בית משפט השלום בירושלים הורה הבוקר (19.4) לשחרר את פרופ' נאדירה שלהוב-קיבורקיאן, שנעצרה בחשד להסתה לטרור בשל דברים שאמרה בפודקאסט במרץ השנה על מתקפת החמאס ב-7.10 ועל המלחמה המתמשכת ברצועת עזה.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרה בשבוע, אך השופט דב פולוק דחה את הבקשה וקבע שהממצאים שהציגה בפניו המשטרה, כולל לאחר חיפוש בביתה, לא מצדיקים זאת. ערעור שהוגש לביהמ"ש המחוזי נדחה גם הוא.

האמת היא שלא רק שדבריה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן אינם מצדיקים את הארכת המעצר, הרי שלנוכח הוראות החוק ופסיקת בתי המשפט – הם מלכתחילה לא הצדיקו את עצם הפתיחה בחקירה.

עו"ד אלון אלטמן, המשנה לפרקליט המדינה (לתפקידים מיוחדים), נתן את האישור לחקירת המשטרה על בסיס התבטאות פומבית של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, על אף שברור היטב שהדברים שנאמרו אינם חוצים את הרף הפלילי ואין שום סיכוי להרשעתה בעניין בישראל.

בנסיבות אלה, מדובר בהתנהלות רשלנית של הפרקליטות וגם בהפרה חמורה של זכויות האדם של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, שהושפלה, חירותה נשללה לשווא, והיא מאוימת ומוטרדת על ידי הרשויות בישראל.

פרופ' נאדירה שלהוב-קיבורקיאן בדיון בהארכת מעצרה, בימ"ש השלום בירושלים, 19.4.24 (צילום: חיים גולדברג)

פרופ' נאדירה שלהוב-קיבורקיאן בדיון בהארכת מעצרה, בימ"ש השלום בירושלים, 19.4.24 (צילום: חיים גולדברג)

הבעיה היא לא רק באותו אישור ספציפי שניתן לחקירה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן. מדובר בהמשך להתנהלות חסרת האחריות והזהירות של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ופרקליט המדינה, עמית איסמן, שממונים בחוק על מדיניות והחלטות האכיפה בעבירות ביטוי.

שניהם, בהרב-מיארה ואיסמן, מאפשרים מאז ה-7.10 למשטרה – שנמצאת תחת שליטה מוחלטת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – להשתולל, לפזר הפגנות נגד המלחמה בעזה, להחרים שלטים נגד המלחמה (האגודה לזכויות האזרח הגישה לאחרונה עתירה בעניין), לחקור ולעצור בסיטונאות אזרחים, בעיקר מהמיעוט הערבי, בחשד להסתה לטרור או לאלימות.

כפי שהיה צפוי מראש, רובם המוחלט של התיקים לא הובילו לכתבי אישום אך הפגיעה בחופש הביטוי וההפגנה כבר נגרמה.

הפוליטיזציה המוחלטת של המשטרה שנשלטת על ידי השר בן גביר הגיעה הבוקר למחוזות הזויים, בטענות קצין המשטרה בדיון על הארכת מעצרה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן. עיתונאי "הארץ" ניר חסון דיווח מהדיון שהקצין טען שנתפסו בביתה פוסטרים "שמציגים את חיילי צה"ל כחיילי כיבוש" אך הם בשפה ערבית וטרם תורגמו, וכי היא נחקרה גם על מאמרים אקדמיים שפרסמה.

טענות אלה מזכירות הליכים שהתקיימו בשנים האחרונות בבתי הדין בהונג קונג נגד פעילי אופוזיציה, בנימוק שהעליבו את המשטר הדיקטטורי הסיני והפרו את חוק הביטחון הלאומי משנת 2021.

בראש ובראשונה צריך להצטער על העוול שנגרם לפרופ' שלהוב-קיבורקיאן. אך צריך גם להצטער על הנזק העצום שנגרם לאותם אקדמאים ואזרחים בישראל שתומכים בקיום משטר דמוקרטי ובזכויות אדם. נזק שנגרם עקב הנכונות של היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה לאפשר לשר בן גביר לעשות במשטרה ככל העולה על רוחו.

הפרשה המטורללת והמסוכנת של החקירה והמעצר של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, צפויה לשמש להאצת החרם והבידוד של אזרחים ואקדמאים ישראלים בכל רחבי עולם, רק בשל עצם היותם ישראלים. כאשר יותר ויותר ישראלים ייעצרו באופן שרירותי בשדות תעופה בדרכם לחופשה בחו"ל, וייחקרו על דעותיהם הפוליטיות או שירותם בצבא, הזעזוע בתקשורת הישראלית לא יעזור להם.