עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" נסוגה מתביעת הדיבה שהגישה נגד גלי-צה"ל. בעמותה דרשו מבית-המשפט להטיל על התחנה הצבאית פיצויים בסך למעלה מ-200 אלף שקל בגין תחקירים על מסע התפקדות המוני למפלגת הליכוד שניהלו פעיליה, ששידר העיתונאי אבנר הופשטיין (חבר בוועד המנהל של עמותת "העין השביעית"). בתום הליך גישור הסכימו נציגי העמותה לוותר על הפיצויים ולבקש מבית-המשפט לדחות את התביעה שהגישו.

מתוקף הסדר הגישור תידחה התביעה נגד הופשטיין ללא תנאים וללא תשלום הוצאות, וכל טענותיה של העמותה נגדו יתבטלו. התביעה נגד התחנה ונגד ארבעה בעלי תפקידים נוספים שנתבעו – המפקד לשעבר ירון דקל, מנהל הדיגיטל ברק חיימוביץ' והעורכים עילי לוין ויואב סטולר – תידחה גם היא, אך בכפוף לשידור הבהרה. השופט שדן בתביעה, גלעד הס מבית-משפט השלום בהרצליה, אישר היום (17.7) את ההסדר והעניק לו תוקף של פסק דין.

התביעה של עמותת "בני ברוך – קבלה לעם", שמנהיגה הרוחני הוא מיכאל לייטמן, הוגשה במרץ 2017, שבועות אחדים לאחר שידור שני תחקירים בעניינה בגלי-צה"ל. בתביעה טענו נציגי "קבלה לעם" כי התחקירים תיארו את העמותה כ"כת מסוכנת ונצלנית" וייחסו לה "שטיפת מוח", "יחס בלתי הולם לנשים" ו"ניצול כספי של אנשים במצוקה". עורכי-הדין שייצגו את העמותה, צבי גלמן וארז פרסי, דרשו מגלי-צה"ל למחוק את התחקירים מהרשת, לפרסם הודעות תיקון בחמישה עיתונים יומיים שונים ולשלם פיצויים בסך 210 אלף שקל.

מנגד, בכתב ההגנה של גלי-צה"ל נטען כי לא נפל פגם בדיווחים, וכי העמותה מנסה לנצל את ההליך המשפטי לשם "פגיעה בחופש הביטוי וחופש העיתונות והשתקת העיתונות מניהול שיח ציבורי חשוב ולגיטימי סביב התנהלותה הבלתי תקינה". עורכת-הדין שייצגה את גלי-צה"ל, איילת שלו מפרקליטות המדינה, ציינה כי "בניגוד לאופן שבו מבקשת התובעת להציג עצמה, התמונה העולה מן המידע והתיעוד המצויים בידי הנתבעים שונה ואינה מחמיאה כלל לבני-ברוך, וזו בלשון המעטה".

בגלי-צה"ל הסכימו לדרישה למחוק את התחקירים מהאתר, אם כי מדובר בהסכמה ריקה מתוכן, שכן הכתבות כבר נמחקו מהרשת במסגרת השדרוג האחרון של אתר התחנה, יחד עם תכנים רבים אחרים

חרף הרטוריקה החריפה שננקטה בכתב התביעה, ב"קבלה לעם" הסכימו לפנות לגישור בפני השופטת בדימוס רות לבהר-שרון. לאחרונה, בסיומו של ההליך, הסכימו נציגי העמותה לוותר על הדרישה לפיצויים ולפרסום מודעות בעיתונים. בתחנה הצבאית הסכימו לדרישה למחוק את התחקירים מהאתר – אם כי מדובר בהסכמה ריקה מתוכן, שכן הכתבות כבר נמחקו מהרשת במסגרת השדרוג האחרון של אתר גלי-צה"ל, יחד עם תכנים רבים אחרים.

בגלי-צה"ל הסכימו גם לשדר הבהרה שלפיה בתחקירים של הופשטיין לא יוחסו לעמותה "מאפיינים כיתתיים כלשהם", אלא רק נסקרו טענות שעלו במסגרת תביעת דיבה אחרת שהעמותה מנהלת, נגד האזרח אהרון אפלבאום, שבנו הצטרף בעבר לתנועה. כמו כן יימסר בהבהרה כי בגלי-צה"ל לא התכוונו לייחס לעמותה "פעילות פוליטית". על-פי הנוסח שהוגש לבית-המשפט, בתחנה יבהירו כי הפעילות הפוליטית שתוארה בתחקירים בוצעה על-ידי פעילים של עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" – אך לא על-ידי העמותה עצמה, ו"ככל שהדברים הובנו אחרת, אנחנו מתנצלים על כך".

לפי ההבנות שהושגו בין הצדדים, ההבהרה תשודר בחודש הקרוב פעמיים בתוכנית "בוקר טוב ישראל", שבה שודרו במקור התחקירים על "קבלה לעם". מנוסח הסדר הגישור עולה כי הדברים ישודרו מטעם גלי-צה"ל – ולא מטעמו של הופשטיין, שאינו צד להסכמות בנוגע לשידור ההבהרה.

התביעה נגד גלי-צה"ל אינה הראשונה שהגישה עמותת "בני ברוך – קבלה לעם" בשנים האחרונות. בעבר הגישה העמותה תביעה נגד "העין השביעית" בגין תחקיר של הח"מ שעסק בתביעותיה ובנסיונותיה להשתיק ביקורת וטענות על התנהלותה. כמו במקרה של הופשטיין וגלי-צה"ל, גם מ"העין השביעית" דרשה העמותה פיצויים בסך מאות אלפי שקלים, אך בסופו של דבר התפשרה על פרסום הבהרה והסרת הכתבה מהאתר.

בבית-משפט השלום בהרצליה עדיין מתנהלת תביעה שהגישה העמותה בשנה שעברה נגד תאגיד השידור הציבורי והעיתונאי גור מגידו, שפרסם באתר התאגיד מידע וטענות על הקשר בין התנועה לדמויות בכירות בזירה הפוליטית, בהן שרים ממפלגת הליכוד.

במקביל מנהלת העמותה בחודשים האחרונים תביעת עתק בסך 3 מיליון שקל נגד המרכז לנפגעי כתות ונגד אהרון אפלבאום – שאותו תבעה בנפרד גם ב-2013 (שני ההליכים עדיין מתנהלים). העמותה תבעה גם כמה תלמידים לשעבר של מיכאל לייטמן שמתחו עליו ביקורת בפומבי, והיא מנהלת תביעות גם נגד נותני שירותים שסייעו לאפלבאום בקמפיין מקוון שהוא מנהל נגד לייטמן ותנועתו.

27134-03-17

לעיון בהסדר הגישור ובמסמכים שהוגשו לבית-המשפט

להורדת הקובץ (PDF, 1.74MB)