בשבוע שעבר (15-21.4), אחרי תשעה שבועות רצופים ללא דובר ערבי, הופיעו ב"פגוש את העיתונות" שני פוליטיקאים ערבים והזניקו את התוכנית למקום הראשון בטבלת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבת האחרונה הגיעו לאולפן "פגוש את העיתונות", התוכנית הפוליטית המרכזית של חברת החדשות, חברי-הכנסת זוהיר בהלול מהמחנה הציוני וחבר-הכנסת לשעבר עיסאם מח'ול ממפלגת חד"ש. אמנם, כרגיל ב"פגוש את העיתונות", הפוליטיקאים הערבים הוזמנו לדיון שעסק בסוגיה בעלת הקשר ערבי ולא בסוגיה כלל-ישראלית, ובכל זאת הוקדשו דקות ארוכות לשמיעת עמדתם של שני אישי ציבור ערבים.

כיוון שמספר הדוברים הממוצע ב"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, עומד על 13 בלבד, די היה בשני הדוברים הערבים כדי להעניק לתוכנית שיעור ייצוג של למעלה מ-15%.

במקום השני, עם כ-11% ייצוג, ניצבת "חדשות השבוע", תוכנית המגזין לסיכום השבוע של ערוץ כאן 11. בשבוע שעבר שולבו בתוכנית שני אייטמים בהשתתפות דוברים ערבים: כתבה של אמיר גרא על הזמר לואי עלי מהכפר מרר ששר את המנון המדינה בטקס הדלקת המשואות, וכתבה מאת זיו רייף על ליגת הספוטבול בישראל, שבה משחקות גם ערביות. בסך הכל הופיעו בתוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, ארבעה דוברים ערבים.

"לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, הגיעה הפעם למקום השלישי עם כ-9% ייצוג. ביום ראשון שעבר הוזמן חבר הכנסת לשעבר עיסא מח'ול לבטא את עמדתו על המצב בסוריה ולהסביר מדוע נערכה בחיפה הפגנת תמיכה במשטר אסד. יום לאחר מכן הוזמן לאולפן ד"ר סאלח חאג'-יחיא, ראש משלחת רופאים לזכויות אדם שחבריה ביקרו ברצועת עזה, כדי לספר על המצב ההומניטרי ברצועה (ד"ר חאג'-יחיא פתח בהצהרה כי "עזה על סף קריסה", ואז פירט).

אחרי שלפני שבועיים סיימה חברת החדשות במקום האחרון בין גופי השידור עם אפס דוברים ערבים, בשבוע שעבר היא קפצה היישר למקום הראשון עם 11 דוברים ערבים מתוך כ-250 דוברים ומרואיינים שהופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של החברה, כ-4.4%. מיד אחריה בטבלה - שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב', עם 4.2% כל אחד.

במקום האחרון ניצבת, ולא בפעם הראשונה, תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל. בשבוע שעבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה כ-660 דוברים, רק ארבעה מהם היו ערבים (שניים מתוכם הופיעו ב"מה בוער" שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי). נתון זה מספק לתחנה שיעור ייצוג נמוך במיוחד של כ-0.6%, זאת למרות שהתחנה נהנית מתקצוב ציבורי, שבין מממניו גם אזרחי המדינה הערבים המשלמים מסים.

כמעט כמדי שבוע, מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ השידור הציבורי מספקת ייצוג גדול יותר לאזרחים הערבים מאשר שתי מתחרותיה מהערוצים המסחריים. הפעם נרשם הפרש קטן בלבד בין "חדשות הערב" של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, לבין המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. במקום השלישי, בהפרש ניכר, המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג.

"המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק, עדיין לא שיתפה אפילו דובר ערבי אחד מאז תחילת השנה. עד כה שודרה התוכנית 12 פעמים בשנת 2018 והופיעו בה כ-180 דוברים. אף לא אחד מהם היה אזרח ישראלי ערבי.

"המטה המרכזי" הגדילה בשבוע שעבר את הפער שלה בראש טבלת האפסים אחרי שהנושפת בעורפה, "פגוש את העיתונות", יצאה מטבלת האפסים היישר למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. כעת ניצבות מאחורי "המטה המרכזי" שתי תוכניות האקטואליה המרכזיות של הערוצים המסחריים ביום שישי בערב: "אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, ו"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש. כבר שבעה שבועות שלא הופיע באף אחת מהן דובר ערבי.

אגב, אם מחברים את נתוני שתי התוכניות שמובילה חסון בערוץ עשר, "המטה המרכזי" ו"שישי", מגיעים ל-19 מהדורות רצופות ללא דובר ערבי, נתון מביש בכל קנה מידה.

גם בדיוני הפרשנים בכל אחת משלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות של שישי בערב לא הופיעו ערבים. חלפו כבר 25 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע". נתון זה מדגיש את הנטייה של כלי התקשורת בישראל לדחוק הצידה את הדוברים הערבים, לא רק מבחינת המספרים האבסולוטיים אלא גם מבחינת היוקרה. כשהבמה יוקרתית, הסיכוי שדובר ערבי יופיע בה קטן במיוחד.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 65 דוברים ערבים מתוך כ-2,600 שהשתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות. מספר זה שווה ערך לשיעור ייצוג של כ-2.5%, מעט גבוה יותר מהממוצע של החודשים האחרונים אך עדיין נמוך להחריד.

כ-71% מהדוברים הערבים הופיעו באייטמים בעלי הקשר אזרחי, בעיקר דוברים ערבים ששכלו את קרוביהם במלחמות ישראל והופיעו באייטמים ששודרו במהלך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (בחברת יפעת מחקרי מדיה החליטו לסמן את האייטמים הללו כבעלי הקשר אזרחי משום שהיו שונים מאוד באופיים מהאייטמים שעוסקים בטרור, וממילא אינם מתמקדים בפן המבצעי או הביטחוני של האירועים אלא דווקא בהתמודדות האישית).

מתוכם ראוי לציין את הכתבה המעניינת שהכין ריאד עלי על בני החברה הדרוזית ששכלו את יקיריהם במערכות ישראל, ונקרעים בין אמונתם בגלגול נשמות לטקסי הזיכרון הרשמיים של המדינה.

נושאים נוספים שבלטו בשבוע שעבר כללו את העיסוק בהתייחסות של ערבי ישראל ליום הזיכרון וזכותם לציין את הנכבה מחד - וטקס המשואות מאידך (עם דגש על מדליק המשואה השייח מוואפק טריף והזמר לואי עלי).

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה