במהלך חודש אוגוסט הופיעו באופן יחסי יותר דוברים ומרואיינים ערבים בתקשורת הישראלית מאשר בכל חודש אחר מאז שהושק מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי בדיקת חוקרי יפעת מחקרי מדיה, בחודש אוגוסט הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', חברת החדשות, ערוץ עשר וגלי צה"ל קרוב ל-12 אלף דוברים. 654 מתוכם היו ערבים, כ-5.5%. זהו שיעור הייצוג החודשי הגבוה ביותר שנרשם אי פעם במדד, שהחל את דרכו בינואר 2016. השיא הקודם, 4.6%, נרשם בחודש ינואר 2017, על רקע הפינוי האלים של אום אל-חיראן וההפגנות שבאו בעקבותיו. גם בחודש שעבר הוביל אירוע אחד לשיעורי ייצוג חסרי תקדים - חקיקת חוק הלאום בכנסת.

ממוצע שיעור הייצוג של החברה הערבית ב-21 התוכניות המובילות של גופי השידור המרכזיים בישראל היה גבוה אף יותר מממוצע כלל התוכניות ועמד על כ-9.5%. לראש טבלת התוכניות הגיע "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה השבועי של כאן 11, עם 22.3%. כ-150 דוברים הופיעו במהדורות "חדשות השבוע" בשבוע שעבר, 33 מתוכם היו ערבים. את "חדשות השבוע" מגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל.

במקום השלישי, עם 18.9%, ניצבת "אולפן שישי" שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון (במהלך אוגוסט הוחלף קושמרו על ידי מגישים מתחלפים). כמו "חדשות השבוע", גם "אולפן שישי" היא תוכנית מגזין המשודרת אחת לשבוע וכוללת כתבות ארוכות ומרובות מרואיינים. מהבחינה הזו, טבעי לראות אותה משתבצת במקום גבוה בטבלה המודדת את שיעור הדוברים הערבים בכל תוכנית ותוכנית. הניסיון שהצטבר במדד הייצוג בשנים האחרונות מדגים כיצד בתוכניות בהן מספר כלל המרואיינים נמוך יחסית, די בכתבה או שתיים בחודש המתמקדות בנעשה בחברה הערבית כדי להגיע לשיעורי ייצוג חודשיים גבוהים.

המקום השני בטבלת התוכניות מפתיע הרבה יותר. להבדיל מ"חדשות השבוע" ו"אולפן שישי", "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, היא תוכנית אקטואליה יומית המשודרת ברדיו. ככזו, מרבית האייטמים שבה אינם כוללים דוברים רבים. המשמעות היא שכדי להגיע לשיעור ייצוג גבוה, עליה להקדיש אייטמים רבים מאוד לנעשה בחברה הערבית. ואמנם, לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה הדוברים הערבים הופיעו בחודש שעבר ב"הבוקר הזה" ב-36 אייטמים נפרדים.

על פי נתוני מדד הייצוג, בחודש אוגוסט הופיעו בתוכנית כ-330 דוברים, כאשר 70 מתוכם היו ערבים, כ-21.2%. בתולדות מדד הייצוג לא היתה תוכנית רדיו שהגיעה לשיעור שאפילו מתקרב לכך.

את גודל ההישג של "הבוקר הזה" אפשר להבין כשמשווים את שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכנית במהלך חודש אוגוסט לשיעורי הייצוג של מתחרותיה מהרדיו. שיעור הייצוג שהשיגה "הבוקר הזה" שווה כמעט לסך שיעורי הייצוג של "מה בוער", "קלמן ליברמן", "נכון להבוקר" ו"סדר יום" גם יחד.

על רקע הדיון הציבורי הנרחב שנלווה לחקיקת חוק הלאום, כל גופי השידור המרכזיים הציגו בחודש אוגוסט שיעורי ייצוג גבוהים יותר של החברה הערבית בישראל לעומת חודש יולי. כולם, למעט גלי צה"ל.

התחנה הצבאית, שתקציבה ממומן מכספי המסים של כלל אזרחי ישראל, יהודים ולא יהודים כאחד, ממשיכה להדיר את החברה הערבית במידה חריגה. אפילו בחודש שבו ניצבת החברה הערבית במוקד אחד הנושאים המדוברים ביותר בתקשורת, בגלי צה"ל כמעט ולא נותנים לה ביטוי. מתוך כ-3,000 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל במהלך אוגוסט, רק 70 היו ערבים, כ-2.4%.

מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי בחודש שעבר בלט בגלי צה"ל שיעור גבוה יחסית של חברי כנסת מבין הדוברים הערבים. משמעות הדבר שגם הייצוג המועט של הדוברים הערבים בתחנה מתבסס באופן משמעותי על פוליטיקאים.

את טבלת התוכניות סוגרות "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת 12, שעורך מירון ששון; "חמש עם רפי רשף" של ערוץ עשר, שעורך דניאל בשך; ו"לפני החדשות" של רשת 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי.

מעניין לציין כי שלוש התוכניות הללו משודרות בשעות שאינן נחשבות לשעת שיא בצפייה, וכי שתיים מתוכן הן הפקות חדשות יחסית של ערוצים קשת 12 ורשת 13.

השוואה בין המהדורות המרכזיות מעלה כי "חדשות הערב" של תאגיד השידור הישראלי מובילה בפער ניכר על פני שתי מתחרותיה המסחריות. ההישג הזה רשום לא מעט על שמו של ערן זינגר, עיתונאי תאגיד השידור, שבמהלך חודש אוגוסט הכין סדרת כתבות על מצב החברה הערבית בישראל. את "חדשות הערב" מגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין.

ברצועת הפרה-פריים חל בחודש אוגוסט מה שניתן להגדיר כמהפך. "לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג בשלוש השנים האחרונות, הודחה מפסגת הטבלה ונאלצה להסתפק במקום השני. את מקומה תפסה "ערב ערב", המשודרת בכאן 11 של תאגיד השידור הישראלי. כ-150 דוברים הופיעו במהלך חודש אוגוסט במהדורות "ערב ערב", 22 מתוכם היו ערבים, כ-14.7%. ב"לונדון את קירשנבאום", לצורך השוואה, הופיעו במהלך החודש כ-120 דוברים, אך רק 11 מהם היו ערבים, כ-9.2%. את "ערב ערב" מגיש דב גילהר ועורך הדר פרנקטל-קריב.

אחת לחודש מבצעת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה נוספת של נתוני מדד הייצוג כדי לאתר כמה מבין הדוברים הערבים שהופיעו במדיה המשודרת בישראל עשו זאת כמומחים. דובר שמופיע כמומחה, בין אם הוא יהודי או ערבי, יקבל בדרך כלל זמן רב יותר לדיבור ויחס טוב יותר מהמערכת העיתונאית. למעשה, עצם הופעתו של דובר ערבי כמומחה בתחומו משמעה שההקשר של הופעתו חיובית.

מבחינה זו, חברת החדשות  (לשעבר חדשות ערוץ 2) הציגה בחודש אוגוסט נתונים גרועים במיוחד. רק 5% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניותיה עשו זאת כמומחים. בתוכניות החדשות של ערוץ עשר, לעומת זאת, שיעור המומחים גדול פי שלושה ועומד על כ-15%.

לתוצאה זו אחראית לא מעט "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. שישה מתוך 11 הדוברים הערבים שהופיעו בחודש שעבר בתוכנית היו מומחים, כ-55% (בהקשר זה ניתן לציין כי ב"ערב ערב" של כאן 11 אמנם הופיע שיעור דוברים ערבים גבוה יותר מאשר ב"לונדון את קירשנבאום" אך שיעור המומחים היה נמוך ביותר. רק אחד מתוך 22 הדוברים הערבים בתוכנית היה מומחה, כ-6% בלבד).

גם בחודש אוגוסט סבלו נשים ערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. עם זאת, שיעור הופעתן על מסך גופי השידור המרכזיים היה מעט גבוה יותר מהרגיל, בין היתר הודות לסדרת הכתבות של ערן זינגר ב"חדשות השבוע" שהקפיצה את מספר הדוברות הערביות בערוץ ל-48 (לעומת ממוצע של כעשר נשים בחודשים הקודמים של השנה).

ואמנם, פילוח לפי גופי שידור מבליט את התוצאה הטובה יחסית של כאן 11 לעומת כל היתר. כרבע מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11 היו דוברות ערביות. בתוכניות חברת החדשות התוצאה עגומה, ומזכירה את מה שעלה מבדיקת המומחים. רק 11% מכלל הדוברים הערבים בתוכניות חברת החדשות היו דוברות ערביות.

החלק הארי של האייטמים בהשתתפות דוברים ערבים במהלך חודש אוגוסט שודר בהקשר פוליטי, וזאת על רקע חקיקת חוק הלאום. בסך הכל הופיעו 245 דוברים באייטמים שהוקדשו לחוק, כ-37% מכלל הדוברים הערבים במהלך החודש.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה