חטיפת הילד כרים ג'ומהור והחזרתו למשפחתו הזניקה בשבוע שעבר (8-14.7) את שיעור הדוברים הערבים בתקשורת המשודרת בישראל. מתוך כ-2,800 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי צה"ל, ערוץ עשר וחברת החדשות, 117 היו ערבים, כ-4.2%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"אולפן שישי" של חברת החדשות שילבה באופן יחסי יותר דוברים ערבים מכל תוכנית מרכזית אחרת. המהדורה מיום שישי האחרון, שהגיש עודד בן-עמי וערך רותם דנון, נפתחה בדיווח על החזרתו של הילד כרים ג'ומהור. בתוכנית הופיעו ארבעה דוברים בדיווחים של ברהנו טגניה ופוראת נסאר על החזרת הילד (חאג' כריים ג'רושי, שגישר במשא ומתן לשחרור הילד; הילד כרים ג'ומהור עצמו; אביו ג'בר ג'ומהור; ועד ראייה לחטיפה שנותר בעילום שם). בנוסף, בכתבה של אילן לוקאץ' על רצח חנית קיקוס, הופיע בין היתר סולימאן אל עביד, שהורשע במעשה. כיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 18, חמשת הדוברים הערבים הללו הביאו אותה לשיעור ייצוג גבוה של 27.8%.

שתי המהדורות המקבילות, של ערוץ עשר ותאגיד השידור הישראלי, סיקרו גם הן בהרחבה את החזרתו של הילד כרים ג'ומהור לחיק משפחתו והגיעו על כן לשיעורי ייצוג גבוהים. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, הופיעו ארבעה דוברים בדיווח של מאור צור על החטיפה: הילד החטוף עצמו, אמו וופא ואביו ג'בר, וכן חאג' כריים ג'רושי. ב"חדשות השבוע", שהגישה ליאת רגב וערך אבי מוסקל, הופיעו חמישה דוברים בדיווחים על חטיפת הילד ג'ומהור ודובר נוסף, ד"ר זאהי סעיד, סגן מנהל המרכז הרפואי העמק, הופיע בדיווח על קריסת מנהרה בבית שאן. כיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על קרוב לארבעים, שיעור הייצוג היה נמוך יותר מהתוכניות המתחרות - 16.2%.

כ-8.5% מכלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות בשבוע שעבר היו ערבים. זהו הנתון הגבוה ביותר של חברת החדשות השנה, ושל גוף שידור כלשהו, למעט השבוע השלישי של חודש מאי, אז נערכו הפגנות ברחבי המדינה והופעלה אלימות משטרתית כלפי הציבור הערבי.

שני ערוצי הטלוויזיה הנוספים במדד הגיעו לשיעורי ייצוג של כ-5%, בעוד שערוצי הרדיו נותרים מאחור. בולטת לרעה, גם הפעם, תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. גם בשבוע שבו אחד הסיפורים החדשותיים המשמעותיים עוסק בערבי תושב קלנסווה, בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל הופיעו רק עשרה דוברים ערבים, כ-1.4% מכלל הדוברים בתחנה.

במהדורות החדשות המרכזיות של ערוצי הטלוויזיה סיקרו כמובן את חטיפת הילד ג'ומהור, אך בחדשות ערוץ עשר, שהגישו השבוע טלי מורנו ונגה ניר-נאמן, הופיעו דוברים ערבים גם במסגרת סדרת הכתבות של אלי לוי ומאור צור "ערי מלחמה", על ארגוני הפשע בישראל. בסך הכל הופיעו במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר, שעורך ליאור לנדנברג, 17 דוברים ערבים, יותר מאשר בשתי המהדורות המרכזיות של הערוצים המתחרים גם יחד.

רק ארבע מתוך 21 התוכניות המובילות בערוצים המרכזיים הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט. בראש טבלת האפסים, גם השבוע, עומדת "המגזין" של חדשות ערוץ עשר. התוכנית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, לא כללה דובר ערבי כבר שישה שבועות רצופים. יצוין כי מדד הייצוג סופר אך ורק דוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים במדד.

חטיפת הילד כרים ג'ומהור הובילה לכך שביום שישי האחרון הופיע סוף סוף דובר ערבי בפאנל הפרשנים של אחת משלוש מהדורות החדשות המרכזיות. אחרי 35 שבועות שבהן שלושת הפאנלים אוישו בידי יהודים בלבד, שובץ כתב חברת החדשות פוראת נסאר בפאנל של "אולפן שישי".

הדומיננטיות של סיפור חטיפת הילד כרים ג'ומהור בולטת גם בבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה להקשרים של האייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים. כשני שליש מכלל האייטמים עסקו בחטיפת הילד ג'ומהור. יחד עם סדרת הכתבות של חדשות ערוץ עשר על ארגוני הפשע, ואירועים מזדמנים נוספים, יצא שכ-82% מכלל האייטמים בהשתתפות ערבים בשבוע שעבר הופיעו בהקשרים של פשיעה, ביטחון והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה