בראשה, מר בנימין נתניהו, מכהן כראש הממשלה, לבין עיתונאים ואמצעי תקשורת אחרים המסקרים את הפעילות הפוליטית של המפלגות בכנסת ובממשלה".

אלא שנתניהו לא ליווה את תגובתו בתצהיר מחייב. במקומו, חתם על תצהיר מנהל הבחירות של הליכוד באותם הימים, שלמה (מומו) פילבר. "העובדות הנכללות בתשובה הינן אמת לפי מיטב ידיעתי ואמונתי", הצהיר פילבר, וחתם.

הקשר בין נתניהו ל"ישראל היום" עלה באופן מובהק וברור מהפרסומים הגלויים של החינמון, שהיה מגויס מאז הקמתו לקידום הקריירה הפוליטית של נתניהו. אולם שנתיים מאוחר יותר, ב-2017, הגילויים על העסקה שנרקמה בין נתניהו למוזס סיפקו ראיות נוספות, הפעם מפיו של נתניהו עצמו. בהקלטות של שיחות נתניהו-מוזס העומדות בבסיס "תיק 2000". ביום חשיפת הפרשה שיגר עו"ד בן-מאיר תלונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש ממנו, בין היתר, לחקור חשד למסירת תצהיר כוזב של פילבר ליו"ר ועדת הבחירות.

פילבר החליט להגיב. עוד לפני שקיבל פנייה מהיועמ"ש מנדלבליט שיגר אליו מכתב משל עצמו. מחומר הראיות שהוגש לבית-המשפט במסגרת משפט המו"לים עולה כי במקביל פנה פילבר גם לכתב חדשות ערוץ 2 עמית סגל כדי שידווח על כך.

בין פילבר לסגל היה, ככל הנראה, קשר הדוק. ב"הארץ" פירסם גידי וייץ כי בתקופה של כעשרה ימים, בה היה מכשיר הטלפון של פילבר נתון להאזנת סתר של המשטרה, שוחח פילבר עם סגל לפחות חמש פעמים (מתוך השיחות שתומללו). "יבול ההאזנות לפילבר היה דליל מאוד", כתב וייץ, "וכלל בעיקר שיחות מוקלטות ושגרתיות בין המנכ"ל לשעבר לבין עיתונאים, רובן עם עמית סגל".

האזנת הסתר עליה דיווח וייץ נערכה יותר משנה לאחר אותה פנייה של פילבר לסגל, על מנת שיסייע לו לטרפד את הטענות נגדו. אולם על תוכן הפנייה של פילבר לסגל ניתן ללמוד מאחת ההתכתבויות שניהל עם היועצת שלו במשרד התקשורת, עדי קאהן-גונן, שנסרקו לתיק משפט המו"לים.

ב-12.1.2017 בשעה 19:09, כתב פילבר לקאהן: "האובססיה להפלת נתניהו עוד תתברר כאפקט הבומרנג המרהיב ביותר שהיה בישראל אי פעם".

מיד השיבה לו היועצת: "ומה עם התצהיר שלך על ישראל היום? יצאת מזה?".

"הערב בערוץ 2 עמית סגל אמור להרוג את זה תקשורתית", כתב לה פילבר.

"בשמונה?", שאלה קאהן.

"משפטית אין שום בעיה", הסביר פילבר, "הסיפור הוא שכל מיני חוזרים על 'תצהיר שקר' ומשרבבים את שמי. כן. בשמונה".

"כן", כתבה לו קאהן. "האפקט אכן קורה. הם גזרו חלק מהתצהיר וזה נראה משכנע".

"לכן החלטתי לתת לו", כתב פילבר ביחס לסגל. "נראה מה יעשה".

בשעה 19:52 פנה שוב פילבר לקאהן וכתב: "תהיי בבקשה קבוצת מיקוד בשבילי. עוד 5 דק".

עמית סגל מוסר את גרסת שלמה פילבר לטענות כי חתם על תצהיר שקרי בנוגע לקשר בין נתניהו ל"ישראל היום", חדשות 2, 12.1.2017 (צילום מסך)

עמית סגל מוסר את גרסת שלמה פילבר לטענות כי חתם על תצהיר שקרי בנוגע לקשר בין נתניהו ל"ישראל היום", חדשות 2, 12.1.2017 (צילום מסך)

באותו הערב, כ-9 דקות לאחר פתיחת המהדורה, פנתה המגישה יונית לוי אל סגל שדיווח על מהלך פוליטי של אריה דרעי, ואז פנה לעסוק בעניין של פילבר.

"שלמה פילבר היה ראש מטה הבחירות של הליכוד, היום הוא מנכ"ל משרד התקשורת", דיווח סגל. "הוא חתום על אותו תצהיר מפורסם באשר לקשר בין נתניהו לבין 'ישראל היום' שהוגש לוועדת הבחירות המרכזית, שלפי כמה דיווחים עשוי לסבך את נתניהו בפרשה של תצהיר כוזב, כי מההקלטות לכאורה עולה קשר יותר הדוק. משגר היום פילבר מכתב אל היועץ המשפטי לממשלה, צריך להגיד מיוזמתו, ומפנה את תשומת לבו לסעיפים הרלוונטיים בתצהיר שבהם נאמר שבין 'ישראל היום' לבין נתניהו אין לא קשר ארגוני ולא שליטה, הכוונה במובן המשפטי-עסקי, הכוונה היא לפי מה שאני מבין מפילבר, מהתצהיר שלו, זה שנתניהו אכן לא מחזיק בבעלות על 'ישראל היום', ואכן לא מחזיק שם במינויים, ולכן לפי הטענה הזאת אין קשר בין נתניהו ל'ישראל היום' ואין הסתבכות שם".

"הוא הלך עד הסוף עבורך", כתבה לו קאהן, בכובעה כקבוצת מיקוד של אדם אחד, מיד בסיום הדיווח של סגל.

ואכן, הדיווח של כתב חדשות ערוץ 2 שירת היטב את פילבר. סגל התמקד בגרסה לפיה התצהיר של פילבר נועד לאמת טענה מצומצמת בלבד, של היעדר קשר עסקי של בעלות נתניהו על העיתון, תוך התעלמות מהטענות הרחבות יותר בתגובתו של ראש הממשלה, ולפיהן אין לו "קשר ארגוני כלשהו, מכל מין וסוג שהוא, עם 'ישראל היום' או עם מערכת העיתון או עם עיתונאים הכותבים בו, שהיה בו או שיש בו כדי להשפיע על שיקולי העריכה של העיתון או על תכניו או על הקמתו, היווסדו או על ניהולו השוטף".

אלו הטענות עליהן הצהיר פילבר כי הן אמת, ולא כפי שטען פילבר מגרונו של סגל.

"בסוף קצת גמגם...", העירה קאהן על הדיווח של סגל והוסיפה: "בגדול זה היה אוהד אבל הצופה הדקדקן לא פותר את כל התעלומה".

"נכון. קצת מורכב", הסכים פילבר, "אבל את כל הנחשים שעולים לשידור אולי זה ירגיע (אלעד מן ודומיו). חוץ מזה מצאו תמונות ארכיון מ2002". מיד לאחר מכן שלח פילבר לקאהן קישור לציוץ של סגל בטוויטר שבו התייחס לדיווח.

הציוץ של סגל על הדיווח שלו על גרסת פילבר לתצהיר על "ישראל היום" ונתניהו

למחרת, בשעה 5:47 בבוקר, שאלה קאהן את פילבר: "מה היו התגובות? זה עושה רעש? זה מסוכן לך ברמה שעלולים לבחון את זה הלאה משפטית?".

"בדיוק ההיפך", השיב לה פילבר באותה שעת בוקר מוקדמת. "אפילו לא גרר תגובות בטוויטר. עמית סגל צייץ ויש לו 100k עוקבים לא עשה שום רושם. משפטית לי אין שום בעיה כי חתמתי 'לפי מיטב ידיעתי ואמונתי'. נראה שגם ה'מתלוננים' ליועמ"ש הבינו שאין כאן קייס. העיקר עשו סיבוב".

"אז זה ישקע. מקווה שצפוי סופש רגוע....", הגיבה קאהן, והוסיפה אימוג'י מתפלל.

"אכן", השיב פילבר, "זו היתה המטרה. להרוג את זה כזה קטן לפני שיבינו שאין ממש בסיפור הגדול וינסו להטפל לאירוע הזה".

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

כמה ימים אחר כך, ב-18.1.17, שוב צפתה קאהן בחדשות ערוץ 2, הפעם כדי לראות כיצד ידווחו על העדות שמסר באותו היום פילבר. "בחדשות 2 אבי רצון מככב באייטם ואתה בשולי הדברים", כתבה קאהן, תוך שהיא מתייחסת לעיתונאי המקורב לנתניהו שהוזכר בשיחות עם מוזס והעיד אף הוא במשטרה באותו היום.

"ככה היה צריך", כתב לה פילבר.

"נכון. אבל מוזר שגם הבינו את זה בערוץ 2....", כתבה קאהן.

"אולי כי עשיתי אייטם ריכוך עם עמית סגל בחמישי האחרון....", השיב לה פילבר.

עמית סגל לא הגיב לפניית "העין השביעית" לתגובה.