גם בשבוע שעבר הציגה "לונדון את קירשנבאום" יותר דוברים ערבים באופן יחסי מיתר תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. זהו השבוע השמיני (לא ברציפות) מאז תחילת השנה שבו "לונדון את קירשנבאום" מובילה על כל מתחרותיה במדד. מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר (29.4-5.5) הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, שלושה דוברים ערבים. העיתונאי דיאא חאג'-יחיא, כתב לענייני פלילים באתר "ערב 48", הוזמן לאולפן על רקע רצח בכפר סבא של תושב כפר-קאסם. באותה תוכנית הופיע גם איימן עבד אל-קאדר, גיסו של נהג המשאית איימן ג'אבר, שנסחף בשטפונות בערבה.

בתוכנית נפרדת נשמע קולה של המשוררת דארין טאטור, שהורשעה בהסתה לטרור. באולפן התארחה עפרה ישועה-ליית כדי לדבר על ההרשעה, אך בין היתר הוקרן קטע שפרסמה טאטור בעמוד הפייסבוק שלה ובו היא מקריאה את שירה "התקומם עמי, התקומם נגדם", שבגינו, בין היתר, הורשעה. "לונדון את קירשנבאום" היתה התוכנית המרכזית היחידה שהציגה שיעור ייצוג דו-ספרתי של הציבור הערבי בישראל.

בעוד "לונדון את קירשנבאום" רגילה להופיע בראש הטבלה, בשבוע שעבר הצטרפה אליה תוכנית שבדרך כלל נמצאת בתחתיתה – "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שהציגה בשבוע שעבר שיפור משמעותי ביחסה לחברה הערבית בישראל והגיעה למקום השני עם שיעור ייצוג של כ-9.4%. ב"נכון להבוקר", שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק, נשמעו בשבוע שעבר קולותיהם של שלושה דוברים ערבים. איימן עבד אל-קאדר, גיסו של נהג המשאית איימן ג'אבר; יוסף ג'מעה, חברו של ג'אבר; וכן טלב א-סאנע, שהוזמן לדבר על רקע נאום אבו-מאזן.

"ערב ערב" של תאגיד השידור הישראלי, התוכנית היומית שמגישים בערוץ כאן 11 דב גיל-הר, רינת ספיבק וקרן אוזן ועורך הדר פרנקנטל-קריב, כללה בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים: מוחמד אבו-יונס, יו"ר קבוצת הכדורגל בני-סכנין; אינאס ג'אבר, אחותו של נהג המשאית ג'אבר; וח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, שהוזמן לדבר על סגירת התיק נגד השוטרים שהיו מעורבים בתקרית הקטלנית במהלך פינוי אום אל-חיראן. בסך הכל שיעור הדוברים הערבים בתוכנית עמד בשבוע שעבר על כ-8.6%.

ציון לשבח מגיע גם ל"מה בוער", התוכנית המצטיינת בדרך כלל בגלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית ארבעה דוברים ערבים: מוחמד ברכה על נאום אבו-מאזן, טפסר ניזאר פארס על ההיערכות לל"ג בעומר, ראש עיריית סכנין מאזן גנאים על הפוסט שבו טען ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אוהדי סכנין ביזו את דקת הדומייה להרוגי השטפונות בערבה וד"ר דליה פדילה, מנהלת מכללת אל-קאסמי. כיוון שב"מה בוער" יש 42 דוברים בשבוע ממוצע, שיעור הייצוג של התוכנית עמד על כ-7.5%.

מחוץ לסקאלה

רומי נוימרק (צילום: רפי דלויה)

רומי נוימרק (צילום: רפי דלויה)

מהדורת "חדשות הלילה" של ערוץ כאן 11, שמגישה רומי נוימרק ועורכת תמנה הולצשטיין, אינה נכללת ברשימת התוכניות המרכזיות שאחריהן עוקב מקרוב מדד הייצוג מדי שבוע. ובכל זאת, ראוי לציין את התוכנית לטובה שכן היא מרבה לתת ביטוי לחברה הערבית.

בשבוע שעבר, למשל, הופיעו בתוכנית חמישה דוברים ערבים בחמישה אייטמים שונים: איימן עבד אל-קאדר, גיסו של נהג המשאית ג'אבר; אינאס ג'אבר, אחותו של הנהג; עו"ד ג'ורג' חילו, פרקליטם של חשודים בתקיפה אלימה באיצטדיון כדורגל; יו"ר בני-סכנין מוחמד אבו-יונס; והמשוררת דארין טאטור, שהורשעה בהסתה לטרור.

אגב, קולה של המשוררת טאטור הושמע בשבוע שעבר בסך הכל ארבע פעמים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו במדיה המרכזית בישראל, ומעניין לראות היכן: מלבד קולה המקריא את השיר שבגינו הורשעה, שנשמע ב"לונדון את קירשנבאום", הושמעה תגובתה להרשעתה ב"חדשות הלילה" של כאן 11, ב"גם כן תרבות" של כאן ב' וב"תרבות הערב", שאף היא משודרת בכאן ב'. זו עוד ראיה לכך שתאגיד השידור הישראלי רואה את עצמו, יותר מכלי התקשורת המסחריים, מחויב לתת ביטוי גם לקולות המושתקים בדרך כלל בתקשורת הזרם המרכזי.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בשבוע שעבר לא רק "נכון להבוקר" שינתה מגמה, אלא כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בגלי-צה"ל. אחרי שבועות רבים שבהם סיימה התחנה הצבאית את טבלת גופי השידור במקום האחרון, עם פחות מאחוז אחד ייצוג לכ-18% מאזרחי המדינה, בשבוע שעבר התברגה גלי-צה"ל במרכז הטבלה, עם למעלה משלושה אחוזי ייצוג, נתון שיא מבחינתה מאז תחילת השנה.

למקום הראשון הגיעה חברת החדשות. כ-5.5% מכל הדוברים והמרואיינים בתוכניותיה בשבוע שעבר היו ערבים. את המקום האחרון תפס הפעם ערוץ עשר, עם פחות משני אחוזי ייצוג.

ערוץ עשר בולט לרעה גם בהשוואה של מהדורות החדשות המרכזיות. כ-120 דוברים ומרואיינים הופיעו בשבוע שעבר במהדורה המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. מתוכם, רק שלושה היו ערבים, כ-2.4% בלבד.

ההדרה החריפה של ערבים מחדשות ערוץ עשר עומדת בניגוד לנתוני הוועדה הישראלית למדרוג, שלפיהם דווקא מהדורת החדשות של ערוץ זה נהנית משיעור צפייה גבוה בקרב החברה הערבית בישראל ביחס למהדורות האחרות.

בתחתית טבלת התוכניות, זה השבוע ה-14 ברציפות, ניצבת "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר. "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, לא הצליחה למצוא הזדמנות לשלב אף דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה. למעלה ממאתיים דוברים ומרואיינים כבר הופיעו ב"מטה המרכזי" בשנת 2018, אך אף אחד מהם לא היה ערבי. למעשה, היו כבר מקרים שבהם ערכה התוכנית דיון על נושא הקשור ישירות לחברה הערבית בישראל, אך הדיון כולו התקיים אך ורק בין יהודים לבין עצמם (מדד הייצוג סופר אך ורק ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים בספירה).

בשנה שעברה קבעה התוכנית "המגזין", שאף היא משודרת בערוץ עשר, שפל חסר תקדים של 14 שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי. אם "המטה המרכזי" לא תשנה כבר בשבת הקרובה את הרגלה להדיר לחלוטין את האוכלוסייה הערבית, היא תקבע שיא מחפיר חדש.

ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, השתתפו ביום שישי האחרון שישה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת רותם דנון, הופיעו חמישה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו בפאנל חמישה דוברים שונים. אף אחד מהם לא היה ערבי.

חלפו כבר 26 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות כ-2,800 דוברים ומרואיינים. 85 מתוכם, כ-3.1%, היו ערבים.

פילוח שביצעו חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה בנוגע להקשרים שבהם הופיעו הדוברים השונים מעלה כי קרוב למחציתם הופיעו באייטמים העוסקים בנושאי פשיעה, ביטחון והסכסוך הישראלי-פלסטיני. בין היתר היו אלה אייטמים על סגירת התיק הפלילי נגד השוטרים שהיו מעורבים באירועי אום אל-חיראן, חיסול בעולם התחתון שהתרחש בכפר-סבא והתבטאויות מצד סנגורו של החשוד בדקירת נהג בעפולה.

עם זאת, שני הנושאים שבהם הופיעו מרבית הדוברים הערבים לא היו קשורים לפשיעה או ביטחון. כ-19% מכלל הדוברים הערבים בשבוע שעבר הופיעו באייטמים על השטפונות בערבה, וכ-13% מהם הופיעו באייטמים על הפוסט השקרי שפרסם ראש הממשלה נתניהו, שבו טען כי אוהדי בני-סכנין ביזו את דקת הדומייה לזכר הרוגי השטפונות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה