עמותת "בני ברוך – קבלה לעם", שטענות ועדויות על קשריה עם פוליטיקאים עמדו במרכזם של תחקירים ודיווחים עיתונאיים, הגישה תביעת דיבה נוספת נגד עיתונאי. לאחר שתבעה העמותה את גלי-צה"ל, תאגיד השידור הציבורי ו"העין השביעית", כעת היא מגישה תביעה חדשה נגד העיתונאי גור מגידו, כיום כתב ביומון הכלכלי "דה-מרקר". העילה: שני ציוצים שפרסם מגידו בטוויטר לקראת הבחירות ברשויות המקומיות, ובהם מתח ביקורת על החלטתה של מפלגת יש-עתיד לשבץ שני פעילים בולטים בתנועת "קבלה לעם" ברשימה למועצת עיריית פתח-תקווה.

זוהי התביעה השלישית שהגישה עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" נגד מגידו מאז 2017. התביעה הראשונה הוגשה בעקבות כתבת תחקיר שפרסם באתר תאגיד השידור הישראלי, ובה עסק בין היתר בקשרים בין "קבלה לעם" לשורה של פוליטיקאים בכירים – יו"ר הכנסת, שרים ממפלגות הליכוד וכולנו וחברי-כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. התביעה השנייה הוגשה בעקבות תחקיר של מגידו ששודר בתוכנית "שטח הפקר" בערוץ כאן 11, שהציג עדויות שליליות על הנעשה במעגל הפנימי של התנועה הרוחנית.

בניגוד לשתי התביעות הקודמות, שהוגשו גם נגד גוף התקשורת הציבורי וכמה מבכיריו, התביעה הנוכחית הוגשה נגד מגידו בלבד. עבור שתי כתבות התחקיר שפרסם התאגיד דורשת העמותה פיצויים בסך 670 אלף שקל. בגין שני הציוצים שפורסמו בחשבון הטוויטר של מגידו מבקשת העמותה פיצויים בסך לא פחות מ-600 אלף שקל.

התובעים על הציוצים בטוויטר: "עולה תמונה קשה, חמורה ושקרית שלפיה במסגרת העמותה מתקיימים אירועים של תקיפות מיניות, פיזיות, קשות ומצלקות כלפי נשים, וכאילו מדובר עוד בקצה קצהו של הקרחון"

על-פי המתואר בכתב התביעה, שני הציוצים פורסמו כשבועיים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. הציוץ הראשון מבין השניים התייחס לעו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" ואחד משני המועמדים שהצטרפו לרשימת יש-עתיד בפתח-תקווה. לפי כתב התביעה, נוסח הציוץ היה כדלקמן: "איכשהו זה עובר לארגוני הנשים מתחת לרדאר שיש-עתיד מריצה מועמד שהפיץ עלילת דם מהסוג הכי שפל נגד מתלוננת על תקיפה מינית פיזית, קשה ומצלקת. הכל כדי להגן על 'קבלה לעם', ארגון כביכול דתי שהוא חבר בו, שגם בקשר אליו הגיע הזמן (מזמן) שארגוני הנשים יתעוררו", כתב מגידו, בהתייחס לסיטואציה שתועדה בתחקיר ששידר ב"שטח הפקר". לצד הדברים הללו הוסיף קישור לכתבה בנושא שפורסמה באתר "המקום הכי חם בגיהנום".

לפי כתב התביעה, כעבור שעתיים וחצי, במענה לאחת התגובות לציוץ, פרסם מגידו את הציוץ השני: "כשהסיפור של 'קבלה לעם' יתפוצץ סוף-סוף, כל ארגוני הנשים יתפסו את הראש. הם שמים את כל השאר בכיס הקטן. זה פשוט לא ידוע מספיק, וכל פרסום גורר תביעה".

כעבור חודש ויום, כפי שנחזה בציוץ עצמו, הוגשה לבית-משפט השלום בתל-אביב התביעה השלישית נגד מגידו. בפרק הזמן שחלף בין פרסום הציוצים להגשת התביעה, שני הפעילים שנכללו ברשימה של יש-עתיד – מילביצקי ואביהו סופר – נבחרו למועצת עיריית פתח-תקווה. בימים אלה הם מתחילים את הקדנציה השנייה שלהם בתפקיד.

עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של עמותת "בני-ברוך – קבלה לעם" ואחד ממגישי התביעה החדשה נגד גור מגידו (צילום מסך מתוך תחקיר "שטח הפקר")

עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" ואחד ממגישי התביעה החדשה נגד גור מגידו (צילום מסך מתוך תחקיר "שטח הפקר")

בפתח כתב התביעה החדש מצרפים עורכי-הדין רצף של דברי הלל על העמותה ועל מנהיגה הרוחני, מיכאל לייטמן, כפי שהושמעו מפי פוליטיקאים בכירים: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ("יישר כוח ענק"), שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ("אני רוצה להודות לך כבוד הרב על כל מה שאתה עושה"), שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ("עלו והצליחו"), שר הכלכלה אלי כהן ("תודה לכם"), השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי ("המפעל המדהים הזה"), ח"כ יואל רזבוזוב ("הרעיון החשוב הזה") ויו"ר סיעת המחנה-הציוני, ח"כ מרב מיכאלי ("אתם מהממות ומהממים").

עורכי-הדין שמייצגים את העמותה ואת עו"ד מילביצקי, צבי גלמן וארז פרסי, טוענים בכתב התביעה כי הציוצים של מגידו הם "מקרה קשה ובוטה של פרסום שקרי, מכפיש ומבזה" ש"מכיל טענות קשות וחמורות נגד התובעים, טענות אשר אין בינן לבין המציאות דבר". לטענתם, שני הציוצים הם חלק מ"קמפיין אגרסיבי, שיטתי ומגמתי" שהוא מנהל נגד העמותה יחד עם "קומץ מחבריו".

לטענת "בני ברוך – קבלה-לעם", מהציוצים שפרסם מגידו "עולה תמונה קשה, חמורה ושקרית שלפיה במסגרת העמותה מתקיימים אירועים של תקיפות מיניות, פיזיות, קשות ומצלקות כלפי נשים, וכאילו מדובר עוד בקצה קצהו של הקרחון וכי מר מילביצקי מפרסם עלילות דם כלפי הנפגעות כדי להסתיר את הדברים".

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

גור מגידו (צילום מסך מתוך שידורי כאן 11)

עוד נטען בכתב התביעה כי הפרסומים חמורים באופן מיוחד משום שמגידו "משמש כעיתונאי ואף מתיימר להגדיר עצמו כ'עיתונאי חוקר'. בכך יש כדי לשוות לפרסומים אופי אובייקטיבי, אשר נכונות התכנים הנכללים בו נבדקה (כביכול) ביסודיות ובהקפדה, ובאופן המקנה לפרסומים נופך של אמינות בעיני הציבור הרחב". לצד פיצויים בסך 600 אלף שקל, בעמותה דורשים מבית-המשפט לחייב את מגידו לפרסם בחמישה עיתונים שונים הודעה שלפיה הוא חוזר בו מדבריו.

מגידו טרם הגיש כתב הגנה במענה לתביעה החדשה. בכתב ההגנה שלו בתביעה השנייה מבין השלוש, שהוגש גם מטעם עורך "שטח הפקר" דני ליבר, מגידו עומד על כך שמילא את תפקידו נאמנה וטוען כי מדובר בתביעת השתקה. "לציבור יש את הזכות הבסיסית לדעת כי במדינת ישראל קיים ארגון המכונה 'קבלה לעם' או 'בני ברוך' המחזיק בכוח פוליטי, מונה עשרות אלפי מאמינים, וכי ארגון זה מתנהל באופן שבו קיימת שליטה בתחומי החיים השונים של החברים בו; חבריו מתנהלים על-פי תקנון נוקשה; נשמעות בו התבטאויות מקוממות כלפי נשים ומקומן בחברה; ניתנים לחבריו כדורים על-ידי העומד בראשו – מר מיכאל לייטמן – לטיפול בבעיות שונות כגון: זוגיות, סרטן, פוריות וכיו"ב, ונעשה ניסיון לטייח מקרי התאבדויות של חברים בארגון", נכתב שם.

"ויודגש", כתבו העיתונאי ועורך תוכנית התחקירים, "במסגרת התחקיר העיתונאי הגיע לאוזני הנתבע 3 [מגידו] מידע רב על אודות אירועים נוספים הנחזים להיות חמורים ביותר, חלקם לכאורה בעלי אופי פלילי. אולם מידע זה נותר לעת עתה על רצפת חדר העריכה".

15374-05-17
54709-01-18
43214-11-18

* * *

לעיון בכתב התביעה של חנוך מילביצקי ועמותת "בני ברוך – קבלה לעם"

להורדת הקובץ (PDF, 4.34MB)