עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" תובעת מיליונים מחבר "קבלה לעם" לשעבר שהתראיין לתחקיר של חדשות 12 והאשים את מנהיגה הרוחני של העמותה באונס של אחת מתלמידותיו. העדויות על האונס נחשפו בתחקיר של העיתונאי עמרי מניב ששודר בחודש שעבר ב"חדשות סוף השבוע". המתלוננת, שהתראיינה בעילום שם ותוך טשטוש פניה, תיארה ברוסית סיטואציה שבה הוכנסה לחדר עם מיטה ולייטמן ביקש ממנה להתפשט ולשכב איתו.

לדבריה, היא התנגדה ואמרה "לא", אך לייטמן לחץ עליה: "אם אני הרב שלך, אם את אוהבת אותי, את תעשי את זה בשבילי". לטענתה, היא לא הצליחה להתמיד בהתנגדותה – ולייטמן אנס אותה. "הוא שולט במוח שלך, בנפש שלך, בתודעה שלך, כך שאת לא יכולה לסרב לו", הסבירה.

עמותת "בני ברוך" הגישה בעשור האחרון שורה של תביעות דיבה נגד כלי תקשורת (גלי-צה"ל, תאגיד השידור הציבורי ו"העין השביעית"), אזרחים וחברים לשעבר בתנועה שפִרסמו עדויות וביקורת על הנעשה בשורותיה. אף שהתביעות לא הניבו ל"בני ברוך" הישגים משמעותיים במישור המשפטי, במישור הציבורי ההתעקשות לתבוע ולדרוש פיצויי עתק עיכבה את חשיפתן של עדויות מהסוג ששודר בחדשות 12, שכמה מהן הגיעו לידי עיתונאים כבר לפני שנים אחדות.

החידוש בתחקיר של מניב היה חשיפה ראשונה של עדות קונקרטית שייחסה למנהיג הרוחני לייטמן עבירות מין – וטענה של המרואיינת על מקרה אונס נוסף, שאירע לאשה אחרת. למרות ההאשמות החריפות, ב"בני ברוך" לא תבעו את המרואיינת, שזוהתה בתחקיר כ-א' אך שמה המלא ידוע לאנשי העמותה, ולא את מניב או חדשות 12. התביעה החדשה הוגשה נגד בנימין רפאלי (שהוצג בכתבה בכינוי החיבה שלו, "בוקה"), שהתראיין לכתבה ותמך בעדותה של א'.

ב"בני ברוך" מכחישים בתוקף את הטענות ששודרו בתחקיר ודורשים מבית-המשפט להורות לרפאלי לשלם פיצויי עתק בסך 2.87 מיליון שקל. אגב כך טוענים בעמותה שרפאלי עומד מאחורי שורה של הודעות אימייל ומסרוני ווטסאפ שהופצו ממקורות בלתי מזוהים וכללו טענות קשות על הנעשה בתוככי התנועה הרוחנית. כתב התביעה, שהוגש שלשום (5.9) לבית-המשפט המחוזי בלוד על-ידי עורכי-הדין צבי גלמן, ארז פרסי ודן שבל, לא כולל הוכחות שקושרות בין הנתבע למסרים האנונימיים.

מ"בני ברוך" לליכוד

התחקיר של חדשות 12 שודר על רקע ההכנות לבחירות לכנסת, שבהן ירוץ בשורות הליכוד אחד התלמידים הבולטים ב"בני ברוך": עו"ד חנוך מילביצקי, היועץ המשפטי של העמותה, שמדורג במקום ה-26 ברשימה בראשות בנימין נתניהו. מילביצקי הועסק כיועץ של ישראל כץ בעת כהונתו כשר האוצר; במהלך הפריימריז בליכוד הצטלמו השניים לסרטון שבו המליץ כץ לחברי המפלגה להצביע למועמד החדש. פוליטיקאים אחרים שהצטלמו לסרטוני תמיכה במילביצקי הם יואב גלנט, אלי כהן, מירי רגב, דוד ביטן ודודי אמסלם.

תלמיד אחר של לייטמן שהתמודד בעבר על מקום ריאלי בשורות הליכוד הוא אביהו סופר. לפני שסופר ומילביצקי התמודדו על מקום ברשימת הליכוד, הם כיהנו כחברי מועצת עיריית פתח-תקווה – עיר הבית של "קבלה לעם" – מטעם רשימה משותפת של יש-עתיד ו"ביחד", סיעה שנציגיה הבולטים הם חברים בתנועה של לייטמן. באתר "העין השביעית" נחשפה ב-2021 טענה שלפיה נתניהו היה מעורב בגיוסו של אביהו סופר לעיתון "מעריב", כחלק ממהלך רחב שנועד להשתיל בתקשורת הישראלית נציגים סמויים מטעמו של ראש הממשלה לשעבר.

עו"ד חנוך מילביצקי, מתוך סרטון תעמולה שהופץ לקראת הפריימריז בליכוד (צילום מסך)

עו"ד חנוך מילביצקי, מתוך סרטון תעמולה שהופץ לקראת הפריימריז בליכוד (צילום מסך)

בהתבטאויות תקשורתיות מהזמן האחרון התגאה מילביצקי שחברי "בני ברוך" פקדו לליכוד אלפי חברים – מידע שפורסם בעבר בתחקירים עיתונאיים אך הוכחש על-ידי נציגי העמותה. ב-2017 פִרסם אבנר הופשטיין בגלי-צה"ל כי בתנועה פקדו 6,000 איש לליכוד. בתגובה הגישה נגדו עמותת "בני ברוך" תביעת דיבה.

בתביעה החדשה, הקשרים הפוליטיים של "בני ברוך" מוזכרים על דרך החיוב, בנספח ובו ציטוטים מהללים מפי פוליטיקאים שכיבדו בנוכחותם ועידה גדולה שקיימה העמותה ב-2017: יולי אדלשטיין ("יישר כוח ענק"), ישראל כץ ("אני רוצה להודות לך כבוד הרב על כל מה שאתה עושה"), צחי הנגבי ("המפעל המדהים הזה"), יואב גלנט ("עלו והצליחו") ואלי כהן ("תודה לכם") מהליכוד, מרב מיכאלי ממפלגת העבודה ("אתם מהממות ומהממים") ויואל רזבוזוב מיש-עתיד ("הרעיון החשוב הזה").

בתחקיר של חדשות 12 נטען שמילביצקי, הנציג הבכיר של תלמידי לייטמן בזירה הפוליטית, היה מעורב בהדחת המתלוננת לעדות שקר. "הם הציעו לי כסף כדי שאשקר", אמרה א' בראיון. לפי התחקיר, בעמותה שילמו לה 20 אלף דולר – ומילביצקי, היועץ המשפטי, היה זה שתדרך אותה כיצד לשקר לבית-המשפט, בדיון שהתקיים במסגרת אחד ההליכים האחרים של "בני ברוך".

"הטיסו אותה לארץ יחד עם עורך-דין אחר, ועשו לה אימון – איך היא צריכה לדבר בבית-המשפט, איך לשקר, שהיא לא שכבה עם לייטמן", טען רפאלי בתחקיר, והדגיש כי מילביצקי הוביל את המהלך. א', המתלוננת, הוסיפה ש"חנוך מילביצקי הוא בן אדם לא נעים. יש לו אסטרטגיה מסוימת ביחס לנשים. בין היתר שימוש בהפחדה והפעלת לחץ כדי להשיג את מטרותיו".

"קמפיין הכפשה חסר גבולות"

לטענת "בני ברוך", העדויות הללו הן חלק מנסיון סחיטה של רפאלי ואין להן כל קשר למציאות. בכתב התביעה מתארים אותו כ"תלמיד ומתנדב" שהחל את פעילותו בעמותה בשנת 2000 ופרש ממנה לפני כשנתיים. בתחקיר, ראוי לציין, רפאלי סיפר שהועסק כראש צוות האבטחה של לייטמן וכעוזר האישי שלו. "לקראת סוף פעילותו בעמותה", טוענים ב"בני ברוך", "החלו להצטבר תלונות חוזרות ונשנות כלפיו, על יחס פוגעני לנשים, מה שהביא, בין היתר, להגבלות שהוטלו על פעילותו עד לעזיבתו המוחלטת.

"נסיבות אלו יצרו ככל הנראה אצל הנתבע 'תמריץ' לפגוע בעמותה ולהוציא ממנה כספים שלא כדין. לשם מטרתו זו חבר הנתבע לגורמים אחרים, מוכרים, שמנסים במשך שנים לפגוע ככל הניתן בעמותה ובהגשמת מטרותיה, ויחד איתם החל לאחרונה בקמפיין הכפשה חסר גבולות והרסני מאין כמותו, הכולל הטרדות מיניות חמורות כלפי עובדות ותלמידות בעמותה, שתכליתו – נסיון סחיטה באיומים להשגת מטרות כספיות לצד פגיעה בשמה הטוב של העמותה".

מנהיג "קבלה לעם" מיכאל לייטמן (שלישי משמאל) עם הפוליטיקאים יואב גלנט, יואל רזבוזוב, צחי הנגבי, אלי כהן, ישראל כץ, יולי אדלשטיין ויואב קיש. כנס קבלה-לעם, תל-אביב, 22.2.2017 (צילום: איתמר ב"ז)

מנהיג "קבלה לעם" מיכאל לייטמן (שלישי משמאל) עם הפוליטיקאים יואב גלנט, יואל רזבוזוב, צחי הנגבי, אלי כהן, ישראל כץ, יולי אדלשטיין ויואב קיש. כנס קבלה-לעם, תל-אביב, 22.2.2017 (צילום: איתמר ב"ז)

לפי נוסח כתב התביעה, ה"הטרדות המיניות" שמוזכרות לעיל אינן כוללות מגע כלשהו או אפילו שהייה באותו חלל עם המוטרדות, שאינן מוזכרות בשמן. ההטרדות היחידות שמוזכרות בהקשר זה הן שליחה של אימיילים מכתובות בלתי מזוהות ובהם תיאורים של פגיעה מינית בכמה מתלמידותיו של לייטמן. ב"בני ברוך" טוענים שעצם שליחת האימיילים היא הטרדה מינית של עובדות העמותה ותלמידותיה.

בכתב התביעה נטען שהמסרים הכתובים נשלחו למאות נמענים, בהם כל חברי-הכנסת במדינת ישראל, תלמידים של לייטמן ומרצים במוסדות לימוד אקדמיים – קולגות של פעילים ב"בני ברוך" שמועסקים באקדמיה. ב"בני ברוך" טוענים שרפאלי אחראי להפצת המסרים, אך כאמור לא מצרפים הוכחות.

לפי התיאורים המופיעים בכתב התביעה ובנספחיו, המחבר או המחברים הבלתי ידועים של האימיילים כינו את לייטמן "אנס" וטענו שהוא "איים וסחט" תלמידה כדי שלא תעיד נגדו; חנוך מילביצקי מכונה "עבריין מין שנמצא בדרכו לכנסת".

עוד לפי כתב התביעה, גורם אחר שמוזכר באימיילים האנונימיים הוא עו"ד צבי גלמן, שמייצג את העמותה בתביעות הדיבה שלה. לפי מחבר האימייל האנונימי, גלמן סייע למילביצקי להסביר לאחת הנאנסות – כפי הנראה מדובר ב-א', אך הדבר לא מצוין במפורש – לשקר בבית-המשפט בתמורה ל"דמי שתיקה". ב"בני ברוך" שוללים בתוקף את הטענות הללו.

מיכאל לייטמן, המנהיג הרוחני של תנועת "קבלה לעם" (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם באתר ynet)

מיכאל לייטמן, המנהיג הרוחני של תנועת "קבלה לעם" (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם באתר ynet)

בציטוט אנונימי אחר שמופיע בכתב התביעה מוזכרת "תופעה" שבמסגרתה "נשים נשואות או בנות זוג של תלמידיו מספקות ללייטמן פורקן מיני". בהמשך מתייחס המחבר לתנאי המחיה של לייטמן ומסעותיו ברחבי העולם: "פעמים רבות שמענו ש'הרב' לייטמן הוא אדם צנוע וירא שמיים, ואמנם תלמידיו מעולם לא מעזים לשאול את הדבר הבא: לגור בבניין פרטי של שלוש קומות עם בריכה, סאונה, ג'קוזי פרטי ומשרתות צעירות [...] האם זה נקרא חיים צנועים?

"האם תלמידיו יודעים שלכל הכנסים הרבים מסביב לעולם, שאליהם הוא טס עם פמליה המתאימה לראש ממשלה, שמשתפת פעולה עם מעשיו המיניים הנבזיים, תמיד מחכים לו חדרים מפוארים, סוויטות ומשרתים שיטפלו בו, ובעיקר נשים כעוזרות אישיות שמטפלות בו לכל צרכיו".

ב"בני ברוך", כאמור, טוענים שמדובר בהכפשות חמורות וחסרות כל יסוד. מלבד פיצויי המיליונים, בעמותה דורשים מבית-המשפט להורות לרפאלי להסיר את כל הפרסומים מהרשת, לחזור בו מדבריו באתר של "בני ברוך", במהדורת החדשות של ערוץ 12, באתר האינטרנט של הערוץ ובחמישה עיתונים שונים, לפרסם בתקשורת את פסק הדין, אם יינתן, ולכסות את ההוצאות המשפטיות הכרוכות בניהול התביעה.

הנתבע: לייטמן עומד בראש כת

רפאלי טרם הגיש כתב הגנה. עם זאת, לכתב התביעה צורף מכתב מטעמו שנשלח ל"בני ברוך" באוגוסט, ימים אחדים לאחר שידור התחקיר, ובו מוזכרות שלוש נשים שלטענתו נאנסו על-ידי לייטמן (אחת מהן היא כנראה א' מהתחקיר של חדשות 12), ומוזכר גם שמה של מטפלת משפחתית שטיפלה בחברי התנועה ולכאורה שמעה עדויות נוספות מסוג זה.

אגב כך מוצגת הגרסה שלו למה שב"בני ברוך" מתארים כ"נסיון סחיטה" שנובע מתאוות בצע. במכתב, שעליו חתומים עורכי-הדין מאיר אברהם ויגל דוד, רפאלי דורש מ"בני ברוך" לשלם לו 1.8 מיליון שקל כפיצוי על ניצול ועושק כלכלי ונפשי שלטענתו עבר במהלך חברותו בתנועה. עורכי-הדין מאשימים את העמותה ואת לייטמן אישית באחריות ל"סדרת פעולות מתוחכמת ותכסיסנית" שנועדה "לקבע ולמצק את זיקתו של מר רפאלי אליהם, כך שלא יעלה בידו להינתק ולסור ימין ושמאל ממרותם".

בנימין רפאלי, מתוך הראיון ל"חדשות סוף השבוע" בערוץ 12 (צילום מסך)

בנימין רפאלי, המכונה "בוקה", מתוך הראיון ל"חדשות סוף השבוע" בערוץ 12 (צילום מסך)

לפי המכתב של רפאלי שצורף לכתב התביעה של "בני ברוך", רפאלי הגיע למסקנה כי "בני ברוך" היא כת, ושהשיעבוד שחווה בה הוא הדרך שלה לשלוט בחבריה. ב"בני ברוך" מכחישים בתוקף טענות על כך שהתנועה הרוחנית מתנהלת ככת, ונוהגים לתבוע את מי שטוען זאת.

"מר לייטמן וגורמים נוספים בארגון יודעים היטב שמר רפאלי אולץ להעביר לארגון ולפעילותו במהלך השנים כספים בסכומי עתק, בין היתר עבור 'החזקה', 'קופת ביטחון', 'מעשרים', 'ערבי איחוד', כנסים, התפקדות לליכוד ועוד, תוך שימוש במניפולציות שפלות לטובת מטרות נצלניות שאין בינן ובין האידיאל הרוחני שהוא הוטעה לחשוב שמנחה את הארגון דבר וחצי דבר", נטען במכתב.

"מתוקף שיבוצו של מר רפאלי בארגון כ'מאבטחו' האישי של מר לייטמן, הוא אולץ לעבוד מאות שעות מדי שנה תוך ניצול ועושק מתמשכים, בשהותו של מר לייטמן בארץ או ברחבי תבל. באותה אינטראקציה אינטנסיבית עם מר לייטמן, כ'מאבטחו', נחשף מר רפאלי לקשת רחבה ופוגענית של פעולות הארגון ומר לייטמן ביחס לחברי הכת, כשהללו אינם בוחלים בין היתר גם בביצוע מסעי השפלה ויצירת לחץ נפשי כביר על חברי הכת, והתערבות חסרת מעצורים ובלתי מוגבלת בענייניהם הנתונים לפרטיות מוחלטת – לרבות מתן הוראות על 'בחירת' בני זוג או היפרדות מהם.

"חרף אותה לפיתת חנק שייצרה הכת, משכלו כל הקצין והוגדשה סאת סבלו של מר רפאלי, הוא אזר עוז ונמלט על נפשו מציפורניה. נוכח שהותו הצמודה של מר רפאלי עם ראשי הכת בכלל ועם מר לייטמן בפרט עלה בידו כיום, לאחר שיצא לחירות מ'מאסרו', לשרטט קווים ברורים (ומתועדים) למעשים הפסולים שנעשו נגדו ונגד חברים נוספים רבים בכת".

6809-09-22