ירידה משמעותית בשיעור הייצוג של החברה הערבית נרשמה בשבוע שעבר, עם צמצום העיסוק בחוק הלאום, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. מתוך כ-2,800 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי צה"ל, ערוץ עשר וחברת החדשות, רק 71 דוברים היו ערבים, כ-2.6% בלבד. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג שולט, גם השבוע, תאגיד השידור הישראלי.

המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11, "חדשות הערב", הגיעה למקום הראשון עם שיעור ייצוג של כ-11.7%. שיעור הייצוג הגבוה יחסית בא הודות לסדרת כתבות מאת העיתונאי ריאד עלי בשם "האחרים", שעסקה במאבקיהם של אוכלוסיות מקומיות נגד כניסת אוכלוסיות אחרות ליישובם. הפרק הראשון בסדרה הוקדש לתושבי עפולה המתנגדים לכניסת ערבים לשכונות החדשות בעיר. הפרק השני התמקד ביישובים בדואיים כמו סלאמה כפר ח'וואלד שתושביהם מתנגדים לכניסת תושבים שאינם בדואים, גם אם הם ערבים. בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר במהדורה שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין כ-150 דוברים. 18 מתוכם היו ערבים.

במקום השני עוד שבוע יוצא מגדר הרגיל ל"הבוקר הזה", תוכנית האקטואליה היומית שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר בכאן ב'. לצד קידום סדרת הכתבות של ריאד, הופיעו בתוכנית דוברים ערבים באייטמים שעסקו בנסיעת חברי כנסת מהרשימה המשותפת לבריסל, ביוזמת שנת השפה הערבית ועל מנת לעורר מודעות לאלימות בחברה הערבית. בסך הכל הופיעו בתוכנית שבעה דוברים ערבים, כ-9% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע של "הבוקר הזה".

גם המקום השלישי שייך לתאגיד השידור הישראלי. "ערב ערב", תוכנית האקטואליה המשודרת בשעות הפרה-פריים, כוללת בשבוע ממוצע כ-35 דוברים. בשבוע שעבר בתוכנית, שמגיש דב גילהר ועורך הדר פרנקטל-קריב, הופיעו שלושה דוברים ערבים באייטמים שעסקו במחאות פוליטיות ואזרחיות נגד חוק הלאום.

חלוקה של הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בערוץ עשר כמעט ולא ניתן ביטוי בשבוע שעבר לכחמישית מאזרחי המדינה. כ-700 דוברים הופיעו בתוכניות החדשות וההקטואליה של ערוץ עשר, אולם רק שלושה מהם היו ערבים, כ-0.4% בלבד. שניים הופיעו במהדורה המרכזית של הערוץ ועוד אחד ב"לונדון את קירשנבאום". מלבד אלו, כל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ נמנעו כליל מלארח דוברים ערבים.

את טבלת גופי השידור מוביל תאגיד השידור הישראלי על שני ערוציו המרכזיים, כאן 11 וכאן ב', שלהם שיעורי ייצוג של 4.9% ו-3.9% בהתאמה.

כאמור, סדרת הכתבות של ריאד עלי על ניסיונותיהם של אוכלוסיות מקומיות למנוע כניסת אוכלוסיות חדשות ליישוביהם הביאה את המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11 לשיעורי ייצוג נאים. במהדורה של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, רק שני דוברים מתוך כ-120 היו ערבים. כ-1.6% בלבד. מצד שני, שני הדוברים הללו היו 66% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ בשבוע שעבר, כך שביחס ליתר הערוץ מצבה של מהדורת החדשות המרכזית עוד עשוי להיחשב לשפיר.

מתוך 21 התוכניות המובילות בערוצים השונים, תשע היו נטולות דוברים ערבים לחלוטין. בראש טבלת האפסים ניצבת "המגזין" של חדשות עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. התוכנית, שבעבר הגיעה לטבלת האפסים במשך 14 שבועות רצופים, ציינה בשבוע שעבר את השבוע השני ברציפות שבו הדירה לחלוטין כחמישית מאזרחי ישראל.

בשולחן השבת של תוכניות האקטואליה המרכזיות שוב לא נותר מקום לפרשנים או אורחים ערבים. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, שעורכת גילי ברוש, הופיעו שישה חברי פאנל, אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, הופיעו חמישה דוברים בפאנל, אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, היו ארבעה חברי פאנל, אך אף אחד מהם לא היה ערבי.

מתוך 71 הדוברים הערבים שהצליחו להשתחל לתוכניות החדשות והאקטואליה במדיה המשודרת המרכזית בישראל, רובם הופיעו באייטמים בעלי הקשר אזרחי. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, האייטמים הללו כללו בעיקר מחאות נגד חוק הלאום וסיקור מיזם "שנת השפה הערבית", שאף הוא נולד כתגובה לחוק.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה