בשבוע שעבר (3-9.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, ערוץ עשר וחברת החדשות כ-2,800 דוברים ומרואיינים. רק 103 מהם היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג, זה השבוע השני ברציפות, ניצבת "חדשות השבוע" של כאן 11. המגזין, שמשודר מדי יום שישי בערב בהגשת אמיר בר-שלום ובעריכת אבי מוסקל, כלל במהדורתו האחרונה כתבה שהכין דני דגן על השחקן אמיר עודה, תושב חיפה, שנולד לאב מוסלמי ואם יהודייה. הכתבה כללה חמישה דוברים ערבים (כולל עודה עצמו). כתבה נפרדת, על רצח שאירע ביפו, כללה שני דוברים נוספים. בסך הכל כ-18.9% מהדוברים ב"חדשות השבוע" היו ערבים, בדומה לשיעור האזרחים הערבים באוכלוסיית מדינת ישראל.

במקום השני נמצאת "פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין. בשבוע שעבר, בתוכנית שהגיש גיא פלג, נערך דיון על הפשיעה בקרב החברה הערבית בישראל שבו השתתפו בין היתר רואן בשאראת, פעילה חברתית מיפו, ועו"ד שאדי כבהא, תושב יפו. כיוון שבתוכנית ממוצעת של "פגוש את העיתונות" מופיעים 13 דוברים בלבד, די היה בשני הדוברים הערבים הללו כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-15.4%.

זו הפעם החמישית מאז תחילת השנה ש"פגוש את העיתונות" מזמינה לאולפן דוברים ערבים. בתוכנית המתחרה, "המטה המרכזי" של ערוץ עשר, הופיעו עד היום דוברים ערבים רק בשתי תוכניות (האחרונה שבהן בשבוע שעבר). אמנם גם הפעם הזמינה "פגוש את העיתונות" דוברים ערבים לדיון שעסק בחברה הערבית בישראל, ולא כבעלי דעה בנושאים הפוליטיים הכלליים, אולם לזכותם של אנשי התוכנית יש לציין כי התאמצו והביאו קולות פחות מוכרים לציבור הצופים.

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. במהדורה הופיעו בשבוע שעבר 14 דוברים ערבים, כ-11.3% מכלל הדוברים בתוכנית. 13 מתוך 14 הדוברים הופיעו במסגרת מיזם "קרוב לבית", ששודר הפעם מחיפה. אלי לוי הכין כתבה על שגרת חייהם של ערבים ויהודים בחיפה, וכתבה נפרדת, מאת עמית אהרונסון, עסקה בקולינריה בעיר וכללה גם היא כמה וכמה דוברים ערבים. בנוסף הופיע אייטם על ביטול המשחק מול ארגנטינה, שבו השתתף ח"כ זוהיר בהלול.

פילוח של הופעת דוברים ערבים לפי גופי שידור מעלה כי גם בשבוע שעבר, זו הפעם החמישית ברציפות, הדירה תחנת הרדיו גלי-צה"ל את החברה הערבית באופן מובהק יותר מכל גוף שידור אחר. בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל הופיעו בשבוע שעבר כ-700 דוברים. רק 14 מהם היו ערבים, כ-2% בלבד.

אף שההדרה החריפה בגלי-צה"ל היא תופעה עקבית וחוצת תוכניות, בכל זאת יש מי שמוכיח שאפשר גם אחרת. "מה בוער", תוכנית האקטואליה המרכזית של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, מקפידה דרך קבע להעלות לשידור גם דוברים ערבים. בשבוע שעבר, לדוגמה, הופיע בה ארבעה דוברים ערבים, כמעט שליש מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכל תוכניות התחנה גם יחד.

מתברר שכאשר יש מערכת עיתונאית עצמאית שלוקחת על עצמה את המשימה לשקף באופן ראוי את החברה הערבית בישראל, אפשר לעשות זאת גם בכלי תקשורת בעל מסורת של הדרה.

מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, סיימה את השבוע שעבר במקום האחרון בהשוואה לשתי המהדורות של הערוצים המסחריים. מתוך כ-150 דוברים שהופיעו במהדורה, רק שבעה היו ערבים.

רק שלוש תוכניות מרכזיות שללו לחלוטין את זכות הביטוי מהחברה הערבית בשבוע שעבר. "קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק; ו"המגזין" של ערוץ עשר, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. מבין שלוש התוכניות המדירות, ב"קלמן ליברמן" הופיעו הכי הרבה דוברים, כ-40.

ב"המגזין" של ערוץ עשר שודרה כתבה שהכין אריק וייס על ג', תושבת השטחים לשעבר שריצתה 12 שנות מאסר אחרי שהורשעה במעורבות ברצח בעלה שסרסר בה. עם זאת, כיוון שמדד הייצוג סופר אך ורק ערבים בעלי אזרחות ישראלית, ללא תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית, הכתבה של וייס לא נכללה במדד.

ב"חדשות השבוע" של כאן 11 הופיעו בשבוע שעבר יותר דוברים ערבים באופן יחסי מכל תוכנית מרכזית אחרת, אולם הם הוגבלו לכתבות בלבד. בצוות הפרשנים שהגיע לאולפן, שהיה הפעם גדול במיוחד ומנה עשרה דוברים שונים, לא היה אף ערבי. כך גם בפאנל הפרשנים של "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, וב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון.

מבדיקת מדד הייצוג עולה כי חלפו כבר 31 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

מבין 103 הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתקשורת המשודרת המרכזית, קרוב לרבע הופיעו באייטמים שעסקו במתיחות בין יהודים לערבים בחיפה. לא רק בערוץ עשר הקדישו כתבה לנושא, גם בחברת החדשות שודרה כתבה של פוראת נסאר על המצב בעיר.

כ-17% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתקשורת עשו זאת באייטמים שעסקו בביטול משחק הידידות בין נבחרות הכדורגל של ארגנטינה וישראל, בהם מגוון חברי-כנסת ערבים. מקרי אלימות ביפו תרמו גם הם שיעור נכבד של דוברים ערבים לשידורים בשבוע שעבר.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה