תאגיד השידור הציבורי מחק מהרשת שני תחקירים על הנעשה בתנועת "קבלה לעם" של מיכאל לייטמן במסגרת הסכם פשרה שפרטיו מוסתרים מהציבור. התחקירים, שהתמקדו בעדויות של יוצאי התנועה, ההתנהלות של בכיריה וקשריהם עם פוליטיקאים, עמדו במרכזן של שתי תביעות דיבה שהגישה עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" לפני כשלוש שנים. העיתונאי שחתום על התחקירים, גור מגידו, כיום כתב "דה-מרקר", אינו צד בהסכם הפשרה. עמותת "בני ברוך" תמשיך לנהל נגדו תביעה נוספת, שלישית במספר, שהוגשה בעקבות שני ציוצי טוויטר.

בשתי התביעות שהגיעו לסיומן דרשו נציגי "בני ברוך" מהתאגיד פיצויים בסך 670 אלף שקל. בתביעות קודמות שהסתיימו בפשרה, אלו שהגישה העמותה נגד גלי-צה"ל ו"העין השביעית", נציגי "בני ברוך" ויתרו לחלוטין על הפיצויים בתמורה למחיקת הכתבות. אף שתאגיד השידור הציבורי ממומן מכספי הציבור הישראלי, במקרה הנוכחי לא ניתן לדעת האם נתח מתקציבו יועבר כפיצויים לעמותת "בני ברוך" – ואם אכן שולמו פיצויים, מה גובהם.

בהליך הגישור שקיימו הצדדים הוחלט שההסכמות שיתקבלו יהיו חסויות. פניית "העין השביעית" בדרישה לקבל מהתאגיד מידע על הסכם הפשרה נענתה בסירוב. אתמול (8.2), בעקבות הסירוב, הוגשה לתאגיד בקשת חופש מידע משותפת מטעם עמותת "הצלחה" ו"העין השביעית", שבה נדרש גוף השידורים הציבורי לחשוף את ההסכם שנחתם עם "בני ברוך". על-פי הערכה, ההסכם אינו כולל פיצויים.

מבדיקת "העין השביעית" עולה כי בעקבות הסכם הפשרה נמחקו מהרשת שתי הכתבות שבגינן הוגשו התביעות. הראשונה מבין השתיים פורסמה באתר התאגיד במרץ 2017, בעקבות כנס המוני של "קבלה לעם" בהשתתפות שרים וח"כים – ישראל כץ, יולי אדלשטיין, יואב גלנט, אלי כהן, צחי הנגבי, יואל רזבוזוב, יואב קיש ומרב מיכאלי – שעלו לבמה והעטירו מחמאות על התנועה ועל מנהיגה מיכאל לייטמן. באותו זמן, ציין מגידו בכתבה, מאחורי הקלעים רחשה "פרשה קשה סביב בכיר בארגון".

מנהיג "קבלה לעם" מיכאל לייטמן (שלישי משמאל) עם הפוליטיקאים יואב גלנט, יואל רזבוזוב, צחי הנגבי, אלי כהן, ישראל כץ, יולי אדלשטיין ויואב קיש. כנס קבלה-לעם, תל-אביב, 22.2.17 (צילום: איתמר ב"ז)

מנהיג "קבלה לעם" מיכאל לייטמן (שלישי משמאל) עם הפוליטיקאים יואב גלנט, יואל רזבוזוב, צחי הנגבי, אלי כהן, ישראל כץ, יולי אדלשטיין ויואב קיש. כנס קבלה-לעם, תל-אביב, 22.2.17 (צילום: איתמר ב"ז)

הכתבה השנייה שודרה בטלוויזיה במסגרת תוכנית התחקירים "שטח הפקר". היא עסקה, בין היתר, ב"טענות על שליטה של ראשי הקבוצה בכל תחומי החיים של המאמינים", "התנהלות תמוהה לאחר מקרי התאבדות שהתרחשו בתוך הקבוצה", ומאבקם של אנשי "בני ברוך" בחברים שפרשו מהתנועה ולאחר מכן חשפו מידע על הנעשה בשורותיה תוך מתיחת ביקורת. אף שהכתבה נמחקה מאתר התאגיד ומערוץ היוטיוב שלו, עדיין ניתן למצוא עותק שלה ברשת.

גם בעמותת "בני ברוך" הסכימו למחוק פרסומים: בימים האחרונים נמחקו מאתר העמותה שתי תגובות ארוכות לתחקיר הטלוויזיוני, שבהן הוכחשו הממצאים – כולל סרטון שבו היועץ המשפטי של "בני ברוך", עו"ד חנוך מילביצקי, מותח ביקורת על מגידו ועל המרואיינים שהופיעו ב"שטח הפקר". עם זאת, באתר העמותה עדיין ניתן למצוא עותק מאחד הפרסומים שנמחקו בעקבות הסכם הפשרה.

עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של עמותת "בני-ברוך – קבלה לעם" (צילום מסך מתוך תחקיר "שטח הפקר")

עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של עמותת "בני-ברוך – קבלה לעם" (צילום מסך מתוך תחקיר "שטח הפקר")

בהודעה על הפשרה, שהוגשה בחודש שעבר על-ידי עו"ד טלי ליבליך מטעם התאגיד ועו"ד צבי גלמן מטעם "בני ברוך", לא מוזכרת ההסכמה ההדדית לגבי מחיקת הפרסומים – וכאמור, אין בה מידע לגבי תשלום פיצויים אפשרי. עם זאת, צוין בה שכל צד יישא בהוצאותיו המשפטיות, ושני הצדדים יתחלקו שווה בשווה בעלות שכרו של המגשר, עו"ד עמוס גבריאלי. ימים אחדים לאחר הגשת ההודעה, הפשרה אושרה בידי שני השופטים שדנו בהליכים, גלעד הס מבית-משפט השלום בהרצליה ועזריה אלקלעי מבית-משפט השלום בתל-אביב.

מלבד גור מגידו ותאגיד השידור הציבורי, רשימת הנתבעים בתביעות שסולקו כללה שלושה בעלי תפקידים בכירים: מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, העורך הכלכלי שאול אמסטרדמסקי ודני ליבר, עורך "שטח הפקר". אף שמגידו אינו צד לפשרה, בהודעה שהוגשה לבית-המשפט הובהר ש"בני ברוך" הסכימה לוותר על ניהול התביעות נגדו – וכך גם נגד הנתבע רונן דבח, חבר לשעבר בתנועה שניהל נגדה מאבקים משפטיים והתראיין בכתבה של "שטח הפקר". כמו מגידו, גם דבח לא היה צד להסכם הפשרה.

מיכאל לייטמן יזומן לעדות

עמותת "בני ברוך" יזמה בשנים האחרונות שורה של הליכים משפטיים נגד כלי תקשורת ועיתונאים שפרסמו תחקירים על הנעשה בשורותיה – התאגיד, גלי-צה"ל ו"העין השביעית" – ובמקביל תבעה חסידים לשעבר שפרשו מהתנועה תוך מתיחת ביקורת על לייטמן ושאר בכירי "בני ברוך". בתביעה הגדולה ביותר שהגישה העמותה, אנשיה דורשים פיצויים בסך 3 מיליון שקל מהמרכז לנפגעי כתות, שהגדיר את "בני ברוך" כקבוצה בעלת "מאפיינים כיתתיים", ומאהרון אפלבאום, פעיל נגד "בני ברוך" ואב לבן שבעבר היה חבר בתנועה.

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

ב"בני ברוך" מכחישים בתוקף את הטענות על קיומם של "מאפיינים כיתתיים" בתנועה ובמעגליה הפנימיים. כחלק מהמאבק בטענות הללו, העמותה תבעה גם שורה של נותני שירותים שעבדו עם אפלבאום, בהם עורך-הדין יעקב בורובסקי (שהגיב בתביעה משל עצמו נגד "בני ברוך"). אחת מהתביעות הללו, שכבר נדחתה, הוגשה נגד יועץ תקשורת שעבד עם אפלבאום, בעלים של חברת אינטרנט שסיפקה לו שירותים ופסיכולוגית ששורבבה להליך ללא סיבה נראית לעין. השופטת שדחתה את התביעה מתחה ביקורת חריפה על "בני ברוך" והורתה לעמותה לשלם הוצאות משפט בסך 130 אלף שקל.

כעת, לאחר סילוק שתי התביעות שהוגשו נגד תאגיד השידור הציבורי, החזית של "בני ברוך" מול גור מגידו מצטמצמת להליך משפטי אחד: תביעת דיבה שהוגשה בעקבות שני ציוצים שפרסם בחשבון הטוויטר האישי שלו אחרי שכבר עזב את התאגיד ועבר לעיתון הכלכלי "דה-מרקר".

הציוצים של מגידו פורסמו באוקטובר 2018, לקראת מועד הבחירות המקומיות בפתח-תקווה, משכנה של עמותת "בני ברוך" ועיר מגוריהם של רבים מחברי התנועה. כמה פעילים בולטים ב"בני ברוך" כיהנו אז כחברי מועצת עירייה מטעם סיעה בשם "ביחד". במערכת הבחירות של 2018, אנשי "ביחד" התמודדו ברשימה משותפת עם נציגי מפלגת יש-עתיד.

עמותת "בני ברוך" יזמה בשנים האחרונות שורה של הליכים משפטיים נגד כלי תקשורת ועיתונאים שפרסמו תחקירים על הנעשה בשורותיה, ובמקביל תבעה חסידים לשעבר שמתחו ביקורת על התנועה והמנהיג הרוחני שלה, מיכאל לייטמן

בציוץ אחד, שצוטט במלואו בכתב התביעה של עמותת "בני ברוך", כתב מגידו כך: "איכשהו זה עובר לארגוני הנשים מתחת לרדאר שיש-עתיד מריצה מועמד שהפיץ עלילת דם מהסוג הכי שפל נגד מתלוננת על תקיפה מינית פיזית, קשה ומצלקת. הכל כדי להגן על 'קבלה לעם', ארגון כביכול דתי שהוא חבר בו, שגם בקשר אליו הגיע הזמן (מזמן) שארגוני הנשים יתעוררו".

המועמד הפוליטי שעליו צייץ מגידו היה עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של "בני ברוך", בעקבות סיטואציה שתועדה בתחקיר של "שטח הפקר". בציוץ שפורסם זמן קצר לאחר מכן, שצוטט גם הוא בכתב התביעה, הוסיף מגידו: "כשהסיפור של 'קבלה לעם' יתפוצץ סוף-סוף, כל ארגוני הנשים יתפסו את הראש. הם שמים את כל השאר בכיס הקטן. זה פשוט לא ידוע מספיק, וכל פרסום גורר תביעה".

התחזית של מגידו הגשימה את עצמה: כעבור חודש ויום הגישו נגדו מילביצקי ו"בני ברוך" תביעת דיבה בסך 600 אלף שקל בגין שני הציוצים. מילביצקי, בתצהיר שהוגש במסגרת ההליך, טען שהפרסומים עליו ועל "בני ברוך" הם חלק מקנוניה שרקמו ארגוני שמאל קיצוני ועיתונאים בעלי אג'נדות אנטי-ציוניות במטרה לזרוע כאוס בחברה הישראלית ולפורר אותה מבפנים. מגידו, מנגד, הודיע כי הוא מתכוון לזמן לעדות את המנהיג הרוחני של התנועה, מיכאל לייטמן.

15374-05-17
54709-01-18
43214-11-18

* * *

לעיון בהודעה על הסכם הפשרה בין התאגיד ל"בני ברוך"

להורדת הקובץ (PDF, 124KB)