בשבוע שעבר (26.8-1.9) התרחב הדיון התקשורתי סביב תופעות של גזענות ואפליה נגד החברה הערבית בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

שלוש התוכניות המרכזיות שהקדישו את מירב תשומת הלב לחברה הערבית שודרו בשני כלי תקשורת של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב'. בראש טבלת התוכניות ניצבת הפעם "חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית 17 דוברים ערבים. כיוון שבשבוע ממוצע משתתפים בתוכנית פחות מארבעים דוברים, שיעור הייצוג של החברה הערבית ב"חדשות השבוע" הגיע לכ-45.9%.

תריסר דוברים ערבים הופיעו במהדורה במסגרת כתבה שהכין אמיר גרא על אירועי התקיפות שהתרחשו לאחרונה נגד ערבים (תקיפת תושבי שפרעם בחוף הים של קריית-חיים וריסוס גז פלפל בנתב"ג). חמישה דוברים ערבים אחרים הופיעו בדיווח של שרון עידן ששולב במבזק החדשות בתחילת המהדורה, ועסק בשלושה אזרחים שנרצחו שעות אחדות קודם לכן בג'סר א-זרקא ובטירה.

"הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, הגיעה למקום השני בטבלת התוכניות עם שיעור דוברים ערבים גבוה במיוחד עבור תוכנית רדיו – כ-22.1%. בשבוע ממוצע מופיעים בתוכנית קרוב לשמונים דוברים, ואילו בשבוע שעבר שולבו בה 17 דוברים ערבים. כשני שלישים מהם הופיעו באייטמים שעסקו בעניינים פליליים, ובעיקר על רקע תקיפת תושבי שפרעם בחוף הים. מתוך 17 הדוברים, אגב, היתה רק אשה אחת.

במקום השלישי ניצבת "ערב ערב", תוכנית האקטואליה של ערוץ כאן 11, שמשודרת מדי ערב בשעה שש. שבעה דוברים ערבים הופיעו בתוכנית, וגם כאן עיקר העיסוק היה בתקיפת תושבי שפרעם ובריסוס גז פלפל על משפחה בנתב"ג. בשבוע שעבר הגישו את התוכנית דניאלה סמרי, רועי שרון, אבי משולם וליאת רגב, וערכו אותה הדר פרנקנטל-קריב ואולגה ויניאר.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בכל הערוצים חלה בשבוע שעבר עלייה לעומת השבוע שקדם לו, למעט בתחנת גלי-צה"ל. שם, למרות האירועים שבהם ערבים נפלו קורבן לאלימות, דווקא ירד שיעור הייצוג של החברה הערבית. זאת, למרות שהתחנה הצבאית היא תחנה הממומנת על-ידי כספי המסים של כלל הציבור, יהודים ולא יהודים כאחד.

ההדרה החריפה של החברה הערבית כבר הפכה למסורת בגלי-צה"ל. למעט כמה תוכניות יוצאות דופן כמו "מה בוער", שמקפידות דווקא הקפדה יתרה על שילוב דוברים ערבים, ברוב תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה לא ניתן כמעט ביטוי לכחמישית מאזרחי המדינה.

המהדורה המרכזית של חברת החדשות הגיעה בשבוע שעבר לשיעור ייצוג גבוה של כ-17.9%, יותר מסך שיעור הייצוג של שתי המתחרות גם יחד. את המהדורה הגישו קרן מרציאנו ודוריה למפל וערכו יניב הלפגוט וגידי ויניש. הפער הגדול, כך לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, נוצר בעקבות כתבה שהכין גיא ורון על הפשיעה הגואה בטובא-זנגרייה ואשר שובצה באחת המהדורות של השבוע שעבר.

מתוך 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שאחריהן עוקב מקרוב מדד הייצוג, בארבע תוכניות לא השתתף בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד. מתוכן, בולטת לרעה "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', ולו מפני שבתוכנית זו מופיעים בשבוע ממוצע כ-40 דוברים, יותר מאשר ביתר התוכניות שהדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט.

בנוסף, התוכנית מתיימרת להציג סדר יום שונה מזה ששולט בתקשורת הזרם המרכזי, אולם בשבוע שעבר סדר יום זה לא כלל מתן ביטוי כלשהו לדובר מהחברה הערבית בישראל (יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לאזרחי מדינת ישראל. תושבי מזרח ירושלים הפלסטינים, כמו גם תושבי הרשות הפלסטינית, אינם נמדדים).

אחרי חודשים ארוכים שבהם כל תוכניות המגזין של שישי בערב כללו פאנלים בהשתתפות יהודים בלבד, לאחרונה אפשר להבחין בקצה של שינוי. תחילה היה זה חוק הלאום שהביא את הדוברים הערבים אל שולחן השבת של אולפני החדשות. בשבוע שעבר, ב"אולפן שישי", הופיע כתב חברת החדשות פוראת נסאר בעקבות גל רציחות שאירע בחברה הערבית. את "אולפן שישי" הגיש דני קושמרו וערך רותם דנון.

ב"חדשות השבוע" של כאן 11 הופיעו אמנם יותר דוברים ערבים מאשר בכל תוכנית חדשות ואקטואליה מובילה אחרת בערוצים המרכזיים, אולם כל הדוברים נכללו בדיווחים מהשטח. האולפן היה שמור לשבעה חברי פאנל יהודים. גם ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר לא נכלל דובר ערבי בפאנל הפרשנים.

בסך הכל הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר כ-2,800 דוברים, מתוכם 136 דוברים ערבים, כ-4.9%. חלק נכבד מהם, 68 דוברים ליתר דיוק, הופיעו באייטמים שהוקדשו לאירועי גזענות ואפליה נגד ערבים, כמו התקיפה בחוף הים וריסוס גז פלפל על משפחה ערבית בנתב"ג. גם הפשיעה בחברה הערבית הובילה לאייטמים רבים לקראת סוף השבוע שעבר. רק כחמישית מהדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר נכללו באייטמים בעלי הקשר אזרחי, וזאת בעיקר בדיווחים על פתיחת קאנטרי קלאב ברהט, ענייני חינוך, תרבות וספורט.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה