גם בשבוע שעבר (1-7.4.18) הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום" באופן יחסי יותר דוברים ומרואיינים ערבים מאשר בכל תוכנית חדשות או אקטואליה מרכזית אחרת, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ב"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו בשבוע שעבר על פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה שני דוברים ערבים: עו"ד סוהאד בשארה מארגון עדאלה הוזמנה לאולפן לדבר על הרג פלסטינים בהפגנות שברצועת עזה; ועו"ד אחמד אל-ג'אבר, חבר הוועד העממי באום אל-פחם, התארח באולפן לדבר על רצח האימאם מוחמד סעדה בפתח המסגד העירוני. כיוון שהשבוע שעבר היה קצר ובתוכנית התארחו פחות דוברים מהרגיל, די היה בשני הדוברים הללו כדי להעניק לתוכנית שיעור ייצוג של כ-9%, כמחצית משיעור האזרחים הערבים באוכלוסיית מדינת ישראל.

פניה ליועמ"ש: חקירה פלילית בגין הרג 15 פלסטינים

שוחחנו עם עו"ד סוהאד בשארה, מעמותת עדאלה, שפנתה ליועמש בדרישה לפתוח בחקירה פלילית על הרג 15 פלסטינים ברצועת עזה. >> http://10.tv/londonitems

פורסם על ידי ‏לונדון את קירשנבאום‏ ב- יום שני, 2 באפריל 2018

במקום השני, בהפרש קטן, ניצבת הפעם "שש עם עודד בן-עמי" של חברת החדשות, שעורכת תירזה אליה-זיסמן. בתוכנית הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים: הזמר אמיר אבו, ששר משיריו של עומר אדם בערבית; נורמן עיסא, המשתתף בהפקה מחודשת למחזה "הילד חולם" ונער בדואי אלמוני שנתפס נוהג ברכב. שלושת הדוברים העניקו לתוכנית שיעור ייצוג של קרוב ל-9%.

"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות כללה בתוכניתה האחרונה דובר ערבי אחד, מוחמד טאטור. טאטור, אחד מכמה עשרות מתנדבים בארגון שנקרא "תופעת טבע", שחבריו מחלצים מטיילים שנתקעו עם רכבם, הופיע בכתבתה של רותי שילוני. כיוון שבתוכנית מופיעים מדי שבוע רק כ-15 דוברים (כך לפי ממוצע שלוש בדיקות שנערכו בחודש ינואר של שלוש השנים האחרונות), די היה בדובר הבודד כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של קרוב ל-7%. את "חדשות סוף השבוע" הגישה דנה ויס וערכו עמרי מנשה ותירזה אליה-זיסמן.

פילוח לפי גופי שידור מעלה כי חברת החדשות שבה למקום הראשון לאחר כמה שבועות של מיעוט יחסי בדוברים ערבים. מעל 4% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות היו ערבים, יותר מפי 2 מכל גוף שידור אחר בשבוע שעבר. עדיין, מדובר בנתון נמוך ביחס לשיעור האזרחים הערבים בישראל.

אחרי חברת החדשות ניצבים ערוצים כאן 11 וכאן ב' של תאגיד השידור הציבורי וערוץ עשר המסחרי עם שיעור ייצוג של בין אחוז לשני אחוזים. במקום האחרון, עם שיעור ייצוג מביש במיוחד של 0.2% בלבד נמצאת גלי צה"ל, תחנת שידור צבאית הממומנת מכספי הציבור כולו, גם מכספי משלמי המסים הערבים. בשבוע שעבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה למעלה מ-600 דוברים ומרואיינים, מתוכם היה רק אזרח ערבי אחד: סעיד חיר, מארגן שוק כפר הילדים בחורפיש.

חיר התראיין באחת ממהדורות "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. יש לציין כי בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית גם ארבעה דוברים עזתים, אולם מדד הייצוג מתייחס אך ורק לדוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מעלה כי המהדורה של חדשות ערוץ 2, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט הגיעה הפעם למקום הראשון עם שיעור ייצוג של קרוב ל-6%. המהדורה המרכזית של השידור הציבורי, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, הסתפקה הפעם במקום השני ואילו במקום האחרון ניצבת המהדורה המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. בשבוע שעבר הופיעו במהדורה כ-120 דוברים אך רק שניים מהם היו ערבים.

"המטה המרכזי", תוכנית הפוליטיקה של ערוץ עשר בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק, לא שודרה בשבוע שעבר אך עדיין ניצבת בראש טבלת האפסים של מדד הייצוג עם 11 שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

"קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקמן, ציינה לפני שבועיים שמונה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי, אך בשבוע שעבר כללה שני דוברים ערבים (הסופר נזיר מג'לי וח"כ עאידה תומא-סלימאן). את מקומה תופסים "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות ו"המגזין" של ערוץ עשר, שתיהן עם שמונה שבועות רצופים ללא דובר ערבי. את "פגוש את העיתונות", מקבילתה של "המטה המרכזי", מגישה רינה מצליח ועורך דן דובין. את "המגזין" מגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר.

במקום השלישי המשותף בטבלת האפסים ניצבים "אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, ו"שישי עם אילה חסון", המשודרת במקביל בערוץ עשר, שהפעם הגיש אלי ראכלין וערך עמיר רגב. לשתיהן חמישה שבועות רצופים ללא דובר ערבי.

בשבוע שעבר הצטרפו ארבע תוכניות חדשות לטבלת האפסים: "חמש עם רפי רשף", "הבוקר הזה", "נכון להבוקר" ו"לפני החדשות".

ב"אולפן שישי" של חברת החדשות שודר בשבוע שעבר לקט כתבות ולא נכלל פאנל פרשנים, ועל כן לא ניכרה בו ההדרה המוחלטת שמאפיינת את הפאנלים הללו. בשתי התוכניות המשודרות במקביל בערוצים המתחרים, "שישי עם אילה חסון", שהגיש אלי ראכלין וערך עמיר רגב, ו"חדשות השבוע", שהגישה ליאת רגב וערך אבי מוסקל, היו פאנלים של פרשנים אך הם לא כללו אפילו ערבי אחד.

הפעם האחרונה שערבי בעל אזרחות ישראלית הופיע באחד הפאנלים המרכזיים של תוכניות שישי בערב היתה באוקטובר 2017, לפני פיצול ערוץ 2, אז הוזמן שר התקשורת איוב קרא לפאנל של "אולפן שישי". מאז חלפו כבר 23 שבועות ללא אף דובר ערבי סביב שולחנות השבת של "חדשות השבוע", "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון".

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות כ-2,400 דוברים ומרואיינים שונים, מתוכם רק 34 היו ערבים, כ-1.4%.

פילוח הדוברים לפי הקשרים מעלה כי כמחצית מהם הופיעו באייטמים בעלי הקשר אזרחי, מעט פחות באייטמים בנושאי טרור וביטחון וכל היתר בנושאים פוליטיים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה