בשבוע שעבר (9-15.9) לא שודרו רבות מתוכניות החדשות והאקטואליה בשל ראש השנה. במקום כ-2,800 דוברים ומרואיינים, כפי שיש בשבוע רגיל, רק כאלפיים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי צה"ל, ערוץ עשר וחברת החדשות. מתוכם, רק 21 היו ערבים, כ-1.1% בלבד, כך לפי נתוני מדד הייצוג.

זהו שיעור הייצוג הנמוך ביותר שנרשם לחברה הערבית בתקשורת המשודרת בישראל מאז השקת מדד הייצוג בינואר 2016, שפל חריג שאל כמותו הגיעו כלי התקשורת בישראל גם בתחילת השנה הנוכחית. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

אחרי שלושה שבועות עם שיעורי ייצוג נמוכים (אך לא אפסיים), שבה "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, לראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג. בשבוע שעבר שודרו רק שתי מהדורות של "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, ובהן הופיעו שני דוברים ערבים.

במאי התיאטרון הבדואי קאיד אבו לטיף, הוזמן לאולפן לדבר על הצגה שעוסקת בחיי התושבים בכפרים הבדואים הבלתי מוכרים. פרופ' ריאד אגבריה, תושב אום אל-פחם, שוחח עם לונדון על הופעה משירי אום כולתום, שעוררה ויכוח ציבורי ביישוב. שיעור הייצוג בתוכנית עמד בשבוע שעבר על כ-18.2%.

במקום השני בטבלה ניצבת "לפני החדשות", תוכנית האקטואליה המתחרה שמשודרת מדי ערב בערוץ רשת 13. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, שלושה מרואיינים ערבים בשני אייטמים נפרדים. במסגרת דיון על הגזענות נגד ערבים בעפולה התראיין עו"ד סאיד עבאסי, שרכש דירה בעיר. בנוסף שודר קטע מכתבה שהכין פוראת נאסר לחברת החדשות ואשר שודרה כמה ימים קודם לכן, ובו נשמע קולו של אזרח ערבי אשר על דלתות ביתו רוססה כתובת גזענית. במהדורה נפרדת של "לפני החדשות" התראיין יוסי חדאד, שיצא לבריסל למסע הסברה נגדי לזה של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת.

למקום השלישי הגיעה "נכון להבוקר", תוכנית האקטואליה של גלי צה"ל בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק. מרבית המהדורות של "נכון להבוקר" בוטלו בשבוע שעבר בשל החג, כך שדי היה במרואיין ערבי אחד, בא-כוחם של חשודים בהצתה, כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-8%.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מבליט את ההדרה החריפה של החברה הערבית מכלי התקשורת בישראל. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, לדוגמה, הופיע בשבוע שעבר רק דובר ערבי אחד. היה זה אותו תושב עפולה אלמוני שהתראיין בפנים מוסתרות אחרי שכתובת גזענית רוססה על דלת ביתו. דובר אחד מתוך קרוב למאתיים דוברים ומרואיינים, או כ-0.5% ייצוג לחברה שמהווה כחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

גם בתוכניות החדשות של כאן 11 הופיע בשבוע רק דובר ערבי אחד, וכיוון שלערוץ יותר תוכניות עם יותר דוברים ומרואיינים, שיעור הייצוג בו היה נמוך אף יותר ועמד על כ-0.3% בלבד. הדובר הערבי הבודד, מתוך כ-360 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות כאן 11, היה דוברת, נאילה חאיק, מנהלת אגף הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה, אשר התראיינה לכתבה ששודרה ב"חדשות השבוע".

כשמדובר בתאגיד שידור ציבורי, הדרה כה חריפה חמורה פי כמה. מכלי תקשורת שאינו אמור להתחשב בשיקולי רייטינג אפשר היה לצפות לסיקור נרחב יותר של הנעשה בחברה הערבית בישראל.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מעלה כי באף אחת מהן לא היה ייצוג של החברה הערבית בישראל בשיעור שאפילו מתקרב לראוי. בשתי המהדורות המסחריות הופיע רק דובר ערבי אחד, ובשניהם אותו האחד - תושב עפולה שכתובת גזענית רוססה על דלתו. למרבה האירוניה, אלמלא המעשה הגזעני בעפולה היו שתי מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים נטולות דוברים ערבים לחלוטין.

המהדורה המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין, סיימה את השבוע שעבר עם למעלה ממאה דוברים ומרואיינים אך אפילו לא דובר ערבי אחד (מדד הייצוג לוקח בחשבון אך ורק דוברים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים). תעודת עניות לתוכנית האקטואליה המובילה של השידור הציבורי בישראל.

ב-12 מ-21 התוכניות המובילות בגופי השידור המרכזיים בישראל לא שולבו בשבוע שעבר דוברים ערבים כלל.

בראש טבלת האפסים, גם השבוע, ניצבת "המגזין" של חדשות ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. למעלה מחמישים דוברים הופיעו במהדורות "המגזין" בשבועות האחרונים, אך אף לא אחד מהם היה ערבי ("פגוש את העיתונות" לא שודרה בשבת האחרונה ומופיעה בטבלה בשל הדרת ערבים בתוכנית משבוע קודם לכן).

למעלה ממחצית הדוברים הערבים שהצליחו בכל זאת למצוא את מקומם בגופי השידור בישראל הופיעו באייטמים בעלי הקשר אזרחי, בעיקר במסגרת סיקור מחאות אזרחיות נגד חוק הלאום וראיונות על חגים מוסלמיים ודרוזיים שצוינו בסמוך לראש השנה היהודי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה